Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Var beställde du den ifrån? Vad blir de för skillnad om man kör med Balanced porten? Och går de att köpa en kabel till Blanced i Sverige utan att man behöver löda ihop en själv?
Köpte du till dac card eller har du en annan dac du använder?

Jag beställde från https://www.schiit-europe.com. Vare sig dem eller https://schiit.eu.com (schiit officiella eu shop) hade i lager. Men maila och fråga, de får in ett fåtal då och då.
Balancerat ljud är enklast om du Googlar. Men just gällande tex Jotunheim, väldigt mycket högre effekt. Sen saker som i teorin lägre distortion och cross-talk bland annat. Googla det. Eller duckduckgo:a det ännu hellre, because Google...
Jag köpte balancerade inbyggda DACen. Good enough för mig. Dock är det just den som skapar leverans problem på Jotun just nu.
Kablar finns att köpa lite överallt. Kan du inte tillverka en själv, känner ingen som kan/vill tillverka en åt dig så köp på Aliexpress om du har tiden att vänta på lång leverans.
Kan inte utrycka det här tillräckligt dock, köp inte en dyr kabel. Om du inte hatar pengar då förstås.

EDIT: Snabb sökning på "hd650 balanced" på aliexpress. Här var billigaste träffen: aliexpress

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera https://www.ghentaudio.com/ om ni vill köpa kablar lite billigare, precis fått hem 3,5mm-3,5mm till mina X2HR och en USB A-B till Min M1 HPAP

Bra kvalitet för priset !

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Jag fick hem HD700 för en stund sedan och har lyssnat på dessa och HD650 ett litet tag. Återigen, jag är en glad amatör som inte lyssnar särskilt mycket på musik (vad gör jag här...) så lägg inte allt för stor tyngd på vad jag skriver. Det låter kanske lite dumt men jag tycker också att det är lite lurigt att veta vad man själv hör och hur man påverkas av det man läst på internet innan. Många nämner exempelvis att ljudet låter lite ljusare på HD700. Jag kanske inte ens skulle upptäckt det själv, men eftersom jag känner till att folk tycker det så kommer man tänka på det lite extra när man själv lyssnar. Och då kanske man plötsligt bygger en annorlunda uppfattning än vad man egentligen skulle ha. Blindtest vore ju det absolut optimala.

Nåja. Två saker jag tycker mig uppfatta är att HD700 har mer "tryck" i basen. HD700 har också ett större djup, det låter som ljudet kommer ifrån ett större rum till skillnad från HD650 där det ligger närmare örat. Sedan vet jag som sagt inte om det är något jag läst eller faktiskt hör, men jag får en känsla av att HD700 låter mer detaljerat om man kan uttrycka sig så. Det är som att man hör mer saker på samma gång i en låt. Möjligtvis också så att jag uppfattar HD650 en aning dovare, men högst oklart. HD650 verkar läcka mindre ljud än HD700 också. En vanlig rad kritik som HD700 möter är att folk får ont i öronen vid ett visst typ av ljud (möjligtvis överdrivet). Jag tror det kallas treble(?). Jag har ingen aning om vad det är och hur jag kan trigga det, men jag hade inga problem med att någonting lät illa. Samtidigt lyssnar jag på ganska låg volym.

Komfort är bland det viktigaste för mig och här blev jag lite förvånad. HD700 sitter skönt men inte så mycket bättre som jag trodde. Jag inte lika förtjust i materialet på kuddarna och huvudbandet. Det känns som att det är klibbigt. Jag skulle faktiskt gå så långt och säga att HD650 nästan sitter lika bra konfortmässigt hos mig, bortsett från dödstrycket. Tycker också att HD650 ser betydligt bättre. Inget större fan av den futuristiska designen på HD700.

Och en liten notis gällande spelandet. Jag förstår varför folk föreslår HD700 som en bättre hörlur för spelandet, och det nog främst "djupet" som gör det. HD650 låter mer platt i jämförelse. Men detta är ur ett mer "effektfullt" perspektiv. Jag tycker att du hör lika bra och tydligt med HD650 men att det möjligtvis låter lite tråkigare.

