Microsoft släpper Windows 8 Consumer Preview den 29 februari

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PerZerk:

Program låter betydligt finare.

Men det är ju applikationer som i sin tur är en delmängd av program.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Har TESTAT Windows 8, men har däremot inte genomgått någon "TESTAD Windows 8" metod.
Alla kommer med sina åsikter, oavsett vad ni fanboys tycker och tänker. Det är så det fungerar helt enkelt.

"Och man bör fortfarande inte komma med åsikter om saker man inte vet någonting om"

Nae, just därför så bör du inte inte sitta och klaga på folk på forumet, du vet knappast vad de testat eller inte. Men står de för att de inte testat mjukvaran och kommer fram till att de inte tycker om det så kan jag förstå varför du klagar.
Men om folk kommer med åsikter utan att nämna något sådant, så vet du knappast något om vad dom gjort eller inte. Inte bra att hoppa på folk bara sådär.

Tycker bara att det här börjar bli larvigt. Vissa får lugna ned sin vardag och sluta sitta och klaga över SweClockers hela dagarna.
I'm done here. :]

"ni fanboys"? Vilka pratar du om? Bara för att jag vill ha seriösare kommentarer?
Hoppa på folk? Hur kan man hoppa på folk i en forumstråd? Det är en text människa.

Sitta och klaga över sweclockers hela dagarna? Vi andra har jobb att sköta, så du vet. Så vi har inte tid att vara inne här hela tiden.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och du är säker på att detta verkligen inaktiverar Metro och inte bara ser till att appem med det klassiska gränssnittet körs ovanpå som default?

För om det är så, så är det ju kanon. Det som jag spyr på är de uppgifter som finns om att oavsett vilket gränssnitt man väljer så körs Metro.

Har inte läst på så mycket och inte testat, men vad jag har fattat (och hoppas) så stängs hela metro av och vad som blir kvar är windows 7 med optimeringar och nya funktioner.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Men det är ju applikationer som i sin tur är en delmängd av program.

Nej, det är "Apps", som är en delmängd av "Prog's"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det nya filsystemet ReFS ser intressant ut. Kommer det bara i server-versionen av Windows 8? NTFS börjar kännas omodernt men ReFS ser ju lite fräschare ut på papperet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Är det troligt att spel som är gjorda för Win7 kommer att funka felfritt i Win8?

Med tanke på att alla spel fungerar i win 7 som fungerar i xp och längre tillbaka samt att ms har blivit bättre så, ja utan tvekan. De ända äldre lir som inte fungerar är de som bygger på att cpu har en viss hastighet men de är också typ 15-20+ år gamla spel. De fungerar, men går för snabbt eftersom dagens cpus är så sjukt mycket snabbare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

ohh really. No compromised experience. hm ... Återstår väl att se. Hur ser OSet ut utan metro då?varför får vi inte se sådana videos?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

ohh really. No compromised experience. hm ... Återstår väl att se. Hur ser OSet ut utan metro då?varför får vi inte se sådana videos?

Windows 8 utan Metro är mer eller mindre som Windows 7 I gränssnittet, inga större förändringar, är väll därför det inte kommit ut några videos på Windows 8 utan Metro, av den enkla anledningen att det inte finns nått annat 'shiny' att visa upp.

I Windows 8 Developer Preview så ändrar man bara ett register värde för att få tillbaka gamla startmenyn, i det här fallet

-> HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
-> RPEnabled -> Set to 0.

Enklare än så blir det nog inte, (Eller jo såvidare man inte lägger in någon inställning på control panelen eller vid installationen)
Nånting säger mig att samma register värde kommer att följa med i Consumer Preview.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Kan ju vara intressant att testa på, antagligen i en virtuell maskin, men är allergiskt mot metro så blir mest att testa om det går att slänga ut det, och självklart helst få tillbaka startknappen, men den går ju leva utan men med Metro går det inte att leva med.

Det är ut med Metro eller inget Windows 8 för min del.

EDIT: Exzu det låter ju toppen om man bara enkelt kan ändra registret för att bli av med sattyget

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Haha, jag blev så förvånad, nästan rädd, när Windows 7 kom och folk blev positiva till Windows. Nu börjar jag känna igen mig

Tycker att Windows 8 ligger helt rätt i tid för att göra detta byte. Jag gillar Windows 7 (vilket är rätt generell åsikt) och kommer kanske inte gå över till 8:an på desktop. Det är faktiskt helt ok, för jag har inga problem med 7:an. Dock kommer det uppdateringar på OS-fronten för bättre minnesanvändning osv. som jag gärna hade velat ta del av, men som sagt, jag överlever.

