Apples börsvärde högre än Sveriges BNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Du kanske inte vet detta men Samsung får väldigt mycket pengar av Apple för att just tillverka en del saker för dom. Apple är väldigt viktiga för Samsung.

Skulle inte förvåna mig det minsta om Apple har en klausul som säger att Samsung inte får ta fram en vara som är likvärdig Apples efter 1 år, (hårdvaruteknisk).

Jo jag känner till det och då tycker man ju att Samsung borde vara de som har top of the line hårdvaran men ändå kan Apple släppa saker som inte många andra(inte ens Samsung) har fått ut på marknaden.

Dock är det väll så att panelerna nu kommer köpas av sharp istället, om de köper annan hårdvara från Samsung fortfarande har jag ingen aning om.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det folk inte verkar förstå är att apple tjänar sina pengar på idioter som inte kan datorer/annan elekronik, de gör sina saker anpassade efter hårdvaran och gör det så enkelt som möjligt för användaren.

Och då 90% av världsbefolkningen inte kan med datorer så tjänar de extema pengar på detta.

Det är bara att kolla på MS, hur de anpassar sina system, kolla på WP 7.5, hur enkelt är inte det nu? Samma sak med Windows 8, de gör allt för att göra det så enkelt som möjligt, så att farmor klarar av att sitta vid datorn. Detta för att alla ska kunna använda deras produkter och de ska tjäna mer pengar på det.

Jag tycker själv att det är skönt att de anpassar alla system för att "vanligt" folk ska kunna använda det, för då slipper jag hålla på o hjälpa alla nära och kära med sina problem... Men snart kommer det bli så att du inte kan ändra ett skit själv i datorn och då sitter man där...

Haha, den klassiska idiotin. De anpassar inte för idioter som inte kan något om datorer, har du inte märkt hur många entusiaster som utöver sina egna projekt använder Macar? OSX är ett unix-system, och precis lika avancerat som vilket annat sådant som helst om man bara är insatt nog. Sen att Apple är så jävla bra att de har gjort ett overlay OCKSÅ som vem som helst kan lära sig är ju inget mindre än revolutionerande.

Jag menar, hör efter hur många DJs som använder Windows eller Linux, inget av de skräpsystemen hanterar ljuddrivrutiner och höghastighetsinterface i närheten lika bra.

Skrivet av Dallebull:

Detta gör mig minst sagt illamående.
Har vuxit upp med denna skit i huset och styvfarsan är en gedigen anhängare, ett beroende som började med en Macintosh classic, och har därefter rullat på med: Powermac, Imac-98, G4, Powerbook, G5 och Nya Imac
Han håller sig dock bara till Datorerna än så länge, då han inte behöver en smartphone (säger han).

Har dock aldrig gillat skiten, såfort jag fick min första egna dator och såg hur överlägset win 95 var mot MacOs o ju mer folk som hoppar på tåget desto mer anti blir jag mot det.

Värt att nämna är att han fått konstiga hårdvarufel på dem, usb och firewireportar har dött, de slutar vakna ur viloläge och andra konstiga fel, som jag inte fått på mina maskiner, som i regel rullat på tills de pensionerats.
Sen hör man att produkterna är "felfria" av dess fans.

Har man som system att lura på kunderna minst en ny svindyr produkt per år så uppdagas säkert
inte så många av dessa fall, så illusionen av att ex. en iphone aldrig dör uppstår ganska snabbt.
För man kan ju ligga max en version efter innan man börjar tro att man missar något, och uppdaterar och får en liiiiite snabbare produkt som helt plötsligt känns skitbra för att man pyntar så mycket för den.
Placebo-effekten kallas det och är väl dokumenterad för den som är intresserad.

