Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag har nog missuppfattat kapitalt, ibland får man för sig saker trodde att FLAC var jättevanligt bland ljudentusiaster.

Fortsätter sannolikt på streamingspåret själv, fördelarna överväger kraftigt.

FLAC för min del, lyssnar dock först på Spotify och om jag verkligen gillar något så blir det CD eller HD files i FLAC. CD rippas till FLAC.

Spotify är tyvärr tämligen kass ljudstream på många skivor och man kan ganska enkelt höra skillnad mellan cd och Spotify högsta upplösning. Spotify är ju oöverträffat för att slölyssna samt hitta nya saker och skapa sig en uppfattning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

FLAC för min del, lyssnar dock först på Spotify och om jag verkligen gillar något så blir det CD eller HD files i FLAC. CD rippas till FLAC.

Spotify är tyvärr tämligen kass ljudstream på många skivor och man kan ganska enkelt höra skillnad mellan cd och Spotify högsta upplösning. Spotify är ju oöverträffat för att slölyssna samt hitta nya saker och skapa sig en uppfattning på.

Testar FLAC med Foobar spelaren och visst sjutton låter det oftast toppen men jag är ändå ytterst tveksam (för mig) i ett längre perspektiv av en rad olika anledningar. Det är år 2020 och nu för tiden finns det hd/lossless tjänster som tex Amazon HD, Tidal (Hifi abonnemanget), Qobuz & Deezer Music.

Nackdelar som jag ser det med FLAC:

Blir dyrt att hålla på att köpa FLAC filer/album online, tar också en tid och utrymme

Blir dyrt att hålla på att köpa CD/LP skivor och rippa dem till FLAC, tar också en massa tid och utrymme

Oftast kompletterar väl folk som håller på med FLAC ändå med en streamingtjänst för att kunna ha koll (samt hitta) nytt material vilket gör totalkostnaden ännu högre.

Streaming är så exceptionellt mycket mera bekvämt och nu går det faktiskt att streama musik i hög kvalité men som du såg tog jag inte upp Spotify som ett av alternativ (de erbjuder ännu inte lossless).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Testar FLAC med Foobar spelaren och visst sjutton låter det oftast toppen men jag är ändå ytterst tveksam (för mig) i ett längre perspektiv av en rad olika anledningar. Det är år 2020 och nu för tiden finns det hd/lossless tjänster som tex Amazon HD, Tidal (Hifi abonnemanget), Qobuz & Deezer Music.

Nackdelar som jag ser det med FLAC:

Blir dyrt att hålla på att köpa FLAC filer/album online, tar också en tid och utrymme

Blir dyrt att hålla på att köpa CD/LP skivor och rippa dem till FLAC, tar också en massa tid och utrymme

Oftast kompletterar väl folk som håller på med FLAC ändå med en streamingtjänst för att kunna ha koll (samt hitta) nytt material vilket gör totalkostnaden ännu högre.

Streaming är så exceptionellt mycket mera bekvämt och nu går det faktiskt att streama musik i hög kvalité men som du såg tog jag inte upp Spotify som ett av alternativ (de erbjuder ännu inte lossless).

Näe, streaming är bekvämt, det håller jag med om. Däremot så har jag inte fastnat för Tidal eller Qobuz ännu - och streaming i HD suger ju om man har det på telefonen. Så jobbigt tycker jag inte det är att rippa skivor(rippar dock inte vinyl) och jag köper långt ifrån allt. En del musik är ju inte ens bättre i dagens läge oavsett hur mycket HD man än slänger på då inspelningen kan vara rätt trist till att börja med så HD stream kommer säkerligen bli än mer dominant i framtiden.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Testar FLAC med Foobar spelaren och visst sjutton låter det oftast toppen men jag är ändå ytterst tveksam (för mig) i ett längre perspektiv av en rad olika anledningar. Det är år 2020 och nu för tiden finns det hd/lossless tjänster som tex Amazon HD, Tidal (Hifi abonnemanget), Qobuz & Deezer Music.

