Apples börsvärde högre än Sveriges BNP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sozage:

Men hallå hur fan ska du kunna sälja din lur efter 18 månaders användande och de är väl snarare två år då de flesta abonnemang gäller 24 mån. Men i vilket fall som helst så får du inte alls mycket för din Iphone 4s om två år då den kommer ha tappat så mycket i värde, plus att om du har använt en Iphone i två år så har den ju nästan garanterat gått i sönder då dom tycker om att spricka.. Andra handsvärdet när de kommer till elektronik är kasst oavsett märke de är som att köpa en bil fast värre.. Och hans Acer kommer ju inte procentuellt gå ner mer i värde än en Mac Book Pro.. enkel matte..

Vad jag skriver nu är bara av egen personlig erfarenhet och inget som jag påstår att allmängiltigt.
Jag har haft en 3g och 4, båda såldes i bra skick på tradera efter drygt ett års användande till ungefär en femhundring mindre än jag betalat för dem i butik. Hur det blir när jag ska sälja min 4s får vi väl se, men vilket som är den värd varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Alla premiumdatorer, även "vanliga" pcs, ska i regel ha en mer testad hårdvaruupsättning. Dvs man sätter inte in ett nytt färskt grafikkort som man inte vet om det är ett strulkort eller inte. Vi har ju sett exempel på kort som överhettat, men då har de oftast suttit i billigare maskiner.
Så ja, en premiumdator, apple eller ej, kan man förvänta sig ska hålla bättre än en vanlig.

Fast det har gått lite för långt för mig när det sitter en c2d och en integrerad grafikkrets som lånar upp till 256mb minne från mina 2gb ram i min macbook 2010

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _NsMs_:

Fast det har gått lite för långt för mig när det sitter en c2d och en integrerad grafikkrets som lånar upp till 256mb minne från mina 2gb ram i min macbook 2010

Varför har du inte mer än 2GB i den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Onekligen absurda summor de verkar sitta på. (Lite märkligt faktiskt, ofta brukar man ju som företag antingen dela ut "överflödiga" pengar till aktieägarna (vilken Apple uppenbarligen inte gör) eller investera för framtiden. Att samla pengarna på hög är väldigt ovanligt, ett företag skall inte vara en "bank". Men antar att Apple räknar med att få sålt sina produkter ovavsett).

Men fortfarande är det så att för mig som ekonom är rubriken "Apples börsvärde högre än Sveriges BNP" jämförbar med "modermodemet själva hjärtat i hårddisken..."

Det är på flera sätt en helt felaktig och grovt missvisande jämförelse. (Men nu är detta ju en tekniksida så det är väl inte så mycket att hetsa upp sig över).

de har över 100 miljarder dollar på banken just nu. de skulle kunna köpa sony flera gånger om utan problem tex

Permalänk

Apple har väl ändå revolutionerat religionen ?
Aldrig tidigare har en sekt växt så snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Ptja de gömmer ju knappast sina specifikationer så det är ju helt klart enkelt att se om man tycker prislappen är vettig till innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Apple har väl ändå revolutionerat religionen ?
Aldrig tidigare har en sekt växt så snabbt

bara android-sekten som växt snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Apple tjänar pengar på mig. Nu ska vi se min erfarenhet och jämföra med dig. Sedan kan vi diskutera hur mogen du är att dra slutsattser för huruvida folk är idioter som inte kan datorer/annan elektronig.

1. Jobbat i IT-branschen i 20+ år.
2, Började som tekniskt ansvarig på ett utbildningsföretag som utbildade personal ifrån bl.a. Cisco, Microsoft, HP etc. etc. Utbildade även tekniker på dom flesta lösningar/OS/hårdvara.
3, Varit ansvarig för infrastrukturen på nordisk nivå för en koncern med 70.000+ anställda.
4, Ansvarat på global nivå för större tekniska lösningar på ovannämnda koncern.
5, Jobbat som senior konsult för ett utav Sveriges ledande bolag innom IT-infrastruktur.
6, Jobbast som senior arkitekt med lösningar som innefattar 5000-20000 användare, olika branscher men vektorerna Finans och Vård ingår som anses tillsammans med telekom vara dom svåraste sektorerna.
7, Jobbat som lead architect i flertalet projekt.

Det är en liten del av mitt liv. Utöver det jobbar jag som ljudtekniker och tekniskt ansvarig på turnéer med diverse artister. Om du tycker fotografering är teknik jobbar jag även med konsertfotografering. Anser du att motorer är teknik så har jag även tävlingskört i enduro, dock utan framgång men jag har inga problem att plocka isär en 4-taktsmotor och underhålla den på en tävlingsmaskin där pålitlighet är högsta fokus.

Betänk att det är mig du kallar idiot som inte kan min teknik. Din fjant.

Det räcker med att någon säger att Han varit arbetslös och spenderat sin tid med datorn för att spöa din meritlista.

Men annars bra jobbat.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Läs på? Tvärtemot vad jag säger?
Ja det beror ju på hur man definierar "varje sunt företag", men i det här fallet skiljer sig Apple i från den stora majoriteten av andra börsbolag i världen. Väldigt ovanligt att ett företag (åtminstone börsbolag) har en så stor kassa.
Du är också medveten om att företag i allmänhet finansierar sig själva genom lån (oftast i form av företagsobligationer)? Sällan uppköp finansieras genom ett företags kassa.

Enligt balansräkningen (http://www.google.com/finance?fstype=ii&q=nasdaq:aapl) har de runt USD 30bn i cash & cash equivs, vet inte varifrån Huffington Post får sina 97bn - men oavsett är det förstås som du säger; det är väldigt sällan som ett företag sitter och fiser på sina pengar. Det är rimligen ett uttryck för det förakt företaget har för praktiskt taget alla - ingen vettig investerare borde vilja stoppa pengar i ett företag som levererar undermåliga utdelningar (AAPL har inte delat ut en cent sen 1995 vilket är absurt). Det är väl precis som med telefonerna - man köper en hype och hopp om framtida capital gains (samt antagligen en massiv extrautdelning).

Vidare bör noteras att en stor kassa är negativt när det kommer till uppköp - i en uppköpssituation är det nämligen inte ovanligt att man köper ett företag med företagets egna pengar. Det hade kunnat gå till så att man lånade upp tillräckligt med cash för att köpa Apple, för att sedan betala av skulden med Apples kassaflöden (och nuvarande bank). Nå, nu är det väl antagligen ingen som sitter på tillräckligt mycket pengar för att göra det, och dessutom har företaget antagligen poison pills o dyl så det räcker och blir över.

Mvh finanskillen

Visa signatur

"Mhmmm."

Permalänk
Medlem

Det går inte att sticka under stolen med att Apple lagt mycket krut på att tilltala casual users. Min erfarenhet bland dessa är att man har egentligen ingen större koll på vilka alternativ som finns, det är som någon annan skrivit, en vanlig telefon eller en IPhone. Detta i samband med att Apple håller en relativt hög profil gör helt enkelt att det går bra för dem.

De gånger jag pratat med "casual users" och då frågat de varför de valt Apple så har det i de flesta fall visat sig att de inte haft en aning om vilka konkurrerande produkter som finns. Alla andra har IPhone, då ska jag också ha en, vem orkar kolla på vilka alternativ som finns även om det faktiskt kan finnas något som passar mig bättre? När man väl införskaffat en IPhone så blir man helt plötsligt bunden till ITunes(dock inte så hårt längre) och efter som det är svårt att inte vara nöjd med en telefon idag så känner man sig väldigt nöjd helt enkelt. Detta gör såklart att man tittar vidare på vad Apple erbjuder utan att egentligen kasta ett öga på konkurrerande produkter. Problemet här är dock när de får reda på att deras program inte fungerar under OSX eller att det inte passar in i arbetsmiljön på något vis, IPhone och IPad är enklare.

Det är många som känner till MBA men förvånansvärt många blir som ett frågetecken när man förklarar att ex Asus har släppt en mer eller mindre kopia.

Självklart finns det undantag d.v.s de som har bra koll och har valt Apple för att det verkligen passar dem men då kallar jag inte dem för "casual users".

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

roligt hur amerikanarna får ihop dessa fantasisiffror.... så värdet på bolaget har stigit med över 100 miljarder dollar på mindre än två år...

om bara deras omsättning eller ännu bättre nettoresultat visade sådana saker...då kan man snacka...

