Filöverföring till NAS extremt långsam?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004

Filöverföring till NAS extremt långsam?

Jag sitter med min nyinköpta NAS Synology DS212, och i den har jag 2*WD Green 3 TB i RAID1 (Synologys egna raid - SHR).

Jag har testat att ladda upp en del från min dator, i Synologys gränssnitt, och det går väldigt segt. Beroende på filtyper har jag maxat typ 16 MB/s. Det känns väldigt klent! Vad kan vara fel? Har kollar mitt nätverkskort, indikerar 1 Gbit, och jag har även satt in en Gigabitswitch för att utesluta routern. Idéer?

Känner mig som en noob här, detta är inte mitt område riktigt. Hoppas någon kan hjälpa mig!
Edit: Laddar upp ett musikbibliotek nu med många små filer, ligger på 2 MB/s...

i7 5820k 4.4GHz@1.3V, Fractal Design Kelvin S36, Asus X99-S, 16 GB Kingston HyperX@stock, 1 TB SSD Samsung EVO 840, 3 TB WD Red, Gigabyte GTX 1080 Ti Aorus@stock, Samsung S27A850T, Seasonic X-1050, Fractal Design R5. <-::::::::-> PS3 Slim 120 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Marvell CPU på 1.6ghz, inte direkt cray prestanda.
Mne 16mb/s som max låter väl lite även för en långsam NAS.
Vette 17 hur synology är men min netgear blir långsam om den inte får vara WINS server.
Och jumbo frames är ju såklart ett måste om man vill ha gbit prestanda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Svensktiger:

Marvell CPU på 1.6ghz, inte direkt cray prestanda.
Mne 16mb/s som max låter väl lite även för en långsam NAS.
Vette 17 hur synology är men min netgear blir långsam om den inte får vara WINS server.
Och jumbo frames är ju såklart ett måste om man vill ha gbit prestanda.

Här har du lite tester som iaf visar på betydligt mer än 16 MB/s...
http://www.tweaktown.com/reviews/4532/synology_ds212_2_bay_na...

i7 5820k 4.4GHz@1.3V, Fractal Design Kelvin S36, Asus X99-S, 16 GB Kingston HyperX@stock, 1 TB SSD Samsung EVO 840, 3 TB WD Red, Gigabyte GTX 1080 Ti Aorus@stock, Samsung S27A850T, Seasonic X-1050, Fractal Design R5. <-::::::::-> PS3 Slim 120 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av daolo:

Jag sitter med min nyinköpta NAS Synology DS212, och i den har jag 2*WD Green 3 TB i RAID1 (Synologys egna raid - SHR).

Jag har testat att ladda upp en del från min dator, i Synologys gränssnitt, och det går väldigt segt. Beroende på filtyper har jag maxat typ 16 MB/s. Det känns väldigt klent! Vad kan vara fel? Har kollar mitt nätverkskort, indikerar 1 Gbit, och jag har även satt in en Gigabitswitch för att utesluta routern. Idéer?

Känner mig som en noob här, detta är inte mitt område riktigt. Hoppas någon kan hjälpa mig!
Edit: Laddar upp ett musikbibliotek nu med många små filer, ligger på 2 MB/s...

Låter väldigt konstigt... Har du rätt kabel? Dvs cat5e eller över?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Frazig:

Låter väldigt konstigt... Har du rätt kabel? Dvs cat5e eller över?

Ja visst gör det?

Jag har faktiskt tänkt på kabeln, men den kabeln förljde med när jag köpte min router, DIR-655, så jag skulle vara väldigt förvånad om det var annat än 5E... Men jag ska testa att byta. Jag har testat att kopiera mellan mina diskar internt i datorn, och där når jag iaf 40 MB/s.
Bör jag gå igenom några inställningar i NAS:en? Jag har inte ändrat något egentligen, bara startat upp den och skapat array:en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av daolo:

Ja visst gör det?

Jag har faktiskt tänkt på kabeln, men den kabeln förljde med när jag köpte min router, DIR-655, så jag skulle vara väldigt förvånad om det var annat än 5E... Men jag ska testa att byta. Jag har testat att kopiera mellan mina diskar internt i datorn, och där når jag iaf 40 MB/s.
Bör jag gå igenom några inställningar i NAS:en? Jag har inte ändrat något egentligen, bara startat upp den och skapat array:en.

