Microsoft släpper Windows 8 Consumer Preview den 29 februari

Permalänk
Medlem

Haha, så sjukt nervös tjej!
"..mouse and ski..keyboard, so no matter how large or how small your screen or screens *pause*, you have what you need"

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

man är ju så jäkla taggad inför win 8. ska bli ett givet val av operativ sys när det släppa till alla mina burkar och laptops ;). hört oxå att det ska vara grymt bra optimerat, bara det är ju ett bra plus. tacka fan vet jag ju för vista skräpet dom fick för sig att släppa xD

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

Jävla lekstuga! Blir att vänta på Windows 9 då (Windows 8=Windows Vista "all over again")...

Precis vad jag tänkte haha.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Har du provat det?
Det är ett leksaksoperativsystem för mobiltelefoner.

Men säkert perfekt för folk som tror att en dator är något som endast kan användas för Facebook.

Och detta bekräftar ju att du är ett troll.
Ännu en gång inga belägg för det du säger, bara massa påståenden.

Som att jag skulle säga att Linux är ett plockepinn OS. Bara för nördar med glasögon.

Vad är ett leksaksoperativsystem? Vad gör ett leksaksoperativsystem jämfört med ett vanligt OS?
Detta är ju humor.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Precis vad jag tänkte haha.

Ännu en gång. LÄS inläggen som inte är skrivna av folk med förutfattade meningar. Förstår inte att det kan vara så svårt?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Ännu en gång. LÄS inläggen som inte är skrivna av folk med förutfattade meningar. Förstår inte att det kan vara så svårt?

Tagga ned lite, du måste förstå att folk får komma med sina åsikter oavsett.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Efter att ha kollat på filmer på desktop av windows 8 så känns det som att windows 8 med ribbon är windows 7 for dummies.

Och varför ska allting vara så kantigt? Vad är det för fel med att behöva högerklicka?

Jag hoppas bara att det går att tweaka så det blir som man vill fast med nya funktioner som mounta iso-filer och kunna pausa fil-överföringar och -kopieringar enskilt.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Tagga ned lite, du måste förstå att folk får komma med sina åsikter oavsett.

Hur kan man tagga ner när det gäller text? Jag är inte upprörd på något vis.

Vad jag säger är att folk borde testa produkten ordentligt först innan de bestämmer sig för att en sak är dålig.
Det är bara dumt att bilda en åsikt om en produkt man inte vet någonting om.

Tänk om recensenter skulle recensera något utan att ha testat saken i fråga. Hur seriöst skulle det bli?
Försöker få folk att tänka till.

Förstår du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om man tog bort metro i dpn så blev det ju nästan som w7, det var ju inga direkta buggar som man hittade heller

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag såg framemot Windows 8, men efter att ha testat Developer Preview så gör jag inte det längre.

Det är sämsta Windows ever, värre än Windows Vista, till och med värre än Windows Me.

Nu tog du i lite va?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lindgren92:

Bara jag som klöker när man hon säger "Apps" samtidigt som hon menar på att detta ska vara startscreen för PC? Sen när man ser det Xbox Live, usch...

Vad har du emot ordet app? Det är väl applikationer som avses eller?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag är ofta för förändringar, men efter att levt med den vanliga startmenyn i +15 år så tror jag att det kan vara svårt att bli van med det där.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Har du provat det?
Det är ett leksaksoperativsystem för mobiltelefoner.

Men säkert perfekt för folk som tror att en dator är något som endast kan användas för Facebook.

Nej, det har jag inte, därför jag ville veta mer. Pratar du bara om Metro nu, eller är det övriga OSet också på det viset, och sämre än Windows ME?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralleballe:

Efter att ha kollat på filmer på desktop av windows 8 så känns det som att windows 8 med ribbon är windows 7 for dummies.

Och varför ska allting vara så kantigt? Vad är det för fel med att behöva högerklicka?

Jag hoppas bara att det går att tweaka så det blir som man vill fast med nya funktioner som mounta iso-filer och kunna pausa fil-överföringar och -kopieringar enskilt.

