Permalänk

Hårddisk-mod, gummiband? Tips?

Hej, Har byggt en ny dator som överklockad och kyld knappt låter något alls, utom dessa j*vla vibrationer från hårddiskarna som får hela chassit (fractal design define r3) att resonera.

Har läst att det är vanligt av folk att hänga upp hårddiskarna med band, det jag undrar är hur man går tillväga utan att göra det allt för ghetto? Hur har ni gjort? Vet ni några bra tutorials på nätet?

Peas,
Smotpoker

Permalänk
Avstängd

Gummiband av typen "grövre gummisnoddar" är inte att rekommendera. De torkar nämligen ut på kort tid i den relativt torra och varma miljön, blir spröda och kladdiga, varpå hårddisken kan lossna och gummit lämnar kladdiga märken.

Jag har med fördel använt buntband modell större av nylon, eller häftmassa(!) av bättre kvalité (typ högtemperaturmassa). Bygglim som PT200 eller sillikon kan också fungera bra.

Jag vet inte hur det är med resårband av elastan, men något säger mig att det borde fungera bättre än gummisnoddar/gummiband. Resårband går att köpa i närmaste tygaffär/sy-tillbehörsaffär (visst är det för övrigt intressant vilka konstiga specialbutiker som datornördar otippat ibland besöker?).

Rosa (antistatisk) bubbelplast kan användas som underlag, eftersom den är antistatisk men inte konduktiv (till skillnad från den gråa mattan/skummet). Tänk dock på att det inte bara isolerar ljud, utan även värme. Om hårddisken är helt insvept kan den gå varm. Bättre är att göra små, små "bussningar" av bubbelplasten (rosa, återigen, använd inte vanlig transparent - den är inte antistatisk och kan orsaka ESD-problem).

Jag - som för övrigt inte är speciellt rädd för höga hårddisktemperaturer - har rentav stackat hårddiskar rakt på varandra med ett slags dubbelhäftande tejp emellan. På så vis får jag utan vidare plats med 6 diskar + 1 SSD i ett relativt litet chassi. Hårddiskar mår naturligtvis inte bra av övertemperaturer, men gränsen tenderar att gå högre upp än vad man kanske föreställer sig. För låga temperaturer kan rentav vara värre - något som google undersökte noggrant. Jag har för mig att 45-55 grader är optimal (inte max) arbetstemperatur för en hårddisk.

Hehe, är det en slump att jag råkar läsa din nick som "Potsmoker"? Anagram?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Som smotpoker så kan du säkert komma på bra sätt att hänga upp diskarna

Gammal cykelslang funkar fint (gå till närmsta cykelbutik/verkstad och fråga efter gamla slangar).

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=19147

Jag gjorde det i mitt gamla Antec 902 och jag köpte såna här vita tunna resårband och det gick bra (jag drog flera varv, kanske 4-5 varv).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Resårband (som man syr in i kläder) är smidiga att använda. Bör finnas i matvaruaffärer.