Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2010

Proteintillskott

Har nyligen återupptagigt mitt tränande på gym, och jag har börjat fundera på olika proteintillskott. Detta är dock inget jag har testat förut, och det finns ju en mindre uppsjö av olika variant. Så jag undrade om någon här har rekommendationer på bra proteintillskott.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Vanligt vassleprotein är vad du vill ha. Jag föreslår Whey FX från gymvaruhuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2006

Jag tycker du kan hoppa över proteinpulvret om du har tid att äta ordentligt. Om du tränar för att öka styrka är det viktigaste att du äter ordentligt med protein och kolhydrater rätt nära inpå det att du har tränat. Om du inte har problem med maten eller är vegetarian så räcker det fint med vanligt käk. Käkar du ett kycklingbröst så har du i princip fått i dig vad du behöver i proteinväg efter träningen. Om du ser till att äta lite kött/fisk/fågel, lite kesella och lite mjölk samt ser till att äta ordentligt med annat käk också så behöver du inte proteinpulvret.

Däremot kan det vara behändigt om man inte hinner eller orkar äta ordentligt. Själv har jag allt som oftast ingen aptit efter att jag tränat och då brukar jag ta en halv skopa pulver i lite mjölk och tvinga i mig en banan eller brödskiva för att åtminstone få i mig någonting. Proteinpulver i mjölk kan faktiskt vara ganska gott, även om det är aningens konstlade smaker.

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Olegh:

Vanligt vassleprotein är vad du vill ha. Jag föreslår Whey FX från gymvaruhuset.

Typ denna?

Skrivet av PaddanL:

Jag tycker du kan hoppa över proteinpulvret om du har tid att äta ordentligt. Om du tränar för att öka styrka är det viktigaste att du äter ordentligt med protein och kolhydrater rätt nära inpå det att du har tränat. Om du inte har problem med maten eller är vegetarian så räcker det fint med vanligt käk. Käkar du ett kycklingbröst så har du i princip fått i dig vad du behöver i proteinväg efter träningen. Om du ser till att äta lite kött/fisk/fågel, lite kesella och lite mjölk samt ser till att äta ordentligt med annat käk också så behöver du inte proteinpulvret.

Däremot kan det vara behändigt om man inte hinner eller orkar äta ordentligt. Själv har jag allt som oftast ingen aptit efter att jag tränat och då brukar jag ta en halv skopa pulver i lite mjölk och tvinga i mig en banan eller brödskiva för att åtminstone få i mig någonting. Proteinpulver i mjölk kan faktiskt vara ganska gott, även om det är aningens konstlade smaker.

Det är just därför jag vill ha proteinpulver, eftersom jag inte alltid har tid eller ork att äta efter träningen. Dessutom inbillar jag mig att det är mer ekonomiskt än tre varma mål om dagen, ungefär hur dyr är varje "portion"?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av PaddanL:

JKäkar du ett kycklingbröst så har du i princip fått i dig vad du behöver i proteinväg efter träningen.

Personligen tycker jag det är förjävla osmidigt att dra upp en matlåda med kyckling i omklädningsrummet efter träningen.

Skrivet av IsseBisse:

Typ denna?

Det är just därför jag vill ha proteinpulver, eftersom jag inte alltid har tid eller ork att äta efter träningen. Dessutom inbillar jag mig att det är mer ekonomiskt än tre varma mål om dagen, ungefär hur dyr är varje "portion"?

Den ja. Kan rekommendera jordgubbssmak. Mycket gott!

Hur dyr en portion är beror på hur stor portion du tar.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Crippa90:

Den ja. Kan rekommendera jordgubbssmak. Mycket gott!

Hur dyr en portion är beror på hur stor portion du tar.

Får väl börja med att testa den isf. Dom verkar ju rekommendera en portion på 30g, och isf är det väl 25 portioner/påse? Då är priset per portion riktigt bra! Men 30g kanske inte räcker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av IsseBisse:

Får väl börja med att testa den isf. Dom verkar ju rekommendera en portion på 30g, och isf är det väl 25 portioner/påse? Då är priset per portion riktigt bra! Men 30g kanske inte räcker?

Räcker till vad? Det är liksom en fråga i stil med hur långt är ett snöre. Se det som att under en dag, för att få ut bästa effekt av styrketräningen, bör du få i dig x antal gram protein. Med det i åtanke är det upp till dig att avgöra hur mycket pulver som verkar lämpligt utifrån kroppsvikt, diet och ambition.

