Ena mekaniska disken orsakar långsam boot.

Permalänk
Medlem

Ena mekaniska disken orsakar långsam boot.

Har i ett par veckors tid haft problem med att windows tagit ca 20 sekunder extra på sig än vanligt att boota. Efter mycket felsökande provade jag att koppla ur mina 2 vanliga mekaniska hårddiskar och endast boota med ssd:n. Problemet försvann då men återkom efter att ha kopplat in de båda mekaniska diskarna igen. Har spårat problemet till den ena mekaniska disken, ssd:n och den andra mekaniska disken bootar snabbt som den bör. Min fråga är således vad som är fel med den ena mekaniska disken?

Har provat att byta sata-kabel, bytt sataport, laddat ner de "senaste" chipset-drivers samt sata- och AHCI-drivrutinerna (samtliga från 2009...) men detta löste inte problemet. Någon som har några tips?

Edit: Windows är självklart installerat på SSD:n, disken som ligger bakom problemet har inga program installerade på sig. Trim och ACHI är aktiverat. Gäller datorn i sign.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Har nu kört en checkdisk, lite fel hittades och åtgärdades men datorn bootar fortfarande segt. Har märkt att om jag ställer om diskarna till att köra IDE så startar den snabbt, men jag vill ju köra ACHI. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Jag kan göra följande på mitt moderkort: ställa in Sata 5-6 till IDE och ha 1-4 på AHCI. Skulle gärna vara tacksam om du länkade till Sata och Achi drivisarna. Om du har AMD. Ser inte din rigg på telefonen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag kan göra följande på mitt moderkort: ställa in Sata 5-6 till IDE och ha 1-4 på AHCI. Skulle gärna vara tacksam om du länkade till Sata och Achi drivisarna. Om du har AMD. Ser inte din rigg på telefonen

Skickades från m.sweclockers.com

Är osäker på om denna sidan kommer visas korrekt i din mobil, men du kanske är hemma nu
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5QE/#downl...

Tror inte jag kan ställa in till IDE på vissa portar på mitt moderkort. Det har ju dessutom fungerat tidigare att köra allihop i ACHI?

Edit: har ett Asus p5Q-e och en Crucial M4 128 gb.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Har i ett par veckors tid haft problem med att windows tagit ca 20 sekunder extra på sig än vanligt att boota. Efter mycket felsökande provade jag att koppla ur mina 2 vanliga mekaniska hårddiskar och endast boota med ssd:n. Problemet försvann då men återkom efter att ha kopplat in de båda mekaniska diskarna igen. Har spårat problemet till den ena mekaniska disken, ssd:n och den andra mekaniska disken bootar snabbt som den bör. Min fråga är således vad som är fel med den ena mekaniska disken?

Har provat att byta sata-kabel, bytt sataport, laddat ner de "senaste" chipset-drivers samt sata- och AHCI-drivrutinerna (samtliga från 2009...) men detta löste inte problemet. Någon som har några tips?

Edit: Windows är självklart installerat på SSD:n, disken som ligger bakom problemet har inga program installerade på sig. Trim och ACHI är aktiverat. Gäller datorn i sign.

Du har säkert redan gjort detta men men. Verkar även konstigt att det bara kan bli så plötsligt

Har du valt i BIOS att bara ha din SSD disk som "startup". Ta bort CD läsarn + alla andra diskar. Kortfattat: Välj bara din SSD-disk på boot.

MVH

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Du har säkert redan gjort detta men men. Verkar även konstigt att det bara kan bli så plötsligt

Har du valt i BIOS att bara ha din SSD disk som "startup". Ta bort CD läsarn + alla andra diskar. Kortfattat: Välj bara din SSD-disk på boot.

MVH

Japp redan gjort. Tror du det kan hjälpa att formatera hårddisken som segar ner? E ju en jäkla process att ta backups på 750 gb dock...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Japp redan gjort. Tror du det kan hjälpa att formatera hårddisken som segar ner? E ju en jäkla process att ta backups på 750 gb dock...

Ingen aning. Jävligt skumt att de blir så.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Japp redan gjort. Tror du det kan hjälpa att formatera hårddisken som segar ner? E ju en jäkla process att ta backups på 750 gb dock...

Kör disktillverkarens disktest, lättast är att köra det via www.ultimatebootcd.com, plocka hem, slaska in på usbminne, boota och kör fullt test.
Den borde hitta felet, sen kan du antingen göra rma på disken eller köpa en ny, kopiera över prylarna och skicka den gamla

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kan vara så att disken inte spinner upp tillräckligt snabbt vid start (AHCI ställer sannolikt högre krav vid funktionskontroll, än IDE), men det kan ju också bero på något annat.

Prova sätta den trilskande disken på en högre numrerad sataport än de övriga diskarna, så får den kanske lite extra tid på sig innan funktionstesterna...

Disken kanske är seg i sig själv, eller också är den på väg att gå sönder.

I vilket fall, ta backup på det som är viktigt.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kan vara så att disken inte spinner upp tillräckligt snabbt vid start (AHCI ställer sannolikt högre krav vid funktionskontroll, än IDE), men det kan ju också bero på något annat.

Prova sätta den trilskande disken på en högre numrerad sataport än de övriga diskarna, så får den kanske lite extra tid på sig innan funktionstesterna...

Disken kanske är seg i sig själv, eller också är den på väg att gå sönder.

I vilket fall, ta backup på det som är viktigt.

Fo3

Den sitter i sataport 3, har även testat att flytta den till port 6 utan någon skillnad. Låter ju dessutom rätt sannolikt att den helt plötsligt börjat spinna igång långsamare när den ej gjort det tidigare. Har märkt att om jag avinstallerar SATA-drivisarna och startar om datorn så installerar ju Windows Sata portarna och hårddiskarna igen. De två andra diskarna installeras snabbt medan den som krånglar till booten tar flera sekunder längre på sig att installeras.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ingen aning. Jävligt skumt att de blir så.

Tog mej en titt i Disk Management och fick Följande meddelande: "you must initialize a disk before logical disk manager can access it" gällande den felande disken. Tryckte då ok och fick följande felmeddelande: "The request could not be performed because of an I/O device error". Tröttnade då och tog backup på allt innehåll jag ville spara. Formaterade disken därefter och körde en Disk Clean.
Resultat: Datorn bootar snabbt återigen, Yay!

Nästa fråga: När jag var inne i Disk Management upptäckte jag ca 8 gb Unallocated disk utrymme på en egen disk (som ej finns i verkligeheten). Jag misstänker att detta extra 8 gb utrymme tillhör min SSD-disk. Ska det vara på detta sättet eller kan jag utöka min SSD med dessa 8 gb utan bekymmer? Kan nämna att efter jag blåst den felande disken och kört en Disk Clean på den får jag samma felmeddelande som innan när jag öppnar Disk Management, fast denna gång klagar den på den virtuella disken med 8 gb unallocated utrymme.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB