Permalänk

Beehive

Har i många år funderat på att bygga ihop en egen dator, men aldrig kommit till skott. Och ju mer man läser, desto mer vill man göra. Har gått från att bygga dator i färdig burk, till att bygga dator i färdig burk med vattenkylning, till att bygga egen burk med vattenkylning. Det här är ingen monstermaskin, mer av ett bygge med bra standardkomponenter. Spelar inte jättemycket tunga spel nu för tiden, utan vill ha en snygg, och framför allt tyst, burk med ganska bra krut i.

Och nu ska jag äntligen köra igång! Har planerat i flera månader genom att läsa i forum, titta på andras byggen, läst tester, och "fönstershoppat" på olika nätbutiker. Det är ganska uppenbart att detta bygge inspirerats av NysoOs "Aluchill", men jag tycker också att det är ett av de snyggaste byggen jag någonsin sett.

Komponenter
Från Mountain Mods - leverans efter 12 dagar
* Mountain Mods "Modular Removable Mot". Hade tänkt mig Lian Lis plåt, men det verkar inte gå att få tag i längre. Denna är förvisso snyggare, men blir dyrare med frakt från USA.
* Lamptron Illuminated Anti-vandal switch röd med kablar
* Svarta tumskruvar till huven

Från Inet - levererat inom 24 h efter beställning!
* Asus P8Z68-V PRO GEN 3 moderkort
* Intel Core i5 2500K 3,3GHz processor
* XFX Radeon HD6950 2048MB grafikkort
* Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600MHz Vengeance RAM
* Samsung SSD 830 128GB systemdisk
* Seagate Barracuda Green 2TB lagringsdisk
* Corsair HX 750W nätagg
* Samsung DVD-RW
* Apparatfötter Lian Li
* Win 7 Home premium OS
* Dell UltraSharp 23" U2312HM IPS-skärm
* 2 x Nexus 80mm-fläktar

Från Coolingstuff - levererat efter 2½ vecka (mitt emellan de stipulerade 2-3 veckorna, snyggt!)
Kylning
* EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN CPU-block
* EK-FC6970 Acetal GPU-block
* Phobya G-changer 240 radiator
* Phobya G-changer 360 radiator med triple stand
* Phobya DC12-260 pump med pump mounting
* Phobya Balancer 150 Nickel black reservoar
* 14 x 10/13 kompressionskopplingar, black nickel (2 i reserv!)
* 6 x adapter 45 grader roterbar svart nickel
* Arctic Silver kylpasta
* 4 m Masterkleer 10/13 vit slang
* Feser base för vattnet
* 5 x Enermax TB silence VR 120 mm fläktar
* U-list, 2 m

Kontroll
* Aquacomputer aquaero 5 PRO med svart front styr-/övervakningsenhet
* Flowmeter G1/4 5,6 mm flödesmätare
* 2 x Phobya temperatursensor

Från Aquatuning - anlände efter 5 dagar
* Aquacomputer aquaero power connect 24 pin-ATX - säkerhetsavstängning vid pumpfel
* 50 skruvar M4/insex, black nickel
* 40 skruvar M3/insex, black nickel
* Phobya Y-kablar för fläkt; 2 x 1-2, 1 x 1-4, förlängningskabel
* Frikopplingsfötter till hårddiskbur

2012-03-07: eftersom ingen har nappat på att hjälpa mig med bygget (kanske var jag för aggressiv när jag frågade om sponsring?), blev det till att göra det själv. Har fått gå upp från planerade 15 mm profil till 20 mm. Dessutom inhandlat lite nya verktyg, vilket ju aldrig är fel. Plåtbock, gängtappar mm. Det här ska bli kul!

2012-03-27: kommit en bra bit på väg. Ändrat mig avseende optisk enhet. Det blir en slot-in istället. Av helt estetiska skäl. Dessutom har jag hittat nya, grymt coola, knappar till fronten. Har därför en oanvänd Samsung DVD-RW samt en svart "vandalsäker strömbrytare" med rött ljus till salu för billig penning om ngn är intresserad.

