Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Kör idag ett par Grado sr 80 tillsammans med en Audioengine D1 24-BIT DAC.
Fast som vanligt är man aldrig nöjd...
Funderar på att köpa en bättre förstärkare eller är det ingen idé att köpa en bättre förstärkare till så billig lurar? Ska höra med farsan och se om man får låna hans Leben cs300, som jag hört ska vara en mycket trevlig förstärkare till just hörlurar innan jag köper något.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Rasse12345:

Funderar på att köpa en bättre förstärkare eller är det ingen idé att köpa en bättre förstärkare till så billig lurar? Ska höra med farsan och se om man får låna hans Leben cs300, som jag hört ska vara en mycket trevlig förstärkare till just hörlurar.

för sr80 så är det nog inte förstärkaren som är problemet då dom är väldigt lättdrivna. Vad är det du inte är nöjd med?

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

för sr80 så är det nog inte förstärkaren som är problemet då dom är väldigt lättdrivna. Vad är det du inte är nöjd med?

Är väl rätt nöjd skulle dock vilja ha lite klarare ljud...
Är väl lurarna det hänger på, får ta och läsa på lite om vad man skall ha

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur marknaden ser ut för begagnade lurar, kikat lite på blocket men det är rätt tunt med det jag kikat på.

Funderar nämligen på att sälja mina Sennheiser HD650 då musik inte direkt är mitt primära användningsområde längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Exakt! Den passade mina behov perfekt! Ska nämligen skaffa ett set med studio monitors runt september. Och digital version har rca out vilket betyder att jag kan använda odac'en till "högtalarna" med

Om du är intresserad av att köpa digital version som diy så har jag pratat med ägaren Stefan om detta. Jag bara kopierar och klistrar in vad han svarade!

"Now to the special request in regards to the digital version, best will be to order the parts separately, saves you a couple of bucks as you will not need batteries for it. List would be:

- parts only kit
- PCB
- ODAC board only
- enclosure
- Desktop kit
- power supply
And a note during check out to substitute the Desktop panels for the ones of the digital version."

Tänk på att skaffa odac revb (vet inte riktigt vad som är skillnaden dock)

EDIT: Hittade en blog post från JDS där dom pratar om skillnaderna http://blog.jdslabs.com/?p=1003

Kör RCA till mina monitorer, och jag hör väldigt mycket brus och konstiga ljud i högtalarna. När jag flyttar fönster eller liknande får jag feedback i form av ljud i högtalarna. Hör inga sådana ljud via hörlurarna.

Har O2 ODAC Digital version från Headnhifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Funderar på att köpa en bättre förstärkare eller är det ingen idé att köpa en bättre förstärkare till så billig lurar? Ska höra med farsan och se om man får låna hans Leben cs300, som jag hört ska vara en mycket trevlig förstärkare till just hörlurar innan jag köper något.

Byt lurar istället. Gillar du Grado så finns det ju en hel del modeller över din. Och ja, CS300 är troligtvis en fin förstärkare till just Grado.

Skrivet av Fiskskit:

Någon som vet hur marknaden ser ut för begagnade lurar, kikat lite på blocket men det är rätt tunt med det jag kikat på.

Funderar nämligen på att sälja mina Sennheiser HD650 då musik inte direkt är mitt primära användningsområde längre.

HD650 bör inte vara svåra att sälja, förutsatt att du sätter rätt pris på dem.

Permalänk
Avstängd

@Matsson82: Han kommer troligtvis posta den på onsdag och om allt följer samma schema som för mig så har du den på måndag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag är nog inte så jättesugen på att löda själv, men det verkar som man sparar runt 400-500 kr eller så på det sättet. Jojo, känner till skillnaderna mellan ODAC RevA och RevB

Men du får gärna återkomma med dina synpunkter sedan när du testat O2+ODAC, speciellt med hörlurar!

Kommer testa den med mina DT990´s och SE215 iem's. Sen kommer jag troligen låna hem min linjes dt770's för att testa med Kanske till och med ett par hd598!

Kommer absolut återkomma med resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Matsson82: Han kommer troligtvis posta den på onsdag och om allt följer samma schema som för mig så har du den på måndag.

Vet du hur det fungerar med att få infon att den ligger på upphämtningsstället? Kommer jag få sms avi?