Har fortfarande inte bestämt mig till hundra procent men det lutar väldigt starkt åt HD650. Får jag bort dödstrycket en aning så kommer dessa sitta skönt. HD650 är också ett mer ekonomiskt försvarsbart val och även fast HD700 möjligtvis låter bättre i mina öron. Men inte 1500 kronor bättre. Ska möjligtvis pröva lite mer senare men vill samtidigt inte pilla runt allt för mycket eftersom ett par ska tillbaka.

... och jag har alltid påstått att jag inte hör skillnad på saker och ting. Gick tillbaka till mina QPAD QH-85 efteråt (direkt in i moderkortet) och det låter... platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Jag tror det kallas treble(?)

Diskant

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Insåg att ~2 månader väntan på HD6XX känns så länge, så jag impulsköpte ett par K712 Pro då jag varit nyfiken på dem också. Återkommer med intryck av dem när dom fått spela in sig ett tag och jag fått tid att lyssna.
Någon fler som sitter med K712 här eller har något intryck av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Insåg att ~2 månader väntan på HD6XX känns så länge, så jag impulsköpte ett par K712 Pro då jag varit nyfiken på dem också. Återkommer med intryck av dem när dom fått spela in sig ett tag och jag fått tid att lyssna.
Någon fler som sitter med K712 här eller har något intryck av dem?

Ja, återkom när du hört dem. Jag behöver ett par öppna lurar till jobbet och K712 ligger bra till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ja, återkom när du hört dem. Jag behöver ett par öppna lurar till jobbet och K712 ligger bra till.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan rekommendera Philips fidelio X2HR, använder dem på jobbet när man inte har tillgång till sin stora rig hemma

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Fyndjägare

AKG Q701 Quincy Jones för 1000kr Stockholm. Oklar färg.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=21485...

Edit:
Finns även ett par vita här för 900kr i Uppsala.
https://www.blocket.se/uppsala/Akg_q701_studio_horlurar_77822...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jagardaniel:

En vanlig rad kritik som HD700 möter är att folk får ont i öronen vid ett visst typ av ljud (möjligtvis överdrivet). Jag tror det kallas treble(?). Jag har ingen aning om vad det är och hur jag kan trigga det, men jag hade inga problem med att någonting lät illa. Samtidigt lyssnar jag på ganska låg volym.

Tack för ett intressant inlägg.

Jag tror du menar "Sibilant / Sibilance"

Finns bla denna ordlista för att beskriva ljud. Kan vara en vägledning men gissar att ingen håller med om alla beskrivningar
https://www.head-fi.org/threads/describing-sound-a-glossary.4...

"
Aggressive - Forward and bright sonic character.

Airy - Spacious. Open. Instruments sound like they are surrounded by a large reflective space full of air. Good reproduction of high frequency reflections. High frequency response extends to 15 or 20 kHz.

Ambience - Impression of an acoustic space, such as the performing hall in which a recording was made.

Analytical - Highly detailed.

Articulate - Intelligibility of voice(s) and instruments and the interactions between them.

Attack - The leading edge of a note and the ability of a system to reproduce the attack transients in music.

Balance - essentially tonal balance, the degree to which one aspect of the sonic spectrum is emphasized above the rest. Also channel balance, the relative level of the left and right stereo channels.

Bass - The audio frequencies between about 60Hz and 250Hz.

Bassy
- Emphasized Bass.

Blanketed - Weak highs, as if a blanket were put over the speakers.

Bloated - Excessive mid bass around 250 Hz. Poorly damped low frequencies, low frequency resonances. See tubby.

Blurred - Poor transient response. Vague stereo imaging not focused.

Body - Fullness of sound, with particular emphasis on upper bass. Opposite of thin.

Boomy - Excessive bass around 125 Hz. Poorly damped low frequencies or low frequency resonances.

Boxy - Having resonances as if the music were enclosed in a box. Sometimes an emphasis around 250 to 500 Hz.

Breathy
- Audible breath sounds in woodwinds and reeds such as flute or sax. Good response in the upper mids or highs.

Bright - A sound that emphasizes the upper midrange/lower treble. Harmonics are strong relative to fundamentals.

Brilliance - The 6kHz to 16kHz range controls the brilliance and clarity of sounds. Too much emphasis in this range can produce sibilance on the vocals.

Chesty - The vocalist sounds like their chest is too big. A bump in the low frequency response around 125 to 250 Hz.

Clear - See Transparent.

Closed - A closed-in sound lacking in openness, delicacy, air, and fine detail usually caused by Roll-off above 10kHz; in contrast to Open.

