Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Mr.D:

Tjena, vad kan ni rekommendera för headset främst till spelande? Använder just nu ett par G933 och är faktiskt nöjd men dom men inne på mitt 3:de par på 2 år. Gillar det virtuella surround ljudet så det är alltid lätt att identifiera ljud och var dom kommer ifrån. Ljudet är okej men letar efter något som verkligen låter bra och man känner wow när man använder dom. Man kanske får offra surround ljudet då för att ha ett headset med jätte bra ljud, eller? Måste ju finnas något "flaggskepp" till gaming som är det bästa på marknaden.

Fel tråd

Permalänk
Skrivet av Naki:

Hur gick det med valet?

Intresserad av ett par enklare trådlösa hörlurar och började fundera på Sennheiser HD 4.50 BTNC nu när Komplett verkar ha 20% på dem. Men även Sony's WH-H900N verkar intressanta då de visst ska vara rätt lika WH-1000XM2.

Jag var tillslut inne på Sony WH-H900N men sen fick jag lite andra utgifter.. Tittade även på Sennheiser HD 4.50 BTNC precis som dig men det är svårt att välja. Är mest bekymrad över hur komforten blir med heltäckande hörlurar. Jag vet själv att jag brukar bli väldigt öm över öronen efter ett tag med sådana.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Plockade ett par Sennheiser Momentum M2 - Trådlösa på mediamarkts sommarmarknad då jag tröttnat på att inte höra ett skit med apples egna som följde med mobilen. Har inte hunnit testa dem än då jag inte är hemma men ville höra andras synpunkter gällande dessa lurar. Läst en massa reviews och det verkar vara blandade åsikter kring passform och ljudkvalitet, t.ex att HD599 låter och passar mycket bättre och är billigare.

Jag ska primärt ha dem till att lyssna via iPhone (som ej stödjer aptx eller vad det heter) och antagligen bland folk och läste att HD599 är open-back vilket kanske inte är ett alternativ ute bland folk?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag slog till på ett par Sennheiser PXC 550 på komplett för 2300kr, ska hämta ut dem idag. Hoppas jag blir nöjd! Aldrig haft ett par noise canceling-lurar förut, ska bli spännande! Någon som har erfarenhet av dessa lurar?

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Jag skulle säga att det är omöjligt och rätt orättvist mot momentumlurarna att jämföra dom med ett par trådbundna öppna hörlurar som ändå är uppe i den prisklass HD599 är i. Och som du själv skriver öppna är inte att föredra ute bland folk, varken för din ljudupplevelses skull eller för andras.

Jag har ett par momentum wireless och ljudet i dom är bra för vad dom är. Alltså trådlösa, slutna och brusreducerande hörlurar. Det finns absolut lurar med bättre brusreducering, och det finns trådlösa lurar med bättre ljud. Jag vet dock inga bättre trådlösa med brusreducering som låter bättre, och en annan fördel med dessa är att de låter i princip lika bra passivt med vanlig 3,5mm sladd.

Vad gäller bekvämligheter beror det på öronstorlek skulle jag säga, på mig trycker dom endel på öronen efter nån timme vilket är rättså störande.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara göra en liten snabb recension av mitt nyförvärv. Har skaffat mig ett par lurar som ska vara de lurar med mest bas i världen enligt "The EXTREME bass club".

J.V.C HA-SZ2000

Dessa har då ett 55 mm membran som subwoofer och ett 30 mm membran för resten av frekvenserna. Detta medför att man kan kräma på riktigt mycket bas utan att resten av ljudet blir grötigt. Nackdelen är att lurarna blir otroligt trögdrivna på de låga frekvenserna och kräver rejäla hörlursförstärkare samt en hel del justeringar i EQ'n. Jag använde mig av PEACE som är en extension till Equalizer APO. Så här ser min "fet bas"-preset ut, den använder jag när jag spelar och lyssnar på dunka-dunka (passar inte lika bra till metal har jag märkt dock)

Tyckte lurarna lät rätt kass utan att ha fipplat på EQ'n, men det var jag förberedd på efter att ha läst massa reviews/foruminlägg. Man behöver verkligen mycket mer effekt i botten för att dom ska komma till sin rätt.

Så för att driva dessa monster behöver man något som verkligen har ordentligt med knuff. Jag beställde stack-combon Schiit Modi 2 och Magni 3:

Modi 2 är en utmärkt DAC och Magni 3 levererar precis det som behövs med sina 3W RMS per kanal @ 16 ohm.

Så med denna kombo av hårdvara och den EQ jag ställt in så kan jag väl säga att om man kör bastest-låtar så är det lite som att stoppa in huvudet i en subwoofer. Jag läste på forum att lurarna kan leverera mer bas än öronen klarar av, helt utan att vara i närheten av att börja dista, och det stämmer rätt bra. Man kan dra på så mycket bas att man nästan börjar må dåligt.
Det är rätt så isolerande lurar, så det var lite ovant i början när man skulle snacka på discord. (Som mikrofon kör jag ModMic ifall nån undrar, funkar utmärkt till dessa lurar.)