Personligen brukar jag blanda 30g pulver + 350g mjölk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

http://www.strength.nu/kosttillskott/milk-and-whey/
Denna kör jag med ganska god smak men finns utan smak(aspartam) också.

Försök att laga mat efter du tränat eller, stek kötbullar/fiskpinnar och ta ris/wok till eller något som är lätt att laga till och ta någon frukt där emellan också för att få i dig socker snabbt.

Proteinpulver kan du ta som mellanmål när du känner för det men försök att inte ersätt riktiga måltider med det om det inte är i vissa nödfall.

Mac Book-intel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Olegh:

Räcker till vad? Det är liksom en fråga i stil med hur långt är ett snöre. Se det som att under en dag, för att få ut bästa effekt av styrketräningen, bör du få i dig x antal gram protein. Med det i åtanke är det upp till dig att avgöra hur mycket pulver som verkar lämpligt utifrån kroppsvikt, diet och ambition.

Personligen brukar jag blanda 30g pulver + 350g mjölk.

Förstår att det är svårt att ge några generella riktlinjer. Hur går man enklast till väga för att avgöra vad som är lämpligt? Finns det några bra hemsidor?

Som det ser ut just nu är jag 195+ och väger 77-78, med lågt kroppsfett. Jag har som mål att väga runt 90-95, även om jag inser att det kan ta ett tag. Jag äter två varma mål om dagen med ca 200 gr kött i varje måltid, oftast köttfärs, falukorv eller kyckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007

Kör på ~30 gram pulver efter träningen och ett lass mat när du kommer hem. Sen tänker du inte så mycket mer på det utan lägger mycket/mer energi på träningen istället.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Crippa90:

Kör på ~30 gram pulver efter träningen och ett lass mat när du kommer hem. Sen tänker du inte så mycket mer på det utan lägger mycket/mer energi på träningen istället.

Låter som en bra plan! Tips på var man kan beställa? Gymvaruhuset hade ju lite dryg frakt (69 kr för beställningar under 500)

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2006

Om du ska öka så mycket i vikt är det ingen poäng att bara käka extra protein. Vad du behöver är i så fall nån slags gainer. 15 kg muskler kommer du aldrig att öka med proteintillskott om du inte äter helt vansinniga mängder mat också, och då har du ändå fått i dig de proteinerna du behöver... Gainer är vad du ska ha.

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av IsseBisse:

Låter som en bra plan! Tips på var man kan beställa? Gymvaruhuset hade ju lite dryg frakt (69 kr för beställningar under 500)

Skickades från m.sweclockers.com

Finns nog ingen direkt som slår dom fraktkostnaderna. Men det finns ju alltid kolozzeum och gymgrossisten också.

Skrivet av PaddanL:

Gainer är vad du ska ha.

LoL nej, gainer är inte något han "ska" ha.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Crippa90:

Finns nog ingen direkt som slår dom fraktkostnaderna. Men det finns ju alltid kolozzeum och gymgrossisten också.

LoL nej, gainer är inte något han "ska" ha.

Varför skulle du inte rekommendera att trådskaparen kör på en gainer efter träningen?

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vadstena
Registrerad
Nov 2005

Kör EAA (essentiella aminosyror) före och efter träning och skippa proteinpulvret helt("- EAA har visat sig stimulera proteinsyntesen kraftigt, mycket kraftigare än t.ex vassleprotein. Man har sett att effekten blir som störst direkt före träning, men att effekten även finns när man inte tar det i samband med träning, dock i mindre skala."). Ät ett riktigt mål mat efter träningen, nej det behöver inte vara exakt när du kommer hem men ja inom några timmar. Satsa på att ligga på kcal+ om du vill gå upp i vikt. Om du inte orkar räkna på hur mycket du stoppar i dig och inte är så noggrann är det bara trycka i dig mat till du blir mätt, därefter några tuggor till! Om du däremot vill hålla koll på hur mycket du stoppar i dig kan jag skicka en mycket bra "kostdagbok" där du helt enkelt skriver i t.ex. 150 gram kycklingfilé och vips så räknar mallen ut hur mycket protein o.sv. du får i dig. Fyller du därefter i alla mål under dagen så kan man enkelt hålla mycket bra koll.

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Crippa90:

LoL nej, gainer är inte något han "ska" ha.

Ska han gå upp så pass mycket i vikt är det nog rätt lämpligt i hans fall.
Han skrev ju själv att han inte "orkar" laga ordentlig mat efter träningar.

Och så länge han inte börjar ta gainer som mellanmål här och där (tänker på blodsocker och insulinnivån) så är det väl inga problem?