Skrivet av CROE:

Kör RCA till mina monitorer, och jag hör väldigt mycket brus och konstiga ljud i högtalarna. När jag flyttar fönster eller liknande får jag feedback i form av ljud i högtalarna. Hör inga sådana ljud via hörlurarna.

Ehrm, Det låter inte lovande :s Hade ju inte planerat på att köpa en Dac till enbart till mina Monitorer :/

Någon annan som har samma problem?

Permalänk
Avstängd

@Matsson82: Du kommer få ett mail med kolli-id.
Första dygnen kan det ta lite tid att se att paketet är i systemet men så fort som det har ankommit Malmö så kan du använda Postnords paketsökning.
Har du lite koll så kan du gå till utlämningsstället samma dag som de fått in paketet och ange de fyra sista siffrorna i kolli-id, t.ex 1234DE

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CROE:

Ansluter du obalanserad utgång från dacen till en balanserad ingång på högtalaren via nån adapter eller hur har du kopplat och jordat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ansluter du obalanserad utgång från dacen till en balanserad ingång på högtalaren via nån adapter eller hur har du kopplat och jordat ?

XLR > RCA, förslag på andra sätt att koppla?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CROE:

XLR > RCA, förslag på andra sätt att koppla?

Det blir ibland problem om man blandar obalanserat och balanserat, alla prylar gillar inte det och får man problem så är di-box eller transformator ofta en fungerande lösning, att bygga om så att dacen även får en balanserad utgång direkt i sig själv är också en metod.
Att se till att allt är korrekt jordat minskar också problemen, odac har väldigt bra filtrering av spänningen som kommer via usb men den är ju inte "oändligt bra" och något kan ju även vara trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Vad menar du med "korrekt jordat"?

Störningarna tar över ljudet när mycket händer på datorn, exempelvis när jag spelar. Får testa en transformator som du nämner, eller köpa ett riktigt ljudkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CROE:

@mrqaffe:

Vad menar du med "korrekt jordat"?

Störningarna tar över ljudet när mycket händer på datorn, exempelvis när jag spelar. Får testa en transformator som du nämner, eller köpa ett riktigt ljudkort.

De vanligaste felen när datorn ger ljudstörningar är att den är ansluten i ett ojordat uttag eller att man har flera jordanslutningar i systemet som helhet och de har inbördes potentialskillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De vanligaste felen när datorn ger ljudstörningar är att den är ansluten i ett ojordat uttag eller att man har flera jordanslutningar i systemet som helhet och de har inbördes potentialskillnad.

Syftar du på eluttag? Jag har inga jordade uttag, och kör all utrustning på samma grendosa. Kan det vara källan till problemet tror du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CROE:

Syftar du på eluttag? Jag har inga jordade uttag, och kör all utrustning på samma grendosa. Kan det vara källan till problemet tror du?

Det är definitivt en orsak till att datorn i sig skickar ut en massa mer störningar, störfälten runt en dator brukar minska rejält om den är ansluten till skyddsjordat uttag och skärmningarna kan leda bort "skräpet" mot jord i stället för att de inte har nån bra jordpunkt att ledas till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskskit:

Det brukar gå hyfsat, om man har lurar som inte är för slitna med orginal kartong mm så kan man titta på att få ungefär hälften och lite upp från vad nya kostar. Vissa hörlurar har en tendens till att reas ut, vilket gör dem svårsålda. Te.x Philips hörlurar har ständigt prissänkningar. Även Sennheisers mer "populära" lurar brukar gå på rea ibland. Sedan har CDON och andra upp till 25% rabatt eller om det är 20% på hela sortimentet, så vissa är ju lite svå¨rare att få igen pengarna på en andra. HD650 är dock inte en hörlur som man vanligen ser reas ut alls.
Så du borde kunna slänga upp en annons här te.x. Ju mer bilder som backar upp väl omhändertagna hörlurar desto bättre torde du få för dem.

Permalänk
Medlem

Får sämre ljud när jag kopplar min Chord Mojo via mobilen än datorn. Verkar inte som apparna jag provat skickar en helt orörd signal för Mojon visar att signalen den får är uppsamplad. Har bara testat USB player Pro och Neutronplayer hittils. På datorn har jag MusicBee som spelas med WASAPI inställt.

