Hårddisk till en gammal Ferrari

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

Hårddisk till en gammal Ferrari

Mitt ex har en gammal bärbar Ferrari 3000SG med kraschad hårddisk. Nu är frågan, kan man köpa nya hårddiskar som passar denna bärbara dator från 2004? Är det bara att inhandla en 2,5 tums IDE ATA-100? Eftersom den gamla var på 4200rpm så kanske det blir mer speed med 5400rpm. Kommer det att vara kompatibelt? Jag vet att min fråga är löjlig här men jag har ingen erfarenhet av bärbara datorer. På stationära har jag utan problem bytt SATA, IDE utan problem med modernare hd. Hur som helst har jag en länk till instruktionsmanualen för Acer Ferrari 3000. Jag blev inte klokare efter att ha tittat där.

http://www.scribd.com/doc/46261173/Service-Manual-Acer-Ferrar...

Bärbara [Dell Inspiron 14z (5423) Ultrabook]
Jobbets [nåt mög från Toshiba]
Stationära [Fractal Design R4] [Intel 3570K] [Be Quiet Straight Power 580W]
Övrigt [Sennheiser HD598] [Sennheiser PC 360 G4ME] [Sennheiser Momentum] [Iphone 4 32Gb] [Iphone 5c 16Gb]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Brukar oftast sitta en lucka på undersidan där man byter hårddisk. Som du säger är det (troligen) en ATA-disk du ska ha. Själv köpte jag denna till en äldre bärbar dator, fick den dock för ca 700 då: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=WD2500BEVE

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

Jo glömde skriva att jag redan har tagit ut hårddisken och placerat den i en antistatpåse. När hårddisken var installerad så hördes det klickljud och man kunde inte komma in i Windows. Det jag undrade var om man kan köpa en modern och större hårddisk till en gammal bärbar dator så länge det är samma anslutning. Jag vet att det inte är fallet med att ex uppgradera min dator i sign till en cpu med QX9650 kärna. Så det bövs ingen BIOS-uppdatering?

Tack på förhand.

Bärbara [Dell Inspiron 14z (5423) Ultrabook]
Jobbets [nåt mög från Toshiba]
Stationära [Fractal Design R4] [Intel 3570K] [Be Quiet Straight Power 580W]
Övrigt [Sennheiser HD598] [Sennheiser PC 360 G4ME] [Sennheiser Momentum] [Iphone 4 32Gb] [Iphone 5c 16Gb]