Spelstudio samlar ihop en miljon dollar från äventyrsfantaster – på ett dygn

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Spelstudio samlar ihop en miljon dollar från äventyrsfantaster – på ett dygn

Den som minns klassiker som Monkey Island, Grim Fandango och Full Throttle kan se fram emot nytt liv till den insomnade äventyrsgenren. Legendarerna Tim Schafer och Ron Gilbert lyckas samla över en miljon dollar på mindre än ett dygn till ett alldeles nytt äventyrsspel.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2007

Är stolt backer av detta, hoppas verkligen de skapar nått som förnyar genren igen, det hade varit helt otroligt awesome!

Intel i7 3930K @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | Gigabyte X79-UD3 | 4x4gb Patriot Viper 3 PC15000/1866Mhz CL9 | Gainward GeForce GTX 770 2GB "Phantom" | Fractal Design Define R4 | Corsair HX750i | Qnix QX2710 + HP ZR24w | Intel 520 120Gb + OCZ Vertex 3 120GB + Crucial MX300 525GB | Windows 10 Pro 64-Bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2001

Woohoo, vad mer kan man säga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

Låter bra de

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Inet Fri Frakt
Asus Xonar Essence STX | Yamaha HS50M | AKG K702

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberrymden
Registrerad
Nov 2005

Jag tar gärna en miljon dollar på ett dygn!

Dator1: Silverpower600W|i7 860@2.8ghz|16GB@1333mhz|Sapphire HD5870 1GB PCS+|Intel X25-M G2 80GB|2x1TB ATA2
Server/HTPC:Corsair550W|Phenom9550BE@2.6ghz|8GB@800mhz||500GB ATA2|1TB ATA2

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Metropolen Ånge
Registrerad
Jun 2007

Detta låter sjukt lovande. Monkey Island serien är ju något av de bästa som skapats i spelväg.

Crystal 280X ~ i7 6700K ~ Maximus VIII Gene ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ V-Moda Crossfade Wireless
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Låter ju helt kanon Spel var så mycket bättre på 90-talet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Kan ju inte bli annat än skitbra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Detta hoppas jag blir framtidens melodi!!
Istället för att peningkåta mellanhänder (läs producenter) skall bestämma platform, innehåll etc så får användaren göra det.
Tack vare internätet har ju alla en reklamkanal som är mer eller mindre gratis!
Kan detta vara början till slutet för mellanhändernas regim?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Älskar både Tim och Ron så det här blir magiskt, hoppas på back to the roots och inget 3D mumbo jumbo

Amiga 3000, CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 276MB Fast, GFX: ECS+RTG, HDD: 4GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Desktop. www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av m0rk:

Låter ju helt kanon Spel var så mycket bättre på 90-talet

kommer starta krig nu men men....
Spel var inte bättre för du känner bara inte till dom dåliga...
sen så kommer det så enormt många spel atm att om bara 1/1000 var bra så skulle det vara lika många bra spel som för

skrivit på mobilen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige ;)
Registrerad
Nov 2008

Nerdpower!

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Monkey Island, Grim Fandango och Full Throttle är ju titlar som får nostalgin att bubbla inombords. Dock måste den absoluta favoriten vara Myst, blivit ju några timmar gameplay i dom spelen genom åren om man säger som så Dock måste det vara en bit över tio år sedan man spelade något spel i denna kategorin senast, kommer kunna bli väldigt intressant med en nya release inom kategorin När man kollar release dates på tidigare nämnda titlar så börjar man undra vart tiden tog vägen? Var ju inte igår direkt, även om det känns så...

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
luleå
Registrerad
Aug 2010

jag slängde in 30 dollar så fort jag hörde att tim schafer skulle göra ett spel får se om mina pengar är vällagda

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Dator: Core i7 4770K @ 3.50 GHz | MSI Z87-S02 | 1600 MHz DDR3 16 GByte | MSI GeForce GTX 580 oc 1536 Mbyte |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |
Mina Flickr-bilder: www.flickr.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Ja, usch vad hemska vi är som inte ger bort alla våra pengar till andra personer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Knashatt:

http://www.sida.se/Svenska/Om-oss/Budget/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Knashatt:

Skicka ett mail så kanske de skänker överskottet till välgörenhet

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Bästa nyheten på 10 år?

Edit. Hmm 15 år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Wully:

sen så kommer det så enormt många spel atm att om bara 1/1000 var bra så skulle det vara lika många bra spel som för

skrivit på mobilen

Jag tror du inte förstår vad han menar.
Idag koncentrerar sig nästan alla speltillverkare mest på grafikmotorn, fysikmotorn, effekter, skuggor, ljusförhållanden etc. När dom väl har fixat allt det så börjar dom tänka på vad själva spelet ska handla om...

Förut hade man en spelidé om ett spel, en handling, en story. Sedan gjorde man spelet efter detta efter dom små förutsättningarna man hade inom det grafiska och processormässiga.

Det som skiljer dagens spel är att den totala majoriteten som kommer ut är väldigt tråkiga spel. Visst, dom är sjukt snygga men det finns ingen gnista i spelet. Det är helt enkelt tråkigt att spela. Dom gamla spelen som kom ut som var ju även där så klart en stor del skitspel. Men det fanns mycket mer guldklimpar bland spelen. Spel som byggde på spelkänslan och spelglädjen. Själva spelet behövde inte vara extremt snyggt.
Se lite som på Nintendo som kommit med dom mest seglivade klassikerna. Dom är oftast inte alls snygga men dom är sjukt roliga att spela. Se på Zelda-spelen tex. Inte direkt supersnygga men dom har tusen gånger så mer spelglädje och känsla än alla dessa miljoner FPS-spel som nästan ser ut som verklighet.

Dator: Core i7 4770K @ 3.50 GHz | MSI Z87-S02 | 1600 MHz DDR3 16 GByte | MSI GeForce GTX 580 oc 1536 Mbyte |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Wully:

skrivit på mobilen

Jag har spelat datorspel i snart 21 år och av de spel som finns på min topp 20-30 lista tror jag det endast finns 3-4 spel som är nyare än 2003.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Torkar ögonen *nostalgi*

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Underbart
Monkey Island serien, Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Larry, Police Quest osv spelade man en massa på 90talet

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av EpicBoobs:

Underbart
Monkey Island serien, Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Larry, Police Quest osv spelade man en massa på 90talet

Inte glömma en av de mest episka serier någonsin SPACE QUEST

"If the robot droid could laugh, which it is not programmed to do, it would do so. Your pulseray is only effective against living opponents!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Knashatt:

Och här sitter du och roar dig med tekniska prylar och andra saker när du istället kunnat åkt iväg och volontärarbetat! Du tänker så sjukt i ditt liv och prioriterar dig själv före andra! Skäms på dig!

Ont: Låter som en väldigt bra grej detta! Hoppas att det blir något bra av det hela. Välgjort bör det ju bli!

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Marcusk:

Ja, usch vad hemska vi är som inte ger bort alla våra pengar till andra personer.

Varför detta hugg? Du verkar misstolka mig rejält. Skriver inte på något sätt om att alla ska skicka alla sina pengar överallt till folk. Det jag försöker få fram är att på ett litet dygn får en grupp på några få personer runt 7.000.000 kronor för ett spel skull. Men om en världsmusikgala försöker få fram pengar så kanske dom kommer upp till 500.000 kr max...

Det jag menar är att det är lite sjukt att man utan problem kan ge vi säger 100 kr för att stödja ett spel men inte några 100 kr till någon välgörenhet.

Problemet tror jag är att så många grupper som försöker få pengar tar så mycket till cheferna. Om jag ger 100 kr så går kanske 10 kr till dom behövande. Därför så vill man inte ge pengar. Jag är ju likadan. Jag har donerat pengar till vissa ställen som har med IT mm att göra men inte donerat nästan något till mer viktiga saker.

Det du visar är inte frivilligt stöd från enskilda individer. Så tycker din jämförelse är rätt dålig.

Skrivet av jonazz:

Och här sitter du och roar dig med tekniska prylar och andra saker när du istället kunnat åkt iväg och volontärarbetat! Du tänker så sjukt i ditt liv och prioriterar dig själv före andra! Skäms på dig!!

Och här kommer åter någon som inte riktigt förstår vad jag försöker få fram. Allt är inte mellan 1 och 0, svart eller vitt, in eller ut.
Jag pratar inte om att alla ska ge alla sina pengar till alla andra. Jag tycker det är intressant att det på ett dygn ges runt 7.000.000 kr för ett spel men det inte på långa vägar ges lika mycket pengar för att hjälpa folk som behöver nödhjälp.

Tycker inte du det är rätt märkligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2007

Gav $15 igår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyskland
Registrerad
Dec 2008

Tror att problemet med välgörenhet är att oftast hamnar dessa pengar väldigt snett. Frågan är hur mycket av det folk betalar in som faktiskt kommer tillgodo någon som behöver det. Sedan har "välgörenhet" ställt till det på många ställen så den delen är också lite tveksam.

I detta fall tror folk på att pengarna faktiskt hamnar där de ska

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kyoto, Japan
Registrerad
Jul 2011

För tankarna tillbaka till Monkey Island-spelen, Beneath a Steel Sky och Broken Sword. :3

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
...
Registrerad
Jul 2001

Klart man kastar en näve pengar på Tim, bara tiggarvideon är värd $15.

Detta kommer bli fantastiskt även om spelet suger