Patch 1.4.3 Samt ny säsong

Permalänk
Medlem

Patch 1.4.3 Samt ny säsong

Nu är det patchnings dags igen, den kommer den ta fart i början av season 6 där det också blir en ny laddder pool.

Patch 1.4.3

MULEs now harvest the same amount of minerals on both high yield minerals and normal minerals

We’ve been looking into the effects that high yield expansions have on gameplay, in particular how the added efficiency of MULEs on these mineral patches can affect matchups. This is also a common piece of feedback we’ve received from both pro players and the community.

We’ve been closely monitoring several sources of information: GSL tournaments which feature maps that do not have high yield mineral patches at all, major tournaments that still use high yield expansions, and our own ladder maps data now that our 1v1 ladder features a tournament-like map pool.

Based on these observations, we’ve made the decision to keep MULE resource generation the same regardless of mineral type, while allowing high yield mineral patches to remain on our ladder maps. This change helps keep the risk vs. reward the same for all three races when acquiring expansions that feature high yield minerals.

Dold text

Snipe damage changed from 45 to 25 +25 Psionic

We felt the Snipe ability was countering zerg broodlords and ultralisks slightly too well. Especially at the pro level, we were seeing a lot of games where terran players were playing very defensive games while massing ghosts to counter most of the options zerg players had at their disposal.

While we like to see creative and innovative use of units, we felt that in this case Snipe was becoming too effective against zerg’s most expensive units. When adjusting the ability, we tried to settle on a number that would allow using Snipe to remain a viable tactic, though not as powerful as it is now. With this change, brood lords will fall in ten casts of Snipe rather than six (taking into account health regeneration), while an ultralisk will die in 21 casts, up from 11. This also significantly increases the number of ghosts and stockpiled energy needed to pull this tactic off, which we feel confident about because, previously, terran players rarely needed to consider the energy on their ghosts units.

Dold text

Phoenix now has a range upgrade at the Fleet Beacon

In the past, we’ve discussed whether protoss needed a more immediate change to give them additional ways of dealing with mutalisks in PvZ, or whether it was more appropriate to make changes to that matchup in Heart of the Swarm. After investigating, testing, and reviewing both community and pro feedback, we’ve decided to include a change in this patch.

The phoenix will now have 6 attack range after purchasing an upgrade, which should allow them to more easily deal with a large number of mutalisks. In the previous patch, when protoss players attempted to move their armies out across the map, their bases became extremely vulnerable. Existing options to cope with massed mutalisks were costly and not always effective. This range upgrade should help even the odds by giving protoss players the option to reactively build phoenixes in smaller numbers, and with some micro, allow them to more efficiently defend against mutalisk swarms. Upgraded phoenixes should also offer protoss players the potential for better map control in the PvZ match up.

Still, we also wanted to make sure that producing mutalisks in PvZ remains a viable strategy, and believe that it is. While it might not be a good idea to brute force a protoss opponent with a ton of mutalisks, pairing them with units such as infestors and/or corruptors will help counter the advantage the new range upgrade provides.

Dold text

APM / CPM changes

There was a lot of concern and debate regarding whether APM should be an accurate number or it should be a fun, play style distinguishing factor like it has been traditionally. After hearing a lot of feedback from both sides, we decided to bring back classic APM, and change our current APM (that doesn’t count spam clicks) to be called Commands Per Minute, or CPM.

This way, pro players who want to show off how fast their hands move can do so, while at the same time players who really just want to know how accurate and efficient their actions are can look at CPM.

Dold text

Ny mappool till Ladder
Dessa maps kommer försvinna till season 6
Xel'naga Caverns
Arid Plateau

Dessa 2 komme ersätta dom gammla
Cloud Kingdom

Dold text

Korhal Compound

Dold text

Now that the lock is in effect, Season 5 will soon come to an end. We’ll be turning over to Season 6 during the week of February 15 and the Grandmaster League will start one week following the season roll.

http://eu.battle.net/sc2/en/blog/3684621/Situation_Report_Pat...
http://eu.battle.net/sc2/en/blog/3684618/Season_6_Ladder_Map_...
http://eu.battle.net/sc2/en/blog/3691447/Season_5_Now_Locked_...

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Förstår verkligen inte vad som hänt men sedan säsongerna låstes så vinner jag ALLT.

