Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Lite sugen på nya hörlurar. Använder idag Sennheiser EPOS Game One. För musik och spel. Låter riktigt bra. Men jag saknar lite mer tryck i basen.

Skulle Sennheiser HD 600,HD 650 eller 660s passa mej?

Kör ljudet genom datorn.
Mitt Ljudkort: Asus xonar essence stx

Jag kan provlyssna
Min grabb har ett par Game One.
Jag har 660S..

Har även SHP9600 och X2HR.

Men rent spontant så stämmer det som de flesta säger om 660S. Är inget jag skulle rek till bass lover. Det funkar, som många säger. Korrekt bas.
Har inte testat så mycket att göra ändringar i EQ.

För dem låter så sjukt bra att bara köra dem direkt, utan någon app inverkan eller EQ.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Lite sugen på nya hörlurar. Använder idag Sennheiser EPOS Game One. För musik och spel. Låter riktigt bra. Men jag saknar lite mer tryck i basen.

Skulle Sennheiser HD 600,HD 650 eller 660s passa mej?

Kör ljudet genom datorn.
Mitt Ljudkort: Asus xonar essence stx

Alla dom tre är precis lika klena som dina nuvarande lurar när det gäller bas, dock går dom ju antagligen att rädda med lite EQ. Så insterallera Equalizer APO, ratta in en low-shelf på runt 40hz med en Q på runt 0.5 o sen höjjer du den med typ 10dB (o sänk pre-amp med lika mycket som du boostar för att undvika klippning) så kommer du få nånting som är närmare det som kallas för neutralt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefanken:

Lite sugen på nya hörlurar. Använder idag Sennheiser EPOS Game One. För musik och spel. Låter riktigt bra. Men jag saknar lite mer tryck i basen.

Skulle Sennheiser HD 600,HD 650 eller 660s passa mej?

Kör ljudet genom datorn.
Mitt Ljudkort: Asus xonar essence stx

I det sammanhanget hade jag tittat på HD 560S som tidigare nämnt. Fått rätt bra omdöme för gaming har jag för mig. Lite mer bas än mina HD 650, fast mina HD 650 med costum kuddar har rätt ok med bas.

Permalänk

En fråga

Tjena har tänkt att skaffa ett par grymma gaming/ vardag lurar och är inte så bra informerad om hörlurar och tänkte höra med proffs i denna tråden och kanske byta lite råd. Pris spelar inte så stor roll men bas gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorenzo_enzo:

Tjena har tänkt att skaffa ett par grymma gaming/ vardag lurar och är inte så bra informerad om hörlurar och tänkte höra med proffs i denna tråden och kanske byta lite råd. Pris spelar inte så stor roll men bas gör.

Finns lite olika vägar att gå.
Har du relativt tyst runt dig eller behöver du ha något som isolerar ljudet?
Spelar du mest singelplayer för upplevelsen eller mer tävlingsinriktat?
Andra krav som ex trådlöst?

Bästa ljudet tycker jag man får med ett par öppna hörlurar och separat mic. Det är dock inte alltid optimalt lite beroende på vad man har för omgivning.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Finns lite olika vägar att gå.
Har du relativt tyst runt dig eller behöver du ha något som isolerar ljudet?
Spelar du mest singelplayer för upplevelsen eller mer tävlingsinriktat?
Andra krav som ex trådlöst?

Bästa ljudet tycker jag man får med ett par öppna hörlurar och separat mic. Det är dock inte alltid optimalt lite beroende på vad man har för omgivning.

Jag spelar singelplayer och något som isolerar ljud hade varit grymmt bra med bra bas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorenzo_enzo:

Jag spelar singelplayer och något som isolerar ljud hade varit grymmt bra med bra bas

AKG K371.. kan drivas av allt, saknar inte bas och är slutna

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Jag lyckades köpa ett par Sennheiser HD 660S + trådlös modmic för en väldigt billig slant.
Trodde inte jag skulle få allt för under 2000:-,

Hur som, kört med dem ett par dagar. Och herregud, vilket otroligt ljud det är i dem.
Sitter och lyssnar på dem nu medans man skriver.

Jag kör med Soundblaster G6 Direct Mode, så utan några EQ etc.
Och är otrolig nöjd vad den levererar.

Men nu har jag ändå sneglat på nya dac, amp. Om det är värt det?
Kollat på Schiit prylar. Eller har ni något annat ni kan rekommendera?

Väldigt sugen att testa och höra om jag kan få ut mer av mina hörlurar.

Hur fick du det så billigt?! Och vad tycker du om basen?

Jag funderar på Schiit också men även om det är något dyrare att beställa från Schiit Europe så tänker jag att det är värt pengarna om det skulle vara något strul / garantiärenden osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

Hur fick du det så billigt?! Och vad tycker du om basen?

Jag funderar på Schiit också men även om det är något dyrare att beställa från Schiit Europe så tänker jag att det är värt pengarna om det skulle vara något strul / garantiärenden osv.

