Bild hoppar till då och då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Bild hoppar till då och då

Jag har min PC kopplad till min förstärkare via HDMI. Förstärkaren har HDMI-ut till min TV. När jag använder min TV som datorskärm så hoppar bilden till då och då, några gånger i minuten. Det här har aldrig hänt förr i de två år jag haft samma uppsättning. Hur kommer det sig att bilden hoppar till just nu? Kan det bero på kabeln eller något annat? Jag har inte lagt till extra utrustning som kan störa heller. Ljudet via HDMI:n är opåverkat än så länge, vad jag hört. Mitt grafikkort är ATI HD5770 och förstärkaren är en Yamaha RX-V2067.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Jag har också hoppande undre bildhalva ibland. Jag trodde det kunde vara senare grafikdrivrutinen men felet återkom även med 11.10.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Jag funderar på om en ny HDMI-kabel skulle göra susen. Kanske någon dyrare variant som inte är lika känslig mot yttre faktorer om det nu skulle kunna vara en bidragande faktor. Känns lite dyrt att prova bara när de kan kosta närmare tusenlappen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Bara om HDMI kabeln är lång (>9m) så kan det göra någon nytta med dyrare/bättre? kabel.
Du kan ju prova att koppla datorn direkt till TVn för test.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Samma fenomen på mitt HD5770. Händer i samband med att kortet byter klockfrekvens på minnet.
Lösningen, modda bios och lägga in egna energiprofiler där minnet kör på full frekvens hela tiden.

Har inget minne av att detta hände när kortet var nytt, men så var ju inte heller flashvideos hårdvaruaccelererade vilket triggar kortet att byta till videouppspelningsprofilen. Med dagens flashfyllda websidor händer det titt som tätt, vilket är mycket irriterande.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara