SSD dog random?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

SSD dog random?!

Vafan hände precis med min SSD är min stora fråga?

Äger en Intel 510 120GB och jag bestämde mig för att stänga av datorn.
Jag gjorde detta genom att trycka på Windows startknappen och välja stäng av, alltså inga konstigheter alls.

När datorn stängts av slår jag av nätaggregatet på knappen därbak och drar sedan ut sladden, som vanligt alltså.

Fixar min kabeldragning lite, kopplar in allt igen och startar datorn.

Blir bemött med "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".

WTF tänkte jag, vafan har hänt?

Mina två andra hårddiskar fungerar utan problem och jag testade byta både SATA-kontakt och strömförsörjning men inget hjälpte.
BIOS hittar disken så det är inte fallet att den inte syns.

Vad har precis hänt? Har min SSD precis blivit whipad på data helt random när jag inte gjort något alls som skulle tyda på det? Sättet jag stängde av datorn på och kopplade är exakt samma sätt som jag gjort alla andra gånger.

Några idéer?

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jan 2004

Har du kollat så att den är din bootdisk, kanske har biosen fått för sig att ändra och valt nån utav dina andra diskar som du inte har OS installerat på ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av ante_ante:

Har du kollat så att den är din bootdisk, kanske har biosen fått för sig att ändra och valt nån utav dina andra diskar som du inte har OS installerat på ?

Ja det var det första jag kollade. Kopplade även ur de andra hårddiskarna för att försäkra mig men de hjälpte inte :/

Som tur är har jag Windows på min ena mekaniska hårddisk och den kunde jag starta ifrån. Går jag då in i Diskhanteraren så frågade den först mig om min SSD var MBR eller det andra alternativet, sen står den som unallocated :/

Jävligt mysko.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Ska prova köra recovery från W7 skivan och se om det hjälper. Det står dock att disken är unallocated så tvivlar på att det kommer hjälpa.

Om jag lyckas installera om W7 utan problem på min SSD, borde jag ändå kontakta Intel och berätta vad som hänt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Kan bootsektorn ha gått sönder?

Har du prövat starta från skiva? http://support.microsoft.com/kb/927392

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av celerity:

Kan bootsektorn ha gått sönder?

Har du prövat starta från skiva? http://support.microsoft.com/kb/927392

Tack för länken

Är väl inte helt omöjligt, men förstår inte varför/hur den har kunnat göra det.
Dessutom så står disken som unallocated om jag bootar från min andra hårddisk, tyder väl på att hela disken är tom på data?

Vi hoppas på det bästa :/ Min polare har lånat min W7 skiva men han skulle komma hit runt kl 9 så kan se hur det går efter det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Nikkop:

Tack för länken

Är väl inte helt omöjligt, men förstår inte varför/hur den har kunnat göra det.
Dessutom så står disken som unallocated om jag bootar från min andra hårddisk, tyder väl på att hela disken är tom på data?

Vi hoppas på det bästa :/ Min polare har lånat min W7 skiva men han skulle komma hit runt kl 9 så kan se hur det går efter det!

Pröva återskapa MBS med TestDisk, jag skrev en kort guide för länge sen (hoppa bara över/ignorera stegen som nämner TrueCrypt):

Citat:

1. Begin with downloading and unpacking TestDisk (version used is 6.11.3) from http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
2. Mount your damaged volume in TrueCrypt.
3. Run testdisk_win.exe in the testdisk-6.11.3/win folder.
4. Choose to create a log file.
5. Select the drive letter of the damaged volume.
6. Select 'None' when asked for partition type.
7. Select 'Advanced'.
8. Select '[Type]' at the bottom of the screen --> Choose NTFS (if you are running NTFS) --> 'Boot' --> 'Rebuild BS'
9. Now, wait some time while TestDrives rebuilds the boot sector of the partition/drive. You can now backup important files using the 'List' option. Navigate using the arrow keys. 'C' to copy and 'Q' to quit when finished. The recovered files will be saved in /win.

- By this time you should have recovered most of your important files -

10. Now, lets move on and try to restore the filesystem of the volume itself. Choose 'Write' and wait for TestDrive to rebuild the boot sector.
11. Quit TestDrive properly, dismount all TrueCrypt drives and restart the computer.
12. Mount your TrueCrypt volume. Data should be accessible now. I recommend to run a disk check. In TrueCrypt, right click on the mounted volume and choose 'Check filesystem'. Then 'Repair filesystem'.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Förresten, kör Intel SSD Toolbox och kontrollera disken!

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av celerity:

Förresten, kör Intel SSD Toolbox och kontrollera disken!

Tack för guiden. Ska testa den om det inte fungerar med Repair från Skivan.

Apropå Toolbox så körde jag den ett litet tag innan jag stängde av min dator. Då körde jag optimizer som man ska köra lite då och då. Tror du det kan ha hänt något snett då som har slått ur all data? Fast konstigt om datan försvinner först när jag stängt av datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av celerity:

Förresten, kör Intel SSD Toolbox och kontrollera disken!

Installerade precis Toolbox och den hittar min SSD, men det står "No Partition: Modellnamn".

Ännu något som tyder på att allt är försvunnnet

Får se om Windows Recovery kan hjälpa till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Nikkop:

Apropå Toolbox så körde jag den ett litet tag innan jag stängde av min dator. Då körde jag optimizer som man ska köra lite då och då. Tror du det kan ha hänt något snett då som har slått ur all data? Fast konstigt om datan försvinner först när jag stängt av datorn.

Optimizer är bara en sorts manuell TRIM för tidiga Intel SSDs. Om man har TRIM aktiverat i Windows ska man inte behöva köra programmet. Om TRIM är igång kan man kolla genom att skriva fsutil behavior query disabledeletenotify i cmd och om svaret blir DisableDeleteNotify = 0 är det aktiverat.

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Nikkop:

Installerade precis Toolbox och den hittar min SSD, men det står "No Partition: Modellnamn".

Ännu något som tyder på att allt är försvunnnet

Får se om Windows Recovery kan hjälpa till.

Ajdå. Fungerar inte Diagnostic Scan?

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av celerity:

Ajdå. Fungerar inte Diagnostic Scan?

Tjena!

Lyckades till slut fixa det och allt är tillbaka som vanligt.

Visade sig vara skadad partition.

Det jag gjorde var att ladda ner något awesome freeware program som heter "Minitool partition recovery".
Scannade disken så hittade den det som hade försvunnit/skadats och recovrade.

Jag kunde dock inte boota då, så jag körde in Windowsskivan, gick fram till Repair och så reparerade Windows bootsektorn på första försöket.

Underbar känsla att ha fixat detta!