Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishBass:

Jag vill ha så rak ljudåtergivning som möjligt. Gillar absolut inte allt för färgade lurar. Viktigast för mig är dock detaljupplösningen (d.v.s. inte bitrate och dylikt). Emellertid har jag allt som oftast gillat lurar med Harman-kurvan som ideal (PSB M4U2, NAD Viso HP 50) för musik. Trots att jag är basist, gillar jag inte överdådig bas (eller skrikig diskant, för den delen). Hellre varmare lurar än vassare; hellre lite slöjad diskant än spiken-i-örat. Iaf när det gäller musik.

Jag har ägt och testat allt för många hörlurar för att lista på rak arm, haha, och vet vad jag gillar, och när det låter bra. Lurar som inte låter bra varar inte länge hos mig...

Nadsen är trevliga bortsett komforten. Har du testat några Kennerton?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Nadsen är trevliga bortsett komforten. Har du testat några Kennerton?

Jag hade inga problem med komforten, och då har jag ändå ett enormt huvud och stora öron, haha. Däremot läckte det in för mycket ljud när jag använde dem på stan. Jag har inte testat Kennerton.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tänkte bara fråga om någon här har köpt Sony WF-1000XM3? Äger ett par samsung galaxy buds och sony wh-1000XM2 men vill ha ett par true wireless med ANC eftersom öronen blir rätt så varma när man använt 1000XM2 ett tag. Dessutom så har de sänkt priset till 1990 kr på netonnet. Är de lika bra på noise cancelling som 1000XM2?

Permalänk
Medlem

Ifall någon har missat det, Massdrop slutar med försäljning från EU 20191225 p.g.a för låg försäljningsvolym.
Så vill ni knipa något från det lilla utbudet som finns i EU så är det nog dags att göra det så snart ni har möjlighet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ifall någon har missat det, Massdrop slutar med försäljning från EU 20191225 p.g.a för låg försäljningsvolym.
Så vill ni knipa något från det lilla utbudet som finns i EU så är det nog dags att göra det så snart ni har möjlighet.

Är sugen på en DAC/Amp till mina lurar, är MASSDROP LIQUID CARBON X + SDAC DAC/AMP något att ha för $280 eller finns det bättre instegsmodeller. Kommer nog främst användas till ett par gamla Philip HP890 och ett par Fidelio X2.
Tänkt budget är helst lägre men rätt flexibel 😁

Permalänk
Skrivet av breakman:

Är sugen på en DAC/Amp till mina lurar, är MASSDROP LIQUID CARBON X + SDAC DAC/AMP något att ha för $280 eller finns det bättre instegsmodeller. Kommer nog främst användas till ett par gamla Philip HP890 och ett par Fidelio X2.
Tänkt budget är helst lägre men rätt flexibel 😁

Är den bättre än en Schiit stack (Magni + Modi)?

Permalänk
Fyndjägare

Ligger ett par LCD-2C på Blocket för 5500kr. Kombinera med Geek Out 1000 som ligger på Hifitorget så blir det åka av.
https://www.blocket.se/vi/88782950.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Tidal är inte så dumma, nu när man ofta lyssnar vid datorn och moderna datorer inte har någon CD-spelare längre så är man mer eller mindre tvungen att köra Tidal Masters(eller liknande, som det inte finns mycket av) för att inte vara begränsad till lossy. Klurigt.

Testar 30 dagars trial av HiFi/Masters, hitills har jag varit nöjd med Spotify men som namnet antyder med Masters så är det ju också andra mastrar och inte bara high-res vs lossy. Fungerar i alla fall bra med exclusive mode så att WASAPI blir automatiskt aktiverat i Windows. Har ingen MQA DAC(vem har det) så avkodningen sköts i mjukvara i Tidal appen. Men det borde knappast vara ett problem med moderna datorer och CPU kraft i överflöd. Lustigt nog har min telefon MQA(LG).

Ljudet? Ja, vad ska man säga, det låter bra. Men det kan även Spotify göra. Som sagt är det nog mer nöjet att vegetera bland exklusiva masters man eventuellt vill betala för nu när köpa album i princip är borta.

edit. Tidal kanske har någonting, "Chocolate Chip Trip" från Tools "Fear Inoculum" är en total ljudorgasm med mina K612 Pro drivna av Presonus HP4, som faktiskt orkar driva dom ordentligt med massiva mängder bas. Riktigt imponerande ljud, superrent, superdynamiskt, inget bryter någonsin upp eller distar. Och då är det ändå en vanlig "HiFi" stream och ingen "Master".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Tidal är inte så dumma, nu när man ofta lyssnar vid datorn och moderna datorer inte har någon CD-spelare längre så är man mer eller mindre tvungen att köra Tidal Masters(eller liknande, som det inte finns mycket av) för att inte vara begränsad till lossy. Klurigt.