Nackdelar som jag ser det med FLAC:

Blir dyrt att hålla på att köpa FLAC filer/album online, tar också en tid och utrymme

Blir dyrt att hålla på att köpa CD/LP skivor och rippa dem till FLAC, tar också en massa tid och utrymme

Oftast kompletterar väl folk som håller på med FLAC ändå med en streamingtjänst för att kunna ha koll (samt hitta) nytt material vilket gör totalkostnaden ännu högre.

Streaming är så exceptionellt mycket mera bekvämt och nu går det faktiskt att streama musik i hög kvalité men som du såg tog jag inte upp Spotify som ett av alternativ (de erbjuder ännu inte lossless).

Egentligen billigare i längden. En trave CD kan du få 2400kr vilket Tidal HIFI blir under 1 år. En billig dvd rippare kostar 300kr. Mjukvara att rippa är gratis. 30GB data är minst 2000 låtar. Mjukvara att lyssna kostar inget så länge man ej använder telefonen som streaming. Där är följande app som heter HIFI Cast väldigt bra. Så har jag gjort. Har all musik på telefonen och sedan bara streamar jag via wifi till min streamer.
Sedan lyssnar jag via Youtube när jag letar efter nytt.

Vi är alla olika. Sist jag var på demo. Svårt i dessa tider. Då ägde CD över streaming. Det är ändå som regel att köra streaming tidal vid besök i butik. Det är så de riggar upp sina rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Egentligen billigare i längden. En trave CD kan du få 2400kr vilket Tidal HIFI blir under 1 år. En billig dvd rippare kostar 300kr. Mjukvara att rippa är gratis. 30GB data är minst 2000 låtar. Mjukvara att lyssna kostar inget så länge man ej använder telefonen som streaming. Där är följande app som heter HIFI Cast väldigt bra. Så har jag gjort. Har all musik på telefonen och sedan bara streamar jag via wifi till min streamer.
Sedan lyssnar jag via Youtube när jag letar efter nytt.

Vi är alla olika. Sist jag var på demo. Svårt i dessa tider. Då ägde CD över streaming. Det är ändå som regel att köra streaming tidal vid besök i butik. Det är så de riggar upp sina rum.

Du kanske har rätt och det är ju kul att samla på saker (skivsamlingar är coolt, absolut), visst låter FLAC ofta riktigt, riktigt bra. (Enligt mig) ytterst små skillnader mot Tidal Hifi och MQA tracks men möjligen ligger ordet "perfektion" något pyttelite närmare till hands för vissa FLAC spår. Vilket antingen är placebo eller inte, vet ej. Jag streamar enbart i högsta kvalitet när jag är hemma, mobilt så går jag ner ett snäpp och lider inte så mycket av det.

Jo, vi är alla olika, sannolikt blir det streaming för mig åtminstone största delen av tiden. Kör Tidal Hifi just nu men kanske kommer prova konkurrenterna också. Spotify är bäst på många sätt men jag stör mig lite på att de inte erbjuder lossless ännu så därför är de tillfälligt nobbade av mig.

Men som sagt, streaming är oerhört bekvämt. Man slipper köpa, ladda ner och rippa, sparar tid samt har tillgång till allt nytt material inklusive att man får en del tips om ny musik. Skulle nog sannolikt landa i mera diskutrymme för mig också om jag helt skulle gå över till FLAC spåret och det kostar ju också en liten slant.

Däremot kan det möjligen bli så att jag kompletterar med en LP spelare snart av strikt nostaligiska skäl, har väl hmmm ett hundratal skivor ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Men som sagt, streaming är oerhört bekvämt. Man slipper köpa, ladda ner och rippa, sparar tid samt har tillgång till allt nytt material inklusive att man får en del tips om ny musik. Skulle nog sannolikt landa i mera diskutrymme för mig också om jag helt skulle gå över till FLAC spåret och det kostar ju också en liten slant.

Många artister verkar ju gå via Spotify eller Apple Music - hade jag varit Apple person hade jag nog hållt mig till Apple music, men jag gillar inte apple prylar så... Tidal har jag inte testat men har vänner som är inne på HiFi som gillar det starkt - men har bara inte kommit för mig att testa ännu - men jag borde nog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Sitter idag med Sennheiser HD650 men behöver komplettera med ett par stängda lurar. Håller på med en del musik och behöver stängda sent på kvällen och när jag spelar in röst. Har inte någon galen budget just nu men har tittat på DT770 PRO men läst att de upplevs ganska ljusa och jobbiga. Har tinnitus och orkar inte med för skrikigt. Finns det något bra alternativ till DT770 PRO i samma prisklass?

Är i samma sits som du. Vilka stängda lurar blev det till slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Är i samma sits som du. Vilka stängda lurar blev det till slut?

Har inte börjat testa än då jag varit på annan ort några veckor men spontanköpte ett par Supreme CD-99 när de kostade 395 kr och de är löjligt bra för det priset.
Hade några slutna Sony för en massa år sedan. Kommer inte ihåg vilken modell det var men minns dem som väldigt bra och funderar på att testa ett par Sony MDR-7506 eller MDR-7510.
Övriga jag vill testa är Beyerdynamic DT 770, AKG K702 och KRK KNS-8400. Vet dock inte när jag kommer ha tid att börja testa då jag har sjukligt mycket att göra närmaste veckorna. :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har inte börjat testa än då jag varit på annan ort några veckor men spontanköpte ett par Supreme CD-99 när de kostade 395 kr och de är löjligt bra för det priset.
Hade några slutna Sony för en massa år sedan. Kommer inte ihåg vilken modell det var men minns dem som väldigt bra och funderar på att testa ett par Sony MDR-7506 eller MDR-7510.
Övriga jag vill testa är Beyerdynamic DT 770, AKG K702 och KRK KNS-8400. Vet dock inte när jag kommer ha tid att börja testa då jag har sjukligt mycket att göra närmaste veckorna. :\

Har du tinnitus kan jag avråda från DT770 Pro, hemskt skärande diskant stundtals. Alldeles för vass för mig (är högst personligt, men har oxå lite tinnitus)

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fetskaft:

Har inte börjat testa än då jag varit på annan ort några veckor men spontanköpte ett par Supreme CD-99 när de kostade 395 kr och de är löjligt bra för det priset.
Hade några slutna Sony för en massa år sedan. Kommer inte ihåg vilken modell det var men minns dem som väldigt bra och funderar på att testa ett par Sony MDR-7506 eller MDR-7510.
Övriga jag vill testa är Beyerdynamic DT 770, AKG K702 och KRK KNS-8400. Vet dock inte när jag kommer ha tid att börja testa då jag har sjukligt mycket att göra närmaste veckorna. :\

Då säger jag nej på K702, jag har k7XX och de skär mer än min Sennheiser. Så gå på något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Har du tinnitus kan jag avråda från DT770 Pro, hemskt skärande diskant stundtals. Alldeles för vass för mig (är högst personligt, men har oxå lite tinnitus)

Har också tinnitus. Jag EQ:ar bort frekvenserna där min tinnitus ligger. Det hjälper mot det där extra sjungandet i öronen efter en sittning.

Permalänk
Medlem

Dt 770 pro som min första hifilur var nog nära ge mig tinnitus

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

FLAC är en container på samma sätt som
AAC är för äpplet.
De streaming tjänster använder själva är FLAC med fina codec när filen blir avbildad.

Riktigt hardcore nördar kör DSD512 då behöver man en rigg för någon miljon till exempel ett par Wilson Audio med riktigt nörderi på hela kedjan. Få som har det.

Heje men tänk hur billigt det är jämfört att flyga in massa artister och sätta upp spelningar i vardagsrummet.. (lär behöva ett större vardagsrum också)

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Kennerton har släppt Gjallarhorn med John Massarias mod https://kennerton.org/shop/gjallarhorn-gm-edition-dusk/
https://www.head-fi.org/showcase/the-kennerton-gjallarhorn-mo...

Verkar inte öppna upp basportarna om man går efter bilderna i alla fall hade ju vart lite kul att ha pluggar där.

Vart sjukligt nyfiken nu gick det inte stå emot längre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

OK, när kommer ett par Magni ut på marknaden då..?;)

Skrivet av oqvist:

Kennerton har släppt Gjallarhorn med John Massarias mod https://kennerton.org/shop/gjallarhorn-gm-edition-dusk/
https://www.head-fi.org/showcase/the-kennerton-gjallarhorn-mo...

Verkar inte öppna upp basportarna om man går efter bilderna i alla fall hade ju vart lite kul att ha pluggar där.

Vart sjukligt nyfiken nu gick det inte stå emot längre.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Det är inga tullavgifter från UK än.

https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4...

Köpte en mus från UK för 2v sedan och det var inga extra avgifter.

Brexit – vad innebär det för dig som privatperson?
Att Storbritannien lämnade EU den 31 januari 2020 med ett godkänt utträdesavtal betyder att handeln fortsätter precis som vanligt till och med den 31 december 2020 då övergångsperioden upphör. Eftersom det pågår förhandlingar mellan EU och Storbritannien om hur den framtida relationen kommer att se ut, är det viktigt att du följer utvecklingen.

Tullavgifter kan tillkomma om du handlar varor som kostar mer än 1 700 kronor. Frågan om det kommer att införas tullar i handeln mellan Storbritannien och EU diskuteras i de pågående förhandlingarna.

Vad jag har läst, så blir det moms även inom EU om man köper för >~22 dollar (ca 200 kr): https://pages.ebay.com/taxes/index.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

Vad jag har läst, så blir det moms även inom EU om man köper för >~22 dollar (ca 200 kr): https://pages.ebay.com/taxes/index.html

Konstigt för jag köpte 2 ggr från UK i Oktober och behövde inte betala något.

Året ut är det inga extra avgifter från UK och 1Januari till 1 juli 2021 för köp över 22 Euro.

If you order from any country within the EU and your total cost is up to €22 you pay no VAT or customs duties until 1 July 2021.

Vore bra om du hade skrivit hela raden så hade vi sluppit missförstånd:)

Ang moms: Det måste vi alla betala direkt vid köpet oavsett vilket land vi beställer ifrån.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

200-2000kr skulle jag säga.

Skrivet av Fetskaft:

Skulle säga ett par öppna over-ear i passande budget, vad nu det är för dig. Tycker inte man ska ge slutna lurar till barn, och inte bara för barnets skull utan för att föräldrarna ska kunna få kontakt. De ska inte behöva skrika när det är dags för mat. Min son sitter med ett par gamla Sennheiser HD555 och stortrivs med dem.

Budget är att jag vill grabben ska ha bra grejer han är nöjd med och det ska inte skada hans hörsel.
Bra input det med kontakt med barnen! Jag som icke-förälder tänker inte på såna faktorer. Tack för bra input.

Skrivet av moondragon84:

Skulle aldrig köpt Fidelio x2 till killen eller någon annan för den delen. De är tunga och låter illa.

Bra! Hysterin på X2 är förbluffande. Det bevisar att "audiofiler" inte finns eftersom den skräpluren är älskad i dessa kretsar

Skrivet av makatech:

Koss Porta Pro?

Solklart bra alternativ!

Skrivet av oqvist:

Koss Porta Pro är ju en klassiker. Men han kanske är i behov av mic också?

Ännu en bra tanke jag inte funderat på, tack.

Skrivet av makatech:

Tror att Koss Porta Pro finns i variant med mic för mobilpratande men är det en gaminglur vi snackar om så finns det andra betydligt lämpligare.

Ska genast kollas upp. Kan vara bra för videosamtal med morbror Tack.

Skrivet av mrqaffe:

Iporta pro är headsetversionen men mikrofonen hänger på kabeln i stället för på en bom så den är ju mer av ett telefonheadset än lämpat för spel.

Spel kommer ungarna fastna i vid senare ålder, då får jag köpa vettigt headset. Den dagen den glädjen

Ursäkta för extremt sen återkoppling. Nya designen på Sweclockers får mig att aldrig sitta här längre. Vetetusan, jag gillar den inte alls. Tack för bra svar.

Jag fick mig en funderare när jag såg dessa: https://www.webhallen.com/se/product/283997-JBL-JR300-Kids-On-Ear-horlurar-Ice-Blue
Just grejen med begränsad volym/dB. Är det något som är viktigt för en 9-åring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Konstigt för jag köpte 2 ggr från UK i Oktober och behövde inte betala något.

