Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ser väl vettigt ut. Men tror inte du får med några batterier om du skulle vilja köra den portabelt.

Jag har en (gammal) bygg-guide på min blogg här http://phimusic.blogspot.se/2013/07/o2-construction-guide.htm...

Portabelt bryr jag mig inte om! Egentligen vill jag ju bygga en sån här: http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifi...

Men det verkar inte gå att köpa den i delar? Det jag har valt nu blir ju lite konstigt med dubbla inputs för ström.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Portabelt bryr jag mig inte om! Egentligen vill jag ju bygga en sån här: http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifi...

Men det verkar inte gå att köpa den i delar? Det jag har valt nu blir ju lite konstigt med dubbla inputs för ström.

Full kit utan front och backpanel+ desktop kit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Full kit utan front och backpanel+ desktop kit

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir ju dyrare än det jag länkade tidigare samt att man fortfarande inte får samma IO som skrivbordsversionen som är färdigbyggd? Eller får man med något mer i full kit som jag missar så som jag har plockat ihop de lösa delarna?

Edit: Tänkte fel med IO, det blir rätt så klart. Däremot kvarstår frågan om man får med något mer om man kör full kit och byter ut panelerna gentemot att köpa det helt i delar?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att köpa ett par Astro A50.

Enda negativa jag läst, är att man "måste" ha optiskt ljudutgång för kunna använda 'mixamp' (vad är det?). Har inget optiskt uttag på min PC (enda jag kommer använda dem till).

Annars har jag inte läst något negativt om dem. Sitter och väger mellan Astro A50 eller Steelseries Siberia 800/H. Om det inte finns något annat trådlöst gamingheadset som är billigare men fortfarande lockande.

Funderade även på köpa trådlösa hörlurar och köpa mic separat; dock ingen aning om denna kategori.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wixia:

Det blir ju dyrare än det jag länkade tidigare samt att man fortfarande inte får samma IO som skrivbordsversionen som är färdigbyggd? Eller får man med något mer i full kit som jag missar så som jag har plockat ihop de lösa delarna?

Edit: Tänkte fel med IO, det blir rätt så klart. Däremot kvarstår frågan om man får med något mer om man kör full kit och byter ut panelerna gentemot att köpa det helt i delar?

Beror ju på exakt vilka delar du köper, batterier ingår i "full kit"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror ju på exakt vilka delar du köper, batterier ingår i "full kit"

Ah, ja batterier missar jag, men det är lugnt, ska bara ha den hemma!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tänkt åka på lite demo dagar nästa helg och tänker slå två flugor i en smäll. Tittar på nya in-ear som en present till mig själv. Tänker mig Max 1500kr och har tittat på några alternativ. I nuläget har jag AKG q350 har jag för mig modellen heter, är in-ear. Stör mig på att sladden är lite för kort och att pluggarna är lite för hårda. Skall användas främst till arr åka buss och lite stadsvandring.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa är iofs lika långa/korta sladdlängdsmässigt, men är hyfsat billiga för sina goda omdömen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2465334

Sen tror jag Teknikmagasinet har någon in-ear-kampanj just nu, men vet inte om de har några bra grejer.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Dåligt med svar på förra posten så provar igen
Velar mellan philips x2 och senheiser hd650. Philips x2 ska vara relativt lättdrivna och jag undrar om mitt moderkort som det är klarar att driva det med bra ljud?

Och sen så ska hd650 vara mer tungdrivna och vad behöver jag för att driva dom? Vill komma så billigt undan som möjligt då hörlurarna i sig är rätt så dyra. Men skulle en creative e5 fungera för att driva? Och då behöver jag inget mer för att vara ready to listen? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Och sen så ska hd650 vara mer tungdrivna och vad behöver jag för att driva dom? Vill komma så billigt undan som möjligt då hörlurarna i sig är rätt så dyra. Men skulle en creative e5 fungera för att driva? Och då behöver jag inget mer för att vara ready to listen? Tacksam för svar

