Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Samma test med Yamaha RDS-440 och Audeze LCD-2 rev 2. Håller denna lur så tar jag med den till graven... Mellanregistret är så otroligt mycket bättre än på Elear och HD 800S förutom den legendariska kontrollerade basen. Lirar med sån kontroll. Diskanten håller sig undan lite där saknas de en hel del som HD 800S återger helt klart. Ljudbilden är långt från referens också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Audeze LCD-2 rev 2. Håller denna lur så tar jag med den till graven...

För mig har limmet i earpadsen släppt tre gånger... (med kortare intervaller mellan för varje gång) Jag har inte orkat böka med dem igen, så de har samlat damm i mer än ett år nu
Antar jag är tuff mot dem när jag plockar av och på dem eller nått?

Sen är de egentligen på gränsen till för tunga och klumpiga för att vara daily drivers kan jag tycka.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För mig har limmet i earpadsen släppt tre gånger... (med kortare intervaller mellan för varje gång) Jag har inte orkat böka med dem igen, så de har samlat damm i mer än ett år nu
Antar jag är tuff mot dem när jag plockar av och på dem eller nått?

Sen är de egentligen på gränsen till för tunga och klumpiga för att vara daily drivers kan jag tycka.

Ja jag räknar nog inte med att de ska hålla tills jag dör egentligen de är ju lite av prototyper. LCD 2 classic är väl vad de skulle släppt från början. Har aldrig haft problem med öronkuddarna men jag har en driver som var 6:e månad tappar 90 % av ljudet. Man testar olika kablar, förstärkare allt inget hjälper. Sen nästa dag lirar de som inget hänt.

Sen spricka i träet men de tror jag nästan alla fått innan de gick över till metall.
Aldrig haft problem med kuddarnas klister.

Vikten stoppar mig eg bara för simracing. Där får jag styv nacke ändå sen fungerar de inte med läderkuddar men annars tål jag vikten rätt bra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nån som kan rekommendera några trådlösa in-ear lurar för mina joggingturer ? En på jobbet har ett par Beats Powerbeats3 som han var nöjd med. Jag har dock inte testat dom eller några andra för den delen så jag har ingen koll alls.

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Samma test med Yamaha RDS-440 och Audeze LCD-2 rev 2. Håller denna lur så tar jag med den till graven... Mellanregistret är så otroligt mycket bättre än på Elear och HD 800S förutom den legendariska kontrollerade basen. Lirar med sån kontroll. Diskanten håller sig undan lite där saknas de en hel del som HD 800S återger helt klart. Ljudbilden är långt från referens också.

Jag är intresserad av att prova LCD2C. Du får gärna berätta mer om hur dina LCD-2 spelar i bas och mellanregister jämfört med Elear och hur ljudbild och instrumentplacering ter sig i största allmänhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Audio Technica nyheter!

Audio Technica meddelar att de släpper en uppföljare till MSR7:

ATH-MSR7b Over-Ear High-Resolution Headphones

Kommer att släppas under hösten (september?)
Riktpris 249 euro
Balanserad anslutning via kabel med 4.4 mm Pentaconn kontakt, lurarna har a2dc kontakter
53g lättare
45 mm element, "diamond-like carbon coated diaphragm"

Blir spännande att se hur den står sig mot MSR7 OCH MSR7SE. Jag förväntar mig ett klart och rent ljud med bra detaljrikedom. Förhoppningsvis har de vidgat ljudbilden lite, men det kan vara så att man även fortsatt måste gå på ART-serien om man prioriterar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Testa Yamaha EPH-100 mycket spelglada iems jag inte lyckats ledsna på Får du in sådana öronproppar borde du få in dem också med minsta tipsen.
De ska inte långt in bara så de sluter tätt.

Har sneglat lite på dom faktiskt. Men vilka butiker låter en prova in-ears?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag fick faktiskt testa på Mediamarkt. Men så kände jag säljaren lite och tror de hade som demo eller delade bara för mig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Jag är intresserad av att prova LCD2C. Du får gärna berätta mer om hur dina LCD-2 spelar i bas och mellanregister jämfört med Elear och hur ljudbild och instrumentplacering ter sig i största allmänhet.