Microsoft satsar ju uppenbarligen på att hitta ett OS som skalar på ALLA enheter, och det är väl hur självklart som helst att de borde ha. Tablets börjar bli stora, PC marknaden sjunker som tegelsten, mobiler byts med glädje ut varje månad och hur skulle de kunna stå utanför och titta på när alla andra tjänar pengar på det? Självklart ska Windows 8 anpassas för detta. Desktop har de ju redan ett omtyckt system för.

Sedan förstår jag kritiken som många riktar mot Windows 8 för desktop, för det är där kritiken ligger. Jag kommer inte vara intresserad av appar personligen och vet inte om jag kan göra mig av med Metro-gränssnittet, men med tanke på hur snabbt det gick att ta bort på developer preview så är det nog inget problem. Men säg att jag inte tycker Windows 8 är bättre än 7:an på desktop så påverkar det mig inte det minsta. Jag är sugen på en tablet och Windows Phone 8 är inte baserat på Windows CE (Windows Phone 7 är detta) utan Windows 8 kernel och där ser jag stor potential för OS:et.

Jag längtar med glädje till 29:e februari för att se vad jag tycker. Microsoft har ändå visat sig lyssna på sin community vilket är trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Till er som säger att man kan plocka bort Metro:

Ni är felinformerade. Det man kan göra är att köra det klassiska gränssnittet som en "app" ovanpå Metro, vilket är rent trams och borde slöa ner systemet oerhört.

Nog du som är kraftigt felinformerad! Du såg kanske länken i andra posten, men om du inte klickade på den, så ser den ut så här!

Disable Metro in Windows 8

1. Open regedit by typing regedit at the Start screen.

2. Navigate to HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer

3. Modify the RPEnabled key to a “0” instead of the default “1”.

4. To return to the Metro UI, just change the value back to a “1”.

Och visst får man känslan att många dissar 8:an utan att ha testat. Det lyser igenom raderna här!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nog du som är kraftigt felinformerad! Du såg kanske länken i andra posten, men om du inte klickade på den, så ser den ut så här!

2. Navigate to HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer

Och visst får man känslan att många dissar 8:an utan att ha testat. Det lyser igenom raderna här!!

Jaha... Så det finns ingen vanlig funktion som gör att man kan lätt i gränsnittet stänga av metro utan måste hålla på med Regedit för att stänga av det.
Med andra ord är Metro mer eller mindre obligitariskt eller har jag fel?. Förnuvarande så att säga. Kan ju alltid hoppas på att de gör något åt det för Consumers senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Jaha... Så det finns ingen vanlig funktion som gör att man kan lätt i gränsnittet stänga av metro utan måste hålla på med Regedit för att stänga av det.
Med andra ord är Metro mer eller mindre obligitariskt eller har jag fel?. Förnuvarande så att säga. Kan ju alltid hoppas på att de gör något åt det för Consumers senare.

Detta var hur man kunde göra i deras developer preview och det representerar inte slutprodukt. Svårt att säga om man kommer kunna stänga av, men jag tycker Microsoft borde lägga till valet för att iallafall ha valmöjligheten. Tror faktiskt det hade varit tillräckligt för att ta bort de största klagomålen. Men det är iallafall ingen jäkla app i Metro vem sjutton som ni hittade på detta (och är det negativt och tråkigt så är det lätt att tro på).

Ett annat stort klagomål har ju varit Ribbon-interfacet i fönsterhanteraren. Detta är ju omgjort så man endast behöver se det när man använder ikonerna. På så sätt är det som vanligt för de flesta och de som behöver det (touch) kan ta fram det när de vill. Microsoft lyssnar alltså på användarna rätt ok ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

I pre-alpha versionen, nej.

Vad som gäller i Beta versionen är inte känt.

Permalänk

det enda dom gör är att öka systemkraven och lägga till onödigt krafs och säga det är snabbare .. windows 7 skulle i princip gå att boota från en elektrisk tandborste .. men man ser hur det blev i verkligheten sen ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Deveoper Preview var för släppt för att Developers skulle få en chans att lära sig att utveckla för metro, så varför i all värden skulle man vilja avaktivera metro?

Consumer-delen av Windows 8 är helt enkelt inte med i Developer Preview, vänta på Consumer Preview i slutet av månaden.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

det enda dom gör är att öka systemkraven

Jovisst, vilket är därför W8's systemkrav är lägre och dess resurs användning är lägre, för att inte nämna att samtliga tester av spel var bättre i W8, specielt när Bulldozer processorer användes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riktigninja:

det enda dom gör är att öka systemkraven och lägga till onödigt krafs och säga det är snabbare .. windows 7 skulle i princip gå att boota från en elektrisk tandborste .. men man ser hur det blev i verkligheten sen ..

Systemkraven är samma Vista -> 7 -> 8.