Vill du komma rimligt billigt undan men ändå ha en utmärkt hörlursförstärkare som utan problem driver i princip alla lurar så köp en Objective O2, eventuellt tillsammans med DAC om den på moderkortet är dålig. HD650 förtjänar bra drivning!
Avseende DAC finns ODAC som är utmärkt, men vill du komma billigare undan finns t.ex. Behringer UCA202/222 som ur line-utgången mäter riktigt bra och kostar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Vill du komma rimligt billigt undan men ändå ha en utmärkt hörlursförstärkare som utan problem driver i princip alla lurar så köp en Objective O2, eventuellt tillsammans med DAC om den på moderkortet är dålig. HD650 förtjänar bra drivning!
Avseende DAC finns ODAC som är utmärkt, men vill du komma billigare undan finns t.ex. Behringer UCA202/222 som ur line-utgången mäter riktigt bra och kostar mindre.

Tack. Den verkade ju vara ett bra val. Jag är dock för trög för att fatta vad en dac är. Har jag redan en dac i mitt inbyggda ljudkort? (msi gaming 5) Och om jag då jag köper en dac så kommer den helt att ersätta mitt ljudkort? Är en dac samma sak som ett ljudkort eller vad skiljer dom?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Foxmaner:

Tack. Den verkade ju vara ett bra val. Jag är dock för trög för att fatta vad en dac är. Har jag redan en dac i mitt inbyggda ljudkort? (msi gaming 5) Och om jag då jag köper en dac så kommer den helt att ersätta mitt ljudkort? Är en dac samma sak som ett ljudkort eller vad skiljer dom?

En dac är en specifik krets på ett ljudkort https://en.wikipedia.org/wiki/Digital-to-analog_converter den omvandlar digitalt till analogt men ett ljudkort har många fler funktioner än så så en separat dac ersätter inte ett ljudkort utan kan bara användas vid uppspelning av ljud och en dac kan inte heller direkt driva en hörlur om man har några krav på att det ska låta bra, dacen kan däremot driva en hörlursförstärkare eller annan förstärkare med linjeingång.
En separat dac kan oftast ge bättre kvalitet på omvandlingen och lägre störnivå än det ett internt ljudkort kan prestera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej, har tänkt investera i lite bättre hörlurar för min dator (har för tillfället steelseries v2).
Har endast gott och säga om sennheiser så blir troligen HD558 eller 650/600. Använder då min dator för spel för det mesta, men dock även musik. Vad skulle ni rekomendera? Om något finns i vitt skulle det vara perfekt!
Har dock först planer på att införskaffa ett externt ljudkort/hörlursförstärkare, men det är något som jag tyvärr inte är insatt i överhuvudtaget. Har en dator med ett mycket billigt MSI moderkort, så antar att det ljudkortet är riktigt kasst. Det vettiga är väll att skaffa en som både har ljudkort och hörlursförstärkare? Vad jag snabbt kollade in verkar creative soundblast G5 och E5 vara okej? Prisklassen är alltså 1000-2000kr. Vad rekomenderar ni?

Permalänk
Medlem

Har trådlösa Sennheiser RS170 i dagsläget och vill uppgradera, ska jag köpa ljudkort eller nya lurar? Använder moderkortets ljud atm.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Proffsmobbare

Hade inte hjärta att låta nya lurarna ligga på bordet, så byggde ett hörlursställ lite snabbt.

Ca. 30 minuter och noll kronor senare, perfekt söndagsprojekt!

Permalänk
Medlem

Ni med ODAC/O2... Någon mer som har problem med USB anslutningen? Den är så otroligt känslig, minsta rörelsen och ljudet går åt helvete, och petar men för att få till det så tappar den anslutningen till datorn och vill inte fungera förän jag byter USB port...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Ni med ODAC/O2... Någon mer som har problem med USB anslutningen? Den är så otroligt känslig, minsta rörelsen och ljudet går åt helvete, och petar men för att få till det så tappar den anslutningen till datorn och vill inte fungera förän jag byter USB port...

Aldrig haft problem med det. Är det kontakten i enheten eller kabeln som är kass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Aldrig haft problem med det. Är det kontakten i enheten eller kabeln som är kass?

