Hjälp med deaktivering av RAID

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Hjälp med deaktivering av RAID

Hejhej!

Jag har införskaffat mig en laptop av märket MSI, deras gaming laptop GT780.
Den levereras med RAID0 inställt och jag hittar verkligen ingenstans jag kan deaktivera detta, varför?
Jo.
Vid leverans medföldje 500gb hårddisk men har själv en 120gb ssd corsair disk liggandes som jag vill ta nytta utav.

Den vägrar installera eller formatera ssd disken, då de inte är 2 identiska diskar(Om jag har fattat det rätt), får två olika systemfel när jag gör detta.

Hjälp!

Missat något? Hjälp..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Nu har jag inte en sådan laptop men rimligtvis borde det komma upp något under BIOS post att du ska trycka på en knapp för att komma in i Raid BIOS (inte din vanliga BIOS) och där inne bör du kunna ta bort raid configen.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Okej okej.
Biosen i datorn just nu är låst, kan knappt göra någonting...
Sen en annan sak är konstigt att det är ett vanligt BIOS i det och inte UEFI BIOS eller vad det nu hette,(Den lättare biosen som msi är känt från)...

Fel?
Jag löste iaf problemet än sålänge att bara ha ssd disken ikopplad, och hårddisken i en esd påse sålänge