2 hårddiskar som inte vill fungera

Permalänk

2 hårddiskar som inte vill fungera

Hejsan, jag är ny här på forumet.
Har problem med mina nya hårddiskar och jag har läst näst intill igenom alla trådar på erat forum som har liknande problem men inget har funkat för mig.
Har också läst seagate´s forum + andra forum så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig som sista utväg.

Lite uppgifter om datorn:
Dell Dimension 9150
Windows 7 Ultimate 32-bit
Bios: A07 XP051
2Gb Ramminne
4st SATA portar på moderkort (Master hdd är på första uttaget som också är utgång 0 )

Datorn klarar av 1tb Max och jag vill bara ha 1st 500gb som extra disk till bilder,musik m.m.

Jag har alltså 2st Seagate 500gb som har numren:
ST3500320ns, ST3500320sv

Den första disken (0ns) har problemet att när jag sätter in hårddisken,startar datorn och sen kommer in i windows så står det "Installerar ny enhet"........"Enheten Installerad"... Men jag ser den inte nånstanns, varken på enhetshanteraren,den här datorn m.m m.m

Den finns i Bios när jag kollar,jag har prövat detta med byta batteri, nollställa bios m.m

Den andra hårddisken (0sv) är det nått helt annat med. Sätter jag in den istället och startar datorn så kommer bios upp som vanligt, men.... det tar en evighet för bios att gå in på setup.
När den väl kommer in på setup så syns inte disken i bios, den blir inte heller installerad.

Jag har kört seagates bootskiva men även den hittar inga diskar...

Nåväl, jag kanske skrev ganska krångligt nu men jag hoppas ni kan hjälpa mig för jag är helt slut efter allt jobb och bök med kablar hit och dit och byten
Ni får väl säga till om det är nått annat jag ska meddela om min dator.

Visa signatur

¤¤Tjejen som inte blir rädd för att bli smutsig¤¤

Permalänk
Medlem

Du måste både aktivera och formattera diskar för att du ska se dom i utforskaren.
start->kör->diskmgmt.msc
Där borde du (förhoppningsvis) se alla monterade diskar.
Men var försiktig, inte så kul att formattera fel partition/disk

Permalänk

Okej tack jag ska testa det Återkommer med svar

Visa signatur

¤¤Tjejen som inte blir rädd för att bli smutsig¤¤

Permalänk

Bara ena disken som syns som windows är installerat på och CD/DVD rom, men ingen seagate hårddisk syns
Jag har kollat lite i enhetshanteraren och jag såg detta.. kan de här vara nått möjligt fel?
För jag har försökt installera drivrutinerna men den säger bara att den har den senaste drivrutinen installerad men endå så syns detta...

Visa signatur

¤¤Tjejen som inte blir rädd för att bli smutsig¤¤

Permalänk
Medlem

Kod 10 brukar betyda gamla eller i övrigt inkompatibla drivrutiner.
Prova att ta bort enheterna med utrpostecken och låt windows leta på windows update efter nya.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kopplat dem till en raidkontroller behöver du gå in i raidbios och definiera hur diskarna ska användas, dina felmeddelanden kan kanske även betyda att du inte installerat raidkontrollern drivers.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Båda diskarna tillhör den extremt feldrabbade 7200.11-serien.

Finns iaf ny firmware till båda, men är det 7200.11-felet är det redan försent när disken inte fungerar längre.

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...
http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

Det finns massor skrivet om detta, så googla vidare själv för att fastställa om du drabbats av typfelen eller bara har andra problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Okej tack så mycket ni
Ska jag avinstallera dom jag la upp från enhetshanteraren?

Jo jag kollade lite nu och såg att jag har tyvärr en av dom hdd som är sjukdomsdrabbade
Hoppas dom går att rädda....

Visa signatur

¤¤Tjejen som inte blir rädd för att bli smutsig¤¤