Fick med en 90cm och köpte med en extra 1,5m. Båda kablar är halvt lösa i båda ändor, både mot enheten och datorn.
Minsta rörelse nästan så blir ljudet kasst.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ni med ODAC/O2... Någon mer som har problem med USB anslutningen? Den är så otroligt känslig, minsta rörelsen och ljudet går åt helvete, och petar men för att få till det så tappar den anslutningen till datorn och vill inte fungera förän jag byter USB port...

Jag har lite problem med det, men jag misstänker att det är USB-porten i min skärm som strular (har den kopplad till USB-hubben i skärmen).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

Hej, har tänkt investera i lite bättre hörlurar för min dator (har för tillfället steelseries v2).
Har endast gott och säga om sennheiser så blir troligen HD558 eller 650/600. Använder då min dator för spel för det mesta, men dock även musik. Vad skulle ni rekomendera? Om något finns i vitt skulle det vara perfekt!
Har dock först planer på att införskaffa ett externt ljudkort/hörlursförstärkare, men det är något som jag tyvärr inte är insatt i överhuvudtaget. Har en dator med ett mycket billigt MSI moderkort, så antar att det ljudkortet är riktigt kasst. Det vettiga är väll att skaffa en som både har ljudkort och hörlursförstärkare? Vad jag snabbt kollade in verkar creative soundblast G5 och E5 vara okej? Prisklassen är alltså 1000-2000kr. Vad rekomenderar ni?

Behöver du en mångsysslare så är Soundblaster E5 en guldklimp! Kopplar telefonen till bluetooth så jag hör när det ringer under spelsessioner. Klockren på resor och ja, bra på alla sätt. Jag är imponerad som fan över hur pass kvalitativ den känns.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Behöver du en mångsysslare så är Soundblaster E5 en guldklimp! Kopplar telefonen till bluetooth så jag hör när det ringer under spelsessioner. Klockren på resor och ja, bra på alla sätt. Jag är imponerad som fan över hur pass kvalitativ den känns.

Okej, den höjer även ljudkvalitén rejält? Tror det blir en sådan jag skaffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag har lite problem med det, men jag misstänker att det är USB-porten i min skärm som strular (har den kopplad till USB-hubben i skärmen).

Oftast är det kontakten på själva enheten som glappar.
Det hände nyss och jag koppla in och ut ca 10 gånger innan datorn hittade den igen..
Jag ska prova köpa egen usb kabel och se om det blir bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Köpte ett par philips x2, Låter riktigt bra. Sitter grymt skönt.

Märkt att genom datorn så är ljudet sämre än när jag kör igenom min telefon.. samsung s6. ehm... Vet inte vad de kan vara.
Körde in dom i en förstärkare sen tilll datorn. Då blev de bättre ljud i alla fall.
Ska prov lyssna på dom ett tag sen bestämma mig Ska åka å köpa en säkring till min äldre förstärkare då den är nog bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Köpte ett par philips x2, Låter riktigt bra. Sitter grymt skönt.

Märkt att genom datorn så är ljudet sämre än när jag kör igenom min telefon.. samsung s6. ehm... Vet inte vad de kan vara.
Körde in dom i en förstärkare sen tilll datorn. Då blev de bättre ljud i alla fall.
Ska prov lyssna på dom ett tag sen bestämma mig Ska åka å köpa en säkring till min äldre förstärkare då den är nog bättre.

Sitter dom bra? Är sugen på nya och X2an ser riktigt fin ut.

Tänkte kolla vilka som kör portabel hörlursförstärkare till telefonen, är det värt det om man lyssnar på Spotify Premium? Tycker ljudet är aningen tunt i en Iphone eller telefoner överlag när man har DAC och lurstärkare framför datorn.

Permalänk
Medlem

@feliz: Nej, den kommer inte att höja kvalitén på ljudet rejält utan då ska du byta lurar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Sitter dom bra? Är sugen på nya och X2an ser riktigt fin ut.