Chassi: Cooler Master N400 | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | CPU: Intel i7-3770K | Minne: Corsair Vengeance @ 1600mhz 16GB | GPU: Sapphire Radeon R9 280X 3GB VAPOR-X (Tahiti XTL) | PSU: Corsair TX 750W | SSD: OCZ Vertex3 120GB & Samsung 830 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vadstena
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av sharkfinz:

Ska han gå upp så pass mycket i vikt är det nog rätt lämpligt i hans fall.
Han skrev ju själv att han inte "orkar" laga ordentlig mat efter träningar.

Proteintillskott är just tillskott, inget som ersätter vanlig mat.

Se det inte som ett påhopp mig dig eller nått i den stilen ville bara klargöra det då många verkar tro att en shake ersätter kycklingfilén.

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Ingemansson:

Proteintillskott är just tillskott, inget som ersätter vanlig mat.

Se det inte som ett påhopp mig dig eller nått i den stilen ville bara klargöra det då många verkar tro att en shake ersätter kycklingfilén.

Jojo, visst är det så...det är jag mycket medveten om.
Vad han än tar för tillskott efter träning kommer han behöva äta något när han kommer hem också.
Det jag menade var att en gainer förmodligen skulle hjälpa honom snabbare att nå sitt viktmål då han även får i sig extra kolhydrater (vet att vissa sorter även har lite fett i sina).

Chassi: Cooler Master N400 | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | CPU: Intel i7-3770K | Minne: Corsair Vengeance @ 1600mhz 16GB | GPU: Sapphire Radeon R9 280X 3GB VAPOR-X (Tahiti XTL) | PSU: Corsair TX 750W | SSD: OCZ Vertex3 120GB & Samsung 830 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vadstena
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av sharkfinz:

Jojo, visst är det så...det är jag mycket medveten om.
Vad han än tar för tillskott efter träning kommer han behöva äta något när han kommer hem också.
Det jag menade var att en gainer förmodligen skulle hjälpa honom snabbare att nå sitt viktmål då han även får i sig extra kolhydrater (vet att vissa sorter även har lite fett i sina).

+1

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Ingemansson:

Finns en "gilla"-knapp nu för tiden

Chassi: Cooler Master N400 | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | CPU: Intel i7-3770K | Minne: Corsair Vengeance @ 1600mhz 16GB | GPU: Sapphire Radeon R9 280X 3GB VAPOR-X (Tahiti XTL) | PSU: Corsair TX 750W | SSD: OCZ Vertex3 120GB & Samsung 830 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2010

Kul med så många svar! Men skulle någon vänlig själ kunna tänka sig att förklara skillnaden mellan proteintillskott och gainer, samt för- och nackdelar med båda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av IsseBisse:

Kul med så många svar! Men skulle någon vänlig själ kunna tänka sig att förklara skillnaden mellan proteintillskott och gainer, samt för- och nackdelar med båda?

http://traningslara.se/ Mycket bra hemsida. Kolla kategorierna till höger, öppna dem som är relevanta för dig sen så väljer du ut de artiklarna som är relevanta.

Gainer är ett proteintillskott med en stor andel kolhydrater tog en på måfå och så här ser fördelningen av makronutrienterna ut
Kolhydrater: 67 g
Protein: 24 g
Fett: 2 g
Kalorier: 382 kcal
Helt enkelt bra om man vill öka sitt kcal intag.

Proteintillskott(Vassle)
Kolhydrater: 5 g
Protein: 76 g
Fett: 8 g
Kalorier: 410 kcal
Proteintillskott med låg andel av kolhydrater.

Läs runt lite så kommer du finna svar på hur mycket protein du bör äta, när och i vilken mängd. Finns även olika typer av proteintillskott.
Hoppas det hjälper dig lite på traven, lycka till!

Edit: Undvik att köpa "extreme rage anabol anti katabol prohormon" tjofräs. satsa helt enkelt på det gamla och beprövade och minst sagt grundläggande. Det sparar dig både pengar och tid.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrfjärden
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av propan:

Edit: Undvik att köpa "extreme rage anabol anti katabol prohormon" tjofräs. satsa helt enkelt på det gamla och beprövade och minst sagt grundläggande. Det sparar dig både pengar och tid.

Speciellt det fetmarkerade! olagligt, riktigt otrevliga biverkningar(metaboliseras till aas i kroppen så ger följaktligen samma biverkningar) och sjukt hepatoxiskt i dom flesta fall...Undvik i mesta möjliga mån!

