SSDn skriver alltid ca 2,5GB mer på lördagar.

Permalänk

SSDn skriver alltid ca 2,5GB mer på lördagar.

På lördagar skriver windows 7 alltid ca 2.5GB mer än andra dagar.

Jag har stängt av Superfetch, prefetch, Readyboot, ReadyBoost, Defrag, Hibernate, Pagefile. Jag har också lagt temp filen för IE 9 på HDDn.

Jag har även kollat att "schemaläggaren" inte har några schemalagda aktiviteter.

Detta händer varje lördag. Hur blir jag av med detta problem?

Tack på förhand.

Permalänk

Kan inte se ditt problem? säkert bara att du har någon scan på lördagar av något slag.

Men var sjutton gör det om den skriver lite extra på lördagar? Det är väll knappast något problem? haha!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk

Kan det vara att du använder datorn mer på lördagar? Annars kanske det är antivirus eller något annat program som gör något just på lördagar. Fast antivirus läser ju när det skannar inte skriver :/

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Kan inte se ditt problem? säkert bara att du har någon scan på lördagar av något slag.

Men var sjutton gör det om den skriver lite extra på lördagar? Det är väll knappast något problem? haha!

Skrivet av Mighty Nerd:

Kan det vara att du använder datorn mer på lördagar? Annars kanske det är antivirus eller något annat program som gör något just på lördagar. Fast antivirus läser ju när det skannar inte skriver :/

Jag använder inte datorn mer på lördagar.
Jag har antiviruset Panda Cloud. Den scannar inte automatiskt och uppdateras aldrig eftersom det är ett cloud baserat AV program.

Mitt problem är att jag tycker att detta är störande. Varje lördag skriver den 2.5gb av sig själv.

Permalänk
Medlem

Nom nom nom lördagsgodis! Allvarligt, kör en bra virusscan, hittar den inget så är det nog lugnt

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kör du något slag av SSD Toolbox som körs Optimering eller Diagnostic Scan?

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk

Har du problem med spriten?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Meisam:

Kör du något slag av SSD Toolbox som körs Optimering eller Diagnostic Scan?

Jag använder "Samsung SSD Magician". Allt är optimerat enligt den.

Loggen för "History of optimization and benchmark" är tom, så den borde nog inte ha något schemalagt.

Permalänk
Skrivet av Simplified:

http://img39.imageshack.us/img39/1332/namnlsry.th.jpg

På lördagar skriver windows 7 alltid ca 2.5GB mer än andra dagar.

Jag har stängt av Superfetch, prefetch, Readyboot, ReadyBoost, Defrag, Hibernate, Pagefile. Jag har också lagt temp filen för IE 9 på HDDn.

Jag har även kollat att "schemaläggaren" inte har några schemalagda aktiviteter.

Detta händer varje lördag. Hur blir jag av med detta problem?

Tack på förhand.

Ta backup på <input viktiga prylar här>, installera om Windows och se om samma fenomen uppstår igen?

Permalänk
Medlem

Se efter i windows scheduler.

Permalänk
Skrivet av metalgubben:

Ta backup på <input viktiga prylar här>, installera om Windows och se om samma fenomen uppstår igen?

Jag får nog göra det.

Skrivet av SolidReactor:

Se efter i windows scheduler.

Windows scheduler har inget schemalagt.

Permalänk
Medlem

nått speciellt måste hände med din dator just på lördagar. den kan ju inte skriva extra mycket på lördagar utan anledning. personligen skulle jag ignorera det men om fenomenet intresserar dig så låter det som en bra ide att installera om windows

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Jag använder inte datorn mer på lördagar.
Jag har antiviruset Panda Cloud. Den scannar inte automatiskt och uppdateras aldrig eftersom det är ett cloud baserat AV program.

Mitt problem är att jag tycker att detta är störande. Varje lördag skriver den 2.5gb av sig själv.

Panda Cloud uppdaterar sig självt ungefär varannan dag (titta i rapporter så ser du att den synkroniserar).
När Panda Cloud synkroniserar så lagrar den datan i "Panda Cloud Antivirus/Cache".
Panda analyserar det mesta, varje program du öppnar och varje hemsida du besöker m.m.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Panda Cloud uppdaterar sig självt ungefär varannan dag (titta i rapporter så ser du att den synkroniserar).
När Panda Cloud synkroniserar så lagrar den datan i "Panda Cloud Antivirus/Cache".
Panda analyserar det mesta, varje program du öppnar och varje hemsida du besöker m.m.

Det kan vara det som spökar i så fall. Är MSE bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Det kan vara det som spökar i så fall. Är MSE bättre?

Prova och kolla!
Jag själv kör med MSE och har inga problem alls.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Inaktiv

Det är många lördagar det.