Offtopic som tusan men jag går igång på detta, more or less.
För jag förstår helt inte grejjen, som ni ser så har jag direkt ingen erfarenhet med apple och jag har klämt på polares flashiga lurar, men har ärligt talat aldrig blivit imponerad, visst är iOS snabbt, vilket det bör vara då Apple skriver egen kod för sin hårdvara, en lyx som samtliga Androidlurar saknar, och då är det ganska naturligt att den är bättre optimerad.

Stackars kineser säger jag bara, är det några som lider av Apple är det dom....... Här behöver jag nog inte länka till artiklar om skyddsnät kring byggnader va?

Ja för det är ju verkligen Apple som äger Foxconn. Du kan nog slänga iväg mer eller mindre alla elektroniska produkter du äger. Har hittills inte hittat en processorsockel som inte gjorts av Foxconn, exempelvis. Hårdvaran i både Sonys, Nokias och Samsungs telefoner tillverkas också av Foxconn.

Skrivet av Meisam:

Jag tycker det passar bättre på IBM.

Som gjorde sin "PC" först långt efter att Apple släppte sin första dator som de bara RÅKADE kalla Personal Computer, en dator som de nobbade för att "vanligt folk behöver väl ändå inte datorer?"

Hade inte Apple I släppts hade vi inte haft någon PC idag.

Permalänk
Skrivet av Flostyle:

Alla som tycker om Apple och funderar på att köpa Apple-produkter bör ta sig en tankeställare: http://www.nytimes.com/2012/01/26/business/ieconomy-apples-ip...

Haha någon är avundsjuk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Självklart väcker detta mycket hat hos alla Android användare

Jag sitter här och kokar av ilska. När jag ätit färdigt min lunch och surfat färdigt på min Android ska jag gå ut och välta några bilar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Zakalwe:

Snacka om bubbla. Kommer inte bli roligt när den spricker.

tur att dom har skyddsnät:

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haribolåda:

Haha, den klassiska idiotin. De anpassar inte för idioter som inte kan något om datorer, har du inte märkt hur många entusiaster som utöver sina egna projekt använder Macar? OSX är ett unix-system, och precis lika avancerat som vilket annat sådant som helst om man bara är insatt nog. Sen att Apple är så jävla bra att de har gjort ett overlay OCKSÅ som vem som helst kan lära sig är ju inget mindre än revolutionerande.

Jag menar, hör efter hur många DJs som använder Windows eller Linux, inget av de skräpsystemen hanterar ljuddrivrutiner och höghastighetsinterface i närheten lika bra.

Ja för det är ju verkligen Apple som äger Foxconn. Du kan nog slänga iväg mer eller mindre alla elektroniska produkter du äger. Har hittills inte hittat en processorsockel som inte gjorts av Foxconn, exempelvis. Hårdvaran i både Sonys, Nokias och Samsungs telefoner tillverkas också av Foxconn.

Som gjorde sin "PC" först långt efter att Apple släppte sin första dator som de bara RÅKADE kalla Personal Computer, en dator som de nobbade för att "vanligt folk behöver väl ändå inte datorer?"

Hade inte Apple I släppts hade vi inte haft någon PC idag.

Du vet ju inte vad du snackar om. För det första, står du med huvudet nere i en laptop på ett dansgolv har du gjort fel från första början. Men visst, äpplet lyser ju coolt i mörkret. Laptop djs är i regel de sämsta man kan hitta, så varför skulle man vilja fråga dem någonting?
Rent produktionsmässigt så är dock Apple poppis, mest för att det mest är folk som inte vill använda en dator men måste, då passar en Mac bra.
Min PC + Motu generar en latency på 3,6 ms utan artefakter. Bra mycket mindre än polarens svindyra mac orkar med, detta med ett dyrare Apogee AI. :S

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jag sitter här och kokar av ilska. När jag ätit färdigt min lunch och surfat färdigt på min Android ska jag gå ut och välta några bilar.

Så ja, så ja räka till tio kära du.

Ja fy fan att man kan lura till sig så mycket pengar på så pass dålig hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Apple kommer att revolutionera tv-apparaterna i höst. Bara för 1499 dollar

Bubblan kommer aldrig att spricka, fanatikerna bara växer i antal. It's like an uncurable disease

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haribolåda:

Jag menar, hör efter hur många DJs som använder Windows eller Linux, inget av de skräpsystemen hanterar ljuddrivrutiner och höghastighetsinterface i närheten lika bra.

Haha? Varför spottar du ur dig massa nonsens som du inte vet någonting om? Så du påstår att digitala USB-överföringen av Ljud är mycket mycket bättre från en Mac jämfört med valfritt moderkort? humor. (finns det ens DJ's som använder analog 3,5mm utgång?...)

Apple är poppis då ett av de mest använda mjukvarorna för produktion endast finns till Mac.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Mycket pengar blir det. Och många åsikter för och emot Appleprodukter. Ingen kan väl hävda att de gör dåliga produkter, hur skulle de då kunna sälja alla iOS-enheter utan att få tillbaka varenda en? Finns det bättre produkter? Ja, förmodligen! Finns det billigare produkter? Ja, tveklöst! Men det handlar inte om det. Samhället har skapat individer som köper segmenterade produkter som är skapade av marknadsanalytiker. Det finns något för alla, från billigaste till dyraste. Apple är idag bäst på att sälja massor med grejer som många vill ha, till ett pris som de uppenbarligen har råd med, och de tjänar stora pengar på det. Marknadsekonomi deluxe.

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Haha? Varför spottar du ur dig massa nonsens som du inte vet någonting om? Så du påstår att digitala USB-överföringen av Ljud är mycket mycket bättre från en Mac jämfört med valfritt moderkort? humor. (finns det ens DJ's som använder analog 3,5mm utgång?...)

Apple är poppis då ett av de mest använda mjukvarorna för produktion endast finns till Mac.

Ahahaha, varför skulle en riktig DJ använda USB?

Hört talas om firewire? Vet du vad latency är för något, och varför USB är jävulens verk i den avseendet?

Permalänk
Medlem

Om man ska jämföra ett lands BNP med ett företag, borde man inte jämföra med årsomsättningen i så fall? Börsvärdet bör ju någorlunda spegla nuvärdet av förväntade framtida vinster, och någon sådan siffra är ju svår att få fram när det gäller Konungariket Sverige.

Permalänk
Skrivet av mrfisse:

Du vet ju inte vad du snackar om. För det första, står du med huvudet nere i en laptop på ett dansgolv har du gjort fel från första början. Men visst, äpplet lyser ju coolt i mörkret. Laptop djs är i regel de sämsta man kan hitta, så varför skulle man vilja fråga dem någonting?
Rent produktionsmässigt så är dock Apple poppis, mest för att det mest är folk som inte vill använda en dator men måste, då passar en Mac bra.
Min PC + Motu generar en latency på 3,6 ms utan artefakter. Bra mycket mindre än polarens svindyra mac orkar med, detta med ett dyrare Apogee AI. :S

Vad gör en DJ ett dansgolv? Och har du hört talas om externa skärmar?

Men visst, om man DJar Abba-klassiker har du kanske rätt!

Permalänk
Medlem

Har inte direkt valt någon sida, är rätt neutral.
Men om man inte har något bättre att skriva än att "de lever på att folk är dumma i huvudet" så har man inte tänkt efter varken en eller två gånger innan man fyrar av sin kommentar.
Förstår ni hur oändligt många konsumenter som borde ha ett smärre mentalt handikapp för att det ens skulle gå ihop?

Man kan knappast säga emot när någon påstår att man kan få "samma komponenter" för en billigare peng om man inte köper Apples produkter. Men det betyder inte att man är idiot för att man vill ha något som är lite snyggare och tyvärr har fått en dum hipster-hype.

