Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Förslag på program?

Hejsan. Nu har jag en dator här som inte riktigt vill som jag vill :). Den bara slocknar, hänger sig och tappar filsystemet på min C disk.
Byter jag SATA kabeln så hittar datorn disken igen men jag måste göre någon systemcheck och allt fungerar igen 1-2 veckor.
Nvidia drivrutinerna slutar fungera vid lite större belastning och kan krasha flera gånger om.
Det nyaste i datorn är Corsair H80. samt en Corsair Force 3 Series - 120 GB - SSD (min nuvarande systemdisk).
jag undrar då om det finns något lämpligt program för att testa och finna fel med.
Då jag inte kan minnas att jag haft såna här problem innan så litar jag inte på min SSD.
Windsows 7 ultimate 64bit
vill alltså testa följande.
Hårddiskarna
Grafikkort GTX 295
CPU i7 920 @ 2,67
Minnen Corsair 6GB 2000mhz 8-8-8-24 @ 1333 9-9-9-24 (moderkortet låter mig inte köra det snabbare än 1600)
moderkort Gigabyte GA-EX58-UD5 Ultra Durable 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Processorn kan du belasta med prime95. Det finns ett test som även kör minnena.

Hårddisken kan du testa med tillverkarens program eller hdtune (fliken error scan). Crystaldiskinfo läser av smart-värden, vilket är information som loggas under drift. Så som fel, driftid och uppstarter.

Ditt grafikkort kan testas med furmark. Observera att moderna kort inte kan det eftersom de har en spärr. Under testet får du själv se om drivrutinen/datorn krashar eller om du får artefakter/grafikfel. På moderna grafikkort rekommenderas därför 3dmark.

Memtest86+ är ett program som du bränner ut/installerar på bootbart usb-minne. Sedan bootar du programmet och det kollar sedan minnet genom att skriva och läsa. Testet är (mycket) bättre än prime95 för minnena.