Förkylningen blir bara värre. Ska ta fram db mätarn för börjar få ont i öronen nu också

Gällande ljudbilden så är det som tre punkter. blob fram och sen vänster och höger. Den är inte homogen riktigt. Magneterna är i vägen Audeze har jobbat med det nya LCD-2 kör med Fazor och annat. Vart en del klagomål på att de påverkade basen dock? LCD2C kör inte Fazor tror jag så den borde nog va ganska lik den jag har?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Finns det några hörlurar för oss med små huvuden?

Jag har gjort mig av med mitt "Gaming Headset" då jag inte spelar mycket längre samt har beställt en extern mikrofon. Finns det några bra hörlurar (over ear) för runt 2k med mer "slimmade kåpor"?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Akkelis har ett par Elear för 6k. Bra pris!

Permalänk
Medlem

@Kujo: Kolla SONY samt ATH, de sitter tämligen tight på huvudet. Annars så sitter ju Sennheiser lurarna rätt så hårt i början innan de vänjer sig vid skallen.
Om du gillar ljudet så sitter HE400i bra. Då kanske skall säga om ditt huvud är typ, abnormt, litet kanske? Jag har inte stort huvud och har många hörlurar på de minsta inställningar i anpassningen så ovan är top of mind så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag fick faktiskt testa på Mediamarkt. Men så kände jag säljaren lite och tror de hade som demo eller delade bara för mig.

Alright! Ska ut till köpcentrat imorgon så får se om jag har någon tid till att prova lurar. Har inte hunnit spela något på lurarna senaste veckan men har lyssnat på dom nu i ca 20 min medan jag sysslat med tvätten. Ljudkaraktären är väldigt mycket hängmatta. Övre basregistret är väldigt framträdande, mellanregistret låter ungefär som en högtalare gör om den får spela genom ett par kuddar, och översta mellanregistret samt diskanten skär i öronen på ett riktigt otrevligt sätt. Akustiskt med gitarr och sång funkar hyfsat utan att göra allt för ont i öronen. Något med lite mer fart och fläng blir dock obekvämt direkt. Hardstyle, dubstep, eller någon annan sådan "elektronisk" musik är väldigt obekväm och så är även all sorts rock/metal. Ska försöka ge dessa ~30-40h speltid till och blir dom inte bättre så åker dom ut till salu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Kan bara meddela att OnePlus har fått in sina "Bullet wireless" lurar i lager igen
råkade köpa ett par

update 15:30 Nu är dem slutsålda igen xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Kan bara meddela att OnePlus har fått in sina "Bullet wireless" lurar i lager igen
råkade köpa ett par

update 15:30 Nu är dem slutsålda igen xD

Har du lyssnat på deras Bullet v2? Alltså dom med sladd.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Så hände det till slut. Tracking status på Audeze Mobius.

Rätt så nöjd med mina Sennheiser HD 800S. Har bytt DAC till Audio-GD NFB 10.32 nu. Mer neutral än min Audio GD Reference 9 och mer forward gällande ljudbilden. HD 800S alltid vida ljudbild är inte alltid ett plus skulle velat ha de mer framåt än så brett ut åt sidorna emellanåt men de hjälper ju helt klart till med att tracka alla instrument med mer plats emellan dem.

Känner aldrig något behov av att byta hörlur som med HD 800 iaf. Och fungerar strålande för film. Basen tror jag dock egentligen var renare på HD 800 dock. HD 800S känns fortfarande lätt diskanttiltad men de är måhända mest för att de inte har kräm nog i subbasen den ger det intrycket. Får se med THX 789 när man har en riktig reference amp

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Kujo: V-moda Crossfade LP2/M-100 är ganska tunna sjukt stabila gillar mina Sennheiser men har iofs. ett par med mic men finns ju liknande utan om du har den på bordet tex. 500 serien.