I princip alla här har väl valt en dyr gamingmus från Logitech eller Steelseries som ser ut som en blandning mellan ett rymdskepp och en transformer, med blinkande lampor och allt sånt smäck. Fy fan vilka idioter ni är, helt jävla tappade. Finns möss för 1/3 det priset med samma DPI!
Hade det varit så överdrivet jobbigt att kanske tänka er för?

Jag trivs med de få produkter jag köpt från Apple, synd att min 3G S inte orkar dra Skype i mer än någon timmes snackande. Har inte tyckt att jag behöver varken laptop eller stationär från dem, gillar att kunna bygga min egendator och slänga in Windows på den.

Både kul och läskigt att de är värderade så högt, sen sitter de förmodligen inne på lite cash som inte alla har fått se heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Riktigt förbaskat kul att börja dagen med att läsa alla inlägg.
Slutar aldrig förvånas över alla dumma kommentarer, från båda sidor såklart, som det alltid är.

Jag tycker det är en trevlig nyhet.
Man kan säga vad som helst, men Apples framgångar, deras driv med att få in ny teknik på marknaden har fått konkurrenterna att haka på, ingen tvekan om den saken.

Som många kommer störa sig på så har jag i min signatur flera Apple produkter, jepp ni ser rätt.
Men kolla även under den, så ser ni att jag har Windows med, kan även tillägga att jag hade en HTC innan jag införskaffade min iPhone 4.
Så snälla, kalla mig inte fanboy, jag är rätt neutral när det gäller att välja sida

OnT:
Trevligt, börjar bli en del slantar nu.
Jag tror inte på allt det här med "bubblan spricker" pratet ... That's me

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haribolåda:

Ahahaha, varför skulle en riktig DJ använda USB?

Hört talas om firewire? Vet du vad latency är för något, och varför USB är jävulens verk i den avseendet?

Fortfarande inte datorns ljudkort så det spelar ingen som helst roll?

Tar tillbaka mitt något aggressiva inlägg men anser fortfarande att jag har rätt

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Om man ska jämföra ett lands BNP med ett företag, borde man inte jämföra med årsomsättningen i så fall? Börsvärdet bör ju någorlunda spegla nuvärdet av förväntade framtida vinster, och någon sådan siffra är ju svår att få fram när det gäller Konungariket Sverige.

Ja, det är nog bättre. Men samtidigt så är det svårt att jämföra ett land med ett företag.
Bättre att jämföra med andra företag..

Ex. att Apple är 6-7 ggr större än Nordens största företag och ca 10ggr Sveriges största.. (Publika)
Men blandar vi in alla typer så blir det något helt annat, då är dem väldigt små om vi tittar på de största i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

Utan Apple hade troligtvis inte vi haft några touchscreens på mobilerna.. touchscreens fans tidigare till och med än appels så ligger det till

Apple har inte tillverkat multitouchen till sina iProdukter, de köpte upp FingerWorks. Hade inte Apple gjort det, hade något annat företag gjort det.

"FingerWorks was a gesture recognition company based in the United States, known mainly for its TouchStream multi-touch keyboard. Founded by John Elias and Wayne Westerman of the University of Delaware in 1998, it produced a line of multi-touch products including the iGesture Pad and the TouchStream keyboard, which were particularly helpful for people suffering from RSI and other medical conditions. The keyboards were immediately discontinued when the company's assets were acquired by Apple Inc. in early 2005"

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/FingerWorks

Skrivet av Haribolåda:

Hade inte Apple I släppts hade vi inte haft någon PC idag.

Inte? Många hemmabyggare höll på just bygga dessa PC under 70-talet, precis som Apple. Konsolerna hade börjat ta sig in i våra hem och om du inte missat klassikern Commodore 64 så är det just en PC som börjades utvecklas på 70-talet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Commodore

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Andrahandsvärde efter att du använt produkten i säg 18månader, hur stor är den jämfört med båda? SGS S2 är dyrare att äga än en iphone 4 om man skall sälja och ha det senaste efter 18månader.. dessutom så håller en mac bra mycket högre andrahandsvärde, så där får du garanterat en massa pengar tillbaka vid försäljning. Det är en viktig sak att tänka på när man köper något ,spelar ingen roll om det är från apple eller inte. Vad som helst. Eftersom det är ens egna hårt införtjänade pengar så vill man nog kunna känna att man kan få tillbaka pengarna på ett eller annat sätt när man tröttnat på det man har.

