Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Hegel super är rätt bra dac, inte så drark amp så rekommenderas mer till lättdrivna lurar såsom fidelio x2

Tusen tack, ska kika på den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en 6.3mm till 3.5mm adapter som håller hög kvalité? De jag har sprakar och tappar lätt kanalerna vilket är sådär om jag ska använda min Meridian Explorer med hörlurar som har 6.3mm plugg.

Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IntelAti:

Någon som har tips på en 6.3mm till 3.5mm adapter som håller hög kvalité? De jag har sprakar och tappar lätt kanalerna vilket är sådär om jag ska använda min Meridian Explorer med hörlurar som har 6.3mm plugg.

Tack på förhand

Använd en kort kabel med rätt kontakter så slipper du ifrån brytningarna som blir pga längd och tyngd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Japp de är klart bäst då kan du använda dem portabelt utan att bli supernervös över att förstöra telefonen. Näst bäst är de man kan gänga på och av.

Börjar bli riktigt sugen på att testa byta kuddar till X00 se om jag kan få kontroll på basen. Vill kunna växla mellan källor och förstärkare smidigt så det skulle va mycket smidigare att få till med kuddar om möjligt. Fostex har tydligen smackat på th-500 kuddarna på denna och kör väl Th-600 drivarna så det är väl lite av en lagerrensning om än rätt så lyckad.

Men bra lur med en massa potential är det ändå känner jag så det är nog värt att försöka pimpa lite. Mellanregistret och diskanten är inte så dåligt. Såg på tv-serier i närmast total avsaknad av bas nog låter det bra. Nu är det ju ingen hörlur man lyssnar på chopin på direkt men piano där märks det att X00 är portad lite mindre resonanser än med DX 1000.

Om någon här har TH-900 kuddar ni vill bli av med. Har svårt hitta dem har bara hittat dem på en sida som inte skeppar utanför USA.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har Audeze's adapter med men upplever liknande problem där. Finns det någon speciell anledning till bruset och att kanalerna försvinner? Dåliga toleranser eller något annat?

Permalänk
Medlem

Nån annan som beställde Fidelio X2 från Elgiganten. Det stod att det fanns över 50st i lager när jag beställde. Nu står det "I webblager 2016-01-27" och att mina är reserverade.
Vart tog dom 50st vägen kan man undra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IntelAti:

@mrqaffe: Har Audeze's adapter med men upplever liknande problem där. Finns det någon speciell anledning till bruset och att kanalerna försvinner? Dåliga toleranser eller något annat?

Brus ? Det har du väl inte nämnt nått om tidigare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: knaster och brus när man rör till adaptern.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett par Fidelio X2 och med Marantzen lät det mest bara neutralt, kallt och tråkigt när lurarna kopplades in i fronten.

Vad rekommenderas om man vill ha ett varmare och lite mer musikaliskt ljud?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IntelAti:

@mrqaffe: knaster och brus när man rör till adaptern.

Hörbart brus kan inte uppstå i adaptern men om kontakten är sönderbruten så kanske det finns ett jordfel eller liknade också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Köpte mig ett par Fidelio X2 och med Marantzen lät det mest bara neutralt, kallt och tråkigt när lurarna kopplades in i fronten.

Vad rekommenderas om man vill ha ett varmare och lite mer musikaliskt ljud?

Ptja, en rörförstärkare? Men känns lite overkill för X2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FireFox:

Köpte mig ett par Fidelio X2 och med Marantzen lät det mest bara neutralt, kallt och tråkigt när lurarna kopplades in i fronten.

Vad rekommenderas om man vill ha ett varmare och lite mer musikaliskt ljud?

Hur låter dem från datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Köpte mig ett par Fidelio X2 och med Marantzen lät det mest bara neutralt, kallt och tråkigt när lurarna kopplades in i fronten.

Vad rekommenderas om man vill ha ett varmare och lite mer musikaliskt ljud?

Kan vara förstärkaren som är tråkig, X2 ska väl vara rätt bastunga egentligen så. Testa med annan källa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Någon som har tips på en 6.3mm till 3.5mm adapter som håller hög kvalité? De jag har sprakar och tappar lätt kanalerna vilket är sådär om jag ska använda min Meridian Explorer med hörlurar som har 6.3mm plugg.

Tack på förhand

http://www.amazon.co.uk/Grado-Adaptor-Cable-6-3mm-Length/dp/B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ptja, en rörförstärkare? Men känns lite overkill för X2

Vilken karaktär brukar ljudet få av dessa?

Skrivet av anon8870:

Hur låter dem från datorn?

Bättre, dock endast provat genom kontrollenheten till Z5500, finns säkert mycket mer att hämta om man driver dessa direkt genom ljudkortet.

Skrivet av KKay:

Kan vara förstärkaren som är tråkig, X2 ska väl vara rätt bastunga egentligen så. Testa med annan källa

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det märkliga är att själva förstärkaren inte är tråkig på något sätt, driver en uppsättning Canton 5.0 GLE 496 utan anmärkning och dessa anses ändå som lite kalla. Kan det kanske bara vara front-utgången som inte är i samma klass ljudmässigt som de bakre utgångarna?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vilken karaktär brukar ljudet få av dessa?

Bättre, dock endast provat genom kontrollenheten till Z5500, finns säkert mycket mer att hämta om man driver dessa direkt genom ljudkortet.

Nej det märkliga är att själva förstärkaren inte är tråkig på något sätt, driver en uppsättning Canton 5.0 GLE 496 utan anmärkning och dessa anses ändå som lite kalla. Kan det kanske bara vara front-utgången som inte är i samma klass ljudmässigt som de bakre utgångarna?