Congested- Smeared, confused, muddy, and flat; lacking transparency.

Coloured - Having timbres that are not true to life. Non flat response; peaks or dips.

Cool- Moderately deficient in body and warmth, due to progressive attenuation of frequencies below about 150Hz.

Crisp - Extended high frequency response, especially with cymbals.

Dark - A tonal balance that tilts downwards with increasing frequency. Opposite of bright. Weak high frequencies.

Decay
- The fadeout of a note, it follows the attack.

Definition (or resolution) - The ability of a component to reveal the subtle information that is fundamental to high fidelity sound.

Delicate - High frequencies extending to 15 or 20 kHz without peaks.

Depth - A sense of distance (near to far) of different instruments.

Detail - The most delicate elements of the original sound and those which are the first to disappear with lesser equipment.

Detailed - Easy to hear tiny details in the music; articulate. Adequate high frequency response, sharp transient response.

Dry - Lack of reverberation or delay as produced by a damped environment. May comes across as fine grained and lean. Opposite of Wet.

Dull - See Dark.

Dynamic - The suggestion of energy and wide dynamic. Related to perceived speed as well as contrasts in volume both large and small.

Edgy - Too much high frequency response. Trebly. Harmonics are too strong relative to the fundamentals. Distorted, having unwanted harmonics that add an edge or raspiness.

Euphonic - An appealing form of distortion that generally enhances perceived fidelity, often ascribed to the harmonic elaborations of some valve amps.

Fast - Good reproduction of rapid transients which increase the sense of realism and "snap".

Fat - See Full and Warm. Or, spatially diffuse; a sound is panned to one channel, delayed, and then the delayed sound is panned to the other channel. Or, slightly distorted with analogue tape distortion or tube distortion.

Focus - A strong, precise sense of image projection.

Forward(ness) - Similar to an aggressive sound, a sense of image being projected in front of the speakers and of music being forced upon the listener. Compare "Laid-back".

Full - Strong fundamentals relative to harmonics. Good low frequency response, not necessarily extended, but with adequate level around 100 to 300 Hz. Male voices are full around 125 Hz; female voices and violins are full around 250 Hz; sax is full around 250 to 400 Hz. Opposite of thin.

Gentle - Opposite of edgy. The harmonics (of the highs and upper mids) are not exaggerated, or may even be weak.

Grainy - A slightly raw, exposed sound which lacks finesse. Not liquid or fluid.

Grip - A sense of control and sturdiness in the bass.

Grungy - Lots of harmonic or I.M. (Intermodulation) distortion.

Hard - Too much upper midrange, usually around 3 kHz. Or, good transient response, as if the sound is hitting you hard. Uncomfortable, forward, aggressive sound with a metallic tinge.

Harsh - Grating, abrasive. Too much upper midrange. Peaks in the frequency response between 2 and 6 kHz. Or, excessive phase shift in a digital recorder's low pass filter.

Headstage - The perception of the Soundstage while listening to headphones.

Highs - The audio frequencies above about 6000 Hz.

High Midrange (High Mids, Upper Mids) - The audio frequencies between about 2kHz and 6kHz.

Hollow - Recessed mids.

Honky - Like cupping your hands around your mouth. A bump in the response around 500 to 700 Hz.

Imaging - The sense that a voice or instrument is in a particular place in the room.

Juicy
- Sound that has joie de vivre, energy and life.

Laid-back - Recessed, distant-sounding, having exaggerated depth, usually because of a dished midrange. Compare "Forward".

Liquid - Textureless sound.

Low Level Detail - The quietest sounds in a recording.

Low Midrange (Low Mids) - The audio frequencies between about 250Hz and 2000Hz.

Lush - Very Rich/Full.

Lush (2) - A "lush" sound has a sense of warmth and fullness. Notes are more authoritative and have a sense of life about them. It is a sound free of any sibilance or brightness. It does not mean colored, however. It is an open and inviting sound enveloping the listener into its soundstage. (source: unkown headfier)

Mellow - Reduced high frequencies, not Edgy.

Midrange (Mids) - The audio frequencies between about 250 Hz and 6000 Hz.

Muddy - Not clear. Weak harmonics, smeared time response, I.M. distortion.

Muffled - Sounds like it is covered with a blanket. Weak highs or weak upper mids.

Musical (or musicality) - A sense of cohesion and subjective "rightness" in the sound.

Nasal - Honky, a bump in the response around 600 Hz.

Naturalness - Realism.

Opaque - Unclear, lacking Transparency.

Open - Sound which has height and "air", relates to clean upper midrange and treble.

Pace - Often assoc. with rhythm, a strong sense of timing and beat.

Piercing - Strident, hard on the ears, screechy. Having sharp, narrow peaks in the response around 3 to 10 kHz.

PRaT - Pace, Rhythm and Timing

Presence Range - The presence range between 4kHz and 6kHz is responsible for the clarity and definition of voices and instruments. Increasing this range can make the music seem closer to the listener. Reducing the 5kHz content makes the sound more distant and transparent.

Presence - A sense that the instrument in present in the listening room. Synonyms are edge, punch, detail, closeness and clarity. Adequate or emphasized response around 5 kHz for most instruments, or around 2 to 5 kHz for kick drum and bass.

Puffy - A bump in the response around 500 Hz.

Punchy - Good reproduction of dynamics. Good transient response, with strong impact. Sometimes a bump around 5 kHz or 200 Hz.

Range - The distance between the lowest and highest tones.

Resolution (or Resolving) - See Definition

Rich - See Full. Also, having euphonic distortion made of even order harmonics.

Roll-off (Rolloff) - The gradual attenuation that occurs at the lower or upper frequency range of a driver, network, or system. The roll-off frequency is usually defined as the frequency where response is reduced by 3 dB.

Round - High frequency rolloff or dip. Not edgy.

Rhythm - The controlled movement of sounds in time.

Saturation - The point at which a magnetic tape is fully magnetized and will accept no more magnetization.

Seismic - Very low bass that you feel rather than hear.

Shrill - Strident, Steely.

Sibilant (or Sibilance - "Essy", exaggerated "s" or "sh" sounds in vocals. Sibilant sounds carry most of their energy through the 4Khz to 8Khz range, but can extend to 10kHz, depending on the individual. Sibilance is often heard on radio.

Sizzly - See Sibilant. Also, too much highs on cymbals.

Smeared - Lacking detail. Poor transient response, too much leakage between microphones. Poorly focused images.

Smooth - Easy on the ears, not harsh. Flat frequency response, especially in the midrange. Lack of peaks and dips in the response.

Snap - A system with good speed and transient response can deliver the immediacy or "snap" of live instruments.

Soundstage - The area between two speakers that appears to the listener to be occupied by sonic images. Like a real stage, a soundstage should have width, depth, and height.

Spacious - Conveying a sense of space, ambiance, or room around the instruments. Stereo reverb. Early reflections.

Speed - A fast system with good pace gives the impression of being right on the money in its timing.

Steely - Emphasized upper mids around 3 to 6 kHz. Peaky, non flat high frequency response. See Harsh, Edgy.

Strident - See Harsh, Edgy.

Sturdy - Solid, powerful, robust sound.

Sub-Bass - The audio frequencies between about 20Hz and 80Hz.

Sweet - Not strident or piercing. Delicate. Flat high frequency response, low distortion. Lack of peaks in the response. Highs are extended to 15 or 20 kHz, but they are not bumped up. Often used when referring to cymbals, percussion, strings, and sibilant sounds.

Telephone Like - See Tinny.

Texture - A perceptible pattern or structure in reproduced sound.

Thick - A lack of articulation and clarity in the bass.

Thin - Fundamentals are weak relative to harmonics. Bass light.

Tight - Good low frequency transient response and detail.

Timbre - The tonal character of an instrument

Timing - A sense of precision in tempo.

Tinny - Narrowband, weak lows, peaky mids. The music sounds like it is coming through a telephone or tin can.

Tone - The sound of definite pitch.

Transient - The leading edge of a percussive sound. Good transient response makes the sound as a whole more live and realistic.

Transparent - Easy to hear into the music, detailed, clear, not muddy. Wide flat frequency response, sharp time response, very low distortion and noise. A hear through quality that is akin to clarity and reveals all aspects of detail.

Tubby - Having low frequency resonances as if you're singing in a bathtub. See bloated.

Upper Midrange (Upper Mids, High Mids) - The audio frequencies between 2 kHz and 6 kHz.

Veiled - Like a silk veil is over the speakers. Slight noise or distortion or slightly weak high frequencies. Loss of detail due to limited transparency.

