Letar efter stadsbyggare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Exilhälsing i Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Letar efter stadsbyggare

Tjenamors.

Jag letar efter medeltida stadsbyggare, som Caesar, Pharao och Master of Olympus. Det är i stort sett bara de jag har spelat, alla andra stadsbyggare har varit moderna. Jag skulle kunna tänkta mig att spela moderna stadsbyggare också, men jag gillar inte Sim City sorten, utan jag vill ha mer micromanagement.

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM Nätaggregat: Minns fan inte

Svensk Steamgrupp för RTS-intresserade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Coldfire2143:

Tjenamors.

Jag letar efter medeltida stadsbyggare, som Caesar, Pharao och Master of Olympus. Det är i stort sett bara de jag har spelat, alla andra stadsbyggare har varit moderna. Jag skulle kunna tänkta mig att spela moderna stadsbyggare också, men jag gillar inte Sim City sorten, utan jag vill ha mer micromanagement.

Inte riktigt statsbyggare utan mer castle sim men de första stronghold spelen är ett hett tips

Återkommer om den saken....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Exilhälsing i Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av zenjin:

Inte riktigt statsbyggare utan mer castle sim men de första stronghold spelen är ett hett tips

De hade jag helt glömt bort. En gammal favorit de med. Vet du om uppföljarna är bra?

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM Nätaggregat: Minns fan inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

warcraft 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sköllersta
Registrerad
Dec 2010

age of emipes?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Jag älskar också stadsbyggare. När jag var liten spelade jag farao ganska mycket, senast så har det varit Anno 2070. Farao var i alla fall bra på sin tid och Anno kan jag varmt rekommendera.

Senaste Stronghold har jag hört ska vara kass.

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Coldfire2143:

De hade jag helt glömt bort. En gammal favorit de med. Vet du om uppföljarna är bra?

Personligen tycker jag 3:an är bättre en tvåan dock var den fruktansvärt buggig vid release. Dock är det mesta fixat nu

Återkommer om den saken....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

cities xxl 2011/2012 är nog det spelet du tänker på, må hända vara modernt, men ack så roligt.
nu vet jag inte riktigt exakt vad du menar med "micromanagement", men jag antar att du menar sköta allting som har med staden att göra och då är cities xxl verkligen det jag rekomenderar, där sköter du allt från ekonomin till minsta detalj.

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jun 2010

Anno 1602 är grymt roligt , 1503 och senare tyckte jag bara blev svårt att förstå sig på... 1602 är även ett av de roligare lanspelen jag spelat

Kvistfritt kvastskaft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2005

Tropico kan jag varmt rekommendera, tvåan utspelar sig runt 1700-talet men är den svagaste i serien. De andra är mer moderna men fortfarande klart värda att ta en titt på.

Chassi: Corsair Obsidian 650D | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | Internminne: Corsair 16GB DDR3 VenganceLP 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII OC PH | SDD: OCZ Vertex 3 240GB | HDD: 1x Samsung EcoGreen F4 2TB, 3x WD Green 3TB, 1xWD Red 3TB, 12x WD Elements 1-3TB (18.5TB total)| Skärm: 2x BenQ G2420DHBL | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: XFX 650 XXX Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Exilhälsing i Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av mangemani:

cities xxl 2011/2012 är nog det spelet du tänker på, må hända vara modernt, men ack så roligt.
nu vet jag inte riktigt exakt vad du menar med "micromanagement", men jag antar att du menar sköta allting som har med staden att göra och då är cities xxl verkligen det jag rekomenderar, där sköter du allt från ekonomin till minsta detalj.

Jag menar som t.ex. i Master Of Olympus där om man ska skaffa mat åt invånarna så måste man bygga farmer, väg till ett lager, väg till marknaden, en marknad och sedan bygga rutter till husen, och sedan liknande farmer för att få andra varor till husen för att de ska växa. Inte som i Sim City när man bygger lite hus, lite farmer och drar en väg mellan dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2005

Ett annat spel som egentligen inte är ett stadsbyggar spel men som går hårt på micromanagment av resurser och resursvägar är Settlers 2. Antingen originalet eller om du vill ha något som är inte riktigt lika extremt svårt så kan jag rekommendera 10th Anniversary remaken.

Chassi: Corsair Obsidian 650D | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | Internminne: Corsair 16GB DDR3 VenganceLP 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII OC PH | SDD: OCZ Vertex 3 240GB | HDD: 1x Samsung EcoGreen F4 2TB, 3x WD Green 3TB, 1xWD Red 3TB, 12x WD Elements 1-3TB (18.5TB total)| Skärm: 2x BenQ G2420DHBL | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: XFX 650 XXX Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010

Anno serien rekommenderas varmt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Mcgreag:

Ett annat spel som egentligen inte är ett stadsbyggar spel men som går hårt på micromanagment av resurser och resursvägar är Settlers 2. Antingen originalet eller om du vill ha något som är inte riktigt lika extremt svårt så kan jag rekommendera 10th Anniversary remaken.

tänkte precis nämna det spelet:D

cities xxl kanske inte var nått för dig då, men settlers 2 kan kanske vara nått.
för att få plankor för att bygga hus så måste du först bygga en som planterar träd, för att få plankor så måste du bygga ett sågverk, för att få sten till hus måste du bygga en som sköter sten huggningen, för att få guld så måste du ha gruvor, för att gruv arbetarna ska kunna arbeta så krävs antingen bröd eller kött, för att få det så måste du bygga en gris farm och sedan en slaktare som fixar köttet...osv osv osv, mycket som är beroende utav varandra plus att du måste linka ihop allt med vägar.
kika på det spelet om du ej har lirat det förut.

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2012

Cossacks! gärna typ något av de första, typ European wars

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Coldfire2143:

Tjenamors.

Emperor: Rise of the Middle Kingdom. Exakt som Caesar och Pharao fast Kina. Det nyaste av dem vad jag vet, har spenderat många många timmar med detta.

Settlers 3/4 tycker jag är mer samma sorts spel som dessa än tvåan, men smaken är ju kluven. Trean är egentligen roligare men mina originalskivor vill inte funka på moderna datorer så spelar mest fyran som är i stort sett likadant. Alla spel därefter är helt annorlunda och inte riktigt jämförbara.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Coldfire2143:

Tjenamors.

Hej. Får börja med att du har bra smak.

Jag gillar Anno 1404 och Anno 2070. Båda är som Olympens Härskare bara lite mer avancerade. Prova det om du inte gjort det!!

Intel i5 3570k @ 4.5 GHz || Asrock Z77 Performance || Dark Rock Pro 2 || 1080ti || Dark Power Pro 10 || Acer Predator Z35P