Två mindre SSDs eller en större?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

Två mindre SSDs eller en större?

Jag funderar på att uppgradera min gamla instel g2 80gb. Tyvärr har jag ingen sata 6Gbps port utan endast 3Gbps.

Frågan är om man skall taoch köpa två mindre ~60 GB diskar eller en större 120 GB. Man förlorar ju trim vid raid0 dock.
Är det värt det prestanda mässigt? Det blir även lite dyrare med två mindre diskar.

Kanske 2 st Corsair Force 3A Series 60GB vore något? Eller OCZ Octane 64GB? Har ni några synpunkter och tips?

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

Eller två crucial m4?

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Tjänar man något på att ha 2x60GB vs 1x120GB?

SSDer är snabbare ju större de är. Du kan även få problem med Photoshop scratch disk osv om du kör RAID. Jag hade lätt gått på 1x120GB.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2009

En stor!

Intel Core i5 750 @ 3,8 GHz | Thermalright HR-02 Macho | Gigabyte P55-UD4 | 16GB Corsair Vengeance LP | Gigabyte GTX 670 Windforce | 120GB Intel 330 & 60GB Corsair Force | EVGA G2 750W | Antec P280 | Asus Xonar D1 | Viewsonic VX2268wm 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

Glöm inte att jag begränsas av sata 3Gpbs.Förvisso räcker ju 200 250MBps rätt långt.

Men man borde få fler iops av 2x60GB än en 120 GB disk.

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

En stor är att rekommendera, har för mig att accesstiden ökar med 2 diskar då diskarna måste synka med varandra, vilket resulterar i att den slöare disken avgör. Även om du har 2 identiska diskar så är prestandan inte konsistent utan varierar från läsning till läsning.

Det ända som förbättras är läshastigheten(har jag för mig) vilket i sig inte är så viktig under normalt användande och får ofta inte datorn att kännas märkbart "snabbare". Tycker helt klart du ska satsa på en stor disk, tycker inte det är värt att förlora Trim.

Dator - NZXT H630 | GA-Z87P-D3 | i5 4670K | 16GB DDR3 | GTX 1080 | Cougar 700CM
Ljud - Xonar DX > Objective2 > ATH-R70x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Alling:

Tjänar man något på att ha 2x60GB vs 1x120GB?

SSDer är snabbare ju större de är. Du kan även få problem med Photoshop scratch disk osv om du kör RAID. Jag hade lätt gått på 1x120GB.

Vissa SSDs blir snabbare ju större de är, som octane diskarna men är ganska säker på att det inte gäller diskar med sandforce

Dator - NZXT H630 | GA-Z87P-D3 | i5 4670K | 16GB DDR3 | GTX 1080 | Cougar 700CM
Ljud - Xonar DX > Objective2 > ATH-R70x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

Med sandforce så får man ju riktigt bra iops med två mindre diskar, på bekostanden av TRIM.

Men med Octave disken så har man ju 0,5 GB cache för 128GB disken, vilket löser de flesta små skriv behov.

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

I Anandtechs review av OCtane så rekommenderar han Sandforce om man inte har möjligthet till TRIM.
http://www.anandtech.com/show/5272/ocz-octane-128gb-ssd-revie...

Då är frågan

2x Corsair Force 3A 60GB vs.

Corsair Force 3 Series 120GB
OCZ Octane Series SATA III
Crucial m4 2.5" 128GB

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Eller så kör du en OCz Revodrive så behöver du inte fundera på SATA interace, ansluter via PCI-E.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Fluf:

Eller så kör du en OCz Revodrive så behöver du inte fundera på SATA interace, ansluter via PCI-E.

Har du en för ca 1500 då ?

Nätverksnörd