Warm - Good bass, adequate low frequencies, adequate fundamentals relative to harmonics. Not thin. Also excessive bass or mid bass. Also, pleasantly spacious, with adequate reverberation at low frequencies. Also see Rich, Round. Warm highs means sweet highs.

Wet - A reverberant sound, something with decay. Opposite of Dry.

Weighty - Good low frequency response below about 50 Hz. A sense of substance and underpinning produced by deep, controlled bass. Suggesting an object of great weight or power, like a diesel locomotive.

Woolly - Loose, ill-defined bass.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nån som har Schiit Jotunheim och kan svara på om det blir stor skillnad om man kör med balanced input vs Singel Ended.

Jag kör med hd650 om det har någon betydelse.

Behöver man drivers för att använda Jotunheim eller är de bara plug n play?

Tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Det går alldeles utmärkt att dela signalen med en Y-split. Det du får tänka på är ju att stänga av respektive källa så att inte båda kör samtidigt. Det du ska tänka på med Little Dot är att kvaliteten kan vara lite tveksam ibland, det var någon i tråden vars exemplar gick sönder. Men det är väldigt bra för pengarna.

Schysst! Har en på ingång nu. Får se när den dyker upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av weew:

Nån som har Schiit Jotunheim och kan svara på om det blir stor skillnad om man kör med balanced input vs Singel Ended.

Jag kör med hd650 om det har någon betydelse.

Behöver man drivers för att använda Jotunheim eller är de bara plug n play?

Tack

Har du ens kikat på mwatt listan på schiits spec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Har du ens kikat på mwatt listan på schiits spec?

Nej, jag har noll koll seriöst.. har ingen aning om vad alla förkortningar och siffror har för betydelse. Jag har har bara fått för mig nu i veckan att jag vill ha en förstärkare som får ljudet att låta bättre till min dator. thats it. :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Nej, jag har noll koll seriöst.. har ingen aning om vad alla förkortningar och siffror har för betydelse. Jag har har bara fått för mig nu i veckan att jag vill ha en förstärkare som får ljudet att låta bättre till min dator. thats it. :<

Är det något du saknar med ljudet eftersom du vill köpa en förstärkare? Tycker man ska tänka över det innan man lägger 5k på ett kanske onödigt tillbehör bara för att mer eller mindre "alla" inom den här hobbyn (t.ex. Reddit/HF) säger att har man inte en förstärkare till HD650 så kan man lika gärna strunta i att lyssna alls och att det kommer bli milsvid skillnad. Bara som en liten heads up.

Specsen för SE mot balanserad ser du nedan. För HD650 ger balanserat nästan 3 gånger högre maximal uteffekt.

Balanced Headphone Output:
Maximum Power, 16 ohms: 7500mW RMS per channel
Maximum Power, 32 ohms: 5000mW RMS per channel
Maximum Power, 50 ohms: 3000mW RMS per channel
Maximum Power, 300 ohms: 900mW RMS per channel
Maximum Power, 600 ohms: 500mW RMS per channel
Single-Ended Headphone Output:
Maximum Power, 16 ohms: 2500mW RMS per channel
Maximum Power, 32 ohms: 1500mW RMS per channel
Maximum Power, 50 ohms: 800mW RMS per channel
Maximum Power, 300 ohms: 350mW RMS per channel
Maximum Power, 600 ohms: 175mW RMS per channel

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Nån som har Schiit Jotunheim och kan svara på om det blir stor skillnad om man kör med balanced input vs Singel Ended.

Jag kör med hd650 om det har någon betydelse.

Behöver man drivers för att använda Jotunheim eller är de bara plug n play?

Tack

HD650 skall dra fördel av balanced ja. Om den skillnaden mäts i promille, procent eller inte alls är nog individuellt, potentiellt placebo och andra faktorer. Hur som helst trippla effekten är aldrig en nackdel.