Står det inte på kabeln då? Nu vet jag inte hur det ser ut på din NAS men om du kör windows 7 så kan du gå in i nätverks- och delningscenter > Ändra inställningar för nätverkskort > Högerklicka på nätverkskortet och gå in på egenskaper > konfigurera > Avancerat... Där ska finnas alternativ för gigabit och sedan får du kolla liknande egenskaper på NASen så det är aktiverat. Du kan även kolla runt där i den listan och kanske ställa in duplex på full 1Gbps. Återkom gärna om du löser det även om det inte är pga våran hjälp

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av daolo:

Ja visst gör det?

Har du kollat så att NAS:en inte håller på att bygger array:en fortfarande? Då får man oftast väldigt dålig prestanda. Du kan troligen inte förvänta dig 40 MB/s när du kopierar små filer (som mp3-filer) men möjligen bättre än 2 MB/s. SMB/CIFS har verkligen mycket overhead.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av daolo:

Beroende på filtyper har jag maxat typ 16 MB/s. Det känns väldigt klent! Vad kan vara fel?

16MBps är 128Mbps vilket är fullt normalt i ett 100Mbps nätverk. Så jag är inne på samma spår som övriga, nämligen kabeln. 1000Gbps kablar kräver att samtliga stift används.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Frazig:

Står det inte på kabeln då? Nu vet jag inte hur det ser ut på din NAS men om du kör windows 7 så kan du gå in i nätverks- och delningscenter > Ändra inställningar för nätverkskort > Högerklicka på nätverkskortet och gå in på egenskaper > konfigurera > Avancerat... Där ska finnas alternativ för gigabit och sedan får du kolla liknande egenskaper på NASen så det är aktiverat. Du kan även kolla runt där i den listan och kanske ställa in duplex på full 1Gbps. Återkom gärna om du löser det även om det inte är pga våran hjälp

Jag har tittat i nätverksinställningarna i win 7 tidigare, där står det att jag är ansluten till 1 Gbps. Jag har dock inte testat att ändra manuellt på duplex. Ska titta p ådet när jag kommer hem. Kan det vara så att den indikerar 1 Gbps trots att den inte kan hålla det pga dålig kabel?
Jag ska kolla om det finns någon inställning i Nas:en, men jag tvivlar på att man skulle kunna ställa ned från t.ex. 1 gbps till 100mbps? Låter väl lite onödigt.

Skrivet av Kr^PacMan:

Har du kollat så att NAS:en inte håller på att bygger array:en fortfarande? Då får man oftast väldigt dålig prestanda. Du kan troligen inte förvänta dig 40 MB/s när du kopierar små filer (som mp3-filer) men möjligen bättre än 2 MB/s. SMB/CIFS har verkligen mycket overhead.

Jag kom upp i runt 9 MB/s senare under överföringen. Arrayen är klar av allt att döma. Men som sagt, på stora filer har jag heller inte nått mer än 17 MB/s, så något är ju fortfarande knas.

Jag ska kolla kabel/manuella inst/ev. inst. på NAS när jag kommer hem...! Rapporterar i tråden då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av daolo:

Jag har tittat i nätverksinställningarna i win 7 tidigare, där står det att jag är ansluten till 1 Gbps. Jag har dock inte testat att ändra manuellt på duplex. Ska titta p ådet när jag kommer hem. Kan det vara så att den indikerar 1 Gbps trots att den inte kan hålla det pga dålig kabel?
Jag ska kolla om det finns någon inställning i Nas:en, men jag tvivlar på att man skulle kunna ställa ned från t.ex. 1 gbps till 100mbps? Låter väl lite onödigt.

Jag kom upp i runt 9 MB/s senare under överföringen. Arrayen är klar av allt att döma. Men som sagt, på stora filer har jag heller inte nått mer än 17 MB/s, så något är ju fortfarande knas.

Jag ska kolla kabel/manuella inst/ev. inst. på NAS när jag kommer hem...! Rapporterar i tråden då.

Jag har nu testat med ny kabel, ändrat manuellt till full duplex 1gbps, och kollat efter inställningar på nas:en. Lyckats maxa 20 MB/s... Skickade en fil på 1 GB denna gången.
Jag kan inte mycket kring jumboframes, ska jag aktivera? Vilken MTU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av daolo:

Jag har nu testat med ny kabel, ändrat manuellt till full duplex 1gbps, och kollat efter inställningar på nas:en. Lyckats maxa 20 MB/s... Skickade en fil på 1 GB denna gången.

Ok, tråkigt att höra Jag kan inte komma på något annat att göra faktiskt men du får helt enkelt testa dig fram. Tänk på att citera honom om du vill fråga honom nåt, annars kommer han nog inte se att du skrivit Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av daolo:

Jumbo frames gör varken från eller till i hemnätverk så det kan du låta vara.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net