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Det kan vara det som spökar i så fall. Är MSE bättre?

Nej, det tror jag inte. Panda skriver inte i så stora mängder.
Det är inte så att du sett på youtube eller dylikt i en annan webbläsare?

Permalänk
Medlem

Kan det vara windows update?

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka till mekaniskt så ska det lösa sig

Kan det vara någon form av automatisk säkerhetskopiering eller skapning av systemåterställningspunkter?
Vet inte om det skulle stå med i schemaläggar'n då

Permalänk

Tack för alla bra svar

Det är säkert något "basic" som jag har missat. Alla förslag är välkomna

Skrivet av dagbro:

Kan det vara windows update?

Windows update installerade ny programvara senast i fredags.

Skrivet av Lullebulle:

Nej, det tror jag inte. Panda skriver inte i så stora mängder.
Det är inte så att du sett på youtube eller dylikt i en annan webbläsare?

IE9 är den enda webbläsaren som jag har installerat på datorn. Den har sina temporära filer på HDDn.

Skrivet av maber201:

Gå tillbaka till mekaniskt så ska det lösa sig

Kan det vara någon form av automatisk säkerhetskopiering eller skapning av systemåterställningspunkter?
Vet inte om det skulle stå med i schemaläggar'n då

Jag har stängt av systemåterställning.

Permalänk
Antielefant

Hur lyckas ni få så mycket writes på era diskar? Mina har varit igång sedan juni (320/120) och oktober (F3/120)

(notera att drifttiden inte riktigt stämmer, dock beror C:-diskens låga drifttid till viss del på att den nollställdes vid FW-uppdatering samt på att jag kör 4 GB RAMcache vilket minskar mängden accesser *drastiskt*).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Hur lyckas ni få så mycket writes på era diskar? Mina har varit igång sedan juni (320/120) och oktober (F3/120)

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/320120.jpg

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/cf3120.jpg

(notera att drifttiden inte riktigt stämmer, dock beror C:-diskens låga drifttid till viss del på att den nollställdes vid FW-uppdatering samt på att jag kör 4 GB RAMcache vilket minskar mängden accesser *drastiskt*).

Min har ca 0.41GB/H i writes. Är det onormalt? (bortsett från alla Lördagar)

Sorry, men jag är nybörjare med SSD diskar.

Permalänk
Medlem

S.M.A.R.T uppdateras inte direkt on the fly utan det kan behöva lite extra tid för det att det ska bli korrekta värden. Det har iallafall Intel sag till mig, men eftersom du inte har Intel så kanske det inte är fallet, men kanske ändå kan vara det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zcenicx:

Hur lyckas ni få så mycket writes på era diskar? Mina har varit igång sedan juni (320/120) och oktober (F3/120)

Fråga mig inte hur, men...

Har suttit i datorn snart två veckor.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Well jag har haft min SSD i några månader och här är infon

Permalänk

Idag tog jag diskaktiviteten på bar gärning (trots att det är fredag).

Vet någon vad som pågår i aktivitetshanteraren?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Simplified:

Idag tog jag diskaktiviteten på bar gärning (trots att det är fredag).

http://img829.imageshack.us/img829/4431/writes.jpg

Vet någon vad som pågår i aktivitetshanteraren?

Jo. Vad du ser är att Windows kompilerar om sin och stödprograms programvara för att bättre integrera de uppdateringar den fått in (windows update, drivrutiner, etcetera). Det sker normalt rullande när datorn inte används nämnvärt och körs som en process med väldigt låg prioritet.

Är lördagar typiskt en dag då din dator står igång oanvänd mer än andra dagar?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Jo. Vad du ser är att Windows kompilerar om sin och stödprograms programvara för att bättre integrera de uppdateringar den fått in (windows update, drivrutiner, etcetera). Det sker normalt rullande när datorn inte används nämnvärt och körs som en process med väldigt låg prioritet.

Är lördagar typiskt en dag då din dator står igång oanvänd mer än andra dagar?

Tack för svaret.

Datorn brukar inte stå oanvänd på lördagar. Idag startade processen nästan direkt när jag startade datorn.

2.2GB skrevs totalt från då processen startade tills den tog slut. Är detta något som jag borde åtgärda eller är det "normalt"?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Simplified:

Tack för svaret.

Datorn brukar inte stå oanvänd på lördagar. Idag startade processen nästan direkt när jag startade datorn.

2.2GB skrevs totalt från då processen startade tills den tog slut. Är detta något som jag borde åtgärda eller är det "normalt"?

Det är mer än jag skulle förvänta mig, men du kanske har mycket program installerade i burken? I övrigt är processen som sådan fullt normal och är inbyggd i Windows.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

helt normalt.
min här btw, haft sedan förra julen.