Ska vi gråta tillsammans? Jag tror det knappt är sant...

Håller med, tycker inte designen är särskilt innovativ, känns som xbox 360 med touch i stället för kinect. Kantigheten gör att det känns hårt och färgerna är minst sagt mossiga. Det kanske är ett sätt för dem att försöka sudda ut gränserna mellan allt (xbox/media-pc/tv/touch/dator/telefon) och finna nått gemensamt gränsnitt (en enda stor kompromiss). Men som desktop operativ kommer det nog inte göra succé, vi har redan multiscreen och flyttar runt fönster där i mellan och kräver optimal prestanda, vi vägrar dra runt menyer likt xbox.

Jag tror Microsoft håller på att putta alla i knät på Apple, de är redan några år före Microsoft när det gäller touch gränsnitt och kan nog göra detta 10 x snyggare utan att överdriva, får se vad som händer när Apple revolutionerar marknaden med nya tv-apparater (och gränsnitt)?

Permalänk
Medlem

Det märks att ni inte har testat Windows 8 ännu - BORTSE från Metro som är gjort för pekskärmar och titta vilka förändringar som finns under skalet så kommer ni aldrig vilja använda Windows 7 igen.

Läs till exempel hur de gick till väga för att ändra den evigt kassa task manager som funnits sedan nittiotalet:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/13/the-windows-8-task-manager.aspx

Eller för er som managerar servrar:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/27/using-task-manager-with-64-logical-processors.aspx

Möjligheten att köra virtuella maskiner:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/07/bringing-hyper-v-to-windows-8.aspx

Det gör f.ö utmärkt att spela på Windows 8 också, alla drivers jag hittills provat som är för Windows 7 fungerar utmärkt.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Ja.. Kan ju säga att jag gillar inte alls metro.. Helt löjligt med en mus och visst man kan ju köpa en liten touchskärm men då måste man fortfarande överleva att det är fult:/

Kan tänka mig att det är en stor del av marknadsandelarna som går över till apple efter det här om dom inte stannar på W7.. Det kommer jag haranterat göra iaf:/

Kom igen.. Fyrkantigt? Bara för att ni inte kom på något annat eftersom apple tog formen med rundade hörn i Paint..

Lite innovativt kan det ju vara men vad f*n det ser ju sämre ut än vad något annat operarivsystem gör. Det enda microsoft ser ut att ha satsat på är tablets och tyvärr så skulle jag nog välja samtliga andra os på min padda innan jag valde W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Det märks att ni inte har testat Windows 8 ännu - BORTSE från Metro som är gjort för pekskärmar och titta vilka förändringar som finns under skalet så kommer ni aldrig vilja använda Windows 7 igen.

Läs till exempel hur de gick till väga för att ändra den evigt kassa task manager som funnits sedan nittiotalet:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/13/the-windows-8-task-manager.aspx

Det gör f.ö utmärkt att spela på Windows 8 också, alla drivers jag hittills provat som är för Windows 7 fungerar utmärkt.

Har provat jag med, kan intyga på att drivisar och att spela funkar bra.

Imho så tycker jag bättre om den gamla taskmanagern, den nya ser ju ut som att någon har tagit ett excelverk och sedan spytt på det:( Satsa på Design+funktionalitet istället för bara funktionalitet. Jag menar apple har ju både och Windows hamnar bara mer och mer efter.. Wellwell så länge jag kan spela på skiten:)

Permalänk

Allt som inte är Metro+Borttagandet av Startmenyn är väl OK. Men Metro kommer att ligga där och störa nåt grymt. Metro är oanvändbart i mitt tycke efter att ha testat Developer preview.

Tycker synd om alla som skaffar Windows 8 för ARM (WoA) när de upptäcker att inga av de gamla programmen kommer att fungera...

Permalänk
Medlem

Tror jag håller mig till Windows 7.

Permalänk
Medlem

Metro är inget jag bryr mig om för vi har vetat mycket länge att man fortfarande kan köra Aero. Windows 8 känns riktigt intressant främst pga det de skrivit om hur optimerat det är.

