Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

EDIT: Hur lämpar sig DT770 250Ohm för dubstep/elektronisk musik? Går det att få tillräckligt med "ompf" i lurarna?
EDIT 2: Och klarar en Fiio E10K av att driva dom? (Såg att enligt deras produktsida att dom rekommenderar upp till 150 Ohm, tips på någon annan bra kompakt DAC/AMP ?

DT770 har lite V-kurva med förhöjd bas och diskant. Gillar du lite överdriven bas (mer "ompf") så bör de passa utmärkt. 80 Ohmversionen har ytterligare lite mer bas än 250 Ohm-luren.
80- och 250 Ohms-versionerna har båda tillräckligt rapp bas att fungera bra till elektronisk musik. Vet inte helt hur det är med 32 Ohm:aren.

Har lite dålig koll på bärbara dac/amps, men en snabb googling på frågan om E10K + DT770 -250Ohm ger svaret:
Should get loud on low gain arround 4-5 on the knob and "stupid-don't-even-think-about-it" loud on high gain.

Tänk bara på att 250 Ohmsversionen kommer med spiralsladd. Ogillar du sån (ingen personlig favorit för mig) så gå på 80 Ohmaren istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

DT770 har lite V-kurva med förhöjd bas och diskant. Gillar du lite överdriven bas (mer "ompf") så bör de passa utmärkt. 80 Ohmversionen har ytterligare lite mer bas än 250 Ohm-luren.
80- och 250 Ohms-versionerna har båda tillräckligt rapp bas att fungera bra till elektronisk musik. Vet inte helt hur det är med 32 Ohm:aren.

Har lite dålig koll på bärbara dac/amps, men en snabb googling på frågan om E10K + DT770 -250Ohm ger svaret:
Should get loud on low gain arround 4-5 on the knob and "stupid-don't-even-think-about-it" loud on high gain.

Tänk bara på att 250 Ohmsversionen kommer med spiralsladd. Ogillar du sån (ingen personlig favorit för mig) så gå på 80 Ohmaren istället.

Okej det låter kanon!
Då blir det nog den setupen ändå.
Har du någon koll på vad det är för skillnad på DT990 och DT770?

Och tack för alla bra svar btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Har du någon koll på vad det är för skillnad på DT990 och DT770?

DT990 är öppen och lär läcka mer ljud om det var en faktor.
Den har nog luftigare ljudbild, men vissa tycker den är för vass i diskanten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Fruttyh:
DT990 är öppna så de läcker ut mycket ljud (+ att de låter lite annorlunda). Öppna lurar är inget du ska fundera på i kontorslandskap om du inte hatar dina kollegor.

Annars finns det också många fördelar med öppna lurar, men i miljöer där man behöver ta hänsyn till andra som inte ska störas (eller bullriga miljöer) är det slutna som gäller.

EDIT: Som RogerW säger har DT990 ännu mer energi i diskanten och, ovanligt nog för öppna lurar, ännu mer bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

DT990 är öppen och lär läcka mer ljud om det var en faktor.
Den har nog luftigare ljudbild, men vissa tycker den är för vass i diskanten.

Det är definitivt en faktor! Då blir det DT770. Håller tummarna att någon rear ut den på fredag

@mudde såg ditt svar efter jag hade svarar Roger, men jag vill inte göra mina kollegor arga så som sagt, håller utkik efter ett par DT770 tack för hjälpen!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ifall det dyker upp några schyssta lurar under helgens Black-whatever hade jag gärna mottagit tips då jag inte vet om de kommer dyka upp i fyndtråden. Alternativt tips på fyndtrådar för hörlurar =]

Sitter med brorsans DT 990 Pro nu och gillar dem ändå så tänker mig något öppet kring 1000-2000kr. Dock vet jag inte om man behöver ett ordentligt ljudkort för att driva dem? Jag har en itx-rigg så den möjligheten finns inte för mig, förutom kanske externt då.

Permalänk
Proffsmobbare

Om man är på jakt efter ett par B&O H6 v2 under morgondagen, var bör man hålla utkik?

Permalänk
Medlem

@Gustenrocks & @Laine det ända tipset jag kan ge är att lägga in en bevakning på Prisjakt så man i alla fall får ett mail ifall dom får in sänkningen av priset på hörluren man letar efter!

Permalänk
Fyndjägare

Sennheiser HD598CS
Den helt nya (release var i Oktober 2016) slutna varianten av HD598 säljs för 99€ på Amazon endast idag.
Beställ från Amazon tyskland så är det fraktfritt till Sverige.