Har du Jotunheim med inbyggda DACen så agerar DAC ljudkort och Windows drivers skall hitta den direkt. Om mot förmodan inte så finns drivrutiner att ladda hem här: drivers

EDIT: Jag kan ej testa balancerat med HD650 innan April. Eftersom Massdrop tar en halv evighet att skicka ut HD6XX Överväger att bygga om mina K712 till balancerade under tiden, just for kicks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ja, återkom när du hört dem. Jag behöver ett par öppna lurar till jobbet och K712 ligger bra till.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Kan ge några snabba intryck.
Väldigt lätta och sköna. Känns knappt att man har på huvudet.
Förvånande tungdrivna, jag kan kasta hur mkt effekt som helst på dessa känns det som. Så överväger du dessa bör du ha drivning så det räcker. Med tanke på hur mkt ljud dessa läker och hur mkt effekt de vill ha så vet jag inte om det är rätt val för jobbet? Beror på vad du skall ha dem till där dock. Skulle nog hellre rekommendera X2 som tidigare nämnts. Lättlyssnade lurar med bra ljud och väldigt lättdrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Med tanke på hur mkt ljud dessa läker och hur mkt effekt de vill ha så vet jag inte om det är rätt val för jobbet? Beror på vad du skall ha dem till där dock. Skulle nog hellre rekommendera X2 som tidigare nämnts. Lättlyssnade lurar med bra ljud och väldigt lättdrivna.

Även x2 är ju öppna och läcker en del dock... (kanske mindre än K712, men mer än slutna lurar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fyndjägare

Ligger ett par lcd-2 classic för 6000kr på hifimagasinet.
Säljaren hävdar att de har Fazor, det har de inte vad jag vet.
Hursomhelst en av mina favoritlurar.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=21498...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ligger ett par lcd-2 classic för 6000kr på hifimagasinet.
Säljaren hävdar att de har Fazor, det har de inte vad jag vet.
Hursomhelst en av mina favoritlurar.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=21498...

Skickades från m.sweclockers.com

Har du hört LCD2C? Sägs ju att den ska låta som rev1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ligger ett par lcd-2 classic för 6000kr på hifimagasinet.
Säljaren hävdar att de har Fazor, det har de inte vad jag vet.
Hursomhelst en av mina favoritlurar.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=21498...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur överlever din ekonomi din konstanta spaning på hifimagasinet? LCD-2 pre fazor är mycket trevlig. Hade vart intressant höra en med Fazor också man blev lite avskräckt för en del tycker den tar bort lite bas vad jag förstått och tycker då Rev 2 har en rätt så bra balans.

Fanns en jämförelse här https://www.youtube.com/watch?v=pb8LTTh9iMk. Lite förvånad över kommentarerna om ljudbilden det trodde jag var de primära skälet för Fazor.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Har du hört LCD2C? Sägs ju att den ska låta som rev1.

Nope inte hört LCD-2C men mina LCD-2 är från året innan Fazor förändringen lanserades, så inte rev 1 utan en senare med kontakterna snett in och enligt internet ett annat ljud än de första LCD-2.

Rev 1 har jag inte heller hört, den hade väl trä kring kontakterna som kunde spricka
https://i.ytimg.com/vi/ZSO-Dw9DYgA/maxresdefault.jpg

Rörigt med revisionerna hos Audeze. Trodde LCD-2C skulle vara lika mina. Måste provlyssna när jag får möjlighet. Butikerna i Sverige har den för 8990kr.
https://www.ljudmakarn.se/mobil/view.asp?art_id=3851&menu=1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Hur överlever din ekonomi din konstanta spaning på hifimagasinet? LCD-2 pre fazor är mycket trevlig. Hade vart intressant höra en med Fazor också man blev lite avskräckt för en del tycker den tar bort lite bas vad jag förstått och tycker då Rev 2 har en rätt så bra balans.

Fanns en jämförelse här https://www.youtube.com/watch?v=pb8LTTh9iMk. Lite förvånad över kommentarerna om ljudbilden det trodde jag var de primära skälet för Fazor.

Hehe erkänner att jag är lite annonstorsk. Finns ju så sjukt mycket bra hifi som slumpas bort. Och har en hel del prylar och just nu mer på ingång från Massdrop, HD6xx, CTH+SDAC, Eddie Current ZDT Jr. Men jag säljer också av ibland det jag använder för lite. Har väl rätt ordnad ekonomi också.