Låter helt enkelt bättre på via datorn fast det är digitalt kopplat via både dator och telefonen.
USB player Pro indikerar dock att den inte hittar DAC:en så kanske är så att den helt enkelt inte stöds ännu och går då via mjukvaran innan signalen spottas ut. Synd :/

*edit*

Hade missförstått vilken app som var UAPP. Det är USB Audio Recorder som stödjer Mojo till 100%.
Nu låter det som det ska tror jag (inte jämfört så mycket ännu) men interfacet på appen är horribel lol.
Blir nog att använda datorn och bara mobilen när jag ska sitta nån annanstans...

Headfi
http://www.head-fi.org/t/704065/usb-audio-recorder-pro-uapp-2...

*edit*

Jupp nu låter det bra. Som att ta bort ludd ur öronen jämfört med dom andra apparna.

Kanske kommer till nytta om nån annan har samma problem

Permalänk
Medlem

Då var helgen räddad!

Snackade med min mentor (läser el/energi) om att min cmoy slutade funger och at jag är utan amp tills nästa vecka. Men helt plötsligt frågar han om jag vill låna "skolans" Schiit modi/magni combo tills min O2/oDac combo kommer i posten.

Så nu sitter jag här med det och bara njuter av bra ljud igen Chockar mig alltid hur stor skillnad en amp/dac gör!

Hoppas alla har en trevlig helg! Själv blir det att lira nya säsongen på Diablo :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Då var helgen räddad!

Snackade med min mentor (läser el/energi) om att min cmoy slutade funger och at jag är utan amp tills nästa vecka. Men helt plötsligt frågar han om jag vill låna "skolans" Schiit modi/magni combo tills min O2/oDac combo kommer i posten.

Skysst mentor/skola
Fick iof låna en 2Kw vridtrafo av min skola/el-lärare ett par månader men ditt lån slår det helt klart hehe.
Blir nog en hel del lyssnande för egen del också med detta aprilväder. Snö/hagel/regn om vartannat ! (I stholm iaf)

Permalänk
Avstängd

Jahopp, Massdrop kör en kampanj på Massdrop x HiFiMAN HE-350 och eftersom det inte är många kronor det rör sig om så hoppade jag även på det tåget.
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-hifiman-he-350

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice! Hoppas de är bättre än HE-300. Bra pris dock.

Permalänk
Medlem

Har inte varit medlem där innan men såg detta.
Estimated ship date is Aug 5, 2016. ?
Lång väntan men kanske så den sidan funkar. Som sagt inte kollat innan.

Permalänk
Avstängd

@Myllerman: Är tyvärr lite så, de fiskar mycket efter att försöka sälja så stora volymer som möjligt, vilket är förståeligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Myllerman: Är tyvärr lite så, de fiskar mycket efter att försöka sälja så stora volymer som möjligt, vilket är förståeligt.

Mm förstår, annars hade det nog inte gått att få så billigt. Bra sida ändå, ska kika på lite saker där så bra tips

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Brukar vara lång väntetiden på deras grejer, har för mig att i alla fall K7XX, TH-X00 och m9XX hade åtminstone 4-5 månaders väntetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@Myllerman: Brukar vara lång väntetiden på deras grejer, har för mig att i alla fall K7XX, TH-X00 och m9XX hade åtminstone 4-5 månaders väntetid.

Ok, har man ingen brådska kan man spara en bra slant helt klart.

Fick iaf mina Monk Plus lurar idag. Lätt värda $5 stycket ! Bra bas och stor ljudbild. Blir att beställa fler och ge bort till släktingar i sommar. Passar bra att ha till mobilen och annat.

Permalänk
Medlem

Tjena ville bara nämna att jag går med klubben . Köpte precis Audio technica 700MK2 med Asus ThunderFx som förstärkare . Jag skippade 50x modellen eftersom soundstagen är för liten för gaming så blev 53mm 700mk2 med 3500mw för eargasm explosioner .

Innan dess har jag haft mainstream hörlurar från Steelseries och Creative . Dock är inte creative mainstream utan leverar bra ljud som dock känns tillbakadraget

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Nu, efter mycket om och men så har äntligen massdrop blivit klara med den senaste insamlingen av köpare till deras Fostex TH-X00 Purpleheart, vilket enligt mig tog alldeles för lång tid.
$464.99 inkl frakt och med risk att man åker på tull framöver.

Estimated ship date is Aug 19, 2016.

Visa signatur