Perfekt att man köpte en dator när Vista släpptes, varje uppgradering av Windows har gjort min dator snabbare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo då, jag klickade på länken och läste. Det är bara det att när MS själva tidigare pratat om att inaktivera Metro så har det visat sig handla om att man kan köra det klassiska gränssnittet ovanpå, som en app. Det var det jag undrade över om de har ändrat eller om det fortfarande handlar om en app, det framgår inte av länken nämligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var det jag undrade över om de har ändrat eller om det fortfarande handlar om en app, det framgår inte av länken nämligen.

Något helt annat. Det du läste om var default mekanismen av 'Metro' delen med 'Aero' delen. En av de första Tiles på samtliga W8 icke-ARM installationer är en 'Desktop' tile som flippar över till Aero gränssnittet.

WinRT register inställningen deaktiverar totalt 'Metro' och alla dess komponenter, vilket gör att Aero är det enda som existerar. Det gör ochså att de aspekter av systemet som tidigare hanterades av Metro funktioner nu hanteras av de klassiska Aero som i W7. Med Metro avstängt går det inte att skilja på W7 och W8 bortsätt från de utseende ändringar som gjordes på själva Aero.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 8 kommer bli nya Vista. Massa nya funktioner som ingen har bett om eller behöver (UAC någon?) och alllt fokus på gränssnittet (Aero, någon?).

Ehhh marknaden och konsumenterna SKREK efter ett riktigt säkerhetssystem, problemet med den trasiga modellen från XP och tidigare OS var ju att den tillät alla applikationer som var elevated att göra vad som helst vart som helst.

"Problemen" med UAC uppstod för att UAC fungerade.

Aero är också en stor förbättring av fönsterhanteringen, oavsett om du kör classic style eller aero style.

Om du inte gillar Aero och inte gillar UAC så förutsätter jag att du sitter med Window XP, OS X eller Linux, då dessa funktioner är centrala även i Windows 7.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd

Jag köper inte alla halleluja körer! Tvätta er bakom öronen, allt är inte guld som glimmar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag köper inte alla halleluja körer! Tvätta er bakom öronen, allt är inte guld som glimmar..

Men allvarligt, vi i "hallelujakören" menar bara att det är infantilt att döma ett OS i pre-alphastadie utifrån det gränssnitt som utvecklats för pekplattor.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Ehhh marknaden och konsumenterna SKREK efter ett riktigt säkerhetssystem, problemet med den trasiga modellen från XP och tidigare OS var ju att den tillät alla applikationer som var elevated att göra vad som helst vart som helst.

"Problemen" med UAC uppstod för att UAC fungerade.

Aero är också en stor förbättring av fönsterhanteringen, oavsett om du kör classic style eller aero style.

Om du inte gillar Aero och inte gillar UAC så förutsätter jag att du sitter med Window XP, OS X eller Linux, då dessa funktioner är centrala även i Windows 7.

UAC kanske är bra för folk som klickar på allt som blinkar och på allvar tror att de är besäkare nummer 100 000 000 på en sida.

Sedan vet jag inte vad du menar med att AERO är centralt även i Windows 7. Det går utmärkt att stänga av.

XP ger jag inte mycket för. Krånglig hantering av drivrutiner och begränsade möjligheter med Group Policy när man har det i en domän. Däremot saknar jag den klassiska startmenyn och gillar inte alls breadcrumb-stilen på sökvägar, men det går att leva med, och inget av det gör att prestanda blir lidande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Något helt annat. Det du läste om var default mekanismen av 'Metro' delen med 'Aero' delen. En av de första Tiles på samtliga W8 icke-ARM installationer är en 'Desktop' tile som flippar över till Aero gränssnittet.

WinRT register inställningen deaktiverar totalt 'Metro' och alla dess komponenter, vilket gör att Aero är det enda som existerar. Det gör ochså att de aspekter av systemet som tidigare hanterades av Metro funktioner nu hanteras av de klassiska Aero som i W7. Med Metro avstängt går det inte att skilja på W7 och W8 bortsätt från de utseende ändringar som gjordes på själva Aero.
http://desmond.imageshack.us/Himg829/scaled.php?server=829&fi...

Du vet uppenbarligen en hel del. Vet du om det går att få det klassiska, icke GPU-accellererade GUI som man kan få i W7?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan börja med att säga jag vet inte mycket om Windows 8 direkt så, men det känns väldigt tätt inpå Windows 7 dock så kommer väll inte W8 förens 2013,men fortfarande får jag lite Windows Millennium/Vista Vibbar, inget jag kommer hoppa på i förts taget såvidare jag inte får mer information om dom viktigare aspekterna.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Jo precis, men vi får hoppas att de slänger in ett val när man installerar eller typ "first time guide" där man får välja om man vill köra med metro eller inte och ha det enkelt att ändra i kontrollpanelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _tekken_:

Jag kan börja med att säga jag vet inte mycket om Windows 8 direkt så, men det känns väldigt tätt inpå Windows 7 dock så kommer väll inte W8 förens 2013,men fortfarande får jag lite Windows Millennium/Vista Vibbar, inget jag kommer hoppa på i förts taget såvidare jag inte får mer information om dom viktigare aspekterna.

Du kan få mer info på den här bloggen: http://blogs.msdn.com/b/b8/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Nej, det har jag inte, därför jag ville veta mer. Pratar du bara om Metro nu, eller är det övriga OSet också på det viset, och sämre än Windows ME?

I stora drag så är generellt hela OSet sämre.
Det är bra att dom uppdaterat IE till version 10 och att dom lagt till stöd för virtualisering.
Men jag tycker Metro suger, och jag gillar inte ribbons.

Skrivet av 14ccKemiskt:

Tycker synd om alla som skaffar Windows 8 för ARM (WoA) när de upptäcker att inga av de gamla programmen kommer att fungera...

Dom som kör Windows på ARM kommer antagligen mest använda datorn för att surfa och använda web appar.
Inledelseviss kommer det finnas få applikationer för Windows på ARM, men på sikt blir de säkert så småningom lite fler.

Skrivet av Evil Peter:

Metro är inget jag bryr mig om för vi har vetat mycket länge att man fortfarande kan köra Aero.

Metro ligger ju ändå kvar. Så fort du trycker på startmenyn så kickas du tillbaka till jävla Metro.

Skrivet av Ignostic:

metro lockar inte alls och finns det inga andra större uppdateringar ser jag ingen som helst anledning till att fixa det

Det finns inbyggd Hyper-V virtualisering och Internet Explorer 10.

Skrivet av KplSteiner:

Betyder det att nästa version av IE10 kommer då med?

Satt just och tänkte på W8 häromdagen, när jag gick igenom alla onödiga program i W7 som jag aldrig använder. Skulle vara skönt om W8 kunde erbjuda en lista med program man kunde bocka av ifall man inte ville ha de installerade, när man installerade operativet. Som vanliga program gör, som exempelvis Nero där man kan välja att inte installera deras mediespelare. För att ta ett exempel.

Med tanke på att SSD-diskar är såpass dyra med så lite utrymme i jämförelse med mekaniska diskar, så vill man ju gärna slippa onödiga program man aldrig använder.

Ja, Windows 8 kommer med Internet Explorer 10.

Hade man fått välja, så hade installationsprocessen blivit mer komplicerad.
Iofs kanske inte det gör något, eftersom ingen ändå installerar, alla får det förinstallerat. Dessutom skulle dom kunna gömma den funktionaliteten bakom någon "Avancerat" knapp.
Windows 8 är ännu inte släppt, SSD kommer bli större och billigare framöver.

Skrivet av Kadjoopplo:

Sen kan jag inte hålla med dom som säger att windows 8 dummar ner människor och då tänker jag framförallt på Ribbon gränssnittet. Ska det inte vara enkelt att använda och navigera i menyer? Ska det inte gå snabbare att jobba?

Precis samma mentalitet av dom som rackar ner på Apple användare.

Man ska göra saker enklare, inte dummare.
Keep it simple, inte make it stupid.

Personligen tycker jag att ribbongränssnittet är förvirrande och omständigt.

Skrivet av Ozzed:

Windows 8 kommer bli nya Vista. Massa nya funktioner som ingen har bett om eller behöver (UAC någon?) och alllt fokus på gränssnittet (Aero, någon?).

Ja, Windows 8 kommer att bli nya Vista.
Men UAC är det bästa som Microsoft någonsin gjort (förrutom när de ditchade 9x och gick över till NT kärnan).
Implementationen UAC var inte så bra, men nu har den blivit bättre. Idén bakom UAC är essentiell, det är ett måste!
Även att Microsoft rustade upp display servern med Aero, DWM och WDDM var något som var nödvändigt för att modernisera operativ system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, Windows 8 kommer att bli nya Vista.
Men UAC är det bästa som Microsoft någonsin gjort (förrutom när de ditchade 9x och gick över till NT kärnan).
Implementationen UAC var inte så bra, men nu har den blivit bättre. Idén bakom UAC är essentiell, det är ett måste!
Även att Microsoft rustade upp display servern med Aero, DWM och WDDM var något som var nödvändigt för att modernisera operativ system.

UAC suger. SUDO i Linux är en bättre lösning, eller i alla fall något liknande, alltså att man ber om adminrättigheter när det behövs, istället för att en satans ruta skall hoppa upp så fort systemet gör något konstigt. En dator blir fullkomligt oavnändbar med UAC påslaget, i alla fall för mig, eftersom jag oftast vet vad jag sysslar med.

Visa signatur