Permalänk
Medlem

Om jag vill koppla min iphone X, och streama från den till en DAC (med sladd funkar), vad är bästa sättet? Verkar som om Camera Adapter Kit inte längre funkar?

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Inaktiv

Någon här som köpt tredjepartskablar till beyerdynamic t1 II?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

Om jag vill koppla min iphone X, och streama från den till en DAC (med sladd funkar), vad är bästa sättet? Verkar som om Camera Adapter Kit inte längre funkar?

CAT funkar till min iPhone SE i alla fall, som både har lightning och senaste iOS. Men det kanske är något de "fixat" på X?

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Så hände det till slut. Tracking status på Audeze Mobius.

Var precis och hämtade mina Mobius, verkar som de skickades via Belgien och det blev inga extra avgifter.

Har lyssnat två minuter via Bluetooth och jag kan säga att jag gillar vad jag hör. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av R_U_Sirius:

Var precis och hämtade mina Mobius, verkar som de skickades via Belgien och det blev inga extra avgifter.

Har lyssnat två minuter via Bluetooth och jag kan säga att jag gillar vad jag hör. 😀

Fick den också idag. Törs inte säga bu eller bä men jag tror jag kommer ha ett h-vete med att memorera knapparna och få till alla kommandona blint. Hitta till 3D knappen är jättesvårt. volym och mikrofon likadana scrollhjul bredvid varandra etc men träning ger färdighet.

Fokuserar just nu på min episka fight mellan hd 800s, elear och lcd-2. Laddar upp Mobius nu blir lyssning när de är fulladdat. Vet inte om inte alla funktioner är tillgängliga analogt/bluetooth utan man måste koppla via usb? Fick aldrig 3d centreringen att fungera men jag tror jag fastna i något high res läge som jag inte kom ifrån. Kanske måste till 7.1.

1 meter sladd var lite snålt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Känt på Mobius lite ändå. Körandes via USB var jag rätt besviken faktiskt. Blöt bas lät konstigt. Bättre när 7.1 stängdes av. Körandes analogt till min Goldpoint Headphone Pro och då började allt låta rätt. Blöta basen är borta, diskanten lyfts och den känns rätt nära neutral faktiskt. Dock har man bara att välja på high res on eller off så man tappar allt extra men jag vet inte om detta ändrar bilden av 7.1 ljud för min del... Headtrackingen är lite kul och visst jag har ju en ultrawide så kanske kan hjälpa lite där i the Hunter Call of the Wild möjligen.

Negativt är att jag har en hel del hiss just nu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Känt på Mobius lite ändå. Körandes via USB var jag rätt besviken faktiskt. Blöt bas lät konstigt. Bättre när 7.1 stängdes av. Körandes analogt till min Goldpoint Headphone Pro och då började allt låta rätt. Blöta basen är borta, diskanten lyfts och den känns rätt nära neutral faktiskt. Dock har man bara att välja på high res on eller off så man tappar allt extra men jag vet inte om detta ändrar bilden av 7.1 ljud för min del... Headtrackingen är lite kul och visst jag har ju en ultrawide så kanske kan hjälpa lite där i the Hunter Call of the Wild möjligen.

Negativt är att jag har en hel del hiss just nu.

Har testat lite mer, inte så mycket musik utan mest film och spel. För film kopplad till datorn som ett 7.1-ljudkort fungerar den mycket bra. Även headtrackingen fungerar bra och höjer upplevelsen vid filmtittande (med 5.1 ljud). För spel har jag testat World of Tanks och det var lite ovant i början med den stora ljudbilden (spelar normal med stereohögtalare eller stereogamingheadset) men man vande sig fort.