Osäker på hur denna förstärkare är byggd men jag gissar på att de är helt skilda så du kan ha helt olika ljudkaraktärer.

En rörförstärkare färgar ljudet väldigt mycket, åt det varma hållet. Det kan vara en lösning men många gillar inte hur varmt ljudet kan bli. Bäst vore väl om du kunde testa med iaf en bra "solid state" förstärkare innan du hoppar på rörtåget. Hifiklubben kanske har hörlursförstärkare du kan prova?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hej gör mitt första inlägg och det handlar om förstärkare till hörlurar .
Jag ska köpa begagnade Hifiman He-500.Kan schiit Magni 2 och vali 2 driva dom optimalt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Osäker på hur denna förstärkare är byggd men jag gissar på att de är helt skilda så du kan ha helt olika ljudkaraktärer.

En rörförstärkare färgar ljudet väldigt mycket, åt det varma hållet. Det kan vara en lösning men många gillar inte hur varmt ljudet kan bli. Bäst vore väl om du kunde testa med iaf en bra "solid state" förstärkare innan du hoppar på rörtåget. Hifiklubben kanske har hörlursförstärkare du kan prova?

Skickades från m.sweclockers.com

Rörförstärkare kan ju precis som transistorförstärkare färga ljudet hur mycket eller hur lite som helst.

Nu kanske de flesta rörförstärkare är tunade åt det varma hållet det kan jag inte svara på. Ska testa min Trafomatic Audio Ear One i morrn får se hur X00 reagerar på den. Tror inte så mycket på den för denna men vem vet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Köpte mig ett par Fidelio X2 och med Marantzen lät det mest bara neutralt, kallt och tråkigt när lurarna kopplades in i fronten.

Vad rekommenderas om man vill ha ett varmare och lite mer musikaliskt ljud?

Skrivet av anon8870:

Hur låter dem från datorn?

Skrivet av KKay:

Kan vara förstärkaren som är tråkig, X2 ska väl vara rätt bastunga egentligen så. Testa med annan källa

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte också X2 och kör via datorn genom ett Asus Xonar Essence STX.
Kan bara säga en sak och det är att jag är extremt nöjd med ljudet. Körde tidigare BD DT770 PRO och jag tycker att ljudet är mycket trevligare i X2. Basen upplever jag också som bättre trots öppen design.
Bästa köpet på väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är ute efter ett par nya hörlurar för runt 2500:-. Jag vill att de skall vara öppna och ha ett öppet och klart ljud. Beyerdynamics DT 880's tyckte jag såg mycket intressanta ut. Hur står de sig mot ett par Sennheiser HD600? Det är även viktigt med komforten, jag kommer använda dom flera timmar i streck.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

DT 880 är halvstängda. Svårt att säga med ljudsignatur German maestro 435s har den bästa komforten av de lurar jag testat på i alla fall. Fjäderlätta och hyfsat neutrala.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Vad anser Sweclockers om Sennheiser Momentum In-Ear?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2789924

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

DT 880 är halvstängda. Svårt att säga med ljudsignatur German maestro 435s har den bästa komforten av de lurar jag testat på i alla fall. Fjäderlätta och hyfsat neutrala.

Intressant! Dom skall jag kika mer på, har inte hört talas om dom förr.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Fick mina Fidelio L2 idag och jag kunde inte vara mer nöjd med dom, imponerade stort. Redan sugen på att testa X2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Fick mina Fidelio L2 idag och jag kunde inte vara mer nöjd med dom, imponerade stort. Redan sugen på att testa X2

Skickades från m.sweclockers.com

Ouch! Sälj av lurar med tiden bara.. jag har 10+ nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ouch! Sälj av lurar med tiden bara.. jag har 10+ nu

Det är tur att hörlurar är lättare att gömma för regeringen än högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Dammade av min Trafomatic Audio Head One. Närmast totalt noll bakgrundsbrus med dessa tror jag kan höra lite inte säker kan va inbillning. Kör med 100 ohm i ingångsimpedans men de låter då bra i alla fall. Basen är i stort sett lika kontrollerad/okontrollerad som med solid state förstärkarna.

Skulle testa lite olika skivor men fastnade för Richard Strauss also sprach Zarathrustra. Th-X00 har svårt hålla rak ton på orgeln i introt känns som membranen distar. Det gör de oavsett förstärkare bör jag väl tillägga. Har du samma sak IntelATI? Jag har någon binaural cd men har samma på versionen de har på spotify.

Låter bra nu kör jag ju dock från Audio GD Reference 9 istället för från NFB10.32n så det är lite doping men kul att det fungerar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Det är tur att hörlurar är lättare att gömma för regeringen än högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Tss har ingen regering boende så tja, lådor är bra att ha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shrillwhip:

Vad anser Sweclockers om Sennheiser Momentum In-Ear?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2789924

Jag har dem.. mestadels inte för hunden fastande i dem mellan klorna 2ggr.. Ingen som helst treble nu. Så jag skulle säga mina är sönder. Men det jag kommer ihåg var de snälla (avrullade) i treble bra kropp resten av registret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det är tur att hörlurar är lättare att gömma för regeringen än högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Här hemma älskas ljudet av alla medlemmar i stamrådet - dock så blir det lite krig om vems mix som skall på i köket när alla skall samsas

Tips till alla som har en bättrehälft som är ljudoförstående: påvisa skillnaden med deras egna favoritmusik. Jag smög på mig min fru med ett par riktiga lurar kopplade till en DAC någon dag efter en konsert - efter den dagen så ifrågasätts enbart timing på ljudrelaterade inköp Plus att jag har någon att prata musik med