Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

full rollover

Får man full rollover på ett usb tangentbord om man använder en usb>ps/2 adapter?
Blev lite förvirrad efter fredagspanelen

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Svar nej.
Du måste ha ett mekaniskt tangentbord med stöd för nkey rollover över ps/2 för att det ska funka. Dessa tangentbord går även att koppla in med usb och tappar då full NKRO

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Endast via ps2 utan usb-adapter. Men mk-85 har full rollover via usb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Maj 2006

Det gäller väl att tangentbordet är byggt för att skicka N-key också. T.ex. 6Gv2 som levereras med en usb-sladd och en passiv USB->PS2 adapter stödjer N-key rollover. Ansluter man då till en riktig ps2-port på datorn så får man N-key (full) rollover. Pluggar man in i usb-porten får man leva med 6-key rollover.
USB-standarden säger ju dumt nog endast 6-key rollover så billigare tangentbord som är byggda enligt spec enbart för USB skickar ju högst 6-key rollover.

För att få full rollover över usb så gäller det alltså dels att tangentbordet ska skicka alla nedtryckta tangenter (enkelt) och att se till så att Windows usb-stack inte gallrar bort tangentnedtryckningar (mindre enkelt). Antingen får man skriva om delar av usb-stacken (någorlunda enkelt) och sedan se till att den fortsätter att funka även till kommande uppdateringar/versioner av Windows (inte lätt). Eller så kan man arbeta runt begränsningarna genom att använda usb-stacken på något annorlunda sätt; Kanske deklarera tangentbordet som en usb-mus med 120 knapppar? Jag tror mk85 låtsas vara flera samverkande tangenbord så de första 6 nedtryckningarn kommer från tangenbord nr 1, resten från tangentbord nr 2 (3?).

Sedan har du bara de andra operativen kvar. MacOS, IOS, Android, Linux, SunOS etc.

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Jag har en Corsair K90 den har 20-key rollover via USB, jag har inte testat att det fungerar, men jag har testat att trycka ner alla knappar som jag kan tänka mig att trycka ner samtidigt i BF3 (Kommer inte ens upp i 6 knappar) och då räcker 20 och blir över...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av A7V:

Jag tror mk85 låtsas vara flera samverkande tangenbord så de första 6 nedtryckningarn kommer från tangenbord nr 1, resten från tangentbord nr 2 (3?).

Så fungerade mitt Noppoo Choc Mini, den emulerade tre tangentbord. Det konstiga är att den hade 84-knappar men tre tangentbord * 6 knappar blir ju 18. Så hur det fungerade exakt vet jag inte. Dock fungerar det inte i Mac OS X vad jag förstår.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Corsair K90 verkar oxo köra med 3 tgb (Om man kollar i device manager)