Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av like_a_baws:

Någon som har tips på en bra hörlursförstärkare för hörlurar med låg impedans (typ 32 ohm)? Schiits förstärkare verkar ha ganska låg impedans ut (runt 1 ohm) men de är ju ett elände att få tag på just nu så finns det någon annan bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Korg DS-DAC-100m funkar strålande med lättdrivnare lurar. Snuskigt bra pris på den fortfarande. Dock är det en dac/amp dvs så drivs den endast via USB och behöver drivare. Riktigt bra dac i den så du behöver inte byta i första taget om du vill köra med en fetare förstärkare i framtiden.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av like_a_baws:

Någon som har tips på en bra hörlursförstärkare för hörlurar med låg impedans (typ 32 ohm)? Schiits förstärkare verkar ha ganska låg impedans ut (runt 1 ohm) men de är ju ett elände att få tag på just nu så finns det någon annan bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja finns massor. Men skriv budget och berätta vilka hörlurar du har?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@ZyntaX: Tror knappast det är ett problem som är hörbart, men det är ett som är mätbart. Så det är ju inget "problem" egentligen, snarare oklart varför Schiit väljer att använda ett interface som de vet inte presterar optimalt och inte kasserat det till förmån för gen 5.

Sant som du säger visserligen. Använder de tekniken på annat håll borde de vara konsistent. Skulle vara bra ifall de hade optisk ingång med på DACen kan jag tycka i alla fall.

Permalänk

@Agustavsson, @mumu55:
Jag har för tillfället bara lättdrivna lurar (bl a fidelio X2, fostex th-x00) men vill dels ha separat amp/dac med 'fysisk' volymkontroll (kör via dator) och dels vill ha möjlighet att även köra lite mer tungdrivna lurar. Insåg att den amp/dac jag har just nu har för hög impedans ut och skulle vilja testa med en som är mer anpassad för lågimpedanslurar och se om jag märker någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Korg DS-DAC-100m funkar strålande med lättdrivnare lurar. Snuskigt bra pris på den fortfarande. Dock är det en dac/amp dvs så drivs den endast via USB och behöver drivare. Riktigt bra dac i den så du behöver inte byta i första taget om du vill köra med en fetare förstärkare i framtiden.

https://www.djservice.se/artikel/korg-ds-dac-100m Skönt pris för tillfället också.

Permalänk
Medlem

Arcam rHead
http://www.analogueseduction.net/arcam-headphone-amplifiers/A...
£168.98 inkl frakt till Sverige. Grymt pris imo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av like_a_baws:

@Agustavsson, @mumu55:
Jag har för tillfället bara lättdrivna lurar (bl a fidelio X2, fostex th-x00) men vill dels ha separat amp/dac med 'fysisk' volymkontroll (kör via dator) och dels vill ha möjlighet att även köra lite mer tungdrivna lurar. Insåg att den amp/dac jag har just nu har för hög impedans ut och skulle vilja testa med en som är mer anpassad för lågimpedanslurar och se om jag märker någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har precis börjat sätta mig in i allt det här med ljud. Jag har ett par Fidelio X2 påväg och ifall jag har förstått det rätt ska Schiit Fulla 2 vara en favorit hos många. Dac/amp för runt 1000kr.
Någon får gärna rätt mig ifall jag har fel:)

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Skrivet av like_a_baws:

@Agustavsson, @mumu55:
Jag har för tillfället bara lättdrivna lurar (bl a fidelio X2, fostex th-x00) men vill dels ha separat amp/dac med 'fysisk' volymkontroll (kör via dator) och dels vill ha möjlighet att även köra lite mer tungdrivna lurar. Insåg att den amp/dac jag har just nu har för hög impedans ut och skulle vilja testa med en som är mer anpassad för lågimpedanslurar och se om jag märker någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

volymkontroll på hårdvarunivå va en utav de avgörande punkterna för mig. Volymkontrollern på DS-dac sköts via knappar så du slipper obalans och brus som kan uppstå med en vanlig analog pot. Det är en väldigt bra enhet, kan verkligen rekommendera den! Fruktansvärt bra köp med tanke på det nuvarande priset.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

volymkontroll på hårdvarunivå va en utav de avgörande punkterna för mig. Volymkontrollern på DS-dac sköts via knappar så du slipper obalans och brus som kan uppstå med en vanlig analog pot. Det är en väldigt bra enhet, kan verkligen rekommendera den! Fruktansvärt bra köp med tanke på det nuvarande priset.

