Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Om man vill ha liknande ljudsignatur som HD600, större soundstage men inte betala för HD800S; vad rekommenderas? AKG K712?

K712 Pro skulle vara ett bra alternativ tror jag.

Går kanske att kika på HD660s och HD58x med? Har för mig de ska ha större soundstage.

Permalänk
Fyndjägare

Någon rensar lurar på Blocket. Bla HE-560 V3 för 3000kr. Inte min annons.
https://www.blocket.se/stockholm/Horlurar_Sennheiser__Hifiman...

Hifiman he560 v3. i princip helt nya. använda endast en gång. Nypris ca 5000 kr. Pris 3000 kr.
Hifiman he400i nypris ca 4500 kr. Pris 2500 kr.
sennheiser hd650 - nypris ca 3500 kr. Pris 2000 kr.
akg k551 - kabel m headset. Nypris 2500 kr. Pris 1000 kr.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Bra priser, jag var nära att köpa HE560 men vågade inte riktigt med tanke på byggkvaliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Bra priser, jag var nära att köpa HE560 men vågade inte riktigt med tanke på byggkvaliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte hört den själv men HE560 V.3 är väl känd för att inte låta som första versionen som kan låta riktigt bra under vissa förhållanden?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Har inte hört den själv men HE560 V.3 är väl känd för att inte låta som första versionen som kan låta riktigt bra under vissa förhållanden?

HE560 låter skitbra, men kvaliteten är också skit tyvärr. Jag har inte hört V3, men känns tveksamt att de ändrad signaturen så mycket. Hört att de tonat ned diskanten lite vilket antagligen var bra.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

HE560 låter skitbra, men kvaliteten är också skit tyvärr. Jag har inte hört V3, men känns tveksamt att de ändrad signaturen så mycket. Hört att de tonat ned diskanten lite vilket antagligen var bra.

Jo, jag vet, har haft första versionen, med gamla kopplingarna, vet att den lät rätt bra. Tyckte dock att LCD-2 passade mig bättre så jag bytte till sådana.. Nu har jag sålt dom och letar nya.. En del har klagat på att de tror v2 & v3 an HE560 är tunade annorlunda och med tanke på HiFiMans strategi & inställning skulle det inte vara någon omöjlighet. Med jag är rätt övertygad om att det där är en bra lur för det priset i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

Jo, jag vet, har haft första versionen, med gamla kopplingarna, vet att den lät rätt bra. Tyckte dock att LCD-2 passade mig bättre så jag bytte till sådana.. Nu har jag sålt dom och letar nya.. En del har klagat på att de tror v2 & v3 an HE560 är tunade annorlunda och med tanke på HiFiMans strategi & inställning skulle det inte vara någon omöjlighet. Med jag är rätt övertygad om att det där är en bra lur för det priset i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter med Hugo -> V200 -> HE-560 v2 just nu och kvällsmyser
Haft mina HE-560 i 3 år och inte haft några problem med kvallan. Dock inte kört dom så hårt så vi får väl se med tiden då.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Nån som testat ifi iusb 3.0? Jag kör min amp/dac enbart via usb till datorn. Blir det stor skillnad med den? Har också problem med att jag får störningar från min mobil telefon i mina lurar ibland. Hade en ifi usb löst detta eller kan jag göra nåt annat åt de mer än att ha mobilen längre från datorn? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Nån som testat ifi iusb 3.0? Jag kör min amp/dac enbart via usb till datorn. Blir det stor skillnad med den? Har också problem med att jag får störningar från min mobil telefon i mina lurar ibland. Hade en ifi usb löst detta eller kan jag göra nåt annat åt de mer än att ha mobilen längre från datorn? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det går inte att lösa emi med någon tweak, utan du får helt enkelt flytta på telefonen.

Permalänk
Medlem

Ok. Är det värt att köpa en ifi iusb3 blir det någon skillnad i ljudet? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tveksamt, men det är väl bara att pröva om du är nyfiken. Placeboeffekten kan göra mycket om inte annat (faktiskt, inte ironiskt).

