Vad för vattenkylning och vart kan man montera de?

Permalänk
Medlem

Vad för vattenkylning och vart kan man montera de?

Hej Alla

För göra en lång tråd kort har jag datorn i sign, relativt ny är den.
Är väl inte så ny i datorvärlden, men som många andra så försvann det livet lite när min son kom till världen.
Har läst en massa trådar om både kylning/vattenkylning och oc, och funderar på prova på vattenkylning.

Men som småbarns förälder så tryter tiden betänkligt! Så jag tror jag vill överlämna det till någon som är duktig på det..
Förslag på någon firma i Skåne som kan tänkas genomföra det?(inte så förtjust i skicka datorn)priset är inte avgörande, huvudsaken är att dom är väl rekommenderade och duktiga!

Nästa steg är då, vad för produkter bör jag välja? med hänsyn till min dator.

Mina funderingar är GPU och CPU kylning.
Använder datorn mest till spel faktiskt och närvarande är det BF3 och kan väl tycka att jag vill pressa ner värmen i GPU en del när jag spelar.
Enligt vad jag läst mig till så tror jag inte stockfläkten räcka till om jag ex funderar på 4Ghz inledningsvis (borde väl inte bli några jätte problem?)

Hoppas på några fina förslag! Har jag missat nått så fråga.

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk

Edit: Såg nu att du hade ditt spec under. Dum och halvblind som man är.
Vattenkylning är ju bra på det sättet att det leder bort värmen väldigt effektivt speciellt vid höga temperaturer och tyst.
Nackdel är ju att det behöver ett annat sorts underhåll, kan läcka, och radiatorn kan ju ta stor plats.
Även smakar det så kostar det.
Köper man ett färdigt paket är det väldigt lätt att koppla ihop själv hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frodda:

Hej Alla

För göra en lång tråd kort har jag datorn i sign, relativt ny är den.
Är väl inte så ny i datorvärlden, men som många andra så försvann det livet lite när min son kom till världen.
Har läst en massa trådar om både kylning/vattenkylning och oc, och funderar på prova på vattenkylning.

Men som småbarns förälder så tryter tiden betänkligt! Så jag tror jag vill överlämna det till någon som är duktig på det..
Förslag på någon firma i Skåne som kan tänkas genomföra det?(inte så förtjust i skicka datorn)priset är inte avgörande, huvudsaken är att dom är väl rekommenderade och duktiga!

Nästa steg är då, vad för produkter bör jag välja? med hänsyn till min dator.

Mina funderingar är GPU och CPU kylning.
Använder datorn mest till spel faktiskt och närvarande är det BF3 och kan väl tycka att jag vill pressa ner värmen i GPU en del när jag spelar.
Enligt vad jag läst mig till så tror jag inte stockfläkten räcka till om jag ex funderar på 4Ghz inledningsvis (borde väl inte bli några jätte problem?)

Hoppas på några fina förslag! Har jag missat nått så fråga.

Är du nybörjare så måste jag faktiskt säga att det finns bättre alternativ utan en massa krångel

CPU:
http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

GPU'n hade jag svårare att hitta kylare till...borde finnas rätt lätt tycker man :/

Edit*
Kanske blir bättre med vanlig vattenkylning ändå..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Frodda:

Hej Alla

Nästa steg är då, vad för produkter bör jag välja? med hänsyn till min dator.

.

Jag skulle börja köpa ett färdigt paket, då får du med allt för att kyla CPU.
Det är en bra inledning till att komma in i vattenkylningen.
Sen till det så behöver du bara köpa ett GPU block (Kostar 1200kr till 590) och anslutningar till gpu blocket.
Den biten som blir pillig är ju att byta ut kylaren på grafikkortet, allt annat borde gå smort och fint.
Köpte själv ett paket nyligen och tog nån timme innan man hade testat allt och det var igång fint.
Väldigt lätt att installera själv faktiskt.
Men är du osäker på att du köper rätt saker och sånt så vänd dig till tex coolingstuff.se som har personlig service och svarar nog bättre isåfall.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Är du nybörjare så måste jag faktiskt säga att det finns bättre alternativ utan en massa krångel

CPU:
http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

GPU'n hade jag svårare att hitta kylare till...borde finnas rätt lätt tycker man :/

Edit*
Kanske blir bättre med vanlig vattenkylning ändå..

GPU'n finns det en speciell hemsida där du kan titta vilka block som passar till din GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är du nybörjare så måste jag faktiskt säga att det finns bättre alternativ utan en massa krångel

CPU:
http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

GPU'n hade jag svårare att hitta kylare till...borde finnas rätt lätt tycker man :/

Edit*
Kanske blir bättre med vanlig vattenkylning ändå..

Färdiga slutna system kyler inte i närheten lika bra som ett bra byggt "riktigt" system. Om man har råd rekommenderar jag definitivt egenbyggd vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadpants:

GPU'n finns det en speciell hemsida där du kan titta vilka block som passar till din GPU.

http://coolingconfigurator.com/

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Slutet vattenkylare för CPU, Antec 620 exempelvis.
Sen en aftermarket kylare för ditt 590.
Slutpris: 1500kr

Vill du ha riktig vattenkylning till hela systemet så landar det väl runt 3500kr skulle jag tro.

Tycker du att datorn låter för mycket så är en fläktkontroller för 450kr något som kan passa.

Edit: Om du bara vill ha ner GPU temp så kan ju ett kylpaket bara till den vara något, sparar ju en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Färdiga slutna system kyler inte i närheten lika bra som ett bra byggt "riktigt" system. Om man har råd rekommenderar jag definitivt egenbyggd vattenkylning.

Medveten om detta, men ska du bara över 4GHz med SB, så behövs knappast någon monsterkylare Han kommer utan problem kunna lägga den på 4,5 med helt respektabla tempraturer, vill man ha det ännu tystare så släng på 2 st 1150rpm Svythe GT.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Det är precis den jag menade. Väldigt enkelt att hitta just rätt block för sin egna GPU.

Vattenkylning är väldigt bra kylning, men det kostar ju också.
Även roligt att pilla med.
Men vattenkylning är helt klart inte för alla och finns väldigt bra luftkylare också.
Men vill man kyla flera komponenter tyst som är kompatibelt med höga överklockningar så är ju vattenkylning absolut ett väldigt bra val.
Märkte själv att gpu och cpu stack iväg i temps snabbt efter nån timme i BF3.
Har nu vattenkyld CPU och märker en stor skillnad i tempsen på den speciellt med överklockning.
På 4GHz kanske jag ligger på 50 grader efter nån timme i BF3 då har jag även bara en 120 radiator.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Utan någon oc alls , så var GPU uppe i 88grader efter nån timme BF=(
CPU ligger runt 70..

Lite detta jag menar...tiden medges inte dels pga av jobb, och dels pga liten hemma..
Hade behövt några schyssta saker, som jag kan lämna till en firma så dom får göra de!

För tillägga 4ghz är inledningsvis!

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk

Edit:
Har inget bra tips på firma. Skulle råda dig att ta kontakt med coolingstuff.se och se vad dom har att erbjuda inom att mecka ihop allt.