Året ut är det inga extra avgifter från UK och 1Januari till 1 juli 2021 för köp över 22 Euro.

If you order from any country within the EU and your total cost is up to €22 you pay no VAT or customs duties until 1 July 2021.

Vore bra om du hade skrivit hela raden så hade vi sluppit missförstånd:)

Ang moms: Det måste vi alla betala direkt vid köpet oavsett vilket land vi beställer ifrån.

Kanske jag har fel, men betyder inte detta att beställningar på max 22 euro inte behöver momsbeläggas (annat än vad säljaren anger som ursprungligt varupris).

Och om man beställer för över 22 Euro, så tillkommer momstillägg för säljarens land - även före 1 juli 2021.

Och 22 Euro är ju som sagt inte särskilt hög summa att komma upp i!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag fick mig en funderare när jag såg dessa: https://www.webhallen.com/se/product/283997-JBL-JR300-Kids-On-Ear-horlurar-Ice-Blue
Just grejen med begränsad volym/dB. Är det något som är viktigt för en 9-åring?

Känner inte alls till de lurarna men att inte spela för starkt är lika viktigt oavsett ålder, tyvärr är ju många för okunniga och använder hörlurar för att endera verkligen bara spela starkt eller för att överrösta buller med ljud de gillar bättre men man får hörselskador av det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Känner inte alls till de lurarna men att inte spela för starkt är lika viktigt oavsett ålder, tyvärr är ju många för okunniga och använder hörlurar för att endera verkligen bara spela starkt eller för att överrösta buller med ljud de gillar bättre men man får hörselskador av det också.

Jag är mest frågande efter vad som gäller för 9-åring inte självklarheter och förnuft skulle specificerat nogrannare.
De jag länkade är begränsade till 85dB och funderade på hur långt upp i åldern öronen är känsligare än för vuxna.

Frågan är oväsentlig nu, jag beställde Koss porta pro till grabbarna, tack för hjälpen här!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaX:

Jag är mest frågande efter vad som gäller för 9-åring inte självklarheter och förnuft skulle specificerat nogrannare.
De jag länkade är begränsade till 85dB och funderade på hur långt upp i åldern öronen är känsligare än för vuxna.

Frågan är oväsentlig nu, jag beställde Koss porta pro till grabbarna, tack för hjälpen här!

Ja se till så att de förstår att max volym inte är bra för öronen, lätt att de tycker mer volym är bättre helt enkelt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag är mest frågande efter vad som gäller för 9-åring inte självklarheter och förnuft skulle specificerat nogrannare.
De jag länkade är begränsade till 85dB och funderade på hur långt upp i åldern öronen är känsligare än för vuxna.

Frågan är oväsentlig nu, jag beställde Koss porta pro till grabbarna, tack för hjälpen här!

Hörseln blir konstant sämre efter att du fötts för flimmerhåren återbildas inte. 85dB är det högsta ljudtryck som får förekomma på en arbetsplats utan att man måste vidta åtgärder enligt lag och oavsett om det är barn eller vuxna är det ganska jobbigt att behöva lyssna på ljud med den nivån förutom att det är blir skadligt för hörseln om man exponeras en längre tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hörseln blir konstant sämre efter att du fötts för flimmerhåren återbildas inte. 85dB är det högsta ljudtryck som får förekomma på en arbetsplats utan att man måste vidta åtgärder enligt lag och oavsett om det är barn eller vuxna är det ganska jobbigt att behöva lyssna på ljud med den nivån förutom att det är blir skadligt för hörseln om man exponeras en längre tid.

Intressant samtalsämne nu när det blivit sä exceptionellt vanligt med hörlurar i alla dess former. Säkert många av oss som öser på i onödigt (farligt) hög volym och jag är definitivt en av dem men försöker skärpa mig.

Permalänk
Medlem

ljudmätare är det enda som gäller. Ju bättre ljud ju svårare att uppfatta vilka db man lyssnar på

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du kanske har rätt och det är ju kul att samla på saker (skivsamlingar är coolt, absolut), visst låter FLAC ofta riktigt, riktigt bra. (Enligt mig) ytterst små skillnader mot Tidal Hifi och MQA tracks men möjligen ligger ordet "perfektion" något pyttelite närmare till hands för vissa FLAC spår. Vilket antingen är placebo eller inte, vet ej. Jag streamar enbart i högsta kvalitet när jag är hemma, mobilt så går jag ner ett snäpp och lider inte så mycket av det.