Begagnad är det köpt.
Väldigt sällan jag köper nytt.

Asså, det finns bas. Men inte som tex mina gamla Beyerdynamic MMX300 (DT770)
Dem var ju slutna.

HD660S är mer ren, korrekt bas kan man säga.
Men det är ändå tillräckligt bas för min del
Har ändrat lite i EQ för få lite mer bas, och det funkar väldigt bra utan att förstöra ljudet för mycket.

Just nu använder jag Soundblaster X6.
Och dem är klarar av att driva lurana utan problem.
Låter fruktansvärt bra, köpte den också väldigt billigt på Creative B stock. Gab typ 500 ink moms och frakt.

Men är ändå sugen att testa en renodlad hörlur förstärkare.
Att hitta sådant begagnad är desto svårare. Antar dem som köpt sitter med prylarna tills dem går sönder.
Med andra ord så är dem väldigt nöjda

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Fyndjägare

iFi ZEN Signature DAC beg för 1300kr
Ser ut att ingå en iPowerX också, värde 1090kr.
https://www.blocket.se/annons/skane/ifi_zen_signature_dac/107...

Endast USB in. RCA och balanserad 4,4mm ut.
Ställbar mellan fixed/variable på line out = går att använda som försteg. Alternativt man vill sänka volymen lite pga för hög gain i nästa steg.

Signature v1 och v2 saknar hörlursförstärkare jämfört med de billigare Zen DAC v1, v2 och Zen Air DAC.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorenzo_enzo:

Jag spelar singelplayer och något som isolerar ljud hade varit grymmt bra med bra bas

Beyerdynamic DT 770 är ett ganska populärt val.
Ifall du behöver en mic så är MMX300 i stort sett samma lur fast lite annan tuning och med mic.
Men kör du uteslutande singelplayer så är ju inte mic ett måste?
Även DT 1770 kanske kan va intressant beroende på budget.
Men som med allt annat ljudrelaterat så är det väldigt subjektivt vad man gillar. Se till att prova eller köpa med möjlighet att byta/lämna tillbaka.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag har haft två par hörlurar/headset till gaming: Sennheiser Game One och ett par Astro A40 med mixamp Pro för att spela på konsol.
Jag har haft ett par AKG K550 som jag har spelat med på PC när jag har haft en usb mikrofon.
Alla tyckte jag fungerade bra även om jag tyckte Sennheiser Game One var de bästa för "sound whoring" in taktiska spel som Rainbow Six Siege. Jag trodde inte man kunde få mycket bättre.

I alla fall så köpte jag ett par Audeze LCD-2C som var tänkt för att spela elgitarr tyst med en dyr utrustning samt lyssna på musik tillsammans med en bra DAC/hörlurarstärkare.

Jag har testat hörlurarna nu i Halo Infinite och Rainbow Six Siege och det är vansinnigt vilken "game changer" det var för mig. Den fantastiska stereo bilden tillåter "pinpoint" bättre än allt annat jag har tidigare provat och frekvenserna är perfekta.
Ingenting känns vasst, även på högre volym, men ändå diskanten är närvarande. Bassen har "Rumble" men aldrig överdriven.

Jag ville dela med mig av detta ifall någon här inte vet vad de ska göra med sina pengar. Köp på distans men du kommer förmodligen inte skicka tillbaks dem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

AKG K371.. kan drivas av allt, saknar inte bas och är slutna

Tack så mycket, hjälpen uppskattas:)

Permalänk
Skrivet av lorenzo_enzo:

Tjena har tänkt att skaffa ett par grymma gaming/ vardag lurar och är inte så bra informerad om hörlurar och tänkte höra med proffs i denna tråden och kanske byta lite råd. Pris spelar inte så stor roll men bas gör.

Bas är inte allt. Många lurar/högtalare högre upp i pris har också bas. Du hör det inte alltid lika framträdande som med insteg. Jag tycker istället att det är viktigare att fokusera på att det låter naturligt och sammanhängande. Alla lurar har sin stil att presentera ljudet. Högre upp i hiraki kräver också sin kringutrustning.

Jag tycker följande är fin
Audio Technica ATH-AP2000Ti
Kostar runt 14k

Permalänk
Medlem

Hörlurar suger för bas. Shifta fokus till mellanregistret istället det är där musiken finns

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Bas är inte allt. Många lurar/högtalare högre upp i pris har också bas. Du hör det inte alltid lika framträdande som med insteg. Jag tycker istället att det är viktigare att fokusera på att det låter naturligt och sammanhängande. Alla lurar har sin stil att presentera ljudet. Högre upp i hiraki kräver också sin kringutrustning.

Jag tycker följande är fin
Audio Technica ATH-AP2000Ti
Kostar runt 14k

Förstår fullständigt vad du menar men för mig är bas lika viktig som klar ljud, ska titta på dom du rekommendera. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Lite sugen på nya hörlurar. Använder idag Sennheiser EPOS Game One. För musik och spel. Låter riktigt bra. Men jag saknar lite mer tryck i basen.

