Permalänk
Medlem

Tänkte testa en grej som kanske kan vara problemet?
Pwr och reset och alla led sladdar kanske jag ska testa dra ur och starta med knappen på moderkortet?
Eller låter det kanske omöjligt att det skulle kunna vara just det?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacco:

Du kan ju testa det här
-kolla att TPU och EPU switch är av
-starta manuellt (utan kablar till chassit)
-ta bort alla USB enheter
-testa andra Sata portar
-dubbelkolla alla strömkablar (inga förlängningar)

Kollat att TPU och EPU switch är av, yes. De skall väll lysa grönt om dem är på?
Testade nyss starta datorn UTAN sladdar, USB,Audio,Fläktar(Förutom cpu fan) Testade olika sata portar.

Om nu något hade varit "trasigt" Så hade den väll knappast kunna starta om jag hinner med pwr knappen?
Ringde en dator butik och fråga lite, och dem sa att att det kända felet är 8 pinnarn som inte är i ordentligt osv. Men den har jag tryck i och dubbel kollat att den sitter i, och 24 pinnarn...
Dessutom om det skulle vara en böjd/bruten pinne där cpu:n sitter så skulle den väll knappast starta då?
Skulle väll bara bli error då jag startar den eller bluescreen?.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

MemOK! knappen har du väl med testat.? Åteställa Bios.? Vilken kylare har du?
Säkert inget trasigt men kan bra å testa med annat nätagg om du har. Hadde liknande problem och då va det en strömkabel till
hårddisken.
Annars skulle jag montera ihop allt på bordet för att uteslå så mycket som möjligt såhär

Visa signatur

Asus P8P67 Pro - I5 2500K - XSPC Raystorm - Vengeance 1600 (2x4) - MSI GTX580 - Corsair AX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacco:

MemOK! knappen har du väl med testat.? Åteställa Bios.? Vilken kylare har du?
Säkert inget trasigt men kan bra å testa med annat nätagg om du har. Hadde liknande problem och då va det en strömkabel till
hårddisken.
Annars skulle jag montera ihop allt på bordet för att uteslå så mycket som möjligt såhär
http://img710.imageshack.us/img710/9615/cimg1692.png

MemOK! Knappen kan väll endast användas då lampan lyser där och fastnar? Har testat det engång.
Då datorn startade uipp och fastnade på CPU LED så testade jag hålla inne den i 3 sekunder men inget hände.
Så i vilket tilfälle kan jag använda den?
Och jag har precis bytt från ett 500W till 800W Och med 500W så var det samma problem...
Så tror inget är fel med psu:n.
Då jag monterade ihop allt så använde jag en artic cooler kylare som kostade 199Kr. Sen bytte jag tillbaka till stock kylaren för att se om det var något problem där.
Sen återställa BIOS? Det ända jag har gjort är att ta ur batteriet och ladda ur det, och även med testat använda "Jumper" (Den lilla plastbiten som ska flyttas från pi1-2 till 2-3.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacco:

MemOK! knappen har du väl med testat.? Åteställa Bios.? Vilken kylare har du?
Säkert inget trasigt men kan bra å testa med annat nätagg om du har. Hadde liknande problem och då va det en strömkabel till
hårddisken.
Annars skulle jag montera ihop allt på bordet för att uteslå så mycket som möjligt såhär
http://img710.imageshack.us/img710/9615/cimg1692.png

Är det verkligen en bra idé att ha igång sin dator naken på en ledande ESD-påse? *host*

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Ja rakt på kartongen är bättre

Visa signatur

Asus P8P67 Pro - I5 2500K - XSPC Raystorm - Vengeance 1600 (2x4) - MSI GTX580 - Corsair AX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Är det verkligen en bra idé att ha igång sin dator naken på en ledande ESD-påse? *host*

Skrivet av Zacco:

Ja rakt på kartongen är bättre

Håll er helst till frågan.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Är det verkligen en bra idé att ha igång sin dator naken på en ledande ESD-påse? *host*

det är så pass hög resistans på en esd påse så är ingen större risk.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli tomt här ):
Ingen som har fler tips? Kan det vara möjligt att det kan vara ram minnet? tror den kör på 9-9-9-24 1,5v 1600mhz.
Kanske testa ställa ner lite eller?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Bara undrar, men vad händer om du bara slår på datorn och låter den stå igång?
den startar om sig och sen lyser lampan och sen ingenting händer?

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Bara undrar, men vad händer om du bara slår på datorn och låter den stå igång?
den startar om sig och sen lyser lampan och sen ingenting händer?

Så händer det.
Jag stoppar i sladden till nätagregatet. Då går datorn i gång och tar inte mer än 1 sekund så stängs den av igen. Och hinner jag då trycka på "power"Knappen så går den igång normalt.
Men trycker jag inte på power knappen så går en igång av sig själv efter typ 4-5 sekunder OCH då lyser "CPU LED" och inget annat händer...

Och blir samma sak om jag går på Start>Stäng av.
Sedan väntar jag tills den har stängt av sig, och då den är av så väntar jag kanske 10-12 sekunder och då går den igång men CPU LED lyser.
Men som sagt hinner jag klicka på power knappen så startar den normalt!
Imorgon blir den 4 veckor och har kunnat använda den som vanligt, spela, se film, ladda ner ja allt möjligt!
Jag kom och börja tänka på, att det ända jag har bytt ut är moderkortet, processor, ram minne, psu.
Hade ju andra komponenter innan, och det är denna hårddisk som är i nu som jag använt tidigare, och jag har inte formaterat den eller något då jag bytte moderkort, cpu, psu, ram minne.
Kan det bero kanske på det eller?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Så händer det.
Jag stoppar i sladden till nätagregatet. Då går datorn i gång och tar inte mer än 1 sekund så stängs den av igen. Och hinner jag då trycka på "power"Knappen så går den igång normalt.
Men trycker jag inte på power knappen så går en igång av sig själv efter typ 4-5 sekunder OCH då lyser "CPU LED" och inget annat händer...

Och blir samma sak om jag går på Start>Stäng av.
Sedan väntar jag tills den har stängt av sig, och då den är av så väntar jag kanske 10-12 sekunder och då går den igång men CPU LED lyser.
Men som sagt hinner jag klicka på power knappen så startar den normalt!
Imorgon blir den 4 veckor och har kunnat använda den som vanligt, spela, se film, ladda ner ja allt möjligt!
Jag kom och börja tänka på, att det ända jag har bytt ut är moderkortet, processor, ram minne, psu.
Hade ju andra komponenter innan, och det är denna hårddisk som är i nu som jag använt tidigare, och jag har inte formaterat den eller något då jag bytte moderkort, cpu, psu, ram minne.
Kan det bero kanske på det eller?

Kan va , installera om windows

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Kan va , installera om windows

Får väll testa det.

Sen vill jag bara säga att då jag höll inne pwr knappen och den stängdes av då startar den inte upp igen som den brukar då. Utan den var helt av, och tryckte sedan på pwr knappen och då startade den som vanligt.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Jag bara undrade ifall det kunde vara något pga att du trycker på power knappen efter att datorn startat om sig och pga det avbryter en normal uppstarts sekvens och detta sen upptas igen efter du stängt ner windows.
Grejen är den att vissa moderkort startar upp, stänger ner och sen bootar up som vanligt igen (skrämde skiten ur mig första gången jag såg det). Det är en slags själv test som har med strömmen att göra. Mitt gamla moderkort gjorde alltid detta vid kallstart efter jag överklockat över en viss gräns och var helt normalt enligt tillverkaren.

Men det är ju helt klart något som är fel i ditt fall så hade jag varit du så skulle jag skicka tillbaka grejerna och få de utbytta snarast möjligt.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Jag bara undrade ifall det kunde vara något pga att du trycker på power knappen efter att datorn startat om sig och pga det avbryter en normal uppstarts sekvens och detta sen upptas igen efter du stängt ner windows.
Grejen är den att vissa moderkort startar upp, stänger ner och sen bootar up som vanligt igen (skrämde skiten ur mig första gången jag såg det). Det är en slags själv test som har med strömmen att göra. Mitt gamla moderkort gjorde alltid detta vid kallstart efter jag överklockat över en viss gräns och var helt normalt enligt tillverkaren.

Men det är ju helt klart något som är fel i ditt fall så hade jag varit du så skulle jag skicka tillbaka grejerna och få de utbytta snarast möjligt.