Murphy was an optimist.
Chassie: Cooler Master HAF 932||Processor: AMD Phenom II 965BE@4.0Ghz||CPU Kylning: Scythe Yasya||Moderkort: Asus M3A79-T Deluxe||Minne: 4Gb Corsair Dominator XMS2-8500@1136Mhz||Grafik: Asus HD 6850 DirectCU||Nätagg: Xigmatek NRP 850w

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Rich:

Varför skulle du inte rekommendera att trådskaparen kör på en gainer efter träningen?

Har inte pratat någonting om rekommendationer utan det jag sade emot var att han ska ha gainer. IMO har dock gainer en kass ratio mellan protein och kolhydrater. Vill man fortfarande ha kolhydrater efter passet är det bättre isf att köpa ren malto och blanda i sin drink.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av sharkfinz:

Ska han gå upp så pass mycket i vikt är det nog rätt lämpligt i hans fall.
Han skrev ju själv att han inte "orkar" laga ordentlig mat efter träningar.

Även om man ska upp mycket i vikt så bör man ha en plan över långt tid. Grisbulka och äta allt man ser är ett ypperligt sätt att äta sig fet på utan att lägga på sig nämnvärd muskelmassa.

Skrivet av sharkfinz:

Och så länge han inte börjar ta gainer som mellanmål här och där (tänker på blodsocker och insulinnivån) så är det väl inga problem?

Det är nog ett mindre problem om man är ung, frisk och aktiv.

Skrivet av Ingemansson:

Se det inte som ett påhopp mig dig eller nått i den stilen ville bara klargöra det då många verkar tro att en shake ersätter kycklingfilén.

Varför skulle inte proteinpulver kunna ersätta kycklingfilé?

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2004

Jag brukar köra en mix av whey80, gainer och kreatin i mina shakes efter gymmet. Funkar bra och får uppenbarligen resultat.

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2004

Whey-80 ( och möjligtvis kreatin ) före träning och Super gainer pro efter träning för återhämtning. Punkt

Game & Work: i7 980X - ASUS Ramp. E. III - 6GB Corsair Dominator DDR3 - ASUS GTX 580 - Corsair SSD Force 60GB - Corsair SSD Force 120GB - WD 500GB
HTPC: E8200 - 2 GB DDR2 - ASUS HD4670 - 1x WD 500GB - 1x WD 750GB - 1x WD 1TB
Foto: Nikon D90 + AF-S 18-105/3,5-5,6G ED VR DX
Bil: Ford Focus RS -10 - ATM420-kit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av opA:

Whey-80 ( och möjligtvis kreatin ) före träning och Super gainer pro efter träning för återhämtning. Punkt

Man behöver inte en massa kolhydrater efter ett hårt styrketräningspass, för att klara återhämtningen. Punkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Olegh:

Man behöver inte en massa kolhydrater efter ett hårt styrketräningspass, för att klara återhämtningen. Punkt

Såklart de behövs kolhydrater efter träningspass.. de är ju själva återhämtningen bland annat.

Citerar en vän i en annan "kolhydrater behövs inte" bla bla diskussion:

Citat:

kolhydrater är otroligt viktigt efter ett hårt muskelnedbrytande pass. Man vill ligga anabolt för att inte förlora muskelmassa (och därmed inte ha ännu svårare för att gå ner i vikt). En kombination av protein och kolhydrater (som oftast tas mycket snabbare upp än fett) är en viktig återhämtningskur.

Bör också nämnas att omvandlingen från protein->aminosyror->glukos är en mycket mer tidskrävande process.

Men allt är upp till var och en vad man känner efter ett träningspass.. finns inga "gudomliga" genvägar till bra former..

Jag kör med gainer för återhämtning och whey för att öka intaget av protein.. vill inte att proteinet jag tillför kroppen ska köras om till glykos och till själva återhämtningen utan de ska kolhydraterna själva sköta. Proteinet är byggmassa, inte återhämtning.

Game & Work: i7 980X - ASUS Ramp. E. III - 6GB Corsair Dominator DDR3 - ASUS GTX 580 - Corsair SSD Force 60GB - Corsair SSD Force 120GB - WD 500GB
HTPC: E8200 - 2 GB DDR2 - ASUS HD4670 - 1x WD 500GB - 1x WD 750GB - 1x WD 1TB
Foto: Nikon D90 + AF-S 18-105/3,5-5,6G ED VR DX
Bil: Ford Focus RS -10 - ATM420-kit

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Kolhydrat tillsammans med proteinintag efter styrketräning ökar inte proteinsyntes ytterligare jämfört med enbart protein, och minskar heller inte proteinnedbrytningen mer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97499

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W