Slår vad om att din acer går ner mer i värde än en mbp.

Givetvis är andrahandsvärdet lägre då den är ca 3 gånger så billigare än en MBP, vad väntade du dig? Men trots det så är det ju fortfarande samma komponenter och är man så himla glad i Apples operativsystem så kan man ju bara installera det på laptopen. Dagen jag säljer laptopen räknar jag inte med att få igen särskilt mycket eftersom jag knappt gett något själv för den men trots det kommer den fortfarande att hålla ett par år till. För tillfället funkar den bra och felfritt, den tjänar mig väl och för de knappa 6 000 kr så är det otroligt prisvärt.

Men man kan ju kolla lite på hur det blir när man spenderar pengar på ny laptop/mac. Min kostade 6000 kr medan flickvännens kostade 17000 kr. Ponera att det har förflutit 2 år och vi ska köpa nytt. Då har ju jag sparat mycket mer pengar än henne genom att inte köpa någon dyr mac. Jag kan köpa en ny dator varje år eftersom jag inte köper Mac. Så på så vis är nästan andra handsvärdet irrelevant.

Jag trivs med min laptop och skulle den säljas om ett par år så räknar jag inte med att få igen ens hälften. Men jag har ju även då räknat med att förbruka den själv.

Däremot tycker jag att Apple är bra med sina produkter eftersom de får konkurrenter att haka på. Även om nu Judas jag menar Steve Jobs stal mängder med idéer. Läste här innan att de köpte upp fingerworks, sånt blir man lite sned på. Tycker det är dålig stil men ja det är så världen funkar. Det som gör en lite mer irriterad är att alla apple fanatiker påstår att det är Apple som kommit på allt detta. Facepalm. De köpte upp företaget som höll på med detta och därmed deras patent.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av X3n0M0rph:

har haft två Macbook Pro båda har strulat och gått sönder.

Det säger väl mer om hårdvaran än "macbooken". Det är ju samma hårdvara i en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Det säger väl mer om hårdvaran än "macbooken". Det är ju samma hårdvara i en PC.

Låter mer som fel på personen i fråga.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norlin:

Apple har minst 1/6 av sitt börsväde i rena pengar vilket är ganska otroligt. Kollade precis upp och den första träffen på google som var från juni 2011 sade att de hade 76 miljarder dollar. Citaerar för att jag är för lat för att översätta den här tiden på dygnet.

Onekligen absurda summor de verkar sitta på. (Lite märkligt faktiskt, ofta brukar man ju som företag antingen dela ut "överflödiga" pengar till aktieägarna (vilken Apple uppenbarligen inte gör) eller investera för framtiden. Att samla pengarna på hög är väldigt ovanligt, ett företag skall inte vara en "bank". Men antar att Apple räknar med att få sålt sina produkter ovavsett).

Men fortfarande är det så att för mig som ekonom är rubriken "Apples börsvärde högre än Sveriges BNP" jämförbar med "modermodemet själva hjärtat i hårddisken..."

Det är på flera sätt en helt felaktig och grovt missvisande jämförelse. (Men nu är detta ju en tekniksida så det är väl inte så mycket att hetsa upp sig över).

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det folk inte verkar förstå är att apple tjänar sina pengar på idioter som inte kan datorer/annan elekronik, de gör sina saker anpassade efter hårdvaran och gör det så enkelt som möjligt för användaren.

Apple tjänar pengar på mig. Nu ska vi se min erfarenhet och jämföra med dig. Sedan kan vi diskutera hur mogen du är att dra slutsattser för huruvida folk är idioter som inte kan datorer/annan elektronig.

