Tips för er med Zalman CNPS-9900 MAX som vill göra fläktbyte

Permalänk
Medlem

Tips för er med Zalman CNPS-9900 MAX som vill göra fläktbyte

En liten mini guide hur man enkelt byter ut fläkten i en Zalman CNPS-9900 MAX med led ljus. Och kanske fläkten är trasig eller man vill helt enkelt bara bli av med LED ljuset.

Köp den fläkt ni vill ha. I mitt fall en PWM styrd Be Quiet fläkt. Ska vara 140mm.

Klipp bort själva fläkten från dess ram. Fläkt storleken i sig är ca 130mm.

Gör små hål där skruvarna sitter med nått vasst. Och skruva dit själva fläkten. Se nedre bild.

DONE!

Enekelt och till min förvåning. Även om fläkten är långsammare än original så kyler den bättre än Zalmans egna högljuda fläkt.

Vill ni ha nått bättre föklarat och kanske mer bilder så kan jag nog fixa det. Men detta är bara en mini guide.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

intressant tycker zalmans kylare både har en snygg design som borde ha en hög kylningspotential. men just fläkten har gjort att jag dragit mig från den

fler bilder skulle inte skada och sitter fläkten bra där? ser ut att hänga lite?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

intressant tycker zalmans kylare både har en snygg design som borde ha en hög kylningspotential. men just fläkten har gjort att jag dragit mig från den

fler bilder skulle inte skada och sitter fläkten bra där? ser ut att hänga lite?

Nä, sitter som berget. Orginal kylaren sitter så. Har nog lyckats "vrida" själva bläcket lite som fläkten sitter i, därför det ser så ut. Bara o lossa lite och vrida rätt med lite hand kraft.

Är otroligt nöjd med kylningen, ca 60 grader på 4.4Ghz. Och då är inte chassit det helt ultimata det sitter i. En bra kylare som är helt underskattad känns det som.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

en till sak, hur stor är originalfläkten? är den 130-140mm? för det finns ju massor med 9900-modeller, men de verkar har 120mm fläktar?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

en till sak, hur stor är originalfläkten? är den 130-140mm? för det finns ju massor med 9900-modeller, men de verkar har 120mm fläktar?

130mm är orginal fläkten. Och den jag har nu är samma. Så jag tror dom i princip har tagit en 140mm fläkt och tagit bort ramen på precis som jag.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x