2012-04-05: Närmar mig färdigställande. Bara små detaljer kvar. Har fortfarande inte fått tag i någon som kan leverera en stor alu-plåt till huven. Om någon har kontakter i plåtbranschen i Skåne för ni gärna höra av er.

2012-04-23: Färdig! Testkört datorn en vecka, fungerar som den ska. Klockat lite försiktigt med fina temperaturer. Fått till huven.

Besök galleriet här

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen chassiet du ska väl har plexiglas?? Skulle passa skitbra, sen lite blinkade leds, tadda egen disco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Gillar verkligen chassiet du ska väl har plexiglas?? Skulle passa skitbra, sen lite blinkade leds, tadda egen disco

dom borde skaffa en ogilla knapp också... skulle behövas i såna här lägen...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

dom borde skaffa en ogilla knapp också... skulle behövas i såna här lägen...

vad e det?? förlåt att jag inte läste allt, men tror inte att alla i forumet gör det heller!! och chassiet skulle passa mer i plexi än i aluminium, för att han ska ha vatten och förresten ogilla det du vill!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

vad e det?? förlåt att jag inte läste allt, men tror inte att alla i forumet gör det heller!! och chassiet skulle passa mer i plexi än i aluminium, för att han ska ha vatten och förresten ogilla det du vill!!

plexiglas håller jag med om, däremot att ha ett litet disco i chassiet tycker jag inte om ingen idé att bli sur på mig, du blir ändå bara sur på dig själv för jag är ju inte där

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! I och med att bygge verkar heta Beehive så kan du ha fläktgaller som ser ut som en bikupa, om du förstår hur jag menar? Fast jag vet inte, form före funktion är det ju, vet inte hur pass bra det skulle bli

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Vart ska du ha nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vart ska du ha nätagget?

bakom radaitorn(den som ligger) man ser bara fläkten på nättaget(den ligger på sidan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

plexiglas håller jag med om, däremot att ha ett litet disco i chassiet tycker jag inte om ingen idé att bli sur på mig, du blir ändå bara sur på dig själv för jag är ju inte där

http://www.youtube.com/watch?v=jUlkV4TfQ0I, kolla så fattar du vad jag menar ;D men den blinkar inte direkt i takt med musiken, men annars fint, har gjort den grejen som gör att det blinkar med musiken, lägger upp ett galleri när mina led har inte anlänt. hahah typiskt XD, fortsätt gömma dej bakom tre 24" skärmar ;D

Permalänk
Skrivet av arvidh:

Ser bra ut! I och med att bygge verkar heta Beehive så kan du ha fläktgaller som ser ut som en bikupa, om du förstår hur jag menar? Fast jag vet inte, form före funktion är det ju, vet inte hur pass bra det skulle bli

Där tänkte du ett steg längre än jag. Fast det är ingen dum idé. Bikakemönster är den perforerade plåt som släpper igenom mest luft, har jag läst. Det allra coolaste vore ju om man kunde få fläktgallren cnc-frästa/laserutskurna direkt ur plåten.

@Gulbanan: inget plexi. Inga blinkande dioder, inget disco alls. Funktionen får istället styra formen, är tanken!

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Medlem

liknar en svets... but nice! http://www.autotech-robotics.com/Used/Kemppi-3800SC-2.jpg

Permalänk

Kopia av http://www.sweclockers.com/galleri/4452-aluchill ?

välidgt likt i allafall

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Skrivet av Arne-Mohammed:

Ja... som du ser om du läser beskrivningen i början.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Skrivet av Joppe Apa:

Ja... som du ser om du läser beskrivningen i början.

ojsan

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

fy inte spola den med kranvatten

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Vem vill se detta i plexiglas? Det bli inte alls snyggt? Håll dej till aluminium. Se bara "p12" ut om du går över till plexi. Gillas att du utgår från ett annat bygge. Man behöver ju inte lägga tid på att komma på egna ider alltid. Gillar verkligen NysoOs Aluchill chassi. Hoppas på kvalitet. Och ett fin röd färg för lite creativitet. Kommer bli snyggt

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Solding:

fy inte spola den med kranvatten

Inte? Tror ändå det är bättre än att inte spola alls. Verkar en smula onödigt att spola med destillerat vatten, särskilt som det skulle gå åt sisådär 10-15 liter.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe Apa:

Inte? Tror ändå det är bättre än att inte spola alls. Verkar en smula onödigt att spola med destillerat vatten, särskilt som det skulle gå åt sisådär 10-15 liter.

Skulle villja säga...det sista du gör efter av spoling utav kran vatten. Är att du spolar ut den med destillerat vatten. Annas får du "smuts vatten" i loopen. Sen kan det börja rosta om det är koppar. Om jag inte har fel...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

4.an

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe Apa:

Du måste skölja med destillerat vatten efteråt om du inte vill ha kalkavlagringar samt alger i din loop. Häll i någon deciliter och skaka, gör det ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av hörnbitar du använder dig utav ?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Vad är det för typ av hörnbitar du använder dig utav ?

Såväl plåtar som profiler och hörnbitar är köpta på maskindelen.se. Hörnbitarna har en kärna av stål, ett delningsbart hölje av plast, typ ABS, och man kan få dem i olika dimensioner för att passa resp profil. Dock inte mindre än 20 mm-profil, varför jag fick öka till den dimensionen. Hade tänkt mig 15 mm. Sitter som berget och får slås i med gummiklubba.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe Apa:

Såväl plåtar som profiler och hörnbitar är köpta på maskindelen.se. Hörnbitarna har en kärna av stål, ett delningsbart hölje av plast, typ ABS, och man kan få dem i olika dimensioner för att passa resp profil. Dock inte mindre än 20 mm-profil, varför jag fick öka till den dimensionen. Hade tänkt mig 15 mm. Sitter som berget och får slås i med gummiklubba.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!, jag har gått i tankarna på bygga nytt chassi.. Lite mer rejälare, men funderar på solid aluminium fyrkantstång som man borrar, gängar och försänker skruvhuvudena.

Men detta verkar ju funka hur bra som helst det med.

Såg nu att dem har DHL service point, riktigt bra, har det på konsum i byn!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Tack!, jag har gått i tankarna på bygga nytt chassi.. Lite mer rejälare, men funderar på solid aluminium fyrkantstång som man borrar, gängar och försänker skruvhuvudena.

Men detta verkar ju funka hur bra som helst det med.

Såg nu att dem har DHL service point, riktigt bra, har det på konsum i byn!

Redan dags att bygga nytt..? Nackdelen med att skruva är ju just att det är svårt att få till hörnen. Rent hållfasthetsmässigt räcker det med profil, det lovar jag. Men, du verkar ju ha tillgång till en hel mekanisk verkstad. Varför inte svetsa stommen? Det hade jag gjort om jag hade kunnat.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Medlem

Funkar Biltema plåtbocken bra ? Funderar på den som finns hos jula, tror den tar lite grövre och längre material, kostar bara 300kr mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Makita är rejäla grejer! Bra val!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Funkar Biltema plåtbocken bra ? Funderar på den som finns hos jula, tror den tar lite grövre och längre material, kostar bara 300kr mer

Det känns som att den är på väg att svikta när man bockar långa 2 mm alu-bitar, men gör sitt jobb. Lätt att använda. Vad du väljer får väl - som så ofta annars - styras av vad du ska göra och hur ofta du tänkt använda den. Kan tycka att även Biltemas bock är lite dyr. Det är ju ingen särskilt avancerad konstruktion.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe Apa:

Det känns som att den är på väg att svikta när man bockar långa 2 mm alu-bitar, men gör sitt jobb. Lätt att använda. Vad du väljer får väl - som så ofta annars - styras av vad du ska göra och hur ofta du tänkt använda den. Kan tycka att även Biltemas bock är lite dyr. Det är ju ingen särskilt avancerad konstruktion.

blir nog billigare o tillverka en egen plåtbock ;P

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Spännande, väntar in slutresultatet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ut att bli riktigt porrigt