Tänker köpa en ssd men är osäker på villken

Permalänk
Medlem

Tänker köpa en ssd men är osäker på villken

Tjenare grappar!

Hade tänkt att köpa en ssd 120 gig och ha den som systemdisk/programdisk. jag har ju dock ett större problem som ligger å pressar och det är att jag har inte en blekaste om vad för ssd jag skall köpa :S
Mid rigg:
CPU: Intel core i5 750 stock clock
Mobo: Asus P7P55D-LX
GFX: 2x HD 5770 (CF)
Minn: 4 Gb 1600 MHz (kommer ej ihåg klocks)
PSU: 650W

Hade tänkt att ha program/os/spel på den.
Åver and out!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

samsung 830 eller crucial m4 har haft minst problem med buggig firmware, finns snabbare med sandforce. och intels nya 520 (vet inte om den släppts än) ska väl vara både stabil och snabb sägs det. kolla sweclockers test från i somras, plus att de kommer med ett nytt test inom en snar framtid med några modeller som inte var med då

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag tänkte hänga på denna tråd ist för att starta en ny.
Måste det vara ex. Intels CPU + Intel SSD för att optimera prestandarn, eller hänger det på om det är SATA3 eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Jag tänkte hänga på denna tråd ist för att starta en ny.
Måste det vara ex. Intels CPU + Intel SSD för att optimera prestandarn, eller hänger det på om det är SATA3 eller ej?

vet inte om du får någon extra funktion med intel + intel, men det är ju inte där prestandan ligger. inte heller beror det på enbart sata3, men det är en fördel då sata2 sätter stopp i hastigheten före en snabb ssd (tror inte det finns någon ny ssd med bara sata2). snabbheten beror istället på kontrollerkretsen och minneskretsarna inuti ssdn och är något du får titta i tester för att jämföra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

vet inte om du får någon extra funktion med intel + intel, men det är ju inte där prestandan ligger. inte heller beror det på enbart sata3, men det är en fördel då sata2 sätter stopp i hastigheten före en snabb ssd (tror inte det finns någon ny ssd med bara sata2). snabbheten beror istället på kontrollerkretsen och minneskretsarna inuti ssdn och är något du får titta i tester för att jämföra

Okej, med det så borde det inte spelet någon roll om jag väljer Intels nya 520 SSD eller satsar på en Kingston hyperX. För enligt mig ska det inte göra det.
MEN när jag som t.ex. köpte CPU (AMD) stod det att jag skulle välja ett Radeon kort för att optimera prestandan i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

MEN när jag som t.ex. köpte CPU (AMD) stod det att jag skulle välja ett Radeon kort för att optimera prestandan i datorn.

Det är bara PR (Snack för att öka sin egen försäljning),

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Köp intels nya 120gb 520serie så blir du nog bra nöjd ska du se, 5 års garanti dessutom.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är bara PR (Snack för att öka sin egen försäljning),

Hade den magkänslan jag med men ibland blir man såld för sånt Iaf jag.

Skrivet av Drömmaren:

Köp intels nya 120gb 520serie så blir du nog bra nöjd ska du se, 5 års garanti dessutom.

Jag tänkte faktiskt 180 ev. 240GB istället för högre IOPS. Känns som om HyperX kommer att svika mig.

Tack för svar alla