Förut hade jag 2/3 vinster ungefär men nu ligger jag på 9/10 vinster. Detta har gjort att jag avancerat från rank 18 till rank 5 på 3 - 4 dagar. Spelar i Bronze atm men hoppas på att nå Silver league i början av nästa säsong.

Kan också säga att jag började spela i början av säsong 5. Hade nog hoppats på att det skulle gå snabbare ur bronze... Målet är gold innan sommaren!

Apropå patchen:
Tycker det känns sådär. Jag lirar protoss och har suttit och svurit åtskilliga gånger över mutas men det känns verkligen inte rätt väg att gå det här. Ska jag behöva bygga en fleet beacon (300/200) samt en upgrade som lär kosta typ 150/150 för att kunna hantera mutas som inte är en avgörande unit?

450/350 för att ha MÖJLIGHETEN att göra units som kan hantera mutalisks känns lite överdrivet. Bättre att tyo sänka hastigheten på mutas något.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Discokungen

Lol, stabilt att ghosts inte blir alls lika effektiva längre, även om jag fattar varför så gör det saker och ting ganska dryga i lategame TvZ.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Lol, stabilt att ghosts inte blir alls lika effektiva längre, även om jag fattar varför så gör det saker och ting ganska dryga i lategame TvZ.

Är väl kanske lite för scroll-buggen?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Förstår verkligen inte vad som hänt men sedan säsongerna låstes så vinner jag ALLT.

Förut hade jag 2/3 vinster ungefär men nu ligger jag på 9/10 vinster. Detta har gjort att jag avancerat från rank 18 till rank 5 på 3 - 4 dagar. Spelar i Bronze atm men hoppas på att nå Silver league i början av nästa säsong.

Kan också säga att jag började spela i början av säsong 5. Hade nog hoppats på att det skulle gå snabbare ur bronze... Målet är gold innan sommaren!

Apropå patchen:
Tycker det känns sådär. Jag lirar protoss och har suttit och svurit åtskilliga gånger över mutas men det känns verkligen inte rätt väg att gå det här. Ska jag behöva bygga en fleet beacon (300/200) samt en upgrade som lär kosta typ 150/150 för att kunna hantera mutas som inte är en avgörande unit?

450/350 för att ha MÖJLIGHETEN att göra units som kan hantera mutalisks känns lite överdrivet. Bättre att tyo sänka hastigheten på mutas något.

Fast phoenixes är ju redan OK vs mutas om man vet hur man micrar. Sen att man kan uppgradera dem är ju bara +++++++ för toss.

Permalänk
Avstängd

Xel'naga Caverns är en favorit. Synd. Inte lär kär som Metalopolis, men nästan.

Cloud Kingdom och Korhal Compound är ju tuffa dock.

Vad beträffar balansändringarna så väntar jag tills jag testat - helt enkelt.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Discokungen
Skrivet av JoeBlack:

Är väl kanske lite för scroll-buggen?

Vilken scroll-bugg? ;o

Skrivet av hejkk:

Fast phoenixes är ju redan OK vs mutas om man vet hur man micrar. Sen att man kan uppgradera dem är ju bara +++++++ för toss.

Näe, de är inte alls bra mot mass mutas. Sjukt dåliga snarare!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vilken scroll-bugg? ;o

Näe, de är inte alls bra mot mass mutas. Sjukt dåliga snarare!

De är bra mot mutas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vilken scroll-bugg? ;o

http://www.youtube.com/watch?v=pyLlXmyocSM&feature=youtu.be

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av hejkk:

De är bra mot mutas...

Sen när? De dör ju bara om det är mer än 15 mutas? Och lings? Durrrrr....

Oh shit. Då förstår jag! Men då borde de fixa just det där och inte sabba snipen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Oh shit. Då förstår jag! Men då borde de fixa just det där och inte sabba snipen.

Tror inte det var scroll "buggen" som gjorde att dom ändra det. Om terran gick heavy på ghosts, eller fler än 5 var det i stort sätt värdelöst att techswitcha mella ultras och broods. Nu har dom gjort så broodlords dör av 11 snipes istället för 6, så det kommer fortfarande vara effektivt. Mot ultras tar det dock 21 nu istället för 11 så det kommer inte direkt vara viable och det är det dom vill få fram tror jag.

Det kommer dock hjälpa midgame mot linginfestor då man nu dödar infestors med 2 snipes isället för 3.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av HoBb3:

Tror inte det var scroll "buggen" som gjorde att dom ändra det. Om terran gick heavy på ghosts, eller fler än 5 var det i stort sätt värdelöst att techswitcha mella ultras och broods. Nu har dom gjort så broodlords dör av 11 snipes istället för 6, så det kommer fortfarande vara effektivt. Mot ultras tar det dock 21 nu istället för 11 så det kommer inte direkt vara viable och det är det dom vill få fram tror jag.

Det kommer dock hjälpa midgame mot linginfestor då man nu dödar infestors med 2 snipes isället för 3.

Jo, det har du helt rätt i! Men man kommer inte jättelångt på mass ghost egentligen, men visst, 10-15st gör susen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"This change helps keep the risk vs. reward the same for all three races when acquiring expansions that feature high yield minerals." Blizzard trollar friskt! Men trevligt att dom inkluderar lite humor. Mules nerfen är ok, men bättre vore om dom tog bort gold helt. Varför är där sen inte rocks på alla gold? Blizzard gillar ju sina stenar.

Nog för att ghost är bra men tror snipe nerfen är lite väl hård. Vi får se, men känner på mig att terrans kommer att ha det riktigt jobbigt mot zergs lategame.

Phoenix buffen är ok. Det kommer ju inte bli så att vi får se mass phoenix men de phoenix du skaffar, om vi antar att toss redan gick stargate tech, för att hantera tidiga mutas inte är flygande skit lategame. Att uppgraderingen ligger i fleet beacon ser jag inte som ett problem då toss i regel vill ha ett mothership ändå mot lategame zerg. Det kommer nog resultera i att zerg slutar gå mutas mot stargate tech.

Vi blir iaf av med 2 skit maps, nu har jag inte lirat de nya men de kan ju knappast vara sämre.

Permalänk
Medlem

phoenix "buffen" är icke existerande... toss bygger phoenix för att contra mutas, då hinner man då fan inte bygga fleet beacon och en upgrade... för innan det är klart har zerg 20mutas och roflar dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

De är bra mot mutas...

Hahahah, vad snackar du om gosse? Jag kommer fortfarande inte försöka kontra mutalisks med phoenixes även efter patchen. Blir aldrig bra eftersom det alltid är muta/ling, och phoenixes kontrar inte höga antal mutas, samt att phoenixes vs lings är lite deprimerande. Skjut in all gasen som skulle gått på phoenixes in i blink, storm och charge.

Vad jag däremot kommer göra är att öppna mer stargate innan de har spire klar. Stargate överlag är ganska kul och finns en del nya stilar (ex. http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=300535), som kommer bli ännu bättre att syssla med. Ska bli kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritter:

Hahahah, vad snackar du om gosse? Jag kommer fortfarande inte försöka kontra mutalisks med phoenixes även efter patchen. Blir aldrig bra eftersom det alltid är muta/ling, och phoenixes kontrar inte höga antal mutas, samt att phoenixes vs lings är lite deprimerande. Skjut in all gasen som skulle gått på phoenixes in i blink, storm och charge.

Vad jag däremot kommer göra är att öppna mer stargate innan de har spire klar. Stargate överlag är ganska kul och finns en del nya stilar (ex. http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=300535), som kommer bli ännu bättre att syssla med. Ska bli kul.

Men sluta. Phoenix är bra mot mutas, lär dig micra bara. Sen är det ju klart att man inte kör only phoenix vs 30+ mutas. Blizzard sade också att de lade till denna upgraden för de tyckte det var för svårt för P att gå ut ur sin bas utan att bli sönderharassad. Och jag tycker faktiskt man borde ha phoenixes med i sin armé vs muta/ling.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av hejkk:

Men sluta. Phoenix är bra mot mutas, lär dig micra bara. Sen är det ju klart att man inte kör only phoenix vs 30+ mutas. Blizzard sade också att de lade till denna upgraden för de tyckte det var för svårt för P att gå ut ur sin bas utan att bli sönderharassad. Och jag tycker faktiskt man borde ha phoenixes med i sin armé vs muta/ling.

Men jag förstår ärligt talat inte hur du tänker, Phoenix mot Muta är bara bra om man kör sjukt många Phoenix, och då får man micra som en idiot för att inte tappa en Phoenix per Muta-skott. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Men jag förstår ärligt talat inte hur du tänker, Phoenix mot Muta är bara bra om man kör sjukt många Phoenix, och då får man micra som en idiot för att inte tappa en Phoenix per Muta-skott. :/

va? med många phoenix's så kommer ju mutas också 1 shootas.. plus att dom är snabbare och har bättre range även utan upgrade, samt extra skada mot light (mutas) .. hur är dom inte bra? juste dom kan skjuta samtidigt som dom åker också..

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Om han kommer för att harassa din bas så är det bara att uppehålla honom och sen när du gått tillräckligt långt in på hans sida av mappen så är han tvungen att dra tillbaka sina mutas för att skydda. Dra bara med phoenixen då.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av devel:

va? med många phoenix's så kommer ju mutas också 1 shootas.. plus att dom är snabbare och har bättre range även utan upgrade, samt extra skada mot light (mutas) .. hur är dom inte bra? juste dom kan skjuta samtidigt som dom åker också..

Det hjälper ju inte, Phoenix ska countra Mutas men det gör de inte, inte när det är många Mutas... ;_;

Skrivet av hejkk:

Om han kommer för att harassa din bas så är det bara att uppehålla honom och sen när du gått tillräckligt långt in på hans sida av mappen så är han tvungen att dra tillbaka sina mutas för att skydda. Dra bara med phoenixen då.

Spines? Det är liksom ganska svårt att hantera mass muta, fortfarande. Speciellt med Phoenix.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det hjälper ju inte, Phoenix ska countra Mutas men det gör de inte, inte när det är många Mutas... ;_;

Spines? Det är liksom ganska svårt att hantera mass muta, fortfarande. Speciellt med Phoenix.

Men nej... Sitt inte och vänta på att han har 40 mutas och 30 spines och 123123123 lings då. Attackera innan. Annars så bara macra upp och kör mothership, carrier och lite annan cool skit (((((((fast klart man måste ha ground army, zealots, archons och templars))))))) om du inte klarar att döda mutas.

Permalänk
Medlem

Phoenixes är fortfarandeinte till för att contra mutas straight up. Man skaffar phoenixes för att hålla muta numret nere så dom inte hinner bli 20+ och innan det är 15-20 stycken kan man inte harrasa för när man väl är vid hans bas kan man inte fly och därav förlorar man sina första 10 mutas. Är inte heller jätte dåligt om han gör det rätta dvs vänta på 15-20 mutas för då hinner toss få blink och en tredje.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag inget förtroende för blizzard längre och deras sett att balansera spel. Dom fortsätter nerfa terran i varenda patch och gör protoss bättre och lättare att spela hela tiden. Dom sitter och säger att dom fokuserar på den absoluta toppen när dom balanserar spelet vilket dom ska men ändå beslutar dom sig för att buffa phoenix som redan är hur bra som helst mot mutas med en spelare som har bra kontroll. Sen har toss även blink stalkers, cannons, hts, mao nog tillräckligt med counters till muta play.

Snipe nerfen är också helt åt helvete. Det är den enda countern terran har mot zerg lategame, nu kommer man inte ha en chans att vinna mot zerg som har massat upp broodlord/infestor på 4+ baser... Visst snipe var lite väl stark men den här nerfen är helt absurd för mycket.

Mules på gold är det enda som är bra med denna patch.

Nej fyfan alltså, blir nog att lägga ner med SC2 för tillfället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaggan:

Jag inget förtroende för blizzard längre och deras sett att balansera spel. Dom fortsätter nerfa terran i varenda patch och gör protoss bättre och lättare att spela hela tiden. Dom sitter och säger att dom fokuserar på den absoluta toppen när dom balanserar spelet vilket dom ska men ändå beslutar dom sig för att buffa phoenix som redan är hur bra som helst mot mutas med en spelare som har bra kontroll. Sen har toss även blink stalkers, cannons, hts, mao nog tillräckligt med counters till muta play.

Snipe nerfen är också helt åt helvete. Det är den enda countern terran har mot zerg lategame, nu kommer man inte ha en chans att vinna mot zerg som har massat upp broodlord/infestor på 4+ baser... Visst snipe var lite väl stark men den här nerfen är helt absurd för mycket.

Mules på gold är det enda som är bra med denna patch.

Nej fyfan alltså, blir nog att lägga ner med SC2 för tillfället...

inte för att låta dryg men det låter som standard bronze QQ...
snipe va löjligt OP (mkt pga scroll bugen) zerg kunde knappt gå t3 units för ghosts rofla dom.... toss har knappt blivit buffade i denna patch

Permalänk
Discokungen
Skrivet av hejkk:

Men nej... Sitt inte och vänta på att han har 40 mutas och 30 spines och 123123123 lings då. Attackera innan. Annars så bara macra upp och kör mothership, carrier och lite annan cool skit (((((((fast klart man måste ha ground army, zealots, archons och templars))))))) om du inte klarar att döda mutas.

Det har du ju visserligen rätt i, men ja, när GM-protossar har problem med mass muta så vet man att det inte är enbart ett diamond-problem. Lite det jag menar. Och Fritter är master, så han har lite koll i hanteringen. Edit: problemet är ju också att det är sjukt svårt att macra upp mot mass muta, de flyger in, dödar 10 probes, flyger ut igen. Det är rätt segt.

Skrivet av Wully:

snipe va löjligt OP (mkt pga scroll bugen) zerg kunde knappt gå t3 units för ghosts rofla dom.... toss har knappt blivit buffade i denna patch

Ja, typ så. Men utan bra snipe så är det rätt farligt att gå mot mass brood lords, corruptors pwnar ju skiten ur vikings och går att få upp i mycket högre antal, just ultralisks är inte så farligt då marauders och tanks kör sönder dem rätt fint. :3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja, typ så. Men utan bra snipe så är det rätt farligt att gå mot mass brood lords, corruptors pwnar ju skiten ur vikings och går att få upp i mycket högre antal, just ultralisks är inte så farligt då marauders och tanks kör sönder dem rätt fint. :3

jo kan hålla med om att nerfen var för stor men den behövdes typ ner till 35dmg och +15 på psy units

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Nästan ingen använder ens scroll buggen, jag har aldrig sett det i pro play och aldrig stött på det personligen och jag är rätt säker på att det inte hade med nerfen att göra, det skulle dom nog kunna motverka på annat sett.

Toss blir fan buffade jämt fast det är den överlägset bästa rasen just nu imo. Toss har så jävla mycket potential men blizzard låter inte spelet utvecklas innan dom släpper en buff som gör det lättare för toss spelare. Det är så jävla orättvist och jag stör mig så sjukt mycket på det. Det krävs SÅ mycket mer för terran och zerg att vinna jämfört med toss och det kommer snart att märkas i toppen att protoss kommer vinna så jävla mycket i handen på kompetenta spelare. Det märks redan nu i GSL där ytterst få protoss har blivit utslagna av andra raser.

Och nej jag är inte bronze, utan masters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det har du ju visserligen rätt i, men ja, när GM-protossar har problem med mass muta så vet man att det inte är enbart ett diamond-problem. Lite det jag menar. Och Fritter är master, så han har lite koll i hanteringen. Edit: problemet är ju också att det är sjukt svårt att macra upp mot mass muta, de flyger in, dödar 10 probes, flyger ut igen. Det är rätt segt.

Ja, om de harassar så, skaffa phoenixes för att uppehålla mutasen då. Jo, klart att de i GM har problem med skit som andra GM gör, för de är ju trots allt på samma skill-level. Och vad coolt att Fritter är master, för det är ju ingen annan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande phoenixrange är något som inte kommer ha någon effekt över huvud taget på mutas. Enda det hjälper är om man kör airtoss. Inte så att man scoutar en spire och tänker: "Detta ska jag kontra med phoenix och nya rangebuffen!".

Bara som exempel för att se hur fånigt det är så säger vi att man ändå tänker så. Man scoutar deras spire när den är 40%, och bestämmer sig för att kontra med phoenixes och nya rangeupgraden. Då lägger du direkt ner din stargate. När stargaten är klar är spiren klar exakt samtidigt. Zergen har såklart sparat resurser för att göra ett helt svall med mutalisks och påbörjar direkt produktion av 8 mutalisks. Samtidigt i din bas gör du en fleet beacon och börjar producera en ensam phoenix.

Du kör på för fullt med chonoboost på din stargate och samtidigt som din andra phoenix är klar är även din fleet beacon klar. Problemet med detta är att då är redan 8 mutalisks i din bas och du tvingas dela upp din armé så de inte kan harassa dig så lätt, eftersom du bara har två phoenixes. Du kör ändå vidare på det som counter och skaffar rangeupgraden som är klar en minut senare eller så. Problemet nu är att du är fast på två baser, samtidigt som zergen tar en tredje och fjärde bas och fortsätter göra endast mutalisks, zerglings och drones.

De fortsätter göra mutas och kommer redan vara över 15 mutalisks när du har 5 phoenixes. Du har på detta också skjutit in all gas i phoenixes, fleet beacon och en range upgrade. Du kommer inte vara i närheten av storm, du kommer inte ha något vidare sentrynummer och du kommer som bäst ha blink på väg. Du har heller inte någon chans att döda dem, eftersom du inte kan döda deras lings, även om deras mutalisks dör kvickt med lite fancy micro. Du kan inte harassa med warp prism, för du har varken robo eller luftdominans. Du kan inte harassa med phoenixes, för de har mutalisks och såklart förberett med spores.

Men se det från den ljusa sidan. Du kan inte bli harassad av mutalisks, och kan ta en tredjebas säkert.

Problemet är däremot att zergen har 4-baser, kan säkert ta en femte och en sjätte om du tar en tredje, han kan techswitcha till roaches, broodlords, hydras, banelingdrops, ultralisks eller infestors, och matchen är till 90% över för dig om inte zergen tabbar sig.

Vad jag vill få sagt med detta är att det går inte att kontra mutalisks med phoenixes. Vill man göra det så är det genom att ha sin första phoenix ute innan de har påbörjat sin spire. Forge fast expand in till stargate är en väldigt bra öppning, där man kan utnyttja phoenixes till harass. Så länge man har sin stargate uppe före de har lagt ner sin spire är det väl OK, i de flesta fall skrämmer det zergen att inte göra mutalisks också, så man slipper det totalt. Jag skulle hellre sett att stalkers fick +1 eller +2 damage mot light biological air, så skulle mass mutalisks inte vara det problemet det är. Får se om någon orkar läsa min wall of text och lyckas övertyga mig om att jag ska börja göra phoenixes mot mutalisks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritter:

...Bara som exempel för att se hur fånigt det är så säger vi att man ändå tänker så. Man scoutar deras spire när den är 40%, och bestämmer sig för att kontra med phoenixes och nya rangeupgraden. Då lägger du direkt ner din stargate. När stargaten är klar är spiren klar exakt samtidigt. Zergen har såklart sparat resurser för att göra ett helt svall med mutalisks och påbörjar direkt produktion av 8 mutalisks. Samtidigt i din bas gör du en fleet beacon och börjar producera en ensam phoenix.

Du kör på för fullt med chonoboost på din stargate och samtidigt som din andra phoenix är klar är även din fleet beacon klar. Problemet med detta är att då är redan 8 mutalisks i din bas och du tvingas dela upp din armé så de inte kan harassa dig så lätt, eftersom du bara har två phoenixes. Du kör ändå vidare på det som counter och skaffar rangeupgraden som är klar en minut senare eller så. Problemet nu är att du är fast på två baser, samtidigt som zergen tar en tredje och fjärde bas och fortsätter göra endast mutalisks, zerglings och drones.

De fortsätter göra mutas och kommer redan vara över 15 mutalisks när du har 5 phoenixes. Men se det från den ljusa sidan. Du kan inte bli harassad av mutalisks, och kan ta en tredjebas säkert.

Med range uppgraden har phoenix överlägsen range, är snabbare och kan sjkuta medans de rör sig. Detta tror jag leder till att men rätt micro (ska inte vara för svårt) kan inte mutas skada en phoenix medans en phoenix kan sjkuta på en muta. Detta leder till att så fort mutas finns utanför zergs bas kan phoenix skjuta ner dem. detta leder till att zegen inte kan harrasa med sina mutas och på detta sätt faller hela muta-ling strategin för zergen måste hålla sina mutas i sin bas. Så fort de lämnar basen kan phoenix fritt harrasa dem såvidare de inte har escort av antingen corrupters eller hydras och båda är mycke långsammare än mutas.

På detta sätt blir man av me muta harras, i teorin. Jag tror det kan funka, men har inte alls testat