1. Jobbat i IT-branschen i 20+ år.
2, Började som tekniskt ansvarig på ett utbildningsföretag som utbildade personal ifrån bl.a. Cisco, Microsoft, HP etc. etc. Utbildade även tekniker på dom flesta lösningar/OS/hårdvara.
3, Varit ansvarig för infrastrukturen på nordisk nivå för en koncern med 70.000+ anställda.
4, Ansvarat på global nivå för större tekniska lösningar på ovannämnda koncern.
5, Jobbat som senior konsult för ett utav Sveriges ledande bolag innom IT-infrastruktur.
6, Jobbast som senior arkitekt med lösningar som innefattar 5000-20000 användare, olika branscher men vektorerna Finans och Vård ingår som anses tillsammans med telekom vara dom svåraste sektorerna.
7, Jobbat som lead architect i flertalet projekt.

Det är en liten del av mitt liv. Utöver det jobbar jag som ljudtekniker och tekniskt ansvarig på turnéer med diverse artister. Om du tycker fotografering är teknik jobbar jag även med konsertfotografering. Anser du att motorer är teknik så har jag även tävlingskört i enduro, dock utan framgång men jag har inga problem att plocka isär en 4-taktsmotor och underhålla den på en tävlingsmaskin där pålitlighet är högsta fokus.

Betänk att det är mig du kallar idiot som inte kan min teknik. Din fjant.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Onekligen absurda summor de verkar sitta på. (Lite märkligt faktiskt, ofta brukar man ju som företag antingen dela ut "överflödiga" pengar till aktieägarna (vilken Apple uppenbarligen inte gör) eller investera för framtiden. Att samla pengarna på hög är väldigt ovanligt, ett företag skall inte vara en "bank". Men antar att Apple räknar med att få sålt sina produkter ovavsett).

På vilket sätt aggerar dom bank? Du menar att dom har pengarna inlåsta i ett kassaskåp? Tvärt om mot vad du säger har varje sunt företag tillräckligt med lover i kassan för att kunna expandera och investera under en kris (billigaste sättet att sno åt sig marknadsandelar) utan att ta lån. Läs på.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Vad kul! Då kan ju Apple passa på och göra något för alla Foxconn anställda också.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jo, det går bra för apple, men kom inte och säg att de förändrade världen eller revolutionerade tekniken för så var det inte. Brödrosten där man kan rösta båda sidorna samtidigt t.ex har förändrat bra mycket mer än apple har gjort. Och tekniken saktar de nästan ner genom att sälja dyra datorer utan någon nämnvärd prestanda på grund av att folk tror att det är något magiskt med appledatorer som knappt drar någon ström, inte ger lika mycket strålning, aldrig går sönder, kan inte få någon virus eller spionprogram, osv. De gör inga dåliga datorer men de är för dyra och för långsamma imo.

Sen har de ju lyckats göra en mobil som fungerar precis lika bra som vilken annan mobil som helst men som också säljer väldigt mycket på sitt namn. Alla andra mobiler är vanliga mobiler och ingen har försökt ända på den men apples mobiler är iphones. Och kom inte och säg att apple var först med smartphones för jag har ett antal "gamla" windows phones liggandes hemma som i stort sett bygger på samma ide.

Jag försöker inte beskriva hur dåliga produkter apple gör, utan hur bra de är på marknadsföring. Så länge man vet lite om datorer så vet man hur en imac står sig mot en pc i samma prisklass och vad osx har för för/nackdelar men långt ifrån alla som köper apples produkter har koll på sånt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Brusarn:

Måste man välja sida? Verkar så på detta forum..

Skickades från m.sweclockers.com

Ehh ja?

