Microsoft släpper Windows 8 Consumer Preview den 29 februari

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

UAC suger. SUDO i Linux är en bättre lösning, eller i alla fall något liknande, alltså att man ber om adminrättigheter när det behövs, istället för att en satans ruta skall hoppa upp så fort systemet gör något konstigt. En dator blir fullkomligt oavnändbar med UAC påslaget, i alla fall för mig, eftersom jag oftast vet vad jag sysslar med.

Märkligt att Windows har 90% av desktopmarknaden och Linux 1%, trots att SUDO är "bättre" än UAC. Tycker du inte?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag är inte så begeistrad över Windows 8 som jag var över Windows 7, då det sistnämnda fungerar såpass bra i dagsläget. Windows 8 känns lite som det svarta får Windows Vista var. Dock kommer jag nog prova Windows 8, men tror inte att det förligger en speciellt stor chans att jag migrerar till det.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det finns inbyggd Hyper-V virtualisering och Internet Explorer 10.

Känns föga troligt att man skulle börja använda internet explorer igen. Klarar mig med min nuvarande lösning för vitualisering och vill man så kan man ladda ner hyper-v separat om jag förstått det rätt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

UAC suger. SUDO i Linux är en bättre lösning, eller i alla fall något liknande, alltså att man ber om adminrättigheter när det behövs, istället för att en satans ruta skall hoppa upp så fort systemet gör något konstigt. En dator blir fullkomligt oavnändbar med UAC påslaget, i alla fall för mig, eftersom jag oftast vet vad jag sysslar med.

Fast du får tänka på målgruppen också. Den stora massan av folk som använder Windows behöver ett enkelt system för att de ska förstå det. Folk hade blivit galna om de var tvungen att högerklicka och säga kör som administratör hela tiden eller något liknande system för att be om administraötrsrättigheter. Det ska ju vara enkelt men inte bli som XP där alla var inloggade som admin alltid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Verkar som att Windows 8 på tablets kommer ha batteritid som räcker i veckor.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/09/building-window...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Märkligt att Windows har 90% av desktopmarknaden och Linux 1%, trots att SUDO är "bättre" än UAC. Tycker du inte?

Så för att windows är störst så är allt som windows har bäst och allt annat sämst?
Bra logik.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast du får tänka på målgruppen också. Den stora massan av folk som använder Windows behöver ett enkelt system för att de ska förstå det. Folk hade blivit galna om de var tvungen att högerklicka och säga kör som administratör hela tiden eller något liknande system för att be om administraötrsrättigheter. Det ska ju vara enkelt men inte bli som XP där alla var inloggade som admin alltid.

Menar du att det finns folk som gillar att få upp frågor i tid och otid?

Dessutom är det värdelöst i företagsmiljö. Jag ägnar minst en kvart om dagen åt att springa och tala om för folk att rutan inte betyder att folk har fått virus, men det är väl en smaksak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men vad är det här för nått? Jag förstår inte hur man ska kunna använda det här.
Sen är det flera som säger att Metro kan "stängas av". Jag har letat, men inte hittat en enda video där man demonstrerar Windows 8 på ett traditionellt sätt.

Det enda användningsområdet jag ser är om glinen som sitter och tävlar om flest vänner på FB, skickar konstiga ord till varandra eller dem uttråkade som kollar videoklipp etc.

Vadå maila bilder genom att svepa lite på skärmen, starta filmklipp genom att önska....varför vill man göra det? Känns oerhört begränsat och hör hemma hos dem med total avsaknad av nyfikenhet, tekniskt kunnande, kontrollbehov (!), logiskt tänkande etc.

Jag som verkligen ANVÄNDER mina datorer både i arbete och privat, hur ska Windows 8 kunna göra mitt användande effektivare?
Som exempel använder jag CAD/CAM, Photoshop, texteditor/programeringsmiljö, kopierar filer, excel (mycket), slösurfar (lite). Vad ger Windows 8 mig?
Sitter med XP 95% av tiden. Har Vista (moddad till XP) på bärbara och ungarna har Windows 7 på sina (som jag mekar lite med ibland).

Hittills tycker jag att Windows 8 passar bra på förskolor och dagis (eventuellt även på ålderdomshemmen), eftersom det skulle kunna vara ett bra sätt att inviga dem små barnen (åldringarna) i datoranvändande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Sudo-Principen har funnits långt före MS var dominerande, och att de är dominerande har inte med Sudo eller UAC att göra. De har varit duktiga på att förhandla sig till att Windows skall vara intrökat på majoriteten av färdigbyggda system som folk köper. Funktionellt är säkert OSX eller vad det heter bättre än både Windows och Linux, men de har ju gjort självmål genom att sälja sina datorer så dyrt att knappt någon har råd att köpa dem.

Allvarligt. Hur in i helvete kan du tro att marknadsandelarna har något överhuvud taget att göra med UAC eller SUDO?? Allt jag sa var att Sudo-principen är ett bättre system eftersom man slipper bli tillfrågad, man får fråga själv, om du fattar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Dessutom är det värdelöst i företagsmiljö. Jag ägnar minst en kvart om dagen åt att springa och tala om för folk att rutan inte betyder att folk har fått virus, men det är väl en smaksak.

Hur hade du velat ha det istället? Gömmer man det för mycket kommer ingen normal människa kunna använda datorn och gör man det för lättåtkomligt blir det ju i praktiken ingen skydd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

UAC sög som fan när det först kom i Vista och man inte ens kunde göra personliga inställningar (som att byta bakgrundsbild) utan att jävla UAC kom och störde.

Ideń bakom UAC är dock suverän även om implementationen till en början inte var det.
Men Microsoft har filat lite på UAC och nu är den mycket bättre. I Windows 7 (och säkert Vista SP2 också) så är ju UAC helt okej.

sudo är bättre, men det är för att sudo har ett 30 årigt försprång, sudo kom först ~1980.
Men hur smidigt sudo kan också ha att göra med PolicyKit konfigurationen.

Permalänk
Avstängd

Användarvänlighet och säkerhet är två motpoler. Du kan inte få båda. Tack vare UAC har antalet program som kräver adminrättigheter gått ner från 700 000 till 50 000. Det gör att Windows blir säkrare och alla tjänar på det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Känns föga troligt att man skulle börja använda internet explorer igen. Klarar mig med min nuvarande lösning för vitualisering och vill man så kan man ladda ner hyper-v separat om jag förstått det rätt

Sant, men det är iaf nyheter i 8.
IE suger och jag skulle inte använda det, men på senaste tid har det blivit grymt mycket bra (sedan IE8 har det blivit bättre), så förmodar att IE10 är ännu bättre än IE9.

Att IE10 kommer är superbra, för även om jag aldrig skulle använda det, så kommer det vara många som använder det, så att systemet kommer med en mer modern webläsare är jättebra så att sajter kan utnyttja nyare tekniker utan att oroa sig att så många använder gamla läsare som inte stödjer ny teknik.

Jag är inte säker, men tror att Hyper-V är integrerat så långt ner att man kan boota ett virtualiserat operativsystem direkt från boot istället för att boota Windows och sen virtualisera.

Så ja, Windows 8 suger men det finns iaf några få saker som är bra med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

UAC sög som fan när det först kom i Vista och man inte ens kunde göra personliga inställningar (som att byta bakgrundsbild) utan att jävla UAC kom och störde.

Ideń bakom UAC är dock suverän även om implementationen till en början inte var det.
Men Microsoft har filat lite på UAC och nu är den mycket bättre. I Windows 7 (och säkert Vista SP2 också) så är ju UAC helt okej.

sudo är bättre, men det är för att sudo har ett 30 årigt försprång, sudo kom först ~1980.

UAC är bättre i W7 eftersom man kan stänga av det, men har man det påslaget så beter det sig fortfarande som panicware.

Sedan kan jag förstå att Nissepelle Surfdata aldrig skulle greppa SuDo konceptet, men de greppar ju inte UAC heller. Folk tror att de fått virus för minsta lilla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur hade du velat ha det istället? Gömmer man det för mycket kommer ingen normal människa kunna använda datorn och gör man det för lättåtkomligt blir det ju i praktiken ingen skydd.

En Windowsimplementation av Sudo hade varit fint. Alltså att du själv ber om adminrättigheter och gör det du ska, och idlar du för länge efter det går det tillbaka till standard user.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

UAC är bättre i W7 eftersom man kan stänga av det, men har man det påslaget så beter det sig fortfarande som panicware.

Jag använder inte Windows så mycket då jag endast kör det på jobbet. Hemma kör jag Linux. Men på jobbet kör jag Windows med UAC på, och jag tycker inte det beter sig allt för paranoid, jag tycker det funkar rätt okej. Men föredrar Linux över Windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

En Windowsimplementation av Sudo hade varit fint. Alltså att du själv ber om adminrättigheter och gör det du ska, och idlar du för länge efter det går det tillbaka till standard user.

Ja visst hade det varit fint men hur löser man det rent praktiskt så att vem som helst förstår det? Det är ju där det börjar bli trassligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

I stora drag så är generellt hela OSet sämre.
Det är bra att dom uppdaterat IE till version 10 och att dom lagt till stöd för virtualisering.
Men jag tycker Metro suger, och jag gillar inte ribbons.

Så anledningen till att Windows 8 är lika dåligt som windows ME är för att Metro (som går att stänga av) och ribbons suger? "I stora drag så är generellt hela OSet sämre" är fortfarande ingen konkret kritik. Det är som att jag skulle säga "Nya Volvobilar är sämre än de gamla för att de generellt är sämre", det säger absolut ingenting.

Börjar misstänka att du trollar, prove me wrong.

Skrivet av Ozzed:

Sedan kan jag förstå att Nissepelle Surfdata aldrig skulle greppa SuDo konceptet, men de greppar ju inte UAC heller. Folk tror att de fått virus för minsta lilla.

Förstår inte riktigt vad du snackar om, kör med UAC igång och enda gångerna det ploppar upp är när jag installerar något/startar WinRar. Du vet att det har blivit miltal bättre sedan Vista?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Förstår inte riktigt vad du snackar om, kör med UAC igång och enda gångerna det ploppar upp är när jag installerar något/startar WinRar. Du vet att det har blivit miltal bättre sedan Vista?

Får du en UAC-prompt när du startar WinRAR? Det får inte jag, testa uppgradera WinRAR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Får du en UAC-prompt när du startar WinRAR? Det får inte jag, testa uppgradera WinRAR.

Sedär! Efter en update får jag ingen UAC-prompt för winrar längre. Tack!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du vet uppenbarligen en hel del. Vet du om det går att få det klassiska, icke GPU-accellererade GUI som man kan få i W7?

Vill minnas att det går att få. Tidlöst, stilrent och man tröttnar aldrig. Det jag saknar är en integrering med aero. Främst då "aero peek" på fönster och skrivbord. Fast jag tror ms har gett upp det.

Skrivet av rektor:

Jo i vista var det lite barnsjukdomar. Men iden som kommer från unix(?) är super. I XP var man tvungen att logga ut användaren och in med admin. Med UAC loggar admin in vid installationen, användaren störs inte mycket i arbetet om ett litet program behövs mitt i arbetet.

Jag ser med spänning fram mot att prova iaf. Developer gav blandade intryck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Så anledningen till att Windows 8 är lika dåligt som windows ME är för att Metro (som går att stänga av) och ribbons suger? "I stora drag så är generellt hela OSet sämre" är fortfarande ingen konkret kritik. Det är som att jag skulle säga "Nya Volvobilar är sämre än de gamla för att de generellt är sämre", det säger absolut ingenting.

Allt kändes helt hemskt.
Kan man bli av med Metro helt?
När man trycker på startmenyn/windowsknappen så kickas man tillbaka till det förjävliga Metro. Går det också att få bort så att man får vanlig startmeny?

Jag tycker att XP var användarvänligt. Tycker Vista, 7, 8 är mindre användarvänligt än Windows XP, Linux (Ubuntu, GNOME) och Mac OS X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Allt kändes helt hemskt.
Kan man bli av med Metro helt?
När man trycker på startmenyn/windowsknappen så kickas man tillbaka till det förjävliga Metro. Går det också att få bort så att man får vanlig startmeny?

Jag tycker att XP var användarvänligt. Tycker Vista, 7, 8 är mindre användarvänligt än Windows XP, Linux (Ubuntu, GNOME) och Mac OS X.

"Allt kändes helt hemskt." säger fortfarande ingenting. Något inlägg innan i denna tråd visade hur man tog bort Metro, man ändrade bara ett värde i registret så var det inaktiverat. Då bör man ju få en vanlig startmeny antar jag.

Återigen, varför tycker du XP är mer användarvänligt? Vad är det exakt som är fel?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Kan ju vara intressant att testa på, antagligen i en virtuell maskin, men är allergiskt mot metro så blir mest att testa om det går att slänga ut det, och självklart helst få tillbaka startknappen, men den går ju leva utan men med Metro går det inte att leva med.

Det är ut med Metro eller inget Windows 8 för min del.

EDIT: Exzu det låter ju toppen om man bara enkelt kan ändra registret för att bli av med sattyget

Du kan ju alltid köra Windows 7 i VM ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har ingen aning om hur du lyckas få det till att det är Windows det är fel på och inte totalt inkompetent personal i fallet du räknar upp.

Fast du borde väl ha gott om tid över på arbetet eftersom du skriver att Windows 7 är "fullkomligt oanvändbart" med UAC, vilket betyder att du ändå inte får något som helst arbete utfört. Något ska du väl göra när du arbetar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag har ingen aning om hur du lyckas få det till att det är Windows det är fel på och inte totalt inkompetent personal i fallet du räknar upp.

Fast du borde väl ha gott om tid över på arbetet eftersom du skriver att Windows 7 är "fullkomligt oanvändbart" med UAC, vilket betyder att du ändå inte får något som helst arbete utfört. Något ska du väl göra när du arbetar?

Jag har naturligtvis inte UAC påslaget själv. Som du säkert vet går fanskapet att inaktivera i Windows 7.

Seddan detta med "totalt inkompetent personal"... Mja.. Grejen är väl att folk sedan sisådär 15 år tillbaka är vana vid att saker och ting skall flyta på. Men med UAC så blir du abrupt avbruten i ditt arbete i tid och otid. Folk hatar popuprutor.

Tanken är inget fel med. Folk behöver skyddas från sig själva, men jag kan inte påstå att UAC är en smidig lösning på problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har naturligtvis inte UAC påslaget själv. Som du säkert vet går fanskapet att inaktivera i Windows 7.

Seddan detta med "totalt inkompetent personal"... Mja.. Grejen är väl att folk sedan sisådär 15 år tillbaka är vana vid att saker och ting skall flyta på. Men med UAC så blir du abrupt avbruten i ditt arbete i tid och otid. Folk hatar popuprutor.

Tanken är inget fel med. Folk behöver skyddas från sig själva, men jag kan inte påstå att UAC är en smidig lösning på problemet.

UAC avbryter dig enbart om tredjepartsprogram vill göra förändringar. Stänga av UAC är idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fakkjoo:

UAC avbryter dig enbart om tredjepartsprogram vill göra förändringar. Stänga av UAC är idioti.

Så du tycker att det är rimligt att när man själv vill ändra systemfiler, installera program, osv, så skall man få upp ett fönster som omöjliggör fortsatt arbete tills man vidtar åtgärd? Det är knappast "tredjepartsprogram". Om något skumt program skummar omkring upptäcker anti-virus/spyware-programmet det. Att inte ha sådanna program är idioti, men UAC kan man klara sig utan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om ni får stänga av det för företaget så finns det ju då ingen anledning att springa runt till folk mer än en enda gång. Att man kan stänga av det är inget nytt men företagen brukar ofta ha policies för vad man får göra med säkerhetsfunktioner.

Och ja, har man ett arbete som frekvent innebär att ändra systemfiler och installera program tillhör det grundläggande kompetens att förstå vad som händer när UAC poppar upp. Kan man inte det känns det oroväckande att låta en göra mer än att skriva i en ordbehandlare, excel eller dylikt arbete. Och den kommentaren syftar inte till hur smidigt UAC är utan till att det är så enkelt att förstå att man undrar vad övrigt man inte klarar av att begripa.

Permalänk
Medlem

Jag som precis vant mig vid win7 och win7 server :/

Skulle inte alls bli ledsen om dem drar ut på det här i 2 år. Det känns inte alls som det är marknaden (iaf inte i mina kretsar) som vill ha ett nytt windows - varken på jobbet eller privat. Det finns fortfarande massor hårdvara som inte har drivrutinstöd för win7 64bit eller som kom ut med det först för 6 månader sedan. Det känns mer som att dem bara vill trycka ut något för att typ öka deras position på pad- och mobilfronten. Det känns iaf påtvingat tycker jag.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7