Som sagt LCD-2 pre-fazor / rev 2? är en favorit men den blommar först ut ordentligt med bra matchning av förstärkare. Ska se till att testa både Classic och Fazor nu när de finns i butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Absolut. Kan ge några snabba intryck.
Väldigt lätta och sköna. Känns knappt att man har på huvudet.
Förvånande tungdrivna, jag kan kasta hur mkt effekt som helst på dessa känns det som. Så överväger du dessa bör du ha drivning så det räcker. Med tanke på hur mkt ljud dessa läker och hur mkt effekt de vill ha så vet jag inte om det är rätt val för jobbet? Beror på vad du skall ha dem till där dock. Skulle nog hellre rekommendera X2 som tidigare nämnts. Lättlyssnade lurar med bra ljud och väldigt lättdrivna.

Lättlyssnade lurar har jag redan på jobbet, ett par Denon D5000 som jag kan använde när jag sitter ute i ett landskap. Men drygt hälften av tiden sitter jag i smårum själv, och då skulle jag nog föredra ett par öppna. Har mina HD600 där just nu, men vill kunna använda dem hemma istället. Tänkte att K712 har väl (?) en liknande klang som HD600 men snäppet bekvämare. Jag har en Chord Mojo också på jobbet, och den kan i alla fall driva HD600 bra så det bör ju gå bra med K712 också. X2 har jag inte mycket för, låter som en sämre D5000 imho.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Har mina HD600 där just nu, men vill kunna använda dem hemma istället. Tänkte att K712 har väl (?) en liknande klang som HD600 men snäppet bekvämare. Jag har en Chord Mojo också på jobbet, och den kan i alla fall driva HD600 bra så det bör ju gå bra med K712 också. X2 har jag inte mycket för, låter som en sämre D5000 imho.

Jag tycker nog AKG 700-serien skiljer sig en del från HD600. Mer luft och soundstage, mer detaljer, tunnare och lättare ljud men inte lika naturlig klang som HD600. Tycker de kompletterar varandra. Mojon har ju det där lyftet i mellanbasen som jag tycker kan bli lite för mycket med basiga hörlurar typ P7 och Denon/Fostex men borde inte ställa till det med AKG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Lättlyssnade lurar har jag redan på jobbet, ett par Denon D5000 som jag kan använde när jag sitter ute i ett landskap. Men drygt hälften av tiden sitter jag i smårum själv, och då skulle jag nog föredra ett par öppna. Har mina HD600 där just nu, men vill kunna använda dem hemma istället. Tänkte att K712 har väl (?) en liknande klang som HD600 men snäppet bekvämare. Jag har en Chord Mojo också på jobbet, och den kan i alla fall driva HD600 bra så det bör ju gå bra med K712 också. X2 har jag inte mycket för, låter som en sämre D5000 imho.

Mumu55s beskrivning stämmer bra om hur de låter. Stor soundstage med otroliga detaljer. Inte enorm/för stor soundstage som X2 som helt saknar detaljer. K712 blev en fullträff för spel tack var stor soundstage och fantastiska detaljer. Positionering är spot on.
Även om basen skall vara boostad jämfört med andra AKG så är det absolut inte en basig lur. Snabb tight bas med bra attack. Ingen sub-bas alls. Kan uppfatta ljudet som tunnt och luftigt som Mumu säger.
Mellanregistret är fantastiskt särskilt för kvinnliga frekvenser. Adele och Chapman får en att gapa med dessa.
Drar man på sin favorit punkdänga med skräniga röster och gitarrer däremot så lyssnar man hellre på ett par mer nedtonade lurar.
Jag är glad att jag köpte dom här som komplement om inte annat. Som allround vetefan om jag skulle rekommendera dom. Sköna är dom på mitt huvud iaf. Men testa innan du köper, finns som alla lurar vissa som de ej passar bra på.

Hd600 kan jag inte yttra mig om. Men mitt rätt okunnigs tips skulle nog bli. HD600 om soundstage inte är viktigt. Annars K712.
Jag ville ha en analytisk lite aggressiv lur med bra soundstage för gaming och viss musik. Det gör K712 fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Är K712 bättre än K701? K701 är en fruktansvärd hörlur.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är K712 bättre än K701? K701 är en fruktansvärd hörlur.

Bättre är subjektivt. Skulle iaf med största sannolikhet säga att om du tycker K701 är fruktansvärd så är inte K712 för dig heller.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Är K712 bättre än K701? K701 är en fruktansvärd hörlur.

Fruktansvärd alltså? Nu blev jag nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Fruktansvärd alltså? Nu blev jag nyfiken.

Misstänker att den är mer eller mindre raka motsatsen till LCD2 tillsammans med en rörförstärkare?