MineOS, någon som har erfarenhet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite här och där
Registrerad
Feb 2011

MineOS, någon som har erfarenhet?

Hej! Jag har en Minecraft server som jag och några polare lirar på. Den hostar jag på min main dator och allt fungerar som det ska.
Men det jobbiga är att jag inte alltid vill ha den igång, och då kan inte alla andra spela på den...
Så idag fick jag en snilleblixt att jag skulle hitta någon äldre stationär dator och köra den dedikerad server.
Jag hade redan sett innan jag gav mig in i server hostandet en Linux dist som var för minecraft, kunde inte komma på namnet men en snabb googling hittade jag det! MineOS!

Nu undrar jag lite hur jag ska gå till väga. En dator är inga problem och få fram. Och den behöver inte vara speciellt kraftig heller, vi är max 5st som spelar samtidigt.

Ska jag köra MineOS som primärt OS eller ska jag köra den virtuellt? Funkar det ens att köra den utan virtualisering?
Om man kör den virtuellt, förlorar man mycket prestanda?
Som sagt tror jag inte prestandan blir något problem igentligen eftersom vi max är 5pers på samtidigt.

Är det någon som har några tips? Någon som har erfarenhet?

Det är tänkt att servern ska köra bukkit med massor av olika plugins.

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700 @ 3.85 GHz
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
1,4 TB SSD lagring.
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite här och där
Registrerad
Feb 2011

Jag såg nu att det kommit en ny version. MineOS Crux. Den verkar ha en lättare setup. Jag ska nog leka runt lite i en virtuell maskin såfort jag kommer hem från skolan.

Om någon har några tips får ni gärna skriva!

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700 @ 3.85 GHz
1,4 TB SSD lagring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite här och där
Registrerad
Feb 2011

Och självklart är hemsidan nere.... Kul!

Ryzen 1700 @ 3.85 GHz
1,4 TB SSD lagring.