Permalänk
Medlem

Det är som mangemani skriver, beror lite på hur mycket protein du får i dig. Däremot är väl godis aldrig något man rekommenderar, nä kör en timme i gymmet istället ännu hårdare än tidigare och ta en proteindrink så kommer du se att godissuget är borta.

Alltid bra att bryta en dålig vana och skulle proteindrinken göra det så ta den än om du får i dig tillräckligt genom den mat du äter.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Godis innehåller inte (generellt) fullvärdigt protein vilket gör det värdelöst att ta i muskelbyggande syfte.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Something";11977899]Godis innehåller inte (generellt) fullvärdigt protein vilket gör det värdelöst att ta i muskelbyggande syfte.[/QUOTE]

Att godis inte är någon höjdare kan jag hålla med om, men att icke fullvärdigt protein skulle vara värdelöst är inte sant.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

FYI. Det finns inga vetenskapliga belägg för att kosttillskott/proteinpulver etc har några positiva effekter på kroppen om man äter en normal välbalanserad kost.

Däremot finns det mängder med belägg på att "gym" industrin tjänar massor med pengar på att kränga dessa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

FYI. Det finns inga vetenskapliga belägg för att kosttillskott/proteinpulver etc har några positiva effekter på kroppen om man äter en normal välbalanserad kost.

Däremot finns det mängder med belägg på att "gym" industrin tjänar massor med pengar på att kränga dessa produkter.

FYI så är det nästan alltid dumt att vara kategorisk, t.ex. hur du klumpar ihop alla sorters kosttillskott. Protein är en avgörande makronutrient för kroppens anabola processer. En "normal välbalanserad kost" är ett extremt luddigt och vitt begrepp, vilket långt ifrån alltid innefattar tillräckligt med protein för att gynna muskeltillväxt.

Proteinpulver är inget magiskt. Det är protein, av likvärdig kvalité som den du hittar i en kycklingfilé. Att det däremot förekommer massor av skräp bland tillskotten, med tvivelaktiga effekter, är tvivelsutan riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag har iaf kommit fram till att köra en "naturlig" mix för egen del, innehållande: minimjölk, banan och linfrö. Linfrö innehåller både protein och linolensyra (Omega-3), så tror det blir en bra blandning. Frågan är bara vilket förhållande man ska ha av allt.

Funderade även på att använda kakao istället, men blir nog förbannat starkt. Tänker iaf pröva med lite som extra "smaksättning".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Att godis inte är någon höjdare kan jag hålla med om, men att icke fullvärdigt protein skulle vara värdelöst är inte sant.

Absolut, lite väl hård dragning av mig, det går givetvis att komplettera icke fullvärdigt protein med det som fattas.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, hoppas att det är okej.

Jag har nyligen gått ned i vikt (från tjock till... normal-ish). Väger nu 76 kilo och vill börja träna muskler, men vill samtidigt inte gå upp i vikt. Är det möjligt att bygga muskler samtidigt som man går ned i vikt? Vilken typ av kost är att föredra i såna fall? jag äter nästan bara vegetarisk kost, bör jag isf uttöka min kost med proteintillkost?

Ni skriver att kolhydrater efter träning är bra för återhämtningen. Kan en ostmacka passa in i denna kategori? Det är ju ändå något man kan slänga i sig i omklädningsrummet utan problem.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Skrivet av Pojo:

Jag lånar tråden lite, hoppas att det är okej.

Jag har nyligen gått ned i vikt (från tjock till... normal-ish). Väger nu 76 kilo och vill börja träna muskler, men vill samtidigt inte gå upp i vikt. Är det möjligt att bygga muskler samtidigt som man går ned i vikt? Vilken typ av kost är att föredra i såna fall? jag äter nästan bara vegetarisk kost, bör jag isf uttöka min kost med proteintillkost?