Dessa lurar verkar inte säljas i Sverige så jag köpte mina på eBay beggade i nyskick från Holland för 2400 spänn. Lägsta nypris jag hittar är 5700 spänn. Jag är hur som helst supernöjd med investeringen, är en helt ny dimension av ljud i bland annat krigsspel där man verkligen känner explosionerna (lurarna hoppar mot huvudet).

Permalänk
Medlem

@Matuta: Tack för svaret! Tänkte mer också att HD599 är rätt mycket billigare än vad momentum är men det är väl mestadels just pga trådlösheten. Mina ligger hemma så imorgon ska jag äntligen få testa

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Hoppas du blir nöjd med dom.

Gällande priset, med tanke på att för tusenlappen extra får man trådlöst samt brusreducering. Så så mycket billigare är de inte. Momentum 2 finns även icke trådlös modell, den låter bättre än den trådlösa varianten och kostat typ samma som HD599.

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Tänkte bara göra en liten snabb recension av mitt nyförvärv.

Mycket intressant, tack för det!
Har du testat dem med andra pads? Läste på r/headphones att de skulle låta väldigt mycket bättre med tjockare pads (tror det var brainwavez angled pads). Kan du jämföra dem med några andra basiga lurar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av like_a_baws:

Mycket intressant, tack för det!
Har du testat dem med andra pads? Läste på r/headphones att de skulle låta väldigt mycket bättre med tjockare pads (tror det var brainwavez angled pads). Kan du jämföra dem med några andra basiga lurar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har beställt JVC HA-M55X pads (kommer i veckan), verkar vara rekommenderat. Är snarlika brainwavez vanliga (inte angeled). Kanske blir till å prova angeled om jag inte blir nöjd av nån anledning.
Lurarna jag kan jämföra med är Denon AH-D2000. Jag tyckte dom var bra bas i, men efter att ha provat fram och tillbaka (med Schiit-stacken) så är ju det rätt så stor skillnad i just botten av basen. JVC-lurarna klarar att leverera riktigt djup bas, sån bas man bara brukar höra när man har en rejäl subwoofer, samt att dom kan leverera riktigt mycket av det utan att vara i närheten av att dista eller påverka mellan- och högregistret.
Det är en märklig upplevelse hur som helst, har provlyssnat många lurar men dessa levererar något utöver det vanliga.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat Audio-GD NFB 11.28 eller R2R-11. Eller finns det någonting likvärdigt för det priset? 4-5000Kr.

Permalänk
Medlem

Blev nyss ett riktigt impulsköp på Massdrop...

Nu återstår bara 3-4 månaders väntande innan ett par hd 6xx levereras.

Permalänk
Medlem

Så, har äntligen fått testa mina momentum wireless och är sjukt impad av noice cancellation och ljudkvalitet. Hör ingenting när jag sitter på bussen/tåget (reser just nu).
Nu till nackdelen. De är fruktansvärt obekväma. Trycker väldigt hårt mot huvudet och tror dessutom jag har för stora öron.

Ska provköra ett tag till men hade velat ha lite alternativ. Kravet ska vara skön passform, ANC, trådlösa och bra ljudkvalitet. Utöver det hade jag gärna velat ha tips på var man kan pröva lurar. Kommer befinna mig i Stockholm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Kul tråd! Jag har inte skrivit så mycket på forumet här innan, men jag har gjort några inköp senaste tiden som är kul att dela med mig av.

Som referens så har jag kört ATH-M50 i många år, har flera par.
Jag producerar en del och mixar även konserter. Jag har turnerat runt och då är det ATH-M50 som följer med. Jag producerar mest rock och elektroniskt, och live så är det uteslutande metal (Vildhjarta för att vara exakt).

Inköpen jag gjort:

1) Bose QC35, för två år sen.
Nöjd! Väldigt bra ljud. NC funkar bra för låga frekvenser (muller speciellt), men inte alls för högre frekvenser (ungarnas skrik går rakt igenom). Funkar halvdant på bussen när bussen börjar vibrera. Funkar suveränt på flyg och i bilen.

2) Apple Airpods, inköpta nu i veckan.
Efter många positiva uttalanden bland vänskapskretsen så var jag tvungen att testa.
Ljudet i lurarna är bra, men passformen gör att de inte stänger till ordentligt. Det leder till att mycket av ljudet går förlorat, och i slutändan låter de inte alls så bra som de skulle kunna göra.
Funktionsmässigt är de fantastiska dock. Om jag trycker in dem så att öronen börjar göra ont så låter de bra

3) Sennheiser HD800S + Sennheiser HDVD 800 (DAC och förstärkare), inköpta nu under våren.
Jösses. De lyfter fram detaljer i musiken som man inte ens visste var där
De är öppna med väldigt stort ljud. Man hör dock allt ljud utifrån, och alla runt omkring hör allt du lyssnar på. Därför funkar de inte på resor, de funkar inte på kontoret, etc. Dessa är "sitta själv i ett tyst rum och njuta"-lurar. Jag använder dem främst för produktion dock, men de kommer aldrig få åka på turné

För den nyfikne så kör jag dator -> M-audio Fast Track C600 -> SPDIF -> HDVD800 -> 800S.