Vet du vad det är för output impedance på den? Kan inte hitta några siffror på hemsidan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av like_a_baws:

Vet du vad det är för output impedance på den? Kan inte hitta några siffror på hemsidan...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga runt 1-2 ohm om jag jämför mina erfarenheter från andra dacs och hur pass bra den spelar med lurar som har väldigt låg impedans. Gjorde ett högst ovetenskapligt test med mutimeter och 1khz test ton då mätte jag 2 ohm. Så om man räknar bort motståndet i kabeln på ca 1ohm så landar vi runt 1.. Som sagt är detta "test" högst ovetenskapligt och jag vet inte ens om det är relevant över huvud taget

Korgs egna lur som är "specialdesignad" för DS-serien ligger på 40 ohm/98db.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Edit: Massdrop förlängde 24h. Gissar att CTH + SDAC dyker upp igen också.
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-cth-sdac-dac-amp?mode=g...

Nu finns CTH + SDAC på Massdrop, och jag är lite sugen på att testa den. Har jag fattat det rätt att 3.5mm-jacket är en fast linje ut, och att den kopplas ut om man använder någon av hörlursutgångarna? Det jag är ute efter är att kunna ha den vid skrivbordet, kopplad till mina aktiva högtalare när jag inte lyssnar via lurar.

Om du har någon input om hur förstärkaren presterar med mina lurar (Senn 650 | Grado 80 | AKG 550 | VModa 100) så får du gärna berätta! Jag har för mig att du gillar den med Sennheserlurarna iallafall?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Blitzer:

Nu finns CTH + SDAC på Massdrop, och jag är lite sugen på att testa den. Har jag fattat det rätt att 3.5mm-jacket är en fast linje ut, och att den kopplas ut om man använder någon av hörlursutgångarna? Det jag är ute efter är att kunna ha den vid skrivbordet, kopplad till mina aktiva högtalare när jag inte lyssnar via lurar.

Om du har någon input om hur förstärkaren presterar med mina lurar (Senn 650 | Grado 80 | AKG 550 | VModa 100) så får du gärna berätta! Jag har för mig att du gillar den med Sennheserlurarna iallafall?

Har inte testat DAC out ännu men rätt säker på att den är fast och förbikopplad volymen. Kan testa eventuellt ikväll.
Mina HD6xx är fortfarande fast i postens nya rutiner. Blev 480kr extra på priset.

Edit:
Hittade en jämförelse från "någon" på Cavalli Tube Hybrid och Jotunheim. Intressant att läsa men jag känner inte till personen och har inte hört Jotunheim så jag kan inte avgöra om jag skulle hålla med det som skrivs.
https://sine-sweep.blogspot.se/2018/03/comparison-review-mass...

Såg att det var omgående leverans från Massdrop. Skönt för den som beställer nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Ja, ett par portabla Audeze planar för 249$ är ju ett kap bara det Synd bara att Apple är lite trångsynta gällande BT audio..

Japp - också sugen på att slå till på ett par. Ser rejält sköna ut också - men men.... Plånboken skall ju vara med på det hela också

Permalänk
Medlem

Min FiiO X3ii har börjat gå åt pipan, så jag behöver en ny DAP. Tips på en som inte är Androidbaserad? Gärna med bra batteritid och UI. Ska helst inte behöva använda extern förstärkare, så bra ljud direkt ur lådan är ett krav. Jag ska köra lättdrivna lurar, så behövs ingen monsterförstärkardel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Jag skulle säga runt 1-2 ohm om jag jämför mina erfarenheter från andra dacs och hur pass bra den spelar med lurar som har väldigt låg impedans. Gjorde ett högst ovetenskapligt test med mutimeter och 1khz test ton då mätte jag 2 ohm. Så om man räknar bort motståndet i kabeln på ca 1ohm så landar vi runt 1.. Som sagt är detta "test" högst ovetenskapligt och jag vet inte ens om det är relevant över huvud taget

Korgs egna lur som är "specialdesignad" för DS-serien ligger på 40 ohm/98db.

Tack för tipsen, har beställt en Korg nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Tack för svaret!

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Blitzer:

@Mumu55: Tack för svaret!

