Hur flyttar jag Windows till en SSD?

Permalänk
Medlem

Hur flyttar jag Windows till en SSD?

Hej!
Precis som rubriken säger så undrar jag hur jag ska gör för att flytta mitt Windows 7 som ligger på en vanlig hårddisk till min nya SSD.
Tack för snabba svar

Permalänk
Medlem

Allra enklast är väl att installera om W7 på den nya SSD'n

Permalänk
Medlem

Bästa är väll att göra en ny installation på SSDn. Men annars kan man använda kloningsprogram. Tyvärr vet jag inget bra :/

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipfz:

Hej!
Precis som rubriken säger så undrar jag hur jag ska gör för att flytta mitt Windows 7 som ligger på en vanlig hårddisk till min nya SSD.
Tack för snabba svar

Använd något kloningsverktyg, t.ex. Norton Ghost, eller CloneZilla

sätt i cd skivan med ghost programvaran
stäng av maskinen
koppla i SSD disken
starta datorn
välj
local - disk - disk
välj source (den gamla)
välj dest (ssd disken)
kör
låt den tugga, den säger till då det är klart
stäng av datorn då
koppla ur gamla disken
starta upp maskinen

välkommen till den nya världen med SSD

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Skulle rekommendera vanlig installation framför kloning.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Skulle rekommendera vanlig installation framför kloning.

Finns inga som helst fördelar med en vanlig installation.

Tar bara längre tid, mer jobb att installera om allt från grunden igen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Finns inga som helst fördelar med en vanlig installation.

Tar bara längre tid, mer jobb att installera om allt från grunden igen.

När jag har klonat så har bara massa problem med mitt OS uppstått, var dock ett tag sen jag testade. Har svårt att tro att det skulle vara mindre jobb, då den inte finns mycket som är enklare än att installera ett OS, men om det säger det så

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

När jag har klonat så har bara massa problem med mitt OS uppstått, var dock ett tag sen jag testade. Har svårt att tro att det skulle vara mindre jobb, då den inte finns mycket som är enklare än att installera ett OS, men om det säger det så

Inte haft några problem på alla cloningar jag gjort på diskar från mekaniska -mekaniska, mekaniska - ssd eller ssd-ssd på Windows maskiner, och då gör jag ett 10 tal / vecka i snitt.

Att installera upp ett OS är inte bara att installera så är det klart, det är mycket mer att göra.

* Installera program (virusskydd, redigeringsprogram (skriv, bild, video etc), mediaprogram, mm).
* Överföra inställningar / ställa in nyinstallerade operativsystemet igen.
* Överföra filer mm
* Installera alla drivrutiner etc

Att clona en disk tar allt ifrån 15 min upp mot ca 1 timme (beroende på vad du klonar ifrån för disk, mängden data etc som ska överföras)
Till skillnad från installera om operativet, och lägga in allt på nytt igen som tar många ggr mer tid.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Använd något kloningsverktyg, t.ex. Norton Ghost, eller CloneZilla

sätt i cd skivan med ghost programvaran
stäng av maskinen
koppla i SSD disken
starta datorn
välj
clone - disk - disk
välj source (den gamla)
välj dest (ssd disken)
kör
låt den tugga, den säger till då det är klart
stäng av datorn då
koppla ur gamla disken
starta upp maskinen

välkommen till den nya världen med SSD

Ska definitivt testas. Funkar det bra slipper man ju massa jobb.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Avstängd

Hur Norton Ghost fungerar kan du kolla i denna videon:

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna använda windows 7s inbyggda backup funktion?
Gör en backup på allt, installera om rent os och återkalla backup.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Borde man inte kunna använda windows 7s inbyggda backup funktion?
Gör en backup på allt, installera om rent os och återkalla backup.

Och förbruka mer tid än att bara sätta i nya disken, starta med ghost skivan och sen ghosta över?

Windows inbyggda backupverktyg tar vad mig veterligen inte med programmen du har installerat?

Vill man ha datorn med nya disken exakt lik så är en ghost enda alternativet.

Edit: lite mer info om Windows backup på: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/features...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Clonezilla eller t.ex. seagates egna klonverktyg funkar fint och är gratis. Det man kan tänka på är att kolla så alignment blir rätt på SSDn, frågan är hur det blir när man klonar?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och förbruka mer tid än att bara sätta i nya disken, starta med ghost skivan och sen ghosta över?

Windows inbyggda backupverktyg tar vad mig veterligen inte med programmen du har installerat?

Vill man ha datorn med nya disken exakt lik så är en ghost enda alternativet.

Edit: lite mer info om Windows backup på: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/features...

Alltså, jag tror inte det är någon höjdare att köra en kloning när det är från hdd till ssd.
Tror många problem kommer uppstå samt att man måste byta från ide till ahci i registret etc etc
Tror på onödigt merjobb som kommer äta upp tiden du eventuellt kan spara med ghostning.

EDIT:
Sen som nämns om alignment på ssd också, någon ide hur det blir där med ghostning?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Clonezilla eller t.ex. seagates egna klonverktyg funkar fint och är gratis. Det man kan tänka på är att kolla så alignment blir rätt på SSDn, frågan är hur det blir när man klonar?

Kör själv med Norton Ghost, då det kan clona utan att ta med hela utrymmet, t.ex.

Är source disken 500 GB men du har fyllt den med 70 GB data, så tar Norton Ghost bara det, clonar du med CloneZilla så måste disken du clonar till vara lika stor (eller större) än källdisken.

Med CloneZilla får du isf gå in och ändra partitions storleken på C före du clonar, så den är mindre än vad SSD disken du ska clona till är, annars tar det stopp.

Rekommenderar därför Norton Ghost.

Annars om din disk har medföljande clonings verktyg så använd dem.

Skrivet av RainesX:

Alltså, jag tror inte det är någon höjdare att köra en kloning när det är från hdd till ssd.
Tror många problem kommer uppstå samt att man måste byta från ide till ahci i registret etc etc
Tror på onödigt merjobb som kommer äta upp tiden du eventuellt kan spara med ghostning.

EDIT:
Sen som nämns om alignment på ssd också, någon ide hur det blir där med ghostning?

Alldrig varit med om några problem med cloning, oavsett om det varit mekanisk - mekanisk, mekanisk - ssd, eller ssd - ssd
En ghostning tar normalt sätt från ca 15 min upp mot 60 minuter, beroende på vad det är för disk du ghostar ifrån (2,5"/3,5" 5400rpm 7200 rpm, cache etc, vad du har för sata portar i datorn mm)

Man behöver inte gå in och ändra något i registret.
Bara lägga i skivan med ghost programvaran, stänga av, koppla in ssd disken, boota från skivan, välja local - disk to disk, vällja source disk/dest disk .
Trycka okej, vänta, stänga av, ta ut gamla disken, starta upp i nya världen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kör själv med Norton Ghost, då det kan clona utan att ta med hela utrymmet, t.ex.

Är source disken 500 GB men du har fyllt den med 70 GB data, så tar Norton Ghost bara det, clonar du med CloneZilla så måste disken du clonar till vara lika stor (eller större) än källdisken.

Med CloneZilla får du isf gå in och ändra partitions storleken på C före du clonar, så den är mindre än vad SSD disken du ska clona till är, annars tar det stopp.

Rekommenderar därför Norton Ghost.

Annars om din disk har medföljande clonings verktyg så använd dem.

Windows inbyggda funkar utmärkt då den gör en spegling av hela systemet med program filer och settings
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Back-up-your-prog...

Hade helt klart kört på det i stället då man får fördelarna av en ren installation samtidigt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Windows inbyggda funkar utmärkt då den gör en spegling av hela systemet med program filer och settings
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Back-up-your-prog...

Hade helt klart kört på det i stället då man får fördelarna av en ren installation samtidigt.

Vilka fördelar? Att behöva göra om allt igen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Windows inbyggda funkar utmärkt då den gör en spegling av hela systemet med program filer och settings
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Back-up-your-prog...

Hade helt klart kört på det i stället då man får fördelarna av en ren installation samtidigt.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilka fördelar? Att behöva göra om allt igen?

Varför krångla till det, och inte ta den enkla, snabba smidiga vägen?
Cloning är det bästa man kan köra om man vill ha över systemet snabbt och enkelt, utan massa pillande/konfiguerande.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilka fördelar? Att behöva göra om allt igen?

Jag finner det vara smidigare att installera om än att ghosta.
Datorn får mindre skit i sig rent register, fräsh mbr. Kan vara placebo men jag tycker den känns rappare efter ren ominstallation.

Normalt så installerar jag om burken efter typ 18 månader eller så fort jag får en anledning som typ byta osdisk.

Sen tar det inte lång tid att installera om och sen återkalla en spegling av systemet i windows backup.
Tar kanske 30min eller så.
Kör du en ghostning så kanske det tar 20 min om du inte speglar över från disk till disk.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Jag finner det vara smidigare att installera om än att ghosta.
Datorn får mindre skit i sig rent register, fräsh mbr. Kan vara placebo men jag tycker den känns rappare efter ren ominstallation.

Normalt så installerar jag om burken efter typ 18 månader eller så fort jag får en anledning som typ byta osdisk.

Så du lägger hellre minst 10 ggr längre tid på att installera om från grunden än att ghosta och vara "back in business" på knappt en timma?

För inga fördelar?

Räkna på hur lång tid det tar att installera om windows, lägga in alla program (skriv, video/bildredigering, antivirus, mfl), hitta alla drivrutiner, installera skrivare, och övriga programvaror som krävs, konfigurera upp nätverket mm.
Det drar iväg i timmar, man får räkna med att det tar 10 ggr längre tidat köra om från grunden än att clona disken.

Man vinner inget på att installera om från grunden, bara förlorar tid och för extra arbete.

Att byta till en SSD från en mekanisk disk ger hela datorn ett helt lyft, även om den windows installation/program etc du clonade var 3 år gammal, eller 2 månader gammal. märks ingen skillnad mot att clona och installera upp från grunden. (om det skulle vara någon skillnad så är den minimal och inte märkbar för datorupplevelsen)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Om du väljer att klona disken så dubbelkolla att partitionen är alignad för SSD:n.

http://www.sevenforums.com/tutorials/113967-ssd-alignment.htm...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HMB:

Om du väljer att klona disken så dubbelkolla att partitionen är alignad för SSD:n.

http://www.sevenforums.com/tutorials/113967-ssd-alignment.htm...

Behövs egentligen inte kollas, aldrig kollat, och aldrig heller varit några problem med det.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Två envisa sidor, ni har båda rätt men om man är noggrann när man klonar så får man inga nackdelar, bara fördelar.

Här är en bra guide för att slippa klona fel alignment, fragmentering och dålig MBR.

http://www.howtogeek.com/97242/how-to-migrate-windows-7-to-a-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Behövs egentligen inte kollas, alldrig kollat, och alldrig heller varit några problem med det.

Ahh ok, jag litar blint på det du säger. Not.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt att jag hoppar in så här i tråden, men min fråga är inte OT, så jag tar mig friheten...
Har någon testat Intels cloning SW, "Intel® Data Migration Software"?

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeClerck:

Ber om ursäkt att jag hoppar in så här i tråden, men min fråga är inte OT, så jag tar mig friheten...
Har någon testat Intels cloning SW, "Intel® Data Migration Software"?

Jag har använt acronis för länge sedan, den där versionen fungerar bara med Intel SSD som mål. Men ja den sköter alignment automatiskt och anses av de flesta vara ett bättre alternativ än Norton Ghost.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Jag har använt acronis för länge sedan, den där versionen fungerar bara med Intel SSD som mål. Men ja den sköter alignment automatiskt och anses av de flesta vara ett bättre alternativ än Norton Ghost.

Precis som Norton Ghost gör, snabbt och effektivt.

Gör som sagt ett 10 tal cloningar i veckan, har alldrig haft några problem med Norton Ghost.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Precis som Norton Ghost gör, snabbt och effektivt.

Gör som sagt ett 10 tal cloningar i veckan, har alldrig haft några problem med Norton Ghost.

Du ger verkligen inte sken av att förstå vad en ickealignad SSD innebär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HMB:

Du ger verkligen inte sken av att förstå vad en ickealignad SSD innebär.

Det är inget problem, då det är rätt från början. aldrig varit med om att det har varit ett problem.

Och om inte den clonade ssd disken funkar som det ska, så är det bara köra på den mekaniska tills man löst eventuella problem. (vilka är extremt få i antalet)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HMB:

Du ger verkligen inte sken av att förstå vad en ickealignad SSD innebär.

Norton Ghost gör också automatiskt korrekt alignment.