Testar 30 dagars trial av HiFi/Masters, hitills har jag varit nöjd med Spotify men som namnet antyder med Masters så är det ju också andra mastrar och inte bara high-res vs lossy. Fungerar i alla fall bra med exclusive mode så att WASAPI blir automatiskt aktiverat i Windows. Har ingen MQA DAC(vem har det) så avkodningen sköts i mjukvara i Tidal appen. Men det borde knappast vara ett problem med moderna datorer och CPU kraft i överflöd. Lustigt nog har min telefon MQA(LG).

Ljudet? Ja, vad ska man säga, det låter bra. Men det kan även Spotify göra. Som sagt är det nog mer nöjet att vegetera bland exklusiva masters man eventuellt vill betala för nu när köpa album i princip är borta.

edit. Tidal kanske har någonting, "Chocolate Chip Trip" från Tools "Fear Inoculum" är en total ljudorgasm med mina K612 Pro drivna av Presonus HP4, som faktiskt orkar driva dom ordentligt med massiva mängder bas. Riktigt imponerande ljud, superrent, superdynamiskt, inget bryter någonsin upp eller distar. Och då är det ändå en vanlig "HiFi" stream och ingen "Master".

MQA är licensierat utav Meridian, det är vad M står för i namnet. Det är problematiken med formatet.
Nya versionen utav Tidal kör nu både Dolby Atmos och nya 360 ljudet. Det stöds enbart på nya Android telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

MQA är licensierat utav Meridian, det är vad M står för i namnet. Det är problematiken med formatet.
Nya versionen utav Tidal kör nu både Dolby Atmos och nya 360 ljudet. Det stöds enbart på nya Android telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte sett någon reklam för Atmos från dom, men känns ju logiskt eftersom dom promotar videos. Oavsett vilka licenser som används så låter det i alla fall bevisligen bra även på PC.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

MQA är licensierat utav Meridian, det är vad M står för i namnet. Det är problematiken med formatet.
Nya versionen utav Tidal kör nu både Dolby Atmos och nya 360 ljudet. Det stöds enbart på nya Android telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Meridian ligger bakom MQA, ja, men MQA står för Master Quality Authenticated.

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Meridian ligger bakom MQA, ja, men MQA står för Master Quality Authenticated.

Vet det också. Dubbel betydelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klipsch Heritage HP-3

Jag är inte den som kan beskriva ljudet från hörlurar med häftiga ord, jag vet vad jag gillar för ljud och dessa kommer ersätta min 12 år gamla HD650 för all min musiklyssnande, driver dessa genom en Aune T1 för tillfället med framtida planerna är att skaffa en Modi MB/Magni 3+ stack.

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicken:

Klipsch Heritage HP-3
https://i.imgur.com/zvwqT7L.jpg

Jag är inte den som kan beskriva ljudet från hörlurar med häftiga ord, jag vet vad jag gillar för ljud och dessa kommer ersätta min 12 år gamla HD650 för all min musiklyssnande, driver dessa genom en Aune T1 för tillfället med framtida planerna är att skaffa en Modi MB/Magni 3+ stack.

Jag har alltid tyckt att det är väldigt snyggt designade lurar med bra materialval. Nu har jag inte hört dem själv, men vad jag har läst mig till så verkar det som att de är en lämplig uppgradering om man gillar ljudet hos Fidelio X2.

Kul att du postade en bild på dem. 😀 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicken:

Klipsch Heritage HP-3
https://i.imgur.com/zvwqT7L.jpg

Jag är inte den som kan beskriva ljudet från hörlurar med häftiga ord, jag vet vad jag gillar för ljud och dessa kommer ersätta min 12 år gamla HD650 för all min musiklyssnande, driver dessa genom en Aune T1 för tillfället med framtida planerna är att skaffa en Modi MB/Magni 3+ stack.

Vilken väggprydnad. Köp två och häng ett par oöppnat på väggen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

@Quicken: Jisses 14k pengar.. från HD650 till dem. Vad är mest skillnad?

Permalänk
Medlem

Har fått ett par ANC-lurar i present men tyvärr var det on-ear och det pallar jag inte, alla jag provat klämmer för hårt över öronen inkl dessa.

Vilka over-earlurar med ANC rekommenderas i mellanprisklass (<2000 kr) för någon med stort huvud? Har funderat på allt från Sennheiser Pxc550 och HD4.50 till Bose Qc35 och Sony XM910 mfl. Lyssnar på allt mellan pianojazz och Iron Maiden utom elektronisk musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Har fått ett par ANC-lurar i present men tyvärr var det on-ear och det pallar jag inte, alla jag provat klämmer för hårt över öronen inkl dessa.

Vilka over-earlurar med ANC rekommenderas i mellanprisklass (<2000 kr) för någon med stort huvud? Har funderat på allt från Sennheiser Pxc550 och HD4.50 till Bose Qc35 och Sony XM910 mfl. Lyssnar på allt mellan pianojazz och Iron Maiden utom elektronisk musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa låter fantastiskt bra och är komfortabla, väldigt bra köp nu när dom bara kostar runt 1500Kr:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4468196

Så får man ju LDAC också för den bästa bluetooth kvaliteten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dessa låter fantastisk bra och är komfortabla, väldigt bra köp nu när dom bara kostar runt 1500Kr:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4468196

Så får man ju LDAC också för den bästa bluetooth kvaliteten.

