Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Router-problem/nyköp

Tja!

Jag har nu ganska så länge haft olika problem med min uppkoppling och har börjat undra om det är routern som inte klarar av trycket längre.
Jag har just nu en Zyxel P-2601HN-F1 (den man får om man har ip-telefon via bbb) och till den är det kopplat:

* Switch
- 3 datorer varav en som 24/7 laddar ner / upp på relativt låga hastigheter (400/35 kb/s). De andra 2 är spel/bruks datorer.

* Homeplug
- 2 st Dreambox DM600 PVR som ca va 20 sekund avkodar via en extern server.
*Ännu en router (Zyxel P-320W, som är telias standardrouter) för att, bland annat, förlänga det trådlösa nätet. Kopplad via homeplugen. Nat och DHCP är avstängt på denna.
-(till P-320:n) Ännu en Dreambox DM600 PVR.
- En Samsung TV som endast kräver internet när den streamar / laddar ner appar.

* Trådlöst (Via båda routrarna)
- 4 smartphones.
- 3-4 datorer som används då och då.

Routern säger att den går på ca 2 % CPU men jag tror inte riktigt på det då det knappt går att navigera i dess menyer.
Nat är av men för säkerhetsskull så öppnar jag de portar jag behöver till utorrent, bf3 och steam.

Problem:
Kommer ibland inte in på vissa sidor på vissa datorer och andra dagen har någon annan dator samma problem.
Battlefields Battlelog fungerar inte ibland, kan inte koppla till servrar. (Vet att många har detta problemet och jag har verkligen gjort allt för att lösa det men jag tror allt faller på routern.)
Steam och andra tjänster kan inte koppla ibland. Detta händer på flera datorer dessutom...

Det jag undrar är:
Behöver jag en annan router? och isf rekommendationer?
Finns det något smartare sätt att lösa detta på?

Tacksam för alla svar
Ledsen att det blev lite långt men man måste ju förklara allt^^

/Shasirax

Visa signatur
Permalänk
Medlem

router-problem-nykop

Tja

jo har du inte några CONFLICKTER i Router portarna du kör programete som kom med routerna och loga in dig som ADMIN
Så borde du kuna se vad som är problemete!=) jag tror du har som många andra när det gäler Data / spel-konsoler att man anwender
Både slad och trådlösa nättvärcket, typ datan har ett trådlöst nätvärk som är igång samt du har nättvärksslad till den och så så du typ kör
2 nättvärks kort på samma maskin. inte konstigt det kan bli probs samt att du kan ändra hastihetten i routens trålösa kanaler typ jag har ett biligt Dlink som sänder max 20mb men med slad så har jag 100mb så kolla up wad du har instält i routerna..
Ps såg att du anvender 2.4 GHz bandet ochså har du trådlöst överbevaknings camira system som kör på
samma 2.4Ghz band?? kan vara ett problem typ=)

MVH Tiq007 ps hoppas att deta hjälpte lite =)[

kompå flera saker som kan vara fel
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tiq007:

Bra att du försöker men har lite svårt att se hur ditt råd är relevant för TS? Läs igenom första posten igen?

TS, lycka till med ditt problem, nätverksfrågor är inte min kopp te tyvärr.

Med vänlig hälsning,
Lan
Forumledare

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers