Pris inget hinder. Hjälp mig pyssla ihop ett bra paket. Rapport kommer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Pris inget hinder. Hjälp mig pyssla ihop ett bra paket. Rapport kommer...

Hej,
Bakgrund:
Ny totallösning till mamsen och pappsen. Allt skall vara enkelt och litet och funka utan större åthävor. Surf, film och enkel åtkomst till olika media. Min tanke: Braflåsig burk med extern programdisk, NAS och XBMC.

Efter mycket bökande och stökande så har jag benat ner det till:
Antingen fixa ihop en burk med AMD 3870K runt en Origen AE (Origen AE)(eller liknande), alternativt helt enkelt skaffa en ASRock Vision 3D 252B (Intel I5)(ASrock). Fördelen med den förstnämnda är att jag får bra prestanda och en helt skräddarsydd och genomtänkt burk. Fördelen med ASRock är att den är svår att bräcka (såvitt jag kan se) vad avser prestanda/pris.

Systemdisk är i båda fallen tänkt att vara en Samsung SSD, ca. 250 GB.

Extern USB2/3 program och lagringsdisk 2-4TB.

Nätverkandet skall hållas ihop av en Linksys E4200V2 (el lägre) eller ASUS RT-N66U (om den får grönt ljus...förutsatt att den inte redan fått det).

NAS är tänkt antingen en QNAP 419PII (QNAP) med två eller tre diskar av passande modell, alternativt en NetGear ReadyNAS Ultra 2 med 2x2 TB (NetGear ReadyNAS Ultra 2)

Jag inser att det finns hundra frågetecken och att detta diskuterats till leda, men jag har läst runt och inte hittat riktigt denna nästintill gränslösa frågeställning. All input och tankar är tacksamt mottagna. Här är nog massor av människor som redan gjort denna resa, så låt höra.

Tack.

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Om "Surf, film och enkel åtkomst till olika media" är de enda kriterierna klarar du dig gott och väl på en vanlig Sandy Bridge med integrerad GPU. AMD A-serien är i det törstigaste laget för Mini ITX även om grafikprocessorn är bättre. Kika på t.ex Asrock CoreHT och uppgradera med SSD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Tack Andreas.
Jo, jag har förstått att jag kanske skjuter lite högt. Jag borde antagligen lagt till att behoven sannolikt kommer förändras över tid och när de acklimatiserat sig och sett vad det innebär. I förlängningen tror jag inte att denna burk bara kommer användas till enkla saker, utan kraven kommer successivt höjas.

När du säger att 3870 är i törstigaste laget, syftar du då på nätagget eller värmeutveckling?

Än en gång, tack.

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Stronee:

Tack Andreas.
Jo, jag har förstått att jag kanske skjuter lite högt. Jag borde antagligen lagt till att behoven sannolikt kommer förändras över tid och när de acklimatiserat sig och sett vad det innebär. I förlängningen tror jag inte att denna burk bara kommer användas till enkla saker, utan kraven kommer successivt höjas.

När du säger att 3870 är i törstigaste laget, syftar du då på nätagget eller värmeutveckling?

Än en gång, tack.

AMD A8-3870K utvecklar för mycket värme för att vara praktisk i en Mini ITX-låda. Ang. grafikkort fungerar Intels integrerade HD 3000 väldigt bra så länge spel hålls utanför ekvationen. Undantaget är om du har några särskilda krav (flera skärmar, mycket höga upplösningar, CUDA, 3D etc.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

OK, så det är värmen som är problemet. Det är illa... Tyvärr är det lite begränsat rent utrymmesmässigt, så någon hög och/eller djup pjäs får tyvärr inte plats. Vad anser du är en lämplig låda till A8?

Flera skärmar, nej inte som det ser ut nu. Full HD är naturligtvis ett krav och spel kommer säkerligen bli aktuella för barnbarn (och mig förstås). Likaså 3D.

Det som är intressant med ASRock Vision 3D är ju att den skall klara allt detta, men det som är så fint med A8 (om jag förstått saken rätt) är ju att den har så mycket mer hästkrafter.

Nåväl, tack för din hjälp Andreas.