Det tar 2 minuter att Googla "Apple Q1 2010" och se:

Omsättning ca $16 Miljarder, Vinst $3.38 Miljarder

Mot omsättning $46 Miljarder, Vinst ca $13 Miljarder för Q1 2012

Om du lärde dig procent i skolan så förstår du att du är ute och cyklar som clownen Manne.

Och det är därför jag har tjänat mer på Apple-aktier än att arbeta de senaste månaderna och att du förmodligen inte gjort det...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Givetvis är andrahandsvärdet lägre då den är ca 3 gånger så billigare än en MBP, vad väntade du dig? Men trots det så är det ju fortfarande samma komponenter och är man så himla glad i Apples operativsystem så kan man ju bara installera det på laptopen. Dagen jag säljer laptopen räknar jag inte med att få igen särskilt mycket eftersom jag knappt gett något själv för den men trots det kommer den fortfarande att hålla ett par år till. För tillfället funkar den bra och felfritt, den tjänar mig väl och för de knappa 6 000 kr så är det otroligt prisvärt.

Men man kan ju kolla lite på hur det blir när man spenderar pengar på ny laptop/mac. Min kostade 6000 kr medan flickvännens kostade 17000 kr. Ponera att det har förflutit 2 år och vi ska köpa nytt. Då har ju jag sparat mycket mer pengar än henne genom att inte köpa någon dyr mac. Jag kan köpa en ny dator varje år eftersom jag inte köper Mac. Så på så vis är nästan andra handsvärdet irrelevant.

Jag trivs med min laptop och skulle den säljas om ett par år så räknar jag inte med att få igen ens hälften. Men jag har ju även då räknat med att förbruka den själv.

Däremot tycker jag att Apple är bra med sina produkter eftersom de får konkurrenter att haka på. Även om nu Judas jag menar Steve Jobs stal mängder med idéer. Läste här innan att de köpte upp fingerworks, sånt blir man lite sned på. Tycker det är dålig stil men ja det är så världen funkar. Det som gör en lite mer irriterad är att alla apple fanatiker påstår att det är Apple som kommit på allt detta. Facepalm. De köpte upp företaget som höll på med detta och därmed deras patent.

Om du räknar komponenter som annat än cpu-minne-hårddisk så har din acer sämre skärm, sämre batteri, den är tyngre, den har sämre touchpad, sämre tangentbord, möjligen sämre ljudkort/högtalare. Att du inte värderar det betyder inte att det inte finns och kostar pengar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Detta gör mig minst sagt illamående.
Har vuxit upp med denna skit i huset och styvfarsan är en gedigen anhängare, ett beroende som började med en Macintosh classic, och har därefter rullat på med: Powermac, Imac-98, G4, Powerbook, G5 och Nya Imac
Han håller sig dock bara till Datorerna än så länge, då han inte behöver en smartphone (säger han).

Har dock aldrig gillat skiten, såfort jag fick min första egna dator och såg hur överlägset win 95 var mot MacOs o ju mer folk som hoppar på tåget desto mer anti blir jag mot det.

Värt att nämna är att han fått konstiga hårdvarufel på dem, usb och firewireportar har dött, de slutar vakna ur viloläge och andra konstiga fel, som jag inte fått på mina maskiner, som i regel rullat på tills de pensionerats.
Sen hör man att produkterna är "felfria" av dess fans.

Har man som system att lura på kunderna minst en ny svindyr produkt per år så uppdagas säkert
inte så många av dessa fall, så illusionen av att ex. en iphone aldrig dör uppstår ganska snabbt.
För man kan ju ligga max en version efter innan man börjar tro att man missar något, och uppdaterar och får en liiiiite snabbare produkt som helt plötsligt känns skitbra för att man pyntar så mycket för den.
Placebo-effekten kallas det och är väl dokumenterad för den som är intresserad.

Offtopic som tusan men jag går igång på detta, more or less.
För jag förstår helt inte grejjen, som ni ser så har jag direkt ingen erfarenhet med apple och jag har klämt på polares flashiga lurar, men har ärligt talat aldrig blivit imponerad, visst är iOS snabbt, vilket det bör vara då Apple skriver egen kod för sin hårdvara, en lyx som samtliga Androidlurar saknar, och då är det ganska naturligt att den är bättre optimerad.