Amazon Tysland HD598CS

Eftersom Amazon har exklusivitet på den hörluren så är det svårt att säga om 99€ är ett bra pris. Men de har haft den ute för 229€ till nu enligt Camelcamelcamel. Och vanliga HD598 öppna varianten brukar gå för 1500-1600kr i Sverige.

Känns som en perfekt hela dagen på kontoret lur. Lagom dyr och sluten så man inte stör eller störs av någon.

23ohm och 115dB känslighet så bör vara inga problem att köra från mobilen.

http://sv-se.sennheiser.com/hd-598-cs

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Söker ett par slutna over ear-lurar som är lättdrivna till kontoret. Budget 1500-3000 kr.
Gillar lite mer bas då det passar till metall enligt mitt tycke. "Neutrala" är dock inget problem.
Någon som vet om dessa är bra? https://emusic.se/product/35564/Ultrasone-PRO-750i

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Söker ett par slutna over ear-lurar som är lättdrivna till kontoret. Budget 1500-3000 kr.
Gillar lite mer bas då det passar till metall enligt mitt tycke. "Neutrala" är dock inget problem.
Någon som vet om dessa är bra? https://emusic.se/product/35564/Ultrasone-PRO-750i

Ultrasone är ett hörlursmärke där man nog bör provlyssna deras sortiment innan köp då de är lite speciella med bl a sin ickecentrerade elementlösning. En del gillar ljudsignaturen, en del hatar den. Har själv tyvärr ingen erfarenhet av dessa hörlurar så jag kan inte säga varken bu eller bä, men som sagt, en liten "heads up" är på sin plats innan köp.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ultrasone är inget jag skulle köpa utan att ha testat innan, väldigt skarp diskant på de flesta modellerna. Sennheiser HD598 har ju kommit som sluten modell och har bra black friday-pris på Amazon. Kan vara värt att tänka på i alla fall!

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa MSR7 för 1245kr, M50X för 999kr eller AKG N60 NC för 1290?
Kommer använda hemma och på bussen varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Sennheiser HD598CS
Den helt nya (release var i Oktober 2016) slutna varianten av HD598 säljs för 99€ på Amazon endast idag.
Beställ från Amazon tyskland så är det fraktfritt till Sverige.

Amazon Tysland HD598CS

Eftersom Amazon har exklusivitet på den hörluren så är det svårt att säga om 99€ är ett bra pris. Men de har haft den ute för 229€ till nu enligt Camelcamelcamel. Och vanliga HD598 öppna varianten brukar gå för 1500-1600kr i Sverige.

Känns som en perfekt hela dagen på kontoret lur. Lagom dyr och sluten så man inte stör eller störs av någon.

23ohm och 115dB känslighet så bör vara inga problem att köra från mobilen.

Tack för tipset! Blir nog att knipa ett par till kontoret. Kör på MSR7 just nu, och de är inte fullt så bekväma som jag skulle vilja.

Permalänk
Fyndjägare

Sen har ju även Meze 25% på allt 25-28 nov via deras nyhetsbrev och denna länk.

https://mezeheadphones.com/pages/black-friday-2016?utm_source...

Meze 99 Classics för 232€ är ju trevligt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Tack för tipset! Blir nog att knipa ett par till kontoret. Kör på MSR7 just nu, och de är inte fullt så bekväma som jag skulle vilja.

Varsågod. Gillar ju MSR7 ljudet men inte haft de på huvudet en längre stund. HD5xx/6xx är ju erkänt supersköna så det blir nog bra. 99€ känns riktigt prisvärt så jag tog också ett par. Tungt av Amazon att knipa exklusiviteten på dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Ser intressant ut, men 450 kr med frakt blir alldeles för saftigt för att vara värt det... Finns de billigare någonstans? Kollade ebay nu. Om det ska kosta så mycket provar jag hellre några no-name velour earpads för 30 kr från Kina.