Skulle Sennheiser HD 600,HD 650 eller 660s passa mej?

Kör ljudet genom datorn.
Mitt Ljudkort: Asus xonar essence stx

Om du installerar Equalizer APO och Peace så finns det några olika riktigt bra EQ till Game One för både Flat, Flat+Bass, Harman och Harman+Bass etc. Vill du kan jag även skicka dig några EQ jag använder för Game One.

Permalänk
Fyndjägare

Blocket: Sennheiser HD560S hörlurar 750kr i Hässleholm
https://www.blocket.se/annons/skane/sennheiser_hd560s_horlura...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Offtopic men, here goes.

Lade en beställning på ett par Philips Fidelio X2HR. Skall bli spännande och testa!

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Medlem

Någon som känner till eller kanske även beställt från denna sidan?

https://store.hifiman.com/index.php/open-box.html

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALI:

Offtopic men, here goes.

Lade en beställning på ett par Philips Fidelio X2HR. Skall bli spännande och testa!

Köpte ett par för några veckor sen från marknaden här, mycket nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Någon som känner till eller kanske även beställt från denna sidan?

https://store.hifiman.com/index.php/open-box.html

Hifimans egen sida, så inga konstigheter så länge du beställer från EU stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Blocket: Sennheiser HD560S hörlurar 750kr i Hässleholm
https://www.blocket.se/annons/skane/sennheiser_hd560s_horlura...

Verkligen ett bra pris

Permalänk
Medlem

Har nu kört ett tag med mina 660s. Fruktansvärt nöjd med dem. Man vill bara fortsätta lyssna på dem.

Tillbaka på sjukhuset, så tog jag fram mina Sony Xm4.
Herregud.. tyckte ljudet var bra i dessa..
Men nu känns ljudet i dem, mörkt, dovt.. var inte alls roligt lyssna.

Tyvärr funkar ju inte 660s att ta med sig. Släpper ju ut alldeles för mycket ljud.
Så nu letar jag några ersättare åt XM4. Som har liknande ljud som 660s men inte släpper ut lika mycket ljud.

Förslag?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Så nu letar jag några ersättare åt XM4. Som har liknande ljud som 660s men inte släpper ut lika mycket ljud.

Förslag?

Philips Fidelio L3 eller Sennheiser Momentum 4 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Philips Fidelio L3 eller Sennheiser Momentum 4 kanske?

Tack! Ska ta mig en lyssning

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Tack! Ska ta mig en lyssning

Har haft L3 och har ett par Sennheiser M4 och båda låter helt klart bättre än Sony i mitt tycke. Ska noteras att ANC är sämre men märks inte så mycket om man lyssnar på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har nu kört ett tag med mina 660s. Fruktansvärt nöjd med dem. Man vill bara fortsätta lyssna på dem.

Tillbaka på sjukhuset, så tog jag fram mina Sony Xm4.
Herregud.. tyckte ljudet var bra i dessa..
Men nu känns ljudet i dem, mörkt, dovt.. var inte alls roligt lyssna.

Tyvärr funkar ju inte 660s att ta med sig. Släpper ju ut alldeles för mycket ljud.
Så nu letar jag några ersättare åt XM4. Som har liknande ljud som 660s men inte släpper ut lika mycket ljud.

Förslag?

Equalizer är din räddning Finns väl en rätt begränsad i Sonys egna app som du säkert kan sänka basen lite med en del för att snygga till det, men deras EQ lämnar en hel del att önska så istället är det mycket bättre att installera Wavelet på din telefon (o hoppas att den fungerar på den, gjorde inte på min) och sen kör du AutoEq för dina specifika lurar för att rädda den väldigt fula o extremt övrebas-o-mellanregister-tunga frekvensgången, o sen lägger du på en egen EQ på det för att justera till ljudet mer som du vill ha det.
Funkar inte Wavelet så kanske PowerAmp Equalizer funkar istället, det gjorde den för mig iaf. Så sänker du manuellt regionen 125-1000hz ish med kanske 5-10dB och sen kanske gör andra bredare justeringar efter det för att forma ljudet lite som känner för.
Sitter du däremot på en Windows-laptop så är EqualizerAPO med Peace GUI kung. Finns nog många presets till det du kan googla upp!
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Tack! Ska ta mig en lyssning

Ha så roligt. Om du är villig att gå upp några prisklasser finns även Focal Bathys att titta på (= lyssna på).

Permalänk
Medlem

Ett tips är att hålla utkik på Sennheisers Outlet för "Refurbished".
Dom har gratis frakt och fri retur 30 dagar.
Klarna finns som betalningsalternativ och snabb frakt från Tyskland.

660S dyker upp ibland för 3100 kr.
560S finns i lager nu för 1140 kr.