Stackars kineser säger jag bara, är det några som lider av Apple är det dom....... Här behöver jag nog inte länka till artiklar om skyddsnät kring byggnader va?

Det är faktiskt skrämmande att se Applehatet som vissa har. Helt skadat. "..som ni ser så har jag direkt ingen erfarenhet med apple", bevisar bara hur mycket kött på benen ni har.

Sedan är jag jävligt trött på att folk säger att Apple dödar kineser. I princip ALLA elektronikföretag bygger sina grejer på Foxconn, tänk på det. Sedan har Foxconn lägre självmordsstatistik än en svensk stad med lika många invånare.

Personligen har jag en hackintosh. Jobbar professionellt (musikproduktion) med OSX och spelar med Windows. Bästa av två världar. Jag har en iPhone 4 men kan tänka mig att byta till Android mot sommaren om S3an blir riktigt bra. Var lite öppna! Inget är bättre eller sämre.

Permalänk

Snacka om övervärderat företag, inte liten bubbla på g!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boonttif.:

Enligt balansräkningen (http://www.google.com/finance?fstype=ii&q=nasdaq:aapl) har de runt USD 30bn i cash & cash equivs, vet inte varifrån Huffington Post får sina 97bn - men oavsett är det förstås som du säger; det är väldigt sällan som ett företag sitter och fiser på sina pengar. Det är rimligen ett uttryck för det förakt företaget har för praktiskt taget alla - ingen vettig investerare borde vilja stoppa pengar i ett företag som levererar undermåliga utdelningar (AAPL har inte delat ut en cent sen 1995 vilket är absurt). Det är väl precis som med telefonerna - man köper en hype och hopp om framtida capital gains (samt antagligen en massiv extrautdelning).

Vidare bör noteras att en stor kassa är negativt när det kommer till uppköp - i en uppköpssituation är det nämligen inte ovanligt att man köper ett företag med företagets egna pengar. Det hade kunnat gå till så att man lånade upp tillräckligt med cash för att köpa Apple, för att sedan betala av skulden med Apples kassaflöden (och nuvarande bank). Nå, nu är det väl antagligen ingen som sitter på tillräckligt mycket pengar för att göra det, och dessutom har företaget antagligen poison pills o dyl så det räcker och blir över.

Mvh finanskillen

Kollar du på sidan 25 i deras årsredovisning för 2011 så står där att det finns 81,5 miljard USD i kontanter. Källa: http://investor.apple.com/common/download/sec.cfm?companyid=A... .. Summan 97 miljard USD är förmodligen från första kvartalet 2012. Köpte du aktier i företag 1997 så är värdestegringen på din investering fullkomligt astronomisk.

Orsaken till att de inte har haft någon utdelning var väl att Steve Jobs ville, till skillnad från föregående ledning, säkerställa att bolag aldrig igen skulle ha liknande problem som de hade under 90-talet. Skulle inte förvåna mig om de fortsätter att ha ett högt kassaflöde men börjar dela ut pengar till aktieägare när de når över 100 miljard USD.

Får du verkligen köpa ett bolag med deras egna kassa? Det är väl det som hände med Trustor på 90-talet och huvudmannen är fortfarande på flykt från myndigheterna.

Permalänk
Medlem

de är inte övervärderade när de går med 80 miljarder i vinst per kvartal

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Kollar du på sidan 25 i deras årsredovisning för 2011 så står där att det finns 81,5 miljard USD i kontanter. Källa: http://investor.apple.com/common/download/sec.cfm?companyid=A... .. Summan 97 miljard USD är förmodligen från första kvartalet 2012. Köpte du aktier i företag 1997 så är värdestegringen på din investering fullkomligt astronomisk.

Orsaken till att de inte har haft någon utdelning var väl att Steve Jobs ville, till skillnad från föregående ledning, säkerställa att bolag aldrig igen skulle ha liknande problem som de hade under 90-talet. Skulle inte förvåna mig om de fortsätter att ha ett högt kassaflöde men börjar dela ut pengar till aktieägare när de når över 100 miljard USD.

Får du verkligen köpa ett bolag med deras egna kassa? Det är väl det som hände med Trustor på 90-talet och huvudmannen är fortfarande på flykt från myndigheterna.

Tack för länken; det verkar som att de också räknar stora delar av sina long-term investments som marketable securities.

Grejen med utdelningar är ju att man räknar aktievärde, generellt och med en simpel modell, som summan av alla framtida capital gains (ie ökningar i aktiepris) plus alla framtida utdelningar. Om AAPL slutar öka vinsten blir aktien värd noll om de aldrig någonsin delar ut någonting. Som bekant existerar bolag för att ge ägarna värde. Att man tjänade mycket pengar på att investera 1997 är helt korrekt, men saknar fullständigt bäring för hur man ska värdera en investering idag.

Ja, det låter osannolikt men det är så det funkar (http://en.wikipedia.org/wiki/Leveraged_buyout) - Trustorkillarna gjorde ungefär samma grej, men de missade hela grejen med att först låna pengar. Istället utnyttjade de faktumet att de fick ägande i företaget innan betalningen skulle göras till att helt enkelt ge bort företagets pengar i betalning, vilket förstås är olagligt.

Visa signatur

"Mhmmm."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Varför har du inte mer än 2GB i den då?

Skoldatorn så egentligen är det inte min Jag lånar den bara. Men de som fick sina datorer det här året har macbook pros i stället för att den är gjord av aluminium och de fick in reparationsärenden av hälften av eleverna Bra drag av apple att skrota plastskalen!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boonttif.:

Tack för länken; det verkar som att de också räknar stora delar av sina long-term investments som marketable securities.

Grejen med utdelningar är ju att man räknar aktievärde, generellt och med en simpel modell, som summan av alla framtida capital gains (ie ökningar i aktiepris) plus alla framtida utdelningar. Om AAPL slutar öka vinsten blir aktien värd noll om de aldrig någonsin delar ut någonting. Som bekant existerar bolag för att ge ägarna värde. Att man tjänade mycket pengar på att investera 1997 är helt korrekt, men saknar fullständigt bäring för hur man ska värdera en investering idag.

Ja, det låter osannolikt men det är så det funkar (http://en.wikipedia.org/wiki/Leveraged_buyout) - Trustorkillarna gjorde ungefär samma grej, men de missade hela grejen med att först låna pengar. Istället utnyttjade de faktumet att de fick ägande i företaget innan betalningen skulle göras till att helt enkelt ge bort företagets pengar i betalning, vilket förstås är olagligt.

Undrar om det överhuvudtaget finns någon som skulle kunna låna den summa som krävs för att ens kunna köpa bolaget. Sett till dagens aktiekurs och att ägarna förmodligen vill ha typ 20-30% som extra påslag så skulle de krävas typ 5000-6000 miljarder.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Undrar om det överhuvudtaget finns någon som skulle kunna låna den summa som krävs för att ens kunna köpa bolaget. Sett till dagens aktiekurs och att ägarna förmodligen vill ha typ 20-30% som extra påslag så skulle de krävas typ 5000-6000 miljarder.

Ja för fan, så är det förstås. Det skulle krävas ett massivt konsortium av galna PE-bolag som belånade sig upp över öronen. Men, frånsett bolagets storlek är det inte en helt orimlig tanke: man hade fort som satan kunnat öka på värdet med utdelningar, aktieägarkollektivet verkar inte överdrivet starkt (ingen majoritetsägare, bara en massa instägare) och både starka kassaflöden och värdefulla anläggningstillgångar gör det till en relativt attraktiv investering för någon med mer pengar än gud. Här har du en snubbe som funderat på det och räknat lite relevanta multiplar (dock snart ett år gammal): http://cautiousbull.wordpress.com/2011/05/12/a-leveraged-buy-...

Visa signatur

"Mhmmm."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Apple tjänar pengar på mig. Nu ska vi se min erfarenhet och jämföra med dig. Sedan kan vi diskutera hur mogen du är att dra slutsattser för huruvida folk är idioter som inte kan datorer/annan elektronig.