Jag köpte Brainwavz-pads från Amazon till mina M40x. Med frakt hamnade det på ca 250kr har jag för mig. Nu har jag inte lyssnat på M50x men till M40x tycker jag det blev ett stort lyft både när det kommer till komfort och ljud.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

@mumu55 Hur står sig dom lurarna mot DT 770 80/250 Ohm ? Om man kör DTna med en DAC/AMP dvs. Är riktigt nyfiken då jag inte lyckats hitta några DT 770 till ett bra pris under black friday

EDIT: Hittade denna review på Reddit HD 598Cs Review
Verkar som att det är bra lurar. Blev ganska intresserad av dessa faktiskt

EDIT 2: Ytterligare en review HD 598Cs

EDIT 3: Nu är dom beställda hah! För er som är nyfikna så kostade det 1056:- inklusive frakt, dom förväntas vara hos mig den 5e december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

@mumu55 Hur står sig dom lurarna mot DT 770 80/250 Ohm ? Om man kör DTna med en DAC/AMP dvs. Är riktigt nyfiken då jag inte lyckats hitta några DT 770 till ett bra pris under black friday

EDIT: Hittade denna review på Reddit HD 598Cs Review
Verkar som att det är bra lurar. Blev ganska intresserad av dessa faktiskt

EDIT 2: Ytterligare en review HD 598Cs

Det här kommer bli svårt att förklara, hoppas du bara du förstår min poäng.

Beyer - Har en lite ljus grundton i botten och försöker hålla ett bra och återhållsamt ljud, där T modellerna som är Beyers High End, har en otrolig närvaro med rätt AMP/DAC. Hade 32ohm versionen utav DT770 och tyckte lurarna vart lite för obekväma efter längre lyssning.

Sennheiser - Tycker det är lite för mycket fokus på att framhäva själva mellanregistret vilket blir lite för jobbigt i längden. Har hört HD800 med McIntosh och jag tyckte det var det tråkigaste jag har hört. Vissa andra tycker HD800 serien är fantastiska.

Värt att notera att det här är enbart mina egna synpunkter. Det du försöker göra är att jämföra äpplen mot päron. De bra lurar som finns tillgängliga faller inte i pris under Black Friday eftersom den dagen är mer till för att sälja sådant som ingen annan vill ha plus att inom den seriösa hifi branschen så tjänar butikerna väldigt dåligt på att rea ut för halva priset och sätter som mest kanske bara 25% utifrån ordinarie pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det här kommer bli svårt att förklara, hoppas du bara du förstår min poäng.

Beyer - Har en lite ljus grundton i botten och försöker hålla ett bra och återhållsamt ljud, där T modellerna som är Beyers High End, har en otrolig närvaro med rätt AMP/DAC. Hade 32ohm versionen utav DT770 och tyckte lurarna vart lite för obekväma efter längre lyssning.

Sennheiser - Tycker det är lite för mycket fokus på att framhäva själva mellanregistret vilket blir lite för jobbigt i längden. Har hört HD800 med McIntosh och jag tyckte det var det tråkigaste jag har hört. Vissa andra tycker HD800 serien är fantastiska.

Värt att notera att det här är enbart mina egna synpunkter. Det du försöker göra är att jämföra äpplen mot päron. De bra lurar som finns tillgängliga faller inte i pris under Black Friday eftersom den dagen är mer till för att sälja sådant som ingen annan vill ha plus att inom den seriösa hifi branschen så tjänar butikerna väldigt dåligt på att rea ut för halva priset och sätter som mest kanske bara 25% utifrån ordinarie pris.

Hehe jag förstår, är ganska ny inom ljud/Hi-Fi och speciellt när det gäller hörlurar.
Vi får väl se om jag gillar lurarna, annars får jag försöka kränga iväg dom på marknaden eller något :).
Men lämpar sig Sennheiser lurarna bra för "en dag på kontoret" då ? Som jag skrev tidigare så lyssnar jag mestadels på Dubstep/Elektroniskt/Metall..

Permalänk
Inaktiv

@Mumu55: Tackar för tipset, sitter på ett par HD650 men ville ha ett par stängda och sennheiser är ju inte fel med det % avdraget! Fick betala frakt på 4 euro eller så, det hamnade på 1056SEK.

EDIT: inte frakt, men VAT gjorde priset till 1056SEK.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon8870:

@Mumu55: Tackar för tipset, sitter på ett par HD650 men ville ha ett par stängda och sennheiser är ju inte fel med det % avdraget! Fick betala frakt på 4 euro eller så, det hamnade på 1056SEK.

EDIT: inte frakt, men VAT gjorde priset till 1056SEK.

Kul att du också hann få ett par. Verkar vara slut nu på fraktfria tyska Amazon. Men finns kvar på bla Amazon UK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Reference audio säljer ut sitt visningsexemplar av HDVD800 för 9000. Rätt så bra pris för en fin förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Reference audio säljer ut sitt visningsexemplar av HDVD800 för 9000. Rätt så bra pris för en fin förstärkare.