Gällande Massdrop CTH + SDAC
Kan intyga att 3.5mm DAC line out utgången på SDAC fungerar utan att själva hörlursförstärkaren är igång. Och att signalen är fast, den påverkas ej av volympotten. Så SDAC fungerar helt på egen hand med USB-ström. Ska testa mer senare ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Vågade inte köpa LCD-XC p.g.a. Audeze's kvalitet samt vikten, utan ett par E-MU Teak istället och nya kablar från Forza. Blev visserligen ett blindköp, men eftersom de ska låta som Denon D5000 fast bättre så tror jag inte att det kan bli fel.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Vågade inte köpa LCD-XC p.g.a. Audeze's kvalitet samt vikten, utan ett par E-MU Teak istället och nya kablar från Forza. Blev visserligen ett blindköp, men eftersom de ska låta som Denon D5000 fast bättre så tror jag inte att det kan bli fel.

Kikar på mätningarna nu, ser ut att vara mörka så in i bomben? Så om man gillar detaljer så kanske det är fel?

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Ja det är knappast ett par hörlurar för den som har detaljer som absolut högsta krav. Den typen av hörlur passar däremot utmärkt till mycket av musiken jag lyssnar på. Mycket signatur också om man bara vill sitta och ha det gött på kvällskvisten, vilket kommer vara den uteslutande användningen. Jag lyssnar nästan inte alls på hörlurar sedan jag köpte mina nya högtalare, så hörlurarna åker på när barn och/eller fru ska sova. Fantastiskt bekväma är de också.
Vill jag ha hörlurar till klassiskt eller liknande så har jag ett par HD600 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vågade inte köpa LCD-XC p.g.a. Audeze's kvalitet samt vikten, utan ett par E-MU Teak istället och nya kablar från Forza. Blev visserligen ett blindköp, men eftersom de ska låta som Denon D5000 fast bättre så tror jag inte att det kan bli fel.

Vart köpte du E-MU teaksen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Vart köpte du E-MU teaksen?

Direkt från Creative. Samma pris som Massdrop om man mailar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Direkt från Creative. Samma pris som Massdrop om man mailar dem.

Vilket var $500?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Blitzer:

Nu finns CTH + SDAC på Massdrop, och jag är lite sugen på att testa den. Har jag fattat det rätt att 3.5mm-jacket är en fast linje ut, och att den kopplas ut om man använder någon av hörlursutgångarna? Det jag är ute efter är att kunna ha den vid skrivbordet, kopplad till mina aktiva högtalare när jag inte lyssnar via lurar.

Testat nu. 3,5mm på baksidan kopplas inte bort om du kopplar in hörlurar. Så just nu kör jag CTH + SDAC och sedan line-out till Arcam rHead och jämför lite mellan förstärkarna. Hörlurar Denon D2000 (moddade) och Sennheiser HD598CS.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Vilket var $500?

Japp, plus 30 dollar frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Japp, plus 30 dollar frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Kikar lite på Fostex TH-X00 Ebony också. Ska man köra på Fostex om man vill ha mer bas, eller hur ligger läget?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av MystiX:

Okej. Kikar lite på Fostex TH-X00 Ebony också. Ska man köra på Fostex om man vill ha mer bas, eller hur ligger läget?

Ja så är väl den där åsikten på internet. Tror ingen i gruppen hört båda E-MU Teak och TH-X00. Eller?

Ligger ett par Fostex på Blocket för 3500kr
https://www.blocket.se/jonkoping/Fostex_TH_X00_Massdrop_78266...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Testat nu. 3,5mm på baksidan kopplas inte bort om du kopplar in hörlurar. Så just nu kör jag CTH + SDAC och sedan line-out till Arcam rHead och jämför lite mellan förstärkarna. Hörlurar Denon D2000 (moddade) och Sennheiser HD598CS.

Hur står sig rHead mot CTH?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Okej. Kikar lite på Fostex TH-X00 Ebony också. Ska man köra på Fostex om man vill ha mer bas, eller hur ligger läget?

Ja, så har jag läst mig till det. Finns en Innerfidelity-video där han jämför alla fostexvarianter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ja, så har jag läst mig till det. Finns en Innerfidelity-video där han jämför alla fostexvarianter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja x00 har de närmaste 10" sub blås jag kommit men så fort de blir mer än vad så blir de fel. De finns bassheadlurar som lyckas integrera basen bättre. Men som ren baslur är den svårslagen om man vill ha blåset

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x