Permalänk
Medlem

Jag har precis tittat runt lite bland alla mina prylar och bl.a lagt ut en intressekoll på win Woo Audio WA7d hör på Swec. Efter att man dragit över 40-års strecket känner jag att det här med stresstinnitus och ålder gör att jag hör mindre och mindre skillnader mellan vissa av mina prylar - vilket ledde till att jag införskaffade mig ett par trådlösa B&W P7:or under Black Friday. Blir lite av komfort tänkande nu och inte så mycket som är liknande andra saker. Min Woo är aningens varmare än min Pioneer U07, men på det hela taget är det små skillnader och både ger grymt ljud - men jag har bara ett huvud så det blir lite slöseri med sakerna. Så mycket man samlar på sig

Permalänk
Medlem

Extrem ful extern DAC av Creative.

Following the introduction of the gaming-focused Sound BlasterX AE-5 and Sound BlasterX AE-5 Pure last year, the AE-9 kicks it up a notch or two.

Although still based on the same Sound Core 3D chip as the AE-5 and AE-5 Pure, the AE-9 jettisons the on-chip digital analog converter, or DAC, in favor of an external DAC. The premise being that a high-end DAC will make the sound even more pristine.

https://images.idgesg.net/images/article/2018/12/2018-12-04-12.29.37-100782487-large.jpg

https://www.pcworld.com/article/3324369/computers/exclusive-f...

Permalänk
Medlem

Precis beställt ett par Audeze LCD2C hade ett par LCD2F tidigare som jag älskade ljudet av men inte kunde ha på mig under längre perioder på grund av komfort. Vad jag har läst så har Audeze förbättrat komforten avsevärt med 2C, är det någon som har erfarenhet av den luren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Precis beställt ett par Audeze LCD2C hade ett par LCD2F tidigare som jag älskade ljudet av men inte kunde ha på mig under längre perioder på grund av komfort. Vad jag har läst så har Audeze förbättrat komforten avsevärt med 2C, är det någon som har erfarenhet av den luren?

Verkar va nära samma vikt. Bara vikten som påverkar långtidskomforten för min del med mina lcd-2 pre fazor. Kanske skulle gå att uppfinna avlastare som vilar på axlarna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Maiooo:

Precis beställt ett par Audeze LCD2C hade ett par LCD2F tidigare som jag älskade ljudet av men inte kunde ha på mig under längre perioder på grund av komfort. Vad jag har läst så har Audeze förbättrat komforten avsevärt med 2C, är det någon som har erfarenhet av den luren?

Huvudbandet är annorlunda på LCD2C, mycket bättre. Jag fick direkt känningar av LCD2 och kunde inte alls använda dem, dessa är bättre. Tunga och ganska klumpiga men man kan ha dem på sig betydligt längre utan problem.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Inaktiv

@oatp1b1: Du tipsade om ett par Sony XB1000 för ett tag sedan.. Tack och bock, hittade dem under en filt igår.. hur de hamnade där vet jag ej, fast oj vad bra de spelar reggae

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Verkar va nära samma vikt. Bara vikten som påverkar långtidskomforten för min del med mina lcd-2 pre fazor. Kanske skulle gå att uppfinna avlastare som vilar på axlarna

Jag har också precis sålt mina LCD-2F pga vikten och min kanske inkomptibla skalle. Gillar verkligen ljudet men pallar inte trycket. Nu funderar jag allvarligt på Ether 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Verkar va nära samma vikt. Bara vikten som påverkar långtidskomforten för min del med mina lcd-2 pre fazor. Kanske skulle gå att uppfinna avlastare som vilar på axlarna

Skrivet av NoArmsButCookies:

Huvudbandet är annorlunda på LCD2C, mycket bättre. Jag fick direkt känningar av LCD2 och kunde inte alls använda dem, dessa är bättre. Tunga och ganska klumpiga men man kan ha dem på sig betydligt längre utan problem.

Hmm blev lite orolig av det här. Har googlat runt lite mer och vissa klagar fortfarande på komforten. Avbeställde min order nu, gah! Ska försöka ta mig och prova innan köp istället. Jag saknar verkligen mina LCD2 men jag klarade inte av att ha dom under längre perioder. Har ett par HD650 nu där komforten är på topp men inte ljudet...