Tack för tipset, har tittat lite på dem också. Synd bara att de är slut hos MM...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte köpa mig ett par nya in-ear lurar. Har spanat in Jabra 75t eller Sennheiser momentum, har ni några tips? Lyssnar mer åt hård rock/metal hållet. Ska användas mest på jobbet i kontorsmiljö och vid eventuell träning. (Apple är uteslutet)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Hej, tänkte köpa mig ett par nya in-ear lurar. Har spanat in Jabra 75t eller Sennheiser momentum, har ni några tips? Lyssnar mer åt hård rock/metal hållet. Ska användas mest på jobbet i kontorsmiljö och vid eventuell träning. (Apple är uteslutet)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte blivit besviken av Jaybird än så länge. Dock är det ju som vanligt med in-eras. Passformen är A och O för både komfort och ljudkvalitet.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Hej, tänkte köpa mig ett par nya in-ear lurar. Har spanat in Jabra 75t eller Sennheiser momentum, har ni några tips? Lyssnar mer åt hård rock/metal hållet. Ska användas mest på jobbet i kontorsmiljö och vid eventuell träning. (Apple är uteslutet)

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker rock och metal låter fantastiskt i mina Momentum TWS.

Permalänk
Medlem

Tja!
jag är en ytterst ny nybörjare när det gäller gitarr spelande och jag har fått en yamaha thr10x med en epiphone les paul. najs!
Jag måste på nåt sätt lära mig hur förstärkaren funkar. För just nu får jag inget direkt "normalt ljud" jag får lite reverb. Det är svårt att förklara när, men man kan uppleva det när man tex slår en sträng och så precis efter så kan man höra det. Det går säkert att lösa, men jag är heelt novis och behöver lite hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

Tja!
jag är en ytterst ny nybörjare när det gäller gitarr spelande och jag har fått en yamaha thr10x med en epiphone les paul. najs!
Jag måste på nåt sätt lära mig hur förstärkaren funkar. För just nu får jag inget direkt "normalt ljud" jag får lite reverb. Det är svårt att förklara när, men man kan uppleva det när man tex slår en sträng och så precis efter så kan man höra det. Det går säkert att lösa, men jag är heelt novis och behöver lite hjälp

Du har två volymrattar längst till höger, den som är märkt "guitar" justerar ditt direktljud. Den andra märkt "usb/aux" justerar ljudet från datorn. Troligen lyssnar du bara på ljudet från datorn just nu. Poängen är att man skall kunna mixa och blanda dom där två volymerna, eller välja. Du kommer på det om du tänker till lite extra. Disten justerar du med "gain".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

Tja!
jag är en ytterst ny nybörjare när det gäller gitarr spelande och jag har fått en yamaha thr10x med en epiphone les paul. najs!
Jag måste på nåt sätt lära mig hur förstärkaren funkar. För just nu får jag inget direkt "normalt ljud" jag får lite reverb. Det är svårt att förklara när, men man kan uppleva det när man tex slår en sträng och så precis efter så kan man höra det. Det går säkert att lösa, men jag är heelt novis och behöver lite hjälp

Hmm, låter som något för en helt annat tråd? Den här fokuserar på hörlurar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, låter som något för en helt annat tråd? Den här fokuserar på hörlurar

Är man välvillig så är Yamahan en DAC med hörlursförstärkare, och lite till, men ändå inte helt off

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Någon annan som får problem med att öronen blir "trötta" när man använder hörlurar?
Jag har inte kunnat använda hörlurar på jättelängre, jag blir utmattad eller "trött" i öronen när ljudet kommer så nära öronen, så jag har kört med rejäla högtalare istället :/

När jag måste köra lurar så använder jag öppna lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon annan som får problem med att öronen blir "trötta" när man använder hörlurar?
Jag har inte kunnat använda hörlurar på jättelängre, jag blir utmattad eller "trött" i öronen när ljudet kommer så nära öronen, så jag har kört med rejäla högtalare istället :/

När jag måste köra lurar så använder jag öppna lurar.

Jag skulle gissa att många kan uppleva utmattning med hörlurar.
Vilka hörlurar har du haft möjlighet att använda?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag skulle gissa att många kan uppleva utmattning med hörlurar.
Vilka hörlurar har du haft möjlighet att använda?

Just nu har jag bara ett par Sennheiser RS 185 som jag använder när jag behöver prata med andra via Discord och liknande.
https://en-us.sennheiser.com/digital-headphones-wireless-home...

En funktion som jag gillar med dom är att man lätt kan ändra balansen mellan höger och vänster kanal, jag har lite konstig hörsel på vänster öra och ibland behöver jag höja volymen på den sidan on-the-fly så att säga.

Permalänk
Medlem

@the squonk: Fast jag har inget ikopplat till datorn utan bara gitarren till förstäkaren