Kan jag återställa filträd? Formaterade fel disk(!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Kan jag återställa filträd? Formaterade fel disk(!)

Hej allesammans.

För några dagar sedan råkade jag ut för något riktigt dumt.
Skulle göra ett usb-minne bootbart med hjälp av HPs disk tool. Någonting gick snett (användaren förmodligen, inte datorn ) vilket ledde till att min externa hårddisk istället blev ett offer då den också var inkopplad. Trodde jag var noggrann med enhetsbeteckningarna, men icke...
Nu "försvann" ju alla mina dokument och bilder från den externa hårddisken, något som absolut inte var meningen Vill ha tillbaka så mycket jag kan, helst med rätt filnamn dessutom!
Går det att lösa på något sätt?

Tittar jag på egenskaperna för disken (i explorer) så "stämmer" fortfarande utrymmet på den??
De synliga boot-filerna tar endast upp några megabyte, men disken är ändå fylld till ca 75% ? Finns mina gamla bilder/dokument och filmer kvar, men är inte "indexerade" och därmed inte synliga?
Bild nedan:

Kan tillägga att jag provat "GetDataBack", men den hittar INTE filer eller mappar jag saknar, däremot står det i programmets log:
"Index info NOT added filename="DSC01029.jpg" ??? Märkligt tycker jag. Den hittar på något sätt filerna ändå eller?
En annan sak som kanske kan underlätta, men som jag inte helt och hållet bergriper mig på.
Tidigare var hårddisken, med alla filer, i NTFS. Nu är disken i FAT32. Kan detta vara en orsak till problemet?

Kanske jag t.o.m. kan komma åt alla filerna med hjälp av en linux-dist??

Vore ytterst tacksam för hjälp med mitt problem!!

"I fear the Greeks, even when they brings gifts"

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jun 2011

Om du byter format till NTFS igen så ska det väll vara kalas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

knapish, kan jag göra det utan att formatera disken (och därmed förlora ev data??)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av JcLoTuS:

knapish, kan jag göra det utan att formatera disken (och därmed förlora ev data??)

Jag tycker inte att du ska göra ett smack till med den disken innan du fått köra återställnings program på den.

http://www.runtime.org/ GetDataBack är något som jag har kört med framgång. Det kostar ju en slant, men är bra att ha i "verktygslådan".

Vet inte om det finns någon annan programvara som är gratis. Googla så kanske du hittar en sådan.

Så länge du återställer till en annan disk så borde du kunna försöka med flera olika (dvs att du inte skriver mer till den formaterade disken).
Hittar du ett program som kan återställa allt "in-place" så är det ju nice. Jag hade dock gjort återställning till annan disk om din data var viktig för dig.

Dator: Japps, några år på nacken men tillräcklig | Dell 3008WFP 30" skärm
Bärbar dator: MBA 13" NAS: QNap TS-509 & Synology DS3612xs, DS416
Skrev jag något vettig? "Bra inlägg":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Är noga med att inte skriva något till disken och har som skrivet testat GetDataBack, men utan framgång.
Det verkade som att den hittade filerna, men indexerade inte dem så jag kunde inte återställa det hela :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av JcLoTuS:

Är noga med att inte skriva något till disken och har som skrivet testat GetDataBack, men utan framgång.
Det verkade som att den hittade filerna, men indexerade inte dem så jag kunde inte återställa det hela :S

Då tycker jag du ska vända dig till deras support, har du handlat programmet så ska det fungera.
Vet att "prova på" versionen har lite begränsningar.

Det borde inte spela roll att du har disken i ett USB kabinett men passa på och fråga supporten det också när du ändå är i kontakt med dem.

Dator: Japps, några år på nacken men tillräcklig | Dell 3008WFP 30" skärm
Bärbar dator: MBA 13" NAS: QNap TS-509 & Synology DS3612xs, DS416
Skrev jag något vettig? "Bra inlägg":a så vet jag att det fanns nytta i min post.