Jag kan lägga upp en video här och visa hur den gör, så blir det lättare för alla.
Och skicka in den känns inte nödvändigt. För det är nog inget som är trasigt! Det har något med strömmen verkar det som.
Men ska lämna in min dator till en som är väldigt kunnig och se vad han säger.
Men en video lägger jag upp här imorgon så får ni se hur den gör.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Här kommer videon.
http://www.youtube.com/watch?v=QWx2vAs9iIw
Nu kanske det blir lättare att förstå

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Här kommer videon.
http://www.youtube.com/watch?v=QWx2vAs9iIw
Nu kanske det blir lättare att förstå

Klaga inte på något. Utan titta på filmen bara ^^

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Klaga inte på något. Utan titta på filmen bara ^^

En får tacka för demonstrationen.
Jag har samma moderkort som du som köptes för lite mer än en vecka sen. De röda diagnos LED:s ska bara lysa en kort stund före post för att visa om allt är ok så jag resonerar som du att processorn är ok och inga pinnar böjda så jag tror att moderkortet har någon defekt, kanske inget jätte allvarligt men det påverkar ju uppstart och när du stänger av datorn och det ska ju inte accepteras. Så kontakta butiken där du köpt kortet och processorn, är det online så begär du att skicka tillbaka dem och ge en beskrivning på felet i korta enkla drag så får du ett nytt på garantin. De kommer att skicka dig ett retur brev som du klistrar på kartongen så du behöver inte betala för att skicka tillbaka.
För övrigt kan jag nog bara säg att du behöver inte dra ut sladden. När du stänger av nätagget har det samma effekt så det räcker.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

En får tacka för demonstrationen.
Jag har samma moderkort som du som köptes för lite mer än en vecka sen. De röda diagnos LED:s ska bara lysa en kort stund före post för att visa om allt är ok så jag resonerar som du att processorn är ok och inga pinnar böjda så jag tror att moderkortet har någon defekt, kanske inget jätte allvarligt men det påverkar ju uppstart och när du stänger av datorn och det ska ju inte accepteras. Så kontakta butiken där du köpt kortet och processorn, är det online så begär du att skicka tillbaka dem och ge en beskrivning på felet i korta enkla drag så får du ett nytt på garantin. De kommer att skicka dig ett retur brev som du klistrar på kartongen så du behöver inte betala för att skicka tillbaka.
För övrigt kan jag nog bara säg att du behöver inte dra ut sladden. När du stänger av nätagget har det samma effekt så det räcker.

Man tackar Och tack för ditt svar!
Men jag vill nog inte lämna in det riktigt ännu. Tänkte nu beställa sista grejorna till datorn sen är den helt klar.
Och då har jag tänkt lämna den hos en "Privat" preson som tar och fixar andras datorer, och tidigare har han fixat någon dator jag haft tidigare och han har alltid lyckats.
Om inte han lyckats klura ut vad detta kan vara så lämnar jag in den till en data butik.
Dom genomsöker datorn för 359kr, och om dem hittar felet så hör dem av sig till mig och frågar om dem ska gå vidare eller om jag fixar det själv.
Varför jag vill göra detta är för att jag har pratat med webhallen och dem säger att dem tar 229 om jag nu inte minns fel för varje grej som fungerar korrekt!
Och då är det bra om jag får reda på VAD som är fel med datorn och vad som behövs bytas ut, ist för att skicka in allt och det visar sig vara moderkortet, och sen ska jag då betala för Ram brickan, processorn, nätaggregatet

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Jag återkommer hit då jag vet vad felet var, och skriver ner det här för att förhoppningsvis hjälpa andra

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Jag har nästan samma sak.. Min blir dock så direkt när han stängt av den väntar inte, och då är det cpu_led 1 som blinkar. och vid start så får jag vara snabb så startar den normalt haha Så har du löst det så skriv för guds skull jag blir tokig..

Permalänk
Medlem

Sitter med samma problem som Snowser. Hur gick det egentligen?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowzer:

Jag har nästan samma sak.. Min blir dock så direkt när han stängt av den väntar inte, och då är det cpu_led 1 som blinkar. och vid start så får jag vara snabb så startar den normalt haha Så har du löst det så skriv för guds skull jag blir tokig..

Skrivet av arde_81:

Sitter med samma problem som Snowser. Hur gick det egentligen?

Läste igenom lite gamla inlägg och har faktist inte lagt märke till att ni har skrivit.
Nej jag har inte löst problemet, har bara kört som förut med att vara snabb att trycka på power knappen då den startar som den ska(om jag gör så)

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Ingen som kan komma med förslag på vad det kan bero på?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Nu äntligen funkar datorn som den ska! Jag kontaktade Webhallen och skickade in moderkortet. En vecka senare fick jag hem ett helt nytt moderkort!

Vill tacka alla som har verkligen hjälpt mig på många olika sätt!

Visa signatur

Punch a fish make a wish