Nyformaterad dator, lagringdisk "tom"

Permalänk

Nyformaterad dator, lagringdisk "tom"

Hej!

Formaterade polarens dator igår (Windows 7). När allt var klart och vi kopplade in hans andra hårddisk (intern), och på den hittar vi ingenting.

Det står i "den här datorn" att hårddisken har ca 50gb ledigt av 400gb, och söker man genom hårddisken med AVG (antivirus) så ser man att alla filer söks igenom.

Det har ingenting med "dolda filer och mappar" att göra, och det enda halv-vettiga jag lyckades googla fram var:
"Kör diskrensing, välj att ta bort alla återställningspunkter. Installera och kör Ccleaner, klicka i det mesta..."
Vilket han testat nu.

Har det något med rättigheter att göra? Jag vet att det där krånglat för mig någon gång när jag formaterat, men inte på det sättet, är rätt osäker på det där.

What to do?

Edit: Han gick från XP till W7 om det är till någon hjälp...

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

W7 kan ha problem att läsa dynamiska diskar skapade i win XP, kan det vara nåt sånt ?
För disken är aktiverad i diskhantering antar jag ?

Permalänk
Medlem

Vad säger diskhanteraren och BIOS ? bara för att en HD är fysiskt inkopplad innebär inte det att OS hittar disken.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

W7 kan ha problem att läsa dynamiska diskar skapade i win XP, kan det vara nåt sånt ?
För disken är aktiverad i diskhantering antar jag ?

Glömde nämna det, jo vi aktiverade den i diskhanteraren, och angående dynamiska diskar vet jag inte vad du menar

Skrivet av mr_sQuinty:

Vad säger diskhanteraren och BIOS ? bara för att en HD är fysiskt inkopplad innebär inte det att OS hittar disken.

Disken syns i diskhanteraren och den här datorn, den är aktiverad i diskhanteraren, allt jag vet/minns. Har tyvärr inte hans dator här, men säger till honom så får han läsa tråden och kolla BIOS. Vad ska stå där förresten? Att disken syns bara, eller är det nåt annat du är ute efter?

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Starta med någon linux live distro (tex. PartedMagic som du antingen kan bränna ut eller köra in på en USB sticka med UNetbootin) och se vad du ser på disken där i från. Om du kör med PartedMagic så måste du mounta diskarna eller browsa till de med "utforskaren".

Antagligen ligger alla data där, precis som de ska. Men det är skönt att veta.