Förhoppningsvis så köper jag aldrig något dyrare än såhär, 800S och HDVD800 gick på 34 tusen tillsammans.

Permalänk
Medlem

http://homeavdirect.co.uk/denon-ah-d7200-reference-over-ear-h...

Någon som har handlat från dom? Kostar runt 5900kr där och 7500kr i Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Latka:

http://homeavdirect.co.uk/denon-ah-d7200-reference-over-ear-h...

Någon som har handlat från dom? Kostar runt 5900kr där och 7500kr i Sverige.

Känns seriösa, får ju höga betyg på både Amazon uk och Ebay. Dock lite hög frakt via deras egen hemsida..
£22 vs Amazon.uk £8.42
Kanske värt att spendera några extra pund och sedan kunna kontakta antingen Ebay eller Amazon ifall det blir problem.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Känns seriösa, får ju höga betyg på både Amazon uk och Ebay. Dock lite hög frakt via deras egen hemsida..
£22 vs Amazon.uk £8.42

Försökte precis köpa dom via Amazon, mitt kort fick nedslag av någon konstig anledning.. Framkommer inte om dom skickar till Sverige heller annars brukar det stå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Latka:

Försökte precis köpa dom via Amazon, mitt kort fick nedslag av någon konstig anledning.. Framkommer inte om dom skickar till Sverige heller annars brukar det stå.

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar alltid att komma upp nåt felmeddelande innan man bekräftar ordern ifall företaget ej skickar till Sverige.. Du har inte bytt kontokort, spärrat internetköp eller liknande?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Köpte grejer igår där ifrån senast, står nu att dom skickar till Sverige också.. Fett skumt får nog ta och kontakta supporten till Amazon.UK

Löste sig till slut! Fick använda ett annat kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Latka:

@screamin-daemon: Köpte grejer igår där ifrån senast, står nu att dom skickar till Sverige också.. Fett skumt får nog ta och kontakta supporten till Amazon.UK

Löste sig till slut! Fick använda ett annat kort.

Sweet, blir spännande att höra vad du tycker!

En helt annan sak: Någon som kan rekommendera en vettig kabel till ett par Sennheiser HD700? Lite trött på min fula och halvt avisolerade org. kabel

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Köp något från Forza om du vill lägga lite mer (>400 kronor) eller Amazon om du vill lägga mindre.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett par Sony WH-1000XM2 nu när det blev lite rea, hittills mest använt på kontoret kopplat till mobilen med blåtand.

Väldigt nöjd hittills, hemma sitter jag på ett par DT990 250ohm men funderar på om inte Sonys lurar kan ha sina användningsområden vid stationära datorn hemma för musik och spel. Speciellt om ljudvolymen runtomkring blir lite hög.
Är det bättre att köra trådat då tro eller är det bara att köpa en blåtandsadapter ? Hade varit soft om jag inte behövde använda modmicen med dessa lurar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

Någon som har testat Audio-GD NFB 11.28 eller R2R-11. Eller finns det någonting likvärdigt för det priset? 4-5000Kr.

Hej.

Jag själv anser att det inte finns mycket i den prisklassen men då har jag ju inte testat _allt_ som finns tillgängligt.
När jag kollade mailen så gav jag $377.0 (3 390,44 SEK med dagens valuta) vilket jag själv kan anse är ett pangpris sett till vad mycket annat kostar där ute.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Jag slog till på en R2R 11, blev helnöjd

Permalänk

Utökar "vintage-samlingen" med ett par MB Quart QP95X, hoppas dom kommer nu i veckan

Permalänk
Medlem

@mattias800 Hur funkar qc35 med att filtrera bort högljudda konversationer?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Söker eventuellt efter NC lurar (trådlösa eller trådade spelar ingen roll) och ville se om det går att komma billigare undan än Bose QC35 II? Användningsområdet är flygresor 7-8 gånger per år varför det inte måste kosta skjortan

Tack på förhand.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka:

Bose ligger enligt prisjakt på 3690:- nu så då är ju Sony WH-1000XM2 blligare.

Finns just nu för 2990:- på olika siter.

Sen om det är tillräckligt billigt får du avgöra...

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

@d3rrty: Tack för svaret, nu förstår jag varför det var så svårt att hitta Sonyn, visste inte att det fanns en ny generation

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag söker efter hörlurar mellan 4000kr-8000kr jag har en dac och en hörlurförstärkare magni 3, jag har förnuvarande en akg702 men känner nu att jag vill upogradera mig några tips? Jag tänker att hörlurarna ska vara främst till musik.

Skickades från m.sweclockers.com