Beehive
Har i många år funderat på att bygga ihop en egen dator, men aldrig kommit till skott. Och ju mer man läser, desto mer vill man göra. Har gått från att bygga dator i färdig burk, till att bygga dator i färdig burk med vattenkylning, till att bygga egen burk med vattenkylning. Det här är ingen monstermaskin, mer av ett bygge med bra standardkomponenter. Spelar inte jättemycket tunga spel nu för tiden, utan vill ha en snygg, och framför allt tyst, burk med ganska bra krut i.
Och nu ska jag äntligen köra igång! Har planerat i flera månader genom att läsa i forum, titta på andras byggen, läst tester, och "fönstershoppat" på olika nätbutiker. Det är ganska uppenbart att detta bygge inspirerats av NysoOs "Aluchill", men jag tycker också att det är ett av de snyggaste byggen jag någonsin sett.
Komponenter
Från Mountain Mods - leverans efter 12 dagar
* Mountain Mods "Modular Removable Mot". Hade tänkt mig Lian Lis plåt, men det verkar inte gå att få tag i längre. Denna är förvisso snyggare, men blir dyrare med frakt från USA.
* Lamptron Illuminated Anti-vandal switch röd med kablar
* Svarta tumskruvar till huven
Från Inet - levererat inom 24 h efter beställning!
* Asus P8Z68-V PRO GEN 3 moderkort
* Intel Core i5 2500K 3,3GHz processor
* XFX Radeon HD6950 2048MB grafikkort
* Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600MHz Vengeance RAM
* Samsung SSD 830 128GB systemdisk
* Seagate Barracuda Green 2TB lagringsdisk
* Corsair HX 750W nätagg
* Samsung DVD-RW
* Apparatfötter Lian Li
* Win 7 Home premium OS
* Dell UltraSharp 23" U2312HM IPS-skärm
* 2 x Nexus 80mm-fläktar
Från Coolingstuff - levererat efter 2½ vecka (mitt emellan de stipulerade 2-3 veckorna, snyggt!)
Kylning
* EK WB Supreme HF Acetal Nickel EN CPU-block
* EK-FC6970 Acetal GPU-block
* Phobya G-changer 240 radiator
* Phobya G-changer 360 radiator med triple stand
* Phobya DC12-260 pump med pump mounting
* Phobya Balancer 150 Nickel black reservoar
* 14 x 10/13 kompressionskopplingar, black nickel (2 i reserv!)
* 6 x adapter 45 grader roterbar svart nickel
* Arctic Silver kylpasta
* 4 m Masterkleer 10/13 vit slang
* Feser base för vattnet
* 5 x Enermax TB silence VR 120 mm fläktar
* U-list, 2 m
Kontroll
* Aquacomputer aquaero 5 PRO med svart front styr-/övervakningsenhet
* Flowmeter G1/4 5,6 mm flödesmätare
* 2 x Phobya temperatursensor
Från Aquatuning - anlände efter 5 dagar
* Aquacomputer aquaero power connect 24 pin-ATX - säkerhetsavstängning vid pumpfel
* 50 skruvar M4/insex, black nickel
* 40 skruvar M3/insex, black nickel
* Phobya Y-kablar för fläkt; 2 x 1-2, 1 x 1-4, förlängningskabel
* Frikopplingsfötter till hårddiskbur
2012-03-07: eftersom ingen har nappat på att hjälpa mig med bygget (kanske var jag för aggressiv när jag frågade om sponsring?), blev det till att göra det själv. Har fått gå upp från planerade 15 mm profil till 20 mm. Dessutom inhandlat lite nya verktyg, vilket ju aldrig är fel. Plåtbock, gängtappar mm. Det här ska bli kul!
2012-03-27: kommit en bra bit på väg. Ändrat mig avseende optisk enhet. Det blir en slot-in istället. Av helt estetiska skäl. Dessutom har jag hittat nya, grymt coola, knappar till fronten. Har därför en oanvänd Samsung DVD-RW samt en svart "vandalsäker strömbrytare" med rött ljus till salu för billig penning om ngn är intresserad.
2012-04-05: Närmar mig färdigställande. Bara små detaljer kvar. Har fortfarande inte fått tag i någon som kan leverera en stor alu-plåt till huven. Om någon har kontakter i plåtbranschen i Skåne för ni gärna höra av er.
2012-04-23: Färdig! Testkört datorn en vecka, fungerar som den ska. Klockat lite försiktigt med fina temperaturer. Fått till huven.
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]