Tänkte kolla vilka som kör portabel hörlursförstärkare till telefonen, är det värt det om man lyssnar på Spotify Premium? Tycker ljudet är aningen tunt i en Iphone eller telefoner överlag när man har DAC och lurstärkare framför datorn.

Lätt värt 1490kr i alla fall. Men undrar varför i helsike jag inte får samma ljud i datorn som mobilen?.. Låter väl inte det bästa där heller men bättre än datorn!...

Skulle ha kört x2 i alla fall! Kostade 3000kr när de kom ut. Ligger runt 2-2.3k nu. Jag köpte ett par demoex av komplett. asså 1490kr rena rama kapet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Hade inte hjärta att låta nya lurarna ligga på bordet, så byggde ett hörlursställ lite snabbt.

Ca. 30 minuter och noll kronor senare, perfekt söndagsprojekt!

http://oi64.tinypic.com/2qvtqwh.jpg

http://oi65.tinypic.com/fndz4o.jpg

http://oi67.tinypic.com/24l6cgo.jpg

Riktigt snyggt! Säg gärna till om du skulle få för dig att bygga fler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Lätt värt 1490kr i alla fall. Men undrar varför i helsike jag inte får samma ljud i datorn som mobilen?.. Låter väl inte det bästa där heller men bättre än datorn!...

Skulle ha kört x2 i alla fall! Kostade 3000kr när de kom ut. Ligger runt 2-2.3k nu. Jag köpte ett par demoex av komplett. asså 1490kr rena rama kapet

Vad har du för ljudkort i datorn? Vad har du för telefon? X2 är 30ohm så dom ska vara rätt lättdrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Vad har du för ljudkort i datorn? Vad har du för telefon? X2 är 30ohm så dom ska vara rätt lättdrivna.

Kör moderkortets bara. men de skiljer visst på ljudkvalitén på framreutgång och bakre? Blir en stor skillnad på ljud.. Aja. Tur sladden är lång
Jag säger bara så här. 1490kr för dessa.. Hittar du ett par runt 1,5k-1.8k Köp. Sitter bekvämt. Har väl ett rätt stort huvud. Känner ett litet tryck mot huvudet. (använt dessa i 40min) Detta tror jag kommer släppa. Grymma hörlurar. Har testat rätt många hörlurar, men dessa.. Bra bas, bra diskant. Bra tryck i låg nivå. Å om det stämmer så kommer dessa hörlurar bli bättre efter 50 timmar typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Kör moderkortets bara. men de skiljer visst på ljudkvalitén på framreutgång och bakre? Blir en stor skillnad på ljud.. Aja. Tur sladden är lång
Jag säger bara så här. 1490kr för dessa.. Hittar du ett par runt 1,5k-1.8k Köp. Sitter bekvämt. Har väl ett rätt stort huvud. Känner ett litet tryck mot huvudet. (använt dessa i 40min) Detta tror jag kommer släppa. Grymma hörlurar. Har testat rätt många hörlurar, men dessa.. Bra bas, bra diskant. Bra tryck i låg nivå. Å om det stämmer så kommer dessa hörlurar bli bättre efter 50 timmar typ.

Låter nice, har ett par Audio-Technica ATH-M50 just nu men vill ha något som känns lättare på örat och kanske en halvöppen lur då dessa är stängda.
Kan inte annat än rekommendera ATH-M50, visst är dom plastiga men efter i princip dagligt användande framför datorn så finns inget mer än lite små skråmor efter att dom gått i golvet annars känns dom väldigt fräscha fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Låter nice, har ett par Audio-Technica ATH-M50 just nu men vill ha något som känns lättare på örat och kanske en halvöppen lur då dessa är stängda.
Kan inte annat än rekommendera ATH-M50, visst är dom plastiga men efter i princip dagligt användande framför datorn så finns inget mer än lite små skråmor efter att dom gått i golvet annars känns dom väldigt fräscha fortfarande.

Funderade på dom ett tag men allt riktade att philips var mycket bättre!
Köp å testa!!

Skickades från m.sweclockers.com