Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Streama till HTPC (/Mod)

Hejsan!

Är på gång att dra ihop en htpc efter lite support och tips av Nafs här på forumet.
Liten fundering på hur jag ska lägga upp det, inte superhaj på nätverk. Men tanken är att jag ska ska streama filmer från en stationär burk som står i ett annat rum. Är det möjligt att ansluta htpc'n trådat till router och sen streama från min andra burk som jag kommer köra trådlöst till routern.

Behöver jag då 2 separata trådlösa nätverkskort i min stationära dator eller klarar jag mig med ett?
Kommer jag klara av att streama 1080p?

Förlåt om det är korkade frågor...

Mvh Magnus

Bytte till en mer passande rubrik (§ 3.1)
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älmhult
Registrerad
Dec 2011

Nu kan jag vara helt fel ute.

Jag är rätt säker på att du klarar dig med ett kort.
Och angående 1080p.
Det beror helt och hållet på hur du ansluter din htpc till tven eller vart du nu vill ha bilden..

[CPU: Intel i7 7700K 5.0GHz] - [Moderkort: ASUS STRIX z270e] - [Minnen: Corsair 2x8 3000MHz] - [GPU: ASUS GeForce 1080 Ti STRIX OC] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Asus 27" PG279Q] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G403, Ducky One TKL RGB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Kommer ansluta htpc till tv via HDMI och kort max 1,5 meter nätkabel till router.

/Magnus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älmhult
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av muggen76:

Kommer ansluta htpc till tv via HDMI och kort max 1,5 meter nätkabel till router.

/Magnus

Okej, då borde det inte vara några som helst problem

[CPU: Intel i7 7700K 5.0GHz] - [Moderkort: ASUS STRIX z270e] - [Minnen: Corsair 2x8 3000MHz] - [GPU: ASUS GeForce 1080 Ti STRIX OC] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Asus 27" PG279Q] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G403, Ducky One TKL RGB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av muggen76:

Behöver jag då 2 separata trådlösa nätverkskort i min stationära dator eller klarar jag mig med ett?
Kommer jag klara av att streama 1080p?

Nätverkskorten idag klarar vanligen 100/1000Mbps så där har du inget nog inget att oroa dig för.
HD material kräver omkring c:a 40Mbps som mest så ska du köra WLAN behöver du se till att din WiFi-utrustning stödjer detta; minst 802.11g (56Mbps) eller 802.11n (150/300Mbps). Tänk dock på att det ofta är glädjesiffror som sällan motsvarar verkligheten. Några väggar med armering, andra trådlösa nät och varierade kvalité på utrustning kan dra ner hastigheten betydligt.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

Som doktorn säger så är flaskhalsen överföringen mellan routern och den stationära, så kolla vad du har för fart på det trådlösa mellan routern och den stationära.

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

Bytte till en mer passande rubrik.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Spela med Geeks Gaming!

"Why is there silverware in the pancake drawer?"