För spel och film är jag mycket nöjd, behöver dock testa mer med musik.
Negativa saker:
* Mycket hiss, hördes direkt när jag fick på mig dem och de hissar lika mycket som ett par $10 bluetooth-hörlurar från ebay. Behöver utvärdera mer om hiss:et finns på alla ingångar men vid BT och USB så hördes det markant. Känns som jag fått den tidigare icke-fixade versionen men Audeze lovar att det är den fixade. Kan knappt föreställa mig hur mycket den måste hiss:at från början. Lyssnade på nyheterna på låg volym i sängen och då var det extremt störande med hiss:et.
* Mikrofonen är kass (som många på Head-fi skrivit om), jag lyckades inte få den användbar i Discord även om jag följde Audeze:s Discord-guide. Ljudvolymen alldeles för låg, har bara testat via USB i Windows än så länge och folk på head-fi säger att den funkar bättre via BT mot telefonen. Kan vara ett Windows-problem. Ska testa mer ikväll.

Permalänk
Medlem

För mig försvinner de när jag börjar spela ljud iaf analogt då får jag svart bakgrund. Bluetooth är också okay. Blir att testa mer med usb ikväll. Ska finnas kalibreringsprogram att ladda hem på audezes hemsida. Men får du ut någon vettig ljudkvalitet ur usb vs analogt?

Lite psykad över att den verkar inte va kompatibel med Apple music appen för android. Har en oneplus 3T.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av R_U_Sirius:

Precis samma här.

Har precis hämtat ut dem, ska koppla in och lyssna på dem nu
Koden för paketet hade Belgisk kod ända från Kina, så det blev ingen tull eller moms, vilket är riktigt trevligt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xTG!:

Det går väl att använda Airplay till nån kompatibel lenhet och vill du inte lyssna på en Apllepryl så välj nått som har en normal digitalutgång och anslut en vanlig dac till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Audeze Mobius gillar inte att LDAC är aktiverat på min oneplus3T med itunes.

Väldigt fippligt få allt fungera som de ska. Körandes med samma bluetooth adapter som i min win 10 burk som lät okay igår så hade jag närmast ingen bas nu med min windows 7 laptop. Sen bytte jag till usb och hade först liknande problem men fick efter lite ritualer det att låta korrekt.

Fick också igång usb på spelburken och de är ju klart intressant. Inte lika enormt hopp till analogt längre detta går att lyssna på och går inte avskriva omedelbart iaf Ambient ljud som fågelkvitter och annat i the Hunter CotW som inte har någon bestämd plats är de som görs bäst annars är nog positioneringen bättre i Stereo.

Har inte mycket att klaga på i Shadow of the Tomb raider. Inte alls samma bekymmer som igår måste ha initierats fel på något sätt.

Laddade ner mjukvaran här https://www.audeze.com/audeze-hq-application. Ska försöka mäta skallen imorrn.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Att de ska va så j-la fippligt med bluetooth med windows 7. Gick inte få igång Audeze Mobius idag. Parar ihop utan problem men går inte välja i ljudhanteraren. Gav upp efter 8:e försöket.

Drog igång Sicario 2 och oj så kul jag hade i 7.1 läget. Testade analogt och låter mycket bättre men ska de va så här rakt och tråkigt? Kan nog hända 7.1 läget kommer de fakto utnyttjas framöver.

Som alla 7.1 lurar så förvränger den ljudet men skillnaden här är att högsta nivån är så brutalt mycket högre än normalt så den har råd och låter inte tokfel i 7.1 läget. Bassheads blir mer mättade i det läget också. Den är lite blöt i 7.1 läget men hittills har den inte boomat iaf även om de känns som den ligger nära emellanåt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Då har mina Hifiman HE4XX landat här, riktigt trevlig lur måste jag säga. Har dock endast testat med Iphone X + adapter rätt in i hörluren och det låter ändå OK men långt ifrån bra, vilket jag ändå förväntat mig.
Jag har även klickat hem ett par Massdrop Sennheiser HD6XX som bör komma nästa vecka.

Nu till frågan, vilken dac+hörlursförstärkare är rimligast att köpa? Jag har siktet inställt på en Audio-GD R2R-11, och det är runt det priset jag tänkt mig ~4000kr.
Var först inne på Burson Play, men är inte säker på att den är kraftig nog för HD6XX?

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q