Skrivet av Lizardman:

Jag har också precis sålt mina LCD-2F pga vikten och min kanske inkomptibla skalle. Gillar verkligen ljudet men pallar inte trycket. Nu funderar jag allvarligt på Ether 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja MrSpeakers verkar ju vara ett gott substitut till Audeze och ha en liknande varmare ljudkaraktär efter vad jag läst. Vad jag vet så går dom inte att prova någonstans i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Hmm blev lite orolig av det här. Har googlat runt lite mer och vissa klagar fortfarande på komforten. Avbeställde min order nu, gah! Ska försöka ta mig och prova innan köp istället. Jag saknar verkligen mina LCD2 men jag klarade inte av att ha dom under längre perioder. Har ett par HD650 nu där komforten är på topp men inte ljudet...

Ja MrSpeakers verkar ju vara ett gott substitut till Audeze och ha en liknande varmare ljudkaraktär efter vad jag läst. Vad jag vet så går dom inte att prova någonstans i Sverige?

Focal elear på trafomatic head One gör lite samma även om de inte är kloner. Nu är den hörluren förvisso rätt tung också men den sitter som en smäck och har aldrig upplevt den tröttande på skallen. Knepet är kanske gå på gym och träna upp nackmuskler med tyngre vikter?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Focal elear på trafomatic head One gör lite samma även om de inte är kloner. Nu är den hörluren förvisso rätt tung också men den sitter som en smäck och har aldrig upplevt den tröttande på skallen. Knepet är kanske gå på gym och träna upp nackmuskler med tyngre vikter?

Haha det kanske är det som är tricket om man ska ha planar magnetics Tack för tipset, ska spana in! Tror jag får ta mig en hörlurstour snart!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Maiooo:

Hmm blev lite orolig av det här. Har googlat runt lite mer och vissa klagar fortfarande på komforten. Avbeställde min order nu, gah! Ska försöka ta mig och prova innan köp istället. Jag saknar verkligen mina LCD2 men jag klarade inte av att ha dom under längre perioder. Har ett par HD650 nu där komforten är på topp men inte ljudet...

Audeze komfort löser man med en Lohb strap. Funkar hur bra som helst på mitt huvud
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m4084.l1313...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Fick äntligen hem Modi DAC´en idag. Hade inte kunnat ana att det skulle vara så stor skillnad mot datorns ljudkort. Ett rejält kliv uppåt

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maniac:

Fick äntligen hem Modi DAC´en idag. Hade inte kunnat ana att det skulle vara så stor skillnad mot datorns ljudkort. Ett rejält kliv uppåt

Jepp en del datorer är verkligen kass, bra du fann en sådan enkel uppgradering!

Permalänk
Medlem

Fick precis hem THX AAA 789...
ska bli intressant och se om det blir någon skillnad mot tidigare upplevelser av hörlursförstärkare..
denna går väl däremot inte att lämna tillbaks så.. får väl duga för mig

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Fick precis hem THX AAA 789...
ska bli intressant och se om det blir någon skillnad mot tidigare upplevelser av hörlursförstärkare..
denna går väl däremot inte att lämna tillbaks så.. får väl duga för mig

Tror du blir nöjd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Fick precis hem THX AAA 789...
ska bli intressant och se om det blir någon skillnad mot tidigare upplevelser av hörlursförstärkare..
denna går väl däremot inte att lämna tillbaks så.. får väl duga för mig

Spännande! Ser fram emot en mini-recension

Permalänk
Skrivet av moreempty:

Fick precis hem THX AAA 789...
ska bli intressant och se om det blir någon skillnad mot tidigare upplevelser av hörlursförstärkare..
denna går väl däremot inte att lämna tillbaks så.. får väl duga för mig

Jag tänker att du kommer bli missnöjd och sälja den till mig!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@moreempty: Vi är flera som sitter och hoovrar över köp-knappen.

Utlåtande snarast möjligast

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@moreempty: Vi är flera som sitter och hoovrar över köp-knappen.

Utlåtande snarast möjligast

Köpknapp? Står Drop Ended för mig...