Ni skriver att kolhydrater efter träning är bra för återhämtningen. Kan en ostmacka passa in i denna kategori? Det är ju ändå något man kan slänga i sig i omklädningsrummet utan problem.

nej, det är inte möjligt om du nu vill bygga muskler.
tror du att muskler väger ingenting? självklart och logiskt så går du upp i vikt om du bygger muskler.
du får helt enkelt räkna ut hur mycket protein du får i dig per dag, får du i dig för lite, ja då ökar du helt enkelt intaget utav protein i mat form eller så kan du köpa protein puler, ja.
kolozzeum.com ,där hittar du svaren på alla dina frågor om hur du ska gå tillväga.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jo, nog är jag med på att muskler väger. Jag tänker mig att man kan bygga muskler samtidigt som man tränar bort fett. Så att man kanske går upp 2kg muskler men ned 4kg fett = -2kg totalt. Men jag undrar om musklerna kommer att växa när man avslutar dagarna med ett kcal minus. Hoppas du förstår vad jag menar.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Skrivet av Pojo:

Jo, nog är jag med på att muskler väger. Jag tänker mig att man kan bygga muskler samtidigt som man tränar bort fett. Så att man kanske går upp 2kg muskler men ned 4kg fett = -2kg totalt. Men jag undrar om musklerna kommer att växa när man avslutar dagarna med ett kcal minus. Hoppas du förstår vad jag menar.

för att musklerna ska kunna växa så krävs ett kcal plus. då du äter så pass mycket kcal så du hamnar på plus/minus strecket, så har du försett kroppen med de kcal som den behöver för att kunna fungera ordentligt. när man väl är på plus/minus strecket, så får man sedan välja, lägger man sig på kcal minus, så kompenserar kroppen de minus kcal man dragit bort genom att ta från fett och muskler och omvandla de till energi/kcal(minus mängden muskler beroende på hur väl man sköter kost,vila,tränings osv)
lägger man sig på kcal plus så går de extra kcal man stoppar i sig till fettet och till annat, bla att reparera och stärka upp muskelfibrer, de muskelfibrer som man bryter ner då man är på gymmet, dvs musklerna växer till sig(beroende på om man tränar rätt och tillräckligt).
så funkar det.

också värt att nämna: det som händer då du ligger på kcal minus(och detta failar så många på genom att tro att de har fått mer muskler) är att du får mer definition på musklerna, dvs att konturerna syns mer, dvs att du ser större ut muskelärt än vad du egentligen är.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det var ett jättebra svar, tack!

Ska ta en liten funderar på om jag vill träna muskler eller gå ned i vikt. Tror jag kommer fortsätta lägga mig på ett kcal minus ett par månader till innan jag börjar styrketräna "på riktigt"

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Jag håller inte riktigt med Mangemani där.

Det är bevisat genom forskning att du kan gå ner i vikt samtidigt som du bygger muskler.

När du kör fettförbränningsträning. Dvs motionsträning på 60% av din maxpuls så använder sig kroppen av sina fetter som bränsle.

En sådan motion är det promenad i lutning, crosstraininer etc.

Om du lägger in sådana pass och sedan kör på med dina styrkepass som vanligt ska du se att du kommer kunna tappa fett samtidigt som du också blir starkare (får muskelmassa).

Är själv precis klar med en tre månaders lång def. Där jag har kört ca 160-170 pass. Varje morgon körde jag styrka och varje em/kväll hade jag ett fettförbränningspass. Under styrkepassen så körde jag få repetetioner (4-5) och setantalen var lite olika beroende på dagsformen. Kände jag att jag hade mer kräm att ge så körde jag ibland upp till fem set.

Jag ökade i styrka i alla muskelgrupper under den här tiden utom i bröst där jag tappade något. Vilket gör mig till ett levande bevis att det går.

Under dessa tre månader gick jag ner från 84.6 till 75.1kg.

För att göra reklam för kosttillskott som jag använde mig under den här perioden så var det följande jag hällde i mig.

PWO
Protein
EAA

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pojo:

Det var ett jättebra svar, tack!

Ska ta en liten funderar på om jag vill träna muskler eller gå ned i vikt. Tror jag kommer fortsätta lägga mig på ett kcal minus ett par månader till innan jag börjar styrketräna "på riktigt"

Att inte styrketräna "på riktigt" när du går ner i vikt är det sämsta du kan göra.

Jag håller för övrigt heller inte med att det inte skulle gå att öka i muskelmassa på ett kcal-minus. IMO bör en nybörjare fokusera 100% på träningen samt att äta mat efter träningen. Det kommer man väldigt långt på. När man känner att återhämtningen blir lidande kan man öka mat- och proteinintaget. Att lägga sig på energiöverskott när man inte har så mycket erfarenhet eller muskelmassa är som att be om att bli fet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag formulerade mig tokigt. Jag kommer att träna så hårt jag kan. Det jag menade med att styrketräna "på riktigt" var att jag inte kommer att lägga mig på ett kcal plus utan kommer fokusera mer på viktnedgången. Mer löpträning och prommenader i förhållande till gympass. Idag kör jag 3 av veckans 8 pass som löpträning/prommenad, resten är styrketräning.

Har inte räknat kalorierna men jag vet att jag ligger på minus eftersom jag går ned i vikt. Ligger nog väldigt lågt på veckodagarna men ökar intaget på helgerna. Dock är det mycket vegetarisk mat så jag antar att jag inte får det protein jag behöver för att musklerna ska må bra.

Finns det någon bra sida där man kan få information om hur mkt kcal det är i en vanlig portion av olika maträtter innehåller, samt hur mycket man förbränner per dag beroende på vad man gör?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojo:

Finns det någon bra sida där man kan få information om hur mkt kcal det är i en vanlig portion av olika maträtter innehåller, samt hur mycket man förbränner per dag beroende på vad man gör?

http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx

Permalänk
Skrivet av Frantic:

Jag håller inte riktigt med Mangemani där.

Det är bevisat genom forskning att du kan gå ner i vikt samtidigt som du bygger muskler.

När du kör fettförbränningsträning. Dvs motionsträning på 60% av din maxpuls så använder sig kroppen av sina fetter som bränsle.

En sådan motion är det promenad i lutning, crosstraininer etc.

Om du lägger in sådana pass och sedan kör på med dina styrkepass som vanligt ska du se att du kommer kunna tappa fett samtidigt som du också blir starkare (får muskelmassa).

Är själv precis klar med en tre månaders lång def. Där jag har kört ca 160-170 pass. Varje morgon körde jag styrka och varje em/kväll hade jag ett fettförbränningspass. Under styrkepassen så körde jag få repetetioner (4-5) och setantalen var lite olika beroende på dagsformen. Kände jag att jag hade mer kräm att ge så körde jag ibland upp till fem set.

Jag ökade i styrka i alla muskelgrupper under den här tiden utom i bröst där jag tappade något. Vilket gör mig till ett levande bevis att det går.

Under dessa tre månader gick jag ner från 84.6 till 75.1kg.

För att göra reklam för kosttillskott som jag använde mig under den här perioden så var det följande jag hällde i mig.

PWO
Protein
EAA

ja alltså kör man med fettförbränings övningar som tar direkt på fettet där max pulsen bla är inblandad, då är det en helt annan sak, det jag utgick ifrån var att gå ner och nygga muskler genom kcal intaget.

sen har vi ju också den så kallade och ökända metoden ABCDE dieten där man bygger nån månad för att sedan dra på med en kortare deff, men den metoden är långt ifrån den effektivaste om man vill ha muskler snabbt, visst, man bygger muskler samtidigt som man losar fett, men jämfört med bulk och deff separerat, så är ABCDE dieten långt ifrån lika effektiv.

så visst, det GÅR, men jag såg ingen poäng i att rekommendera något som tar mycket längre tid.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

ja alltså kör man med fettförbränings övningar som tar direkt på fettet där max pulsen bla är inblandad, då är det en helt annan sak, det jag utgick ifrån var att gå ner och nygga muskler genom kcal intaget.

sen har vi ju också den så kallade och ökända metoden ABCDE dieten där man bygger nån månad för att sedan dra på med en kortare deff, men den metoden är långt ifrån den effektivaste om man vill ha muskler snabbt, visst, man bygger muskler samtidigt som man losar fett, men jämfört med bulk och deff separerat, så är ABCDE dieten långt ifrån lika effektiv.

så visst, det GÅR, men jag såg ingen poäng i att rekommendera något som tar mycket längre tid.

Aha då missförstod jag dig tidigare, kändes konstigt att du skrev som jag trodde du menade.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