1. Jobbat i IT-branschen i 20+ år.
2, Började som tekniskt ansvarig på ett utbildningsföretag som utbildade personal ifrån bl.a. Cisco, Microsoft, HP etc. etc. Utbildade även tekniker på dom flesta lösningar/OS/hårdvara.
3, Varit ansvarig för infrastrukturen på nordisk nivå för en koncern med 70.000+ anställda.
4, Ansvarat på global nivå för större tekniska lösningar på ovannämnda koncern.
5, Jobbat som senior konsult för ett utav Sveriges ledande bolag innom IT-infrastruktur.
6, Jobbast som senior arkitekt med lösningar som innefattar 5000-20000 användare, olika branscher men vektorerna Finans och Vård ingår som anses tillsammans med telekom vara dom svåraste sektorerna.
7, Jobbat som lead architect i flertalet projekt.

Det är en liten del av mitt liv. Utöver det jobbar jag som ljudtekniker och tekniskt ansvarig på turnéer med diverse artister. Om du tycker fotografering är teknik jobbar jag även med konsertfotografering. Anser du att motorer är teknik så har jag även tävlingskört i enduro, dock utan framgång men jag har inga problem att plocka isär en 4-taktsmotor och underhålla den på en tävlingsmaskin där pålitlighet är högsta fokus.

Betänk att det är mig du kallar idiot som inte kan min teknik. Din fjant.

och så hänger du i Sweclockers nyhetsforum

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Det är skrämmande.
Ska ett företag få bli hur stort som helst?
Är det lämpligt att ett företag får växa obegränsat?
Finns det nackdelar med att ett företag kan växa så stort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haribolåda:

Haha någon är avundsjuk!

Jag vet inte vad avundsjuka har med det här att göra eller varför du tycker det är roligt, kanske gillar du själv Apple och inte vill kännas vid några fakta från artikeln. Jag funderade själv nyligen på att köpa en MacBook, men hur kan jag köpa från ett företag som utnyttjar arbetare på det här sättet? Om man köper från Apple så är man delaktig i det.

Permalänk
Medlem

De har nästan tillräckligt med pengar för att starta iLand, där allt är vitt och Apple säger vart du får och inte får gå?

Skämt å sido, det är ingen dålig bedrift. Hur står de sig mot Coca Cola?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det är skrämmande.
Ska ett företag få bli hur stort som helst?
Är det lämpligt att ett företag får växa obegränsat?
Finns det nackdelar med att ett företag kan växa så stort?

Apple är världens 46:e största företag enligt http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companies_by_revenue - ska du vara upprörd över något så är det väl snarare att Wal-mart på riktigt börjar närma sig Sveriges BNP. Förresten: Samsung är världens 22:a största företag sett till omsättning, men så är det också en enorm chaebol som har en massiv produktflora. Slutsats? Inget av det här är särskilt intressant...

edit: Förresten2, om man räknar i termer av tillgångar är Nordea typ sju gånger större än Apple. Yup. Så relaterad slutsats: Världens högst värderade börsbolag har världens 46:e högsta omsättning, tillgångar som är för små för att finnas på en lista och har inte delat ut någonting sen 1995. Låt oss åtminstone enas om att det går att argumentera för att företaget är övervärderat.

Visa signatur

"Mhmmm."

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

De har nästan tillräckligt med pengar för att starta iLand, där allt är vitt och Apple säger vart du får och inte får gå?

Sidan 17 http://www.thecoca-colacompany.com/presscenter/pdfs/ko_earnin... De är dvärgart jämför med Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boonttif.:

Apple är världens 46:e största företag enligt http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companies_by_revenue - ska du vara upprörd över något så är det väl snarare att Wal-mart på riktigt börjar närma sig Sveriges BNP. Förresten: Samsung är världens 22:a största företag sett till omsättning, men så är det också en enorm chaebol som har en massiv produktflora. Slutsats? Inget av det här är särskilt intressant...

Precis..... Det snarare viktigare att titta vad vilka handlingar och politiska påtryckningar företaget gör. Jag är tex 100ggr mer rädd för vad Exxon har för sig än Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haribolåda:

Hade inte Apple I släppts hade vi inte haft någon PC idag.

Hade inte min mamma och pappa haft kul så hade inte jag funnits.

Permalänk
Skrivet av TheFreak:

Och revolutionera världen inom teknik.

Då undrar jag vad IBM gjorde...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

http://finance.yahoo.com/q?s=ko&ql=1

Så har du siffran Market Cap: 153.49B, vilket betyder att de är ganska precis en tredje del så stora som Apple.