Hade tänkt köpa en Jotunheim, men denna var ju väldigt intressant.

Vad tror ni om denna till ett par LCD-2?

Ska läsa på lite mer, men säljs väl innan man hinner bestämma sig...

Permalänk
Medlem

Jag kör på den analoga varianten (HDVA600) och tycker i alla fall att den spelar på bra med mina HD800S. I värsta fall så kan du troligtvis sälja av den till ungefär samma pris.

Permalänk
Skrivet av öjne:

Ska jag köpa MSR7 för 1245kr, M50X för 999kr eller AKG N60 NC för 1290?
Kommer använda hemma och på bussen varje dag.

Nu har jag inte lyssnat på MSR7..Men vad jag förstått så är det ganska avrullad bas. Signaturen är lite mer åt det balanserade/klara hållet.

M50X låter ju bra tycker jag, du får en extra skvätt bas och liten bump i de högre frekvenserna. Bra byggkvalitet och lämpar sig bra som portabelt då an kan fälla ihop dom och det finns en kabel med som är 1.2 meter. Dom går också bra att köra direkt ur mobilen till exempel.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av CROE:

Hade tänkt köpa en Jotunheim, men denna var ju väldigt intressant.

Vad tror ni om denna till ett par LCD-2?

Ska läsa på lite mer, men säljs väl innan man hinner bestämma sig...

Kan inte minnas att jag läst någonsin att HDVD800 skulle vara något speciellt med Audeze. HDVD800 är väl tunad mot HD800. Ska du lägga 10000kr på DAC och förstärkning till LCD-2 så köp hellre något som är dokumemterat bra till dem. Annars kan det bli en stor besvikelse. Schiit kanske eller MX-HPA + DAC låter fint med LCD-2. Finns ju massor att läsa om detta men bästa är ju att lyssna, jämföra och köpa den ljudsignatur man gillar bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har funderat på Sennheiser GSX 1000 DAC+AMP?
Tydligen ska deras virtual 7.1 blåsa alla andra lösningar ur vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Kan inte minnas att jag läst någonsin att HDVD800 skulle vara något speciellt med Audeze. HDVD800 är väl tunad mot HD800. Ska du lägga 10000kr på DAC och förstärkning till LCD-2 så köp hellre något som är dokumemterat bra till dem. Annars kan det bli en stor besvikelse. Schiit kanske eller MX-HPA + DAC låter fint med LCD-2. Finns ju massor att läsa om detta men bästa är ju att lyssna, jämföra och köpa den ljudsignatur man gillar bäst.

Hur många W levererar den? Du vill ha allra minst 5W för att få LCD-2 att blomma ut riktigt. Kan komma långt med synergi men du får inte ut allt om du inte ger dem de amps de vill ha för att kunna blåsa på riktigt

Ger du dem watten så är de lättdrivna i sig med sin konstanta impedans.

Mina öron börjar bli bra inkörda med Elear vid det här laget. Mycket trevlig allround lur. Kopplade den till onkyon 709:an och de blåste på bra för film och öronkuddarna är formgjutna vid det här laget. Komforten är klart bättre än LCD-2n nu och ljudmässigt så hänger de med i alla fall. 4 meters sladden är en god send i vardagsrummet klockrent att slippa beställa förlängningssladd eller något.

Avverkade 5 avsnitt av the crowns igår blåste på så med basen jag blir sugen på att testa lite action film.

Verkar som de är på väg att höja priset överlag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kanske finns någon som kan hjälpa mig här med att hitta ett par bra lurar!
Till att börja med lyssnar jag mest på Hardstyle så riktigt bra bas är ett måste!
Jag finner just nu mina trådlösa Sennheiser RS 175 just nu som jag tycker om ganska mycket men jag känner att de faller lite i bas ibland. Svårt att förklara men känns som att all bas inte kommer ut ur lurarna och att det finns mer att hämta. Jag hade ett par Logitech G933 som gick sönder men de hade faktiskt aningen bättre bas än dessa.
Så om någon kan rekommendera ett par trådbundna lurar + AMP/DAC blir jag jätteglad
Jag har tittat lite på den pågående massdropen för AKG K7xx men är osäker på hur basen är.
Jag har en budget kring 3000kr

Visa signatur

Citera för svar!