TIDAL HiFi relies on FLAC (16bit / 44.1kHz), a more robust and crisp streaming format.
https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/360002599997-What...-

Men som självutnämnd "ljudintresserad" blir givetvis upplevelsen ändå lite bättre när FLACen ligger på disken...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Fyndjägare

Om ni har tid över så hittade jag denna lista där 170st hörlurar rankas med lite betyg och info. Intressant att alla hörlurar är testade med iFi Micro Black Label .
En del roliga kommentarer iaf
"Treble daggers applied directly into ear."
"The mystical acoustic properties of Gorilla Glass could not save this monstrosity."
"The headphone that the elites love to hate... isn't that bad. An alright starter headphone, if generally overrated."

https://crinacle.com/2020/10/10/the-spicy-update-170-headphon...
https://crinacle.com/rankings/headphones/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Lite roligt och lite relevant.Snubben verkar ha liknande ljudideal som jag. Sedan är det ju rättvisa på ett sätt att använda samma dac/amp. Annars fastnar du i en subjektiv diskussion där matchning blir det viktigaste. Det är inte heller supervettigt då vi uppenbart har olika ljudideal. Men många tunga lurar från Meze, ZMF och Audeze hamnar rätt långt ned. Mina LCD-3 var kinkig med förstärkning, ialla fall för upplösningens skull. HiFiman HE6 lika så fast både för topp och bas. Intressant att han får HD800 att låta så bra mpå en micro black label, jag tyckte de också var lite kinkiga.

Kul lista med rolig läsning, lite relevant men precis som allt annat en subjektiv åsikt. Är väl därför alla snöat in på grafer nu för tiden.

Skrivet av Mumu55:

Om ni har tid över så hittade jag denna lista där 170st hörlurar rankas med lite betyg och info. Intressant att alla hörlurar är testade med iFi Micro Black Label .
En del roliga kommentarer iaf
"Treble daggers applied directly into ear."
"The mystical acoustic properties of Gorilla Glass could not save this monstrosity."
"The headphone that the elites love to hate... isn't that bad. An alright starter headphone, if generally overrated."

https://crinacle.com/2020/10/10/the-spicy-update-170-headphon...
https://crinacle.com/rankings/headphones/

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Skrivet av e1m1:

TIDAL HiFi relies on FLAC (16bit / 44.1kHz), a more robust and crisp streaming format.
https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/360002599997-What...-

Men som självutnämnd "ljudintresserad" blir givetvis upplevelsen ändå lite bättre när FLACen ligger på disken...

Liten ny hög med CD skivor som skall gå i DVD brännaren och bli rippade. Bara skaffa mig en bra extern HD. Just nu streamar jag över wifi lagrat på telefonen. Ej hittat någon riktigt bra lösning. Vet ej vad som är bra. Behöver något med USB och har sin egen ström. Är inte mer än 50GB data så behöver inget extrem mängd på disken. Runt 265GB är lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Liten ny hög med CD skivor som skall gå i DVD brännaren och bli rippade. Bara skaffa mig en bra extern HD. Just nu streamar jag över wifi lagrat på telefonen. Ej hittat någon riktigt bra lösning. Vet ej vad som är bra. Behöver något med USB och har sin egen ström. Är inte mer än 50GB data så behöver inget extrem mängd på disken. Runt 265GB är lagom.

Glöm inte att ladda upp filerna i molnet också via någon backuptjänst, kanske är jobbigt om disken går åt h-vete att rippa om allting?

Hur gör du med den enorma CD samling som jag antar att du bygger upp? Har du alla skivor snyggt framme eller undangömda i lådor?

Du betalar inte någon streamingtjänst alls utan använder Youtube för att ha koll på nyutkommet material?

Ändå lite fascinerad över att man orkar hålla på att rippa år 2020. Är huvudorsaken att du gör så att du tycker att du får bättre ljud jämfört med de olika HD/lossless streamingtjänster som finns att tillgå?