Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en i/o-enhet - Intern lagringsdisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pensionat
Registrerad
Okt 2005

Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en i/o-enhet - Intern lagringsdisk

Googlade runt lite efter hur problemet uppkom och försöker lösa det, men lyckas inge vidare.

Det är min lagringsdisk som helt plötsligt gav mig detta meddelande när jag skulle ta mig in i den. Därefter startade jag om datorn i hopp om att den skulle komma tillbaka, men ack så fel jag hade.

Ser att den finns i Diskhanteringen men kan inte göra något med den - Disk 3 "Okänd" Inte initierad.

Kan ju tänka mig att all data på fanskapet är borta. Vill dock vara säker innan jag plockar ur den och kastar den åt fanders.

Kan tillägga att det är en INTERN 1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ.
https://www.inet.se/produkt/4303058/1tb-samsung-spinpoint-f1-...

Tacksam för hjälp.

Edit: Körde HD Tune och hittade: Ultra DMA CRC error count - 117st - Känns som disken är ganska körd.

Edit2: Lyckades komma in på disken efter några reboots, och rädda det lilla som går. Dock har Ultra DMA CRC error count ökat till över 144 nu, samt överföringshastigheten är totalt förstörd, ligger på 157kb/s nu. Får se om Inet tar det på garantin.

Intel i7 6700K | 16GB RAM | EVGA GeForce GTX 1080 FTW

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Har en trave 1gb F1 diskar här som är trasiga.
Oftast kunde jag göra backup m.h.a en USB docka, men inte i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Prova byt kabel