Det mest prisvärda passiva grafikkort och lite frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Det mest prisvärda passiva grafikkort och lite frågor

Som topic lyder, jag vankar runt lite och funderar på att sälja mitt knappt en månad gamla GTX 580. Som ersättare vore ett passivt grafikkort trevligt. Gärna ett som kan dra två skärmar i DVI utan större problem med temperaturen.

Jag undrar också vad ni säger angående det att jag överväger att sälja mitt 580. Skulle det "sälja", hehe, om jag i annonsen skulle vädja till att jag helst skulle undvika att visa upp kortet i datorn, p.g.a. uppenbara skäl (man vill inte ha in folk hur som helst), men kanske erbjuda några dagars refund? Tankar kring detta?

Tror att det täcker det hela, så tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Ska grafikkortet ha någon prestanda, eller bara kunna driva två skärmar i desktop, liksom?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Vill du inte visa hur kortet ser ut i datorn?

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Leifson:

Ska grafikkortet ha någon prestanda, eller bara kunna driva två skärmar i desktop, liksom?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Vill du inte visa hur kortet ser ut i datorn?

Ska kunna driva en 1920x1200 och en 1440x900 skärm för mestadels surf och eventuella program (Blender, eventuellt redigeringsprogram, något musik kanske). D.v.s. inga grafiskt tunga applikationer.

Inga konstigheter så, handlar mer om att jag inte vill visa upp bostaden.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

http://www.inet.se/produkt/5409291/kfa2-geforce-g210-1024mb-m...

Detta är i princip det enda passiva kort jag kan hitta som har två DVI. Jag skulle rekommendera dig att köpa ett billigare istället och en HDMI>DVI-adapter eller liknande istället.

Och det gör ju inget, även om det är lite märkligt. Har du meth-labb hemma..? Men skriv i annonsen att du endast skickar varan eller något, bara. Att lägga upp bilder på det är nog nödvändigt dock.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Leifson:

http://www.inet.se/produkt/5409291/kfa2-geforce-g210-1024mb-m...Detta är i princip det enda passiva kort jag kan hitta som har två DVI. Jag skulle rekommendera dig att köpa ett billigare istället och en HDMI>DVI-adapter eller liknande istället.

Klarar inte 1200p.

Skrivet av Leifson:

Och det gör ju inget, även om det är lite märkligt. Har du meth-labb hemma..? Men skriv i annonsen att du endast skickar varan eller något, bara. Att lägga upp bilder på det är nog nödvändigt dock.

Meth? Droger? Hittade inget på Google som var vettigt XD. Ska nog gå att lösa, men får kolla vidare på passiva kort... Men det med HDMI borde jag klart ha tänkt på. Så länge Alina har kortet för 3500 kr är det lite tjärft. Köpte det förvisso för den summan, men vet inte vad man skulle våga sätta... Jag vill gärna, som säkert många andra, få ihop så mycket som möjligt :D. Men lite går man back såklart. 20-30% hade jag tänkt kränga den för XD

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av borgona:

Klarar inte 1200p.Meth? Droger? Hittade inget på Google som var vettigt XD. Ska nog gå att lösa, men får kolla vidare på passiva kort... Men det med HDMI borde jag klart ha tänkt på. Så länge Alina har kortet för 3500 kr är det lite tjärft. Köpte det förvisso för den summan, men vet inte vad man skulle våga sätta... Jag vill gärna, som säkert många andra, få ihop så mycket som möjligt :D. Men lite går man back såklart. 20-30% hade jag tänkt kränga den för XD

http://www.inet.se/produkt/5409223/gigabyte-radeon-hd6770-102...

Där då? HDMI-porten klarar iallafall 1200p, så med rätt adapter där bör det fungera.

Meth = Methamfetamine En del kokar skiten hemma, och vill då inte vissa upp sina labb

Ett 580 borde du fortfarande kunna få iallafall 2.5-3K för, beroende på kylare och märke.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Leifson:

http://www.inet.se/produkt/5409223/gigabyte-radeon-hd6770-102... Där då? HDMI-porten klarar iallafall 1200p, så med rätt adapter där bör det fungera.

Nu är vi något på spåren :)! Är du helt hundra på att HDMI klarar av 1200p? Är väl i och för sig (lite förenklat) en DVI-utgång med ljud?

EDIT: Kortet har dessutom DisplayPort, vilket jag, som trogen Nvidia användare, aldrig har använt, men min main skärm kan kopplas ihop med detta. Ännu en anledning till AMD kort då :P.

Skrivet av Leifson:

Meth = Methamfetamine En del kokar skiten hemma, och vill då inte vissa upp sina labb

Någon har visst gjort sin läxa ;P.

Skrivet av Leifson:

Ett 580 borde du fortfarande kunna få iallafall 2.5-3K för, beroende på kylare och märke.

Ska komma ihåg det och klaga till dig om det säljer dåligt ;).

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av borgona:

Nu är vi något på spåren :)! Är du helt hundra på att HDMI klarar av 1200p? Är väl i och för sig (lite förenklat) en DVI-utgång med ljud?

EDIT: Kortet har dessutom DisplayPort, vilket jag, som trogen Nvidia användare, aldrig har använt, men min main skärm kan kopplas ihop med detta. Ännu en anledning till AMD kort då :P.

Någon har visst gjort sin läxa ;P.Ska komma ihåg det och klaga till dig om det säljer dåligt ;).

Ja, HDMI-standard 1.4 klarar de högre upplösningarna samt 120Hz, om man nu vill ha det.

Hehe ja, har nog hängt lite för mycket på Flashback..

Ähh bara räkna av typ 20-30% av nypris!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Leifson:

Ja, HDMI-standard 1.4 klarar de högre upplösningarna samt 120Hz, om man nu vill ha det.

Hehe ja, har nog hängt lite för mycket på Flashback..

Ähh bara räkna av typ 20-30% av nypris!

Bra, bra. Ska tillägga att när min 1440x900 skärm pajar så ska jag köpa en 1080p skärm. Vill då att kortet ska klara av det.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av borgona:

Bra, bra. Ska tillägga att när min 1440x900 skärm pajar så ska jag köpa en 1080p skärm. Vill då att kortet ska klara av det.

Det gör det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Leifson:

Det gör det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

Om den inte ska vara för spel kan du ju lika gärna köpa ett billigare grafikkort:
http://www.inet.se/produkt/5409317/gigabyte-radeon-hd6450-102... 367:-
klarar de upplösningar du behöver

Dator - NZXT H630 | GA-Z87P-D3 | i5 4670K | 16GB DDR3 | GTX 1080 | Cougar 700CM
Ljud - Xonar DX > Objective2 > ATH-R70x