Det ligger rotat djupt på SweClockers att vara mot Apple haha

Tyvärr, men vi står på oss!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

På vilket sätt aggerar dom bank? Du menar att dom har pengarna inlåsta i ett kassaskåp? Tvärt om mot vad du säger har varje sunt företag tillräckligt med lover i kassan för att kunna expandera och investera under en kris (billigaste sättet att sno åt sig marknadsandelar) utan att ta lån. Läs på.

Läs på? Tvärtemot vad jag säger?
Ja det beror ju på hur man definierar "varje sunt företag", men i det här fallet skiljer sig Apple i från den stora majoriteten av andra börsbolag i världen. Väldigt ovanligt att ett företag (åtminstone börsbolag) har en så stor kassa.
Du är också medveten om att företag i allmänhet finansierar sig själva genom lån (oftast i form av företagsobligationer)? Sällan uppköp finansieras genom ett företags kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Det säger väl mer om hårdvaran än "macbooken". Det är ju samma hårdvara i en PC.

Alla premiumdatorer, även "vanliga" pcs, ska i regel ha en mer testad hårdvaruupsättning. Dvs man sätter inte in ett nytt färskt grafikkort som man inte vet om det är ett strulkort eller inte. Vi har ju sett exempel på kort som överhettat, men då har de oftast suttit i billigare maskiner.
Så ja, en premiumdator, apple eller ej, kan man förvänta sig ska hålla bättre än en vanlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Apple tjänar pengar på mig. Nu ska vi se min erfarenhet och jämföra med dig. Sedan kan vi diskutera hur mogen du är att dra slutsattser för huruvida folk är idioter som inte kan datorer/annan elektronig.

1. Jobbat i IT-branschen i 20+ år.
2, Började som tekniskt ansvarig på ett utbildningsföretag som utbildade personal ifrån bl.a. Cisco, Microsoft, HP etc. etc. Utbildade även tekniker på dom flesta lösningar/OS/hårdvara.
3, Varit ansvarig för infrastrukturen på nordisk nivå för en koncern med 70.000+ anställda.
4, Ansvarat på global nivå för större tekniska lösningar på ovannämnda koncern.
5, Jobbat som senior konsult för ett utav Sveriges ledande bolag innom IT-infrastruktur.
6, Jobbast som senior arkitekt med lösningar som innefattar 5000-20000 användare, olika branscher men vektorerna Finans och Vård ingår som anses tillsammans med telekom vara dom svåraste sektorerna.
7, Jobbat som lead architect i flertalet projekt.

Det är en liten del av mitt liv. Utöver det jobbar jag som ljudtekniker och tekniskt ansvarig på turnéer med diverse artister. Om du tycker fotografering är teknik jobbar jag även med konsertfotografering. Anser du att motorer är teknik så har jag även tävlingskört i enduro, dock utan framgång men jag har inga problem att plocka isär en 4-taktsmotor och underhålla den på en tävlingsmaskin där pålitlighet är högsta fokus.

Betänk att det är mig du kallar idiot som inte kan min teknik. Din fjant.

Fast majoriteten av apple-användare är inte som du. Han har helt rätt i att de gör det så enkelt som möjligt för användaren även om det ger lite mindre "frihet" som t.ex ios som inte är opensource och väldigt många som köper iphone gör det för att i deras värld står det mellan en vanlig telefon och en iphone. De flesta vill inte ha en massa val som måste göras, de vill bara ha en telefon som fungerar och som har många roliga appar och det ger iphone. De flesta som är som dig vill hellre ha en telefon som de kan anpassa efter sina behov eller kanske bara leka runt i inställningar, installera customroms och överklocka, inte för att det behövs men för att man tycker att det är kul för att man är tekniskt intresserad och vill man göra sånt kommer man snart tycka att en iphone är tråkig och inramad. Men det är inte till den målgruppen som iphone eller någon av deras produkter är gjorda för. Det handlar inte om hur smart någon som köper apples produkter utan om vilken målgrupp de vill sälja till. Är det som du säger så är du the 1% och inte där de stora pengarna som nu apple har kommit åt ligger.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2