Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2010

XBMC är otroligt segt

Byggde nyligen ihop en HTPC som jag kör XBMC på. Problemet är att det är otroligt segt. Det tar upp till en sekund att ens flytta muspekaren.

Jag kör XBMC via ett 8gb sandisk USB-minne. HTPC är byggd runt en amd e-350. Kan nämnas att när jag kör ubuntu via ett usb-minne så flyter det på bra.

Vad skall man göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Låter konstigt, kör en E-350 med XBMC eden på och den flyter på väldigt bra, snabb som attan i menyer m.m.
Med tanke på att det ju verkar fungera under ubuntu så låter det ju som ett drivrutins problem.
Och mer specifikt grafikkortets drivrutiner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Svensktiger:

Låter konstigt, kör en E-350 med XBMC eden på och den flyter på väldigt bra, snabb som attan i menyer m.m.
Med tanke på att det ju verkar fungera under ubuntu så låter det ju som ett drivrutins problem.
Och mer specifikt grafikkortets drivrutiner

Kör med inbyggd grafik, räcker inte det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Hur går det när du ska spela upp filmer?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av erlend:

Kör med inbyggd grafik, räcker inte det?

Jo det gör det. Har du installerat grafikdrivrutinerna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrköping
Registrerad
Sep 2003

Ta en titt på www.openelec.tv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Har för mig att jag hade samma problem på min HTPC. Du får nog skaffa FGLRX drivrutinerna.

Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Swedish Berserk:

Har för mig att jag hade samma problem på min HTPC. Du får nog skaffa FGLRX drivrutinerna.

Skrivet av Shimonu:

Jo det gör det. Har du installerat grafikdrivrutinerna?

Har inte installerat något förutom XMBC. Borde inte drivrutiner vara intallerade från början? Kollar jag på AMD hemsida så hittar jag inga drivrutiner, hjälp? Var hittar man FGLRX drivrutiner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2003

Testa att gå in i System -> Settings -> System -> Video output och bocka ur "Use a fullscreen window rather than true fullscreen". Detta gav mig ett myyyycket bättre flyt i GUIt med HTPCn i sign.

WS: AMD Ryzen 1700 | 16GB Corsair LPX 3733 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung 840 Pro 256GB | Dan Cases A4-SFX
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 128GB SSD
HTPC: Intel i3 2120T | 2x4gb DDR3 |