Dock har man ju lärt sig att inte uttala sig för starkt åt något håll förrän det verkligen är släppt.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Hur kan man tagga ner när det gäller text? Jag är inte upprörd på något vis.

Vad jag säger är att folk borde testa produkten ordentligt först innan de bestämmer sig för att en sak är dålig.
Det är bara dumt att bilda en åsikt om en produkt man inte vet någonting om.

Tänk om recensenter skulle recensera något utan att ha testat saken i fråga. Hur seriöst skulle det bli?
Försöker få folk att tänka till.

Förstår du?

Testat Windows 8, så du borde inte sitta och vräka ur dig en massa random snack utan att veta något om vad användare på forumet har gjort/kan ha gjort.
Återigen, alla får komma med sina åsikter, fullt okej.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

metro lockar inte alls och finns det inga andra större uppdateringar ser jag ingen som helst anledning till att fixa det

Permalänk
Medlem

Betyder det att nästa version av IE10 kommer då med?

Satt just och tänkte på W8 häromdagen, när jag gick igenom alla onödiga program i W7 som jag aldrig använder. Skulle vara skönt om W8 kunde erbjuda en lista med program man kunde bocka av ifall man inte ville ha de installerade, när man installerade operativet. Som vanliga program gör, som exempelvis Nero där man kan välja att inte installera deras mediespelare. För att ta ett exempel.

Med tanke på att SSD-diskar är såpass dyra med så lite utrymme i jämförelse med mekaniska diskar, så vill man ju gärna slippa onödiga program man aldrig använder.

Permalänk

Testat Windows 8, så du borde inte sitta och vräka ur dig en massa random snack utan att veta något om vad användare på forumet har gjort/kan ha gjort.
Återigen, alla får komma med sina åsikter, fullt okej.

Men fattar du trögt, han menar ju när folk kommer med oneliners som bara tar upp plats och som inte har någon eftertanke bakom annat än "omg bleh bla hu *insert generic reason*" utan att man tagit en 'ordentlig' titt (eller testat)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Windows 8 för mig är något av ett måste nästan. Dom har gjort väldigt mycket optimeringar osv att jag kan inte säga nej till det.

Man kan stänga av metro och jag måste påpeka att jag har inte testat det men det kan bli svårt att vänja sig vid det. Av alla videos jag har sett verkar det lite "omständigt". Får se hur det går när det landar.

Ribbon gillar jag. Har testat det med office och det funkar bra.

Sen kan jag inte hålla med dom som säger att windows 8 dummar ner människor och då tänker jag framförallt på Ribbon gränssnittet. Ska det inte vara enkelt att använda och navigera i menyer? Ska det inte gå snabbare att jobba?

Precis samma mentalitet av dom som rackar ner på Apple användare.

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Men fattar du trögt, han menar ju när folk kommer med oneliners som bara tar upp plats och som inte har någon eftertanke bakom annat än "omg bleh bla hu *insert generic reason*" utan att man tagit en 'ordentlig' titt (eller testat)

Spoiler Alert: Överreagerande användare.

Fråga dig själv det, läs om. Har redan svarat på följande.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Även om jag knappast kommer att köpa åttan, vill inte ha nån tablet, så är det kul med windowsnyhetstrådar om inte bara för att skratta åt Linuxtrollen som inte kan hålla tassarna borta.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Snusfri

Man undrar om folk är förståndshandikappade här.
DET ÄR VALFRITT ATT ANVÄNDA METRO.

Metro är ett grännsnitt som är till för att förenkla och göra Win8 användbart på surfplattor.

På en vanlig stationär så KAN du köra det om du vill, det är inget du blir TVINGAD till.

Sedan alla optimeringar kommer att vara riktigt underbart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot Windows 8, testate Windows 8 preview developer och gillade det.
Windows 7 är annars ett riktgit stabilt os och har sällan krånglat för mig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Windows 8 kommer bli nya Vista. Massa nya funktioner som ingen har bett om eller behöver (UAC någon?) och alllt fokus på gränssnittet (Aero, någon?).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.