Hjälp mig att vinna ett halvmara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min dator befinner är
Registrerad
Aug 2007

Hjälp mig att vinna ett halvmara.

Okej inte vinna men ta mig upp på prispallen hade varit nice!

Har ingen erfarenhet av att träna för att vinna, så behöver hjälp, hur tränar man bäst?

Mina förutsättningar och erfarenheter:

  • vinnaren brukar springa på ca 1:15 så det är mitt mål. (att vinna låter bara bättre)

  • har varit med 3 gånger och då hamnat på ca 1:45

  • Loppet är i september så har lite tid på mig. Annars ska jag ta det nästa år.

  • Väger i nuläget 87kg, och är 177cm, borde man försöa tappa det fett jag har (är inte tjock, men har lite isolering mot kylan såhär på vintern;)

Mina frågor

  • Hur viktig är maten?

  • Är det intervall träning som gäller?

  • hur måna dagar i veckan ska man träna?

  • Ska man styrketräna med, typ magen så man tar längre steg?

Hittar massa guider hur man får sin tid under 2 timmar, men det är inte intressant i mitt fall, men för bättre tider hittar jag inget.

Frågor? Förslag? sjuka ideer?

Banan är btw väldigt platt tror det är en total höjdskillnad på typ 2 m.

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002

Du vet att 1.15 är sjukt bra tid va?
På göteborgsvarvet med >43 000 löpare så skulle du komma på ~35:e plats med en tid runt 1.15 medan din nuvarande tid skulle placera dig någonstans på >5000:e plats.

Löpare som springer under 1.30 är i regel med i klubb och tränar regelbundet hela året, kolla upp om det finns bra löparklubbar i närheten. Tips om hur du tränar bäst får du nog lättast från duktiga löpare även om det självklart är väldigt individuellt.

Att hinna träna upp dig från medioker till elitnivå på 7månader är bara att glömma men tränar du aktivt i några år så är det ingen omöjlighet.

Klart att det finns personer med sjuk vilja som klarar att springa över kroppens egentliga förmåga genom envishet men de flesta löparna <2500 plats har nog ett BMI <21 Så träna på så att du kommer ned på i alla fall "normalvikt", även muskler tar kraft att bära omkring på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2003

Ledsen att göra dig besviken. Men vad jag vet är det omöjligt att nå ditt mål i år.

Gå med i en löparklubb så kanske du når dit så småningom.

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Inget är omöjligt.

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Haziza:

Inget är omöjligt.

Då vill jag gärna se dig lägga upp en film på när du kryper in i ditt egna anus och försvinner

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min dator befinner är
Registrerad
Aug 2007

Nu sak vi inte vara sådana, jag vill inte vara med i en löparklubb!
Misslyckas jag detta året så satsar jag på nästa år, det är ju ett återkommande event.
Jag vill träna själv, då jag kan springa mitt i natten när jag känner för det. Känns som om löpnig är en tränings form man skulle kunna bli bra på. Det är ju inte nå¨got stort lopp heller det är inga kenyaner där som rastar alla andra, det är 2 varv runt 2 små hålor.

Så sluta nu vara så negativa, har ni några konkreta tipps? Bättre att satsa än att ge upp, det värsta som händer är väll att jag har fått en massa motion (förutsatt jag inte gör något dumt o skadar mig), och förhoppningsvis har ett bra och positivt liv.

Ska vi nu vara sådana så det året jag inte tränade 4 månade innan loppen sprang jag på 1.49.28, så lite måste det finnas att ta av?

Så bäälä på er för att uttrycka sig omoget, jag tänker träna och ställa upp. Och tipps på saker man ska tänka på mer än värma upp. Mottages hjärtligt!

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I molnet
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av fluxor:

Nu sak vi inte vara sådana, jag vill inte vara med i en löparklubb!
Misslyckas jag detta året så satsar jag på nästa år, det är ju ett återkommande event.
Jag vill träna själv, då jag kan springa mitt i natten när jag känner för det. Känns som om löpnig är en tränings form man skulle kunna bli bra på. Det är ju inte nå¨got stort lopp heller det är inga kenyaner där som rastar alla andra, det är 2 varv runt 2 små hålor.

Så sluta nu vara så negativa, har ni några konkreta tipps? Bättre att satsa än att ge upp, det värsta som händer är väll att jag har fått en massa motion (förutsatt jag inte gör något dumt o skadar mig), och förhoppningsvis har ett bra och positivt liv.

Ska vi nu vara sådana så det året jag inte tränade 4 månade innan loppen sprang jag på 1.49.28, så lite måste det finnas att ta av?

Så bäälä på er för att uttrycka sig omoget, jag tänker träna och ställa upp. Och tipps på saker man ska tänka på mer än värma upp. Mottages hjärtligt!

Har en vän som precis som dig vägrar gå i löparklubb för att förbättra sig. Han har sprungit 3-4 gånger i veckan i minst 8 år och sprungit de flesta stora lopp i Sverige. Inte ens han kommer ner till 1.15, utan ligger runt 1.25. Och att springa en halvmara på 1.49 klarar nog tom jag, som är överviktig, då jag springer milen på 48min just nu.

Så om ditt mål är att få ner tiden, så är de bästa tipseet att ha runt 4 pass i veckan. Två av dessa passen skall vara distans, där du kanske joggar i 10km/h för att få in längden, i.e 3-4 mil. Sen bör två pass vara kortare för att öka lungkapacitet och de explosiva musklerna, i.e max 1 mil, som du bör försöka att klara på runt 40, sen 35, etc etc.

Men som sagt är det inget som händer över ett, eller ens två år. DU får nog räkna med att det kommer ta 4-5 år att nå ner till den nivån.

Good luck and Godspeed!

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2001

Hålla sig skadefri samt springa mycket är två viktiga delar. Se till att öka träningsmängden försiktigt utan att skada dig. Mål bör nog ligga mellan 10-15 mil/vecka och beroende på hur mycket du springer idag så kan ju bara det ta några månader att komma upp i detta. Öka runt 5-10% distans i veckan, det finns många åsikter här hur man ökar mängden bäst. Känn efter så du inte drar på dig skador samt öka aldrig intensitet samtidigt som du ökar distansen.

När du har kommit upp i den mängden kommer det vara viktigt hur man fördelar passen och här finns det också många åsikter. Du kommer i alla fall i behöva springa nästan varje dag, kanske 6-7 dagar/vecka. Springa två pass på samma dag går bra så länge det är rätt sorts pass.

Exakt träningschema har jag ej men några inslag är bla långpass på ca 2-3 mil för att bygga uthållighet, olika intervallpass, fartlek och backträning för att få upp farten. Finns också pass för att öka mjölksyratålighet samt pass där du lär dig hålla rätt fart.

Glöm inte styrketräning med fokus på ben och core samt se till att väga lite.
Sömn är också viktigt för återhämtning.

Följer du detta är du en bit på vägen även om dina mål kanske är lite väl optimistiska, det tar nog några år för vanliga dödliga att bli riktigt bra.